1
Мета уроку:
Навчальна. Закріпити знання про тепловий баланс, удосконалити вміння і навички шляхом проведення експерименту щодо визначення кількості теплоти холодної та гарячої води; формувати вміння спостерігати різні теплові процеси; перевірити на досліді справедливість рівняння теплового балансу у випадку змішування води різної температури;
Розвивальна. сприяти: розвитку спостережливості, уваги, пам’яті, уяви, мислення.
Виховна. Виховувати культуру проведення лабораторного дослідження.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, інтерактивна симуляція.
План уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
IV. ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ № 1
V. ПІДСУМОК УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
IV. ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ № 1
Тема. Вивчення теплового балансу за умови змішування води різної температури.
Мета: ознайомитися з будовою та принципом дії калориметра; визначити кількість теплоти, віддану гарячою водою, і кількість теплоти, одержану холодною водою, в результаті змішування води різної температури, порівняти результати.
Обладнання: мірний циліндр, термометр, калориметр, склянка з холодною водою, склянка з гарячою водою, паперові серветки, мішалка.
Теоретичні відомості
Для багатьох дослідів із вивчення теплових явищ застосовують калориметр — пристрій, що складається з двох посудин, які розміщені одна в одній і розділені повітряним прошарком (див, рисунок). Унаслідок слабкої теплопровідності повітря й завдяки невеликій відстані між внутрішньою і зовнішньою посудинами, що зумовлює відсутність конвекційних потоків, у калориметрі теплообмін із довкіллям значно зменшується.
Хід роботи
Підготовка до експерименту
1. Перед тим як розпочати вимірювання:
а) уважно прочитайте теоретичні відомості, подані вище;
б) згадайте, в чому полягає стан теплової рівноваги.
2. Визначте ціну поділки шкал вимірювальних приладів:
Стерм = _____________________; Свим.цил. = _____________________.
3. Згадайте, яких правил безпеки необхідно дотримуватися під час роботи з вимірювальним циліндром, термометром, гарячою водою.
Експеримент
Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки.
Результати вимірювань відразу заносьте до таблиці.
Температура води, ℃ |
Об’єм води, см3 |
Маса води, кг |
Кількість теплоти, Дж |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Ознайомтесь із будовою калориметра.
2. Налийте в мірний циліндр 60-80 мл холодної води. Визначте її об’єм і температуру: =________ см3; =________ ℃.
3. Налийте в калориметр гарячої води (1/3 внутрішньої посудини калориметра) і виміряйте її температуру: =________ ℃.
4. Не виймаючи термометра, вилийте в калориметр холодну воду з мірного циліндра і, обережно перемішуючи суміш мішалкою, стежте за показами термометра. Щойно змінення температури стане непомітним, запишіть температуру суміші: =________ ℃.
5. Обережно вийміть термометр із води, протріть серветкою та сховайте у футляр.
6. Перелийте всю воду з калориметра в мірний циліндр, виміряйте загальний об’єм води: =________ см3
Опрацювання результатів експерименту
1. Визначте масу холодної води:
=_____________ = ______ (г); = ______ кг.
2. Обчисліть кількість теплоти, одержану холодною водою:
= ____________________________ = _____________ (Дж).
3. Визначте об’єм і масу гарячої води:
= ________________ = _______ (см3);
= _____________ = ______ (г); m2 = ______ кг.
4. Обчисліть кількість теплоти, віддану гарячою водою:
= ____________________________ = _____________ (Дж).
5. Закінчіть заповнення таблиці.
Аналіз експерименту та його результатів
Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому:
а) порівняйте кількість теплоти, віддану гарячою водою, і кількість теплоти, одержану холодною водою;
б) зазначте причину можливої розбіжності результатів.
Висновок
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Завдання «із зірочкою»
Оцініть відносну похибку експерименту, скориставшись формулою:
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VIІ. Домашнє завдання
Повторити § 9, Вправа № 9 (4)