Тема. Спостереження явища електромагнітної індукції.
Мета: дослідити умови виникнення індукційного струму в замкненій котушці; з'ясувати чинники, від яких залежать сила та напрямок індукційного струму.
Обладнання: два штабові магніти, дротяна котушка – моток на каркасі, цифрова лабораторія ITM з датчиком «Амперметр ±10 мА», персональний комп'ютер, проектор, електронна дошка.
Лабораторна робота № 2 «Спостереження явища електромагнітної індукції» в 9 класі з використанням цифрової лабораторії ITM.
Вчитель фізики Оріхівської гімназії №1 «Сузірʼя»
Середа Сергій Васильович
Тема. Спостереження явища електромагнітної індукції.
Мета: дослідити умови виникнення індукційного струму в замкненій котушці; з’ясувати чинники, від яких залежать сила та напрямок індукційного струму.
Обладнання: два штабові магніти, дротяна котушка – моток на каркасі, цифрова лабораторія ITM з датчиком «Амперметр ±10 мА», персональний комп’ютер, проектор, електронна дошка.
Виконання роботи.
1. Перед виконанням роботи згадайте:
1) вимоги безпеки під час роботи з електричними колами;
2) правила, яких необхідно дотримуватися під час вимірювання сили струму
амперметром;
3) як залежить сила індукційного струму від швидкості зміни магнітного поля;
4) від чого залежить напрямок індукційного струму.
2. Учні виконують завдання. Переносять рисунки 1 – 4 до зошита й для кожного випадку:
1) позначають магнітні полюси котушки;
2) визначають та вказують напрямок індукційного струму в котушці.
3. Складаємо коло , приєднавши проводи котушки до клем міліамперметра лабораторії.
В налаштуваннях програми ITMLab розділу «Активізація вимірювання» виставляємо час
вимірювання нескінченний, а період вимірювання 200 мкс.
4. На одному з торців котушки поставимо маркером мітку.
ЕКСПЕРИМЕНТ 1.
Учні в зошитах креслять таблицю 1:
Таблиця 1
Номер досліду |
Дії з магнітом і котушкою |
Значення індукційного струму (±…мА) |
1 |
Уводимо магніт у котушку північним полюсом |
|
2 |
Залишаємо магніт нерухомим |
|
3 |
Виводимо магніт із котушки |
|
4 |
Уводимо магніт у котушку південним полюсом |
|
5 |
Залишаємо магніт нерухомим |
|
6 |
Виводимо магніт із котушки |
|
7 |
Наближаємо котушку до південного полюса магніту |
|
8 |
Наближаємо котушку до північного полюса магніту |
|
У вікні програми ITMLab «Хід експерименту» активізуємо процес вимірювання. Утримуючи котушку та магніт в руках, послідовно проводимо досліди 1-3 таблиці 1. Зупиняємо процес вимірювання. Аналізуючи графік залежності сили індукційного струму від часу, який вивівся на дошку після припинення вимірювання, учні записують конкретні значення сили струму в останню колонку таблиці, вказуючи при цьому знак (напрямок) струму (рис.5).
Рис. 5. Графік залежності сили індукційного струму від часу до дослідів 1-3.
Знову активізуємо процес вимірювання та проводимо аналогічні дії для дослідів 4-6.Отримуємо графік залежності Iінд від часу (рис.6). учні записують в таблицю відповідні значення сили струму.
Рис. 6. Графік залежності сили індукційного струму для дослідів 4-6.
В налаштуваннях програми виставляємо час вимірювання 10 с, а період вимірювання 100 мс. Проводимо дослід 7. Отримуємо графік залежності сили індукційного струму від часу (рис.7). Аналізуючи графік, учні записують в таблицю 1 значення сили стуму.
Рис. 7. Графік залежності сили індукційного струму для досліду 7.
Проводимо дослід 8. З отриманого графіку залежності Iінд(t) учні в таблиці вказують силу струму (рис.8)
Рис. 8. Графік залежності сили індукційного струму для досліду 8.
Учні аналізують таблицю 1 і формулюють висновок, у якому зазначають:
1) за яких умов у замкненій котушці виникає індукційний струм;
2) як змінюється напрямок індукційного струму в разі зміни напрямку руху магніту;
3) як змінюється напрямок індукційного струму в разі зміни полюса магніту, який наближають або віддаляють від котушки.
ЕКСПЕРИМЕНТ 2.
Учні в зошитах зображують таблицю 2:
Таблиця 2
Номер досліду |
Дії з магнітом і котушкою |
Сила струму Іінд, мА |
1 |
Швидко вводимо магніт у котушку |
|
2 |
Повільно вводимо магніт у котушку |
|
3 |
Швидко вводимо в котушку два магніти, складені однойменними полюсами |
|
4 |
Повільно вводимо в котушку два магніти, складені однойменними полюсами |
|
В налаштуваннях програми ITMLab виставляємо час вимірювання нескінченний, а період вимірювання 200 мкс.
Утримуючи котушку та магніт у руках, виконуємо досліди 1-2. З графіку залежності Іінд(t) учні визначають покази та заносять їх до таблиці 2. Для досліду 1 – перший додатній пік, для досліду 2 – другий додатній пік (рис.9).
Рис. 9. Графік залежності сили індукційного струму для дослідів 1-2 таблиці 2.
Аналогічно проводимо досліди 3-4 (рис.10).
Рис. 10. Графік залежності сили індукційного струму для дослідів 3-4 таблиці 2.
Учні аналізують таблицю 2 і формулюють висновок, в якому зазначають:
1) як залежить сила індукційного струму від швидкості відносного руху магніту та котушки;
2) як залежить сила індукційного струму від значення індукції зовнішнього магнітного поля, зміна якого спричиняє появу струму в котушці.
Лабораторна робо складена на основі підручника: Фізика: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / [В.Г. Барʼяхтар, С.О. Довгий, Ф.Я. Божинова, О.О. Кірюхіна] ; за ред. В.Г. Барʼяхтара, С.О. Довгого. – Харків : Вид-во «Ранок», 2017. – 272 с.