Лабораторна робота "Дослідження заломлення світла"

Про матеріал
Навчальна. Закріпити знання про явище заломлення світла та закони, які його описують. Розвивальна. Сприяти: розвитку спостережливості, уваги, пам’яті, уяви, мислення; виробленню звички до планування своїх дій; формуванню вміння самостійно контролювати проміжні і кінцеві результати роботи; формуванню вміння організовувати своє робоче місце. Виховна. Виховувати в учнів охайність під час проведення роботи, дбайливе ставлення до лабораторного обладнання; виховувати учнів працювати в парах та групах. Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок. Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник.
Перегляд файлу

1

 

Лабораторна  робота.  Дослідження заломлення світла

Мета уроку:

Навчальна.  Закріпити знання про явище заломлення світла та закони, які його описують.

Розвивальна. Сприяти: розвитку спостережливості, уваги, пам’яті, уяви, мислення; виробленню звички до планування своїх дій; формуванню вміння самостійно контролювати проміжні і кінцеві результати роботи;              формуванню вміння організовувати своє робоче місце.

Виховна. Виховувати в учнів охайність під час проведення роботи, дбайливе ставлення до лабораторного обладнання; виховувати учнів працювати в парах та групах.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок. 

Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник.

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

IV. ВИКОНАННЯ  РОБОТИ

Тема. Дослідження заломлення світла

Мета: дослідити заломлення світла на межі «скло — повітря», визначити показник заломлення скла відносно повітря.

Обладнання: скляна пластинка з паралельними гранями, аркуш гофрованого картону, олівець, 4 шпильки, косинець із міліметровою шкалою, циркуль.

Хід роботи

Підготовка до експерименту

1. Перед тим як виконувати роботу, згадайте:

1) вимоги безпеки під час роботи зі скляними предметами;

2) закони заломлення світла;

3) формулу для визначення показника заломлення середовища 1 відносно середовища 2.

 

2. Підготуйте рисунки для виконання роботи (див. рис. 1). Для цього:

1) покладіть скляну пластинку на сторінку зошита і гостро заточеним олівцем окресліть контур пластинки;

2) на відрізку, що відповідає положенню верхньої заломної грані пластинки:

• позначте точку ;

• проведіть через точку пряму перпендикулярну до даного відрізка;

• за допомогою циркуля побудуйте коло радіусом 4-5 см із центром у точці ;

3) під кутом приблизно 45° накресліть промінь, який задаватиме напрямок пучка світла, що падає в точку ; позначте точку перетину променя і кола літерою ;

4) повторіть дії, описані в пунктах 1-3, ще тричі (виконайте ще три рисунки), спочатку збільшивши, а потім зменшивши заданий кут падіння променя світла.

 

Давайте спробуємо з вами за допомогою симулятора дослідити як заломлюється світло, що проходить крізь призму:

https://simpop.org/prism/prism.htm

Експеримент

Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки.

Результати вимірювань і обчислень відразу заносьте до таблиці.

1. Покладіть під аркуш зошита з першим контуром аркуш гофрованого картону, накладіть на контур скляну пластинку.

2. Встроміть вертикально в точки і шпильки 1 і 2 (див. рис. 2).

3. Дивлячись на шпильки 1 і 2 крізь скло, встроміть шпильки 3 і 4 так, щоб усі чотири шпильки здавалися розташованими на одній прямій.

4. Приберіть шпильки і пластинку, проведіть через основи шпильок 3 і 4 пряму, позначте точку і накресліть заломлений промінь (див. рис. 2 і 3).

5. Повторіть дії, описані в пунктах 1-4, ще для трьох контурів.

 

Опрацювання результатів експерименту

Довжина відрізка

Показник заломлення

Похибка експерименту

Результат

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

На кожному рисунку:

1. Зазначте кут падіння і кут заломлення.

2. Із точок і опустіть перпендикуляри на пряму і виміряйте довжини і отриманих відрізків (див. рис. 3).

3. Визначте показник заломлення скла відносно повітря:

 

 

 

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте: 1) яку фізичну величину ви визначали; 2) який результат отримали; 3) чи залежить значення отриманої величини від кута падіння світла.

 

 

 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

VIІ. Домашнє завдання

Повторити § 26

docx
Додано
10 червня 2021
Переглядів
3543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку