Лабораторна робота «Дослідження умов рівноваги тіла під дією кількох сил»

Про матеріал

Лабораторна робота на тему «Дослідження умов рівноваги тіла під дією кількох сил» для учнів 10-го класу за новою програмою 2018 р.

Дана розробка містить матеріал, що допоможе вчителю при проведенні уроку


Перегляд файлу

Урок 28                                                                                           Дата______________

 

Тема. Лабораторна робота № 4  «Дослідження умов рівноваги тіла під дією кількох сил».

 

Мета уроку:

Навчальна. З’ясувати, за яких умов тіло із закріпленою віссю обертання перебуває в рівновазі; перевірити дослідним шляхом, яким має бути співвідношення сил і їхніх плечей, щоб важіль перебував у рівновазі; експериментально перевірити правило моментів для важеля.

Розвивальна. Сприяти: розвитку спостережливості, уваги, пам’яті, уяви, мислення; виробленню звички до планування своїх дій; формуванню вміння самостійно контролювати проміжні і кінцеві результати роботи; формуванню вміння організовувати своє робоче місце.

Виховна. Виховувати в учнів охайність під час проведення експерименту, дбайливе ставлення до лабораторного обладнання; виховувати учнів працювати в парах та групах.

 

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.

 

Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник, динамометр, учнівська лінійка, важіль, штатив із муфтою та лапкою, набір тягарців

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

Перевірка готовності учнів до уроку.

 

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

 

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Бесіда за питаннями

1. Що називають рівновагою тіла?

2. Дайте означення центра мас.

3. Охарактеризуйте момент сили як фізичну величину.

4. За яких умов тіло перебуває в рівновазі?

5. Яку рівновагу тіл називають стійкою? нестійкою? байдужою?

6. Коли тіло, що спирається на горизонтальну площину, перебуває у стані стійкої рівноваги?

 

IV. ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ № 4

Тема. Вивчення умови рівноваги тіла під дією кількох сил.

 

Мета: перевірити дослідним шляхом, яким має бути співвідношення сил і їхніх плечей, щоб важіль перебував у рівновазі.

 

Обладнання: динамометр, учнівська лінійка, важіль, штатив із муфтою та лапкою, набір тягарців.

 

Хід роботи

 

Підготовка до експерименту

1. Перед тим як виконувати роботу, переконайтеся, що ви знаєте відповіді на такі запитання.

1) Що називають плечем сили? ___________________________________________

______________________________________________________________________

2) Що таке момент сили? Запишіть формулу обрахунку моменту сили__________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

3) Визначте ціну поділки шкал вимірювальних приладів:

 

Слін = _____________________;                                 Сдин = _____________________.

 

 

Експеримент

  1. Ознайомтеся з інструкцією з безпеки під час проведення робіт у кабінеті фізики.
  2. Підвісьте важіль на лапці штатива й зрівноважте його за допомогою регулювальних гайок.
  3. Виконайте серію дослідів, результати вимірювань відразу заносьте до таблиці

Дослід 1. Підвісьте з одного боку від осі обертання важеля один тягарець, з другого боку – два тягарці (рис. 1). Пересуваючи тягарці, зрівноважте важіль. Виміряйте плечі івідповідних сил і , Зніміть тягарці з важеля.

 

Дослід 2. Підвісьте ліворуч від осі обертання важеля два тягарці. Визначте за допомогою динамометра силу , яку потрібно прикласти до будь-якої вибраної вами точки, розташованої праворуч від осі обертання важеля, щоб важіль перебував у рівновазі (рис. 2). Виміряйте плечі   і сил, що діють на важіль.

 

Дослід 3. Підвісьте праворуч від осі обертання три тягарці, а ліворуч – два тягарці. Виміряйте динамометром силу , яку потрібно прикласти до точки, розташованої праворуч від осі обертання, щоб важіль перебував у рівновазі (рис. 3). Виміряйте плечі і сил, що діють на важіль.

 

 

Рис. 1                                    Рис. 2                               Рис. 3

 

  1. Для кожного досліду обчисліть момент сил, що діють на важіль, знайдіть суму моментів. Результати обчислень занесіть до таблиці.

 

 

Номер досліду

Сила

 

Плече сили

 

Момент сили

Сила

 

Плече сили

 

Момент сили

Сила

 

Плече сили

 

Момент сили

Момент сили

+

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опрацювання результатів експерименту

Результат пошуку зображень за запитом "тетрадь клеточки"Результат пошуку зображень за запитом "тетрадь клеточки"

 

  Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте умову рівноваги важеля та проаналізуйте, які чинники вплинули на точність вимірювання.

 

Висновок:

Результат пошуку зображень за запитом "тетрадь клеточки"

Творче завдання

Зберіть експериментальну установку, як показано на рис. 4. Виконайте необхідні вимірювання та визначте моменти сил, що діють на важіль. Сформулюйте висновок.

____________________________________________

____________________________________________

____________________________________________

____________________________________________

____________________________________________

 

 

 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

VIІ. Домашнє завдання

Повторити § 14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
6 листопада 2018
Переглядів
7807
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку