1
Лабораторна робота. Дослідження заломлення світла
Мета уроку:
Навчальна. Закріпити знання про явище заломлення світла та закони, які його описують.
Розвивальна. Сприяти: розвитку спостережливості, уваги, пам’яті, уяви, мислення; виробленню звички до планування своїх дій; формуванню вміння самостійно контролювати проміжні і кінцеві результати роботи; формуванню вміння організовувати своє робоче місце.
Виховна. Виховувати в учнів охайність під час проведення роботи, дбайливе ставлення до лабораторного обладнання; виховувати учнів працювати в парах та групах.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
IV. ВИКОНАННЯ РОБОТИ
Тема. Дослідження заломлення світла
Мета: дослідити заломлення світла на межі «скло — повітря», визначити показник заломлення скла відносно повітря.
Обладнання: скляна пластинка з паралельними гранями, аркуш гофрованого картону, олівець, 4 шпильки, косинець із міліметровою шкалою, циркуль.
Хід роботи
Підготовка до експерименту
1. Перед тим як виконувати роботу, згадайте:
1) вимоги безпеки під час роботи зі скляними предметами;
2) закони заломлення світла;
3) формулу для визначення показника заломлення середовища 1 відносно середовища 2.
2. Підготуйте рисунки для виконання роботи (див. рис. 1). Для цього:
1) покладіть скляну пластинку на сторінку зошита і гостро заточеним олівцем окресліть контур пластинки;
2) на відрізку, що відповідає положенню верхньої заломної грані пластинки:
• позначте точку ;
• проведіть через точку пряму перпендикулярну до даного відрізка;
• за допомогою циркуля побудуйте коло радіусом 4-5 см із центром у точці ;
3) під кутом приблизно 45° накресліть промінь, який задаватиме напрямок пучка світла, що падає в точку ; позначте точку перетину променя і кола літерою ;
4) повторіть дії, описані в пунктах 1-3, ще тричі (виконайте ще три рисунки), спочатку збільшивши, а потім зменшивши заданий кут падіння променя світла.
Давайте спробуємо з вами за допомогою симулятора дослідити як заломлюється світло, що проходить крізь призму:
https://simpop.org/prism/prism.htm
Експеримент
Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки.
Результати вимірювань і обчислень відразу заносьте до таблиці.
1. Покладіть під аркуш зошита з першим контуром аркуш гофрованого картону, накладіть на контур скляну пластинку.
2. Встроміть вертикально в точки і шпильки 1 і 2 (див. рис. 2).
3. Дивлячись на шпильки 1 і 2 крізь скло, встроміть шпильки 3 і 4 так, щоб усі чотири шпильки здавалися розташованими на одній прямій.
4. Приберіть шпильки і пластинку, проведіть через основи шпильок 3 і 4 пряму, позначте точку і накресліть заломлений промінь (див. рис. 2 і 3).
5. Повторіть дії, описані в пунктах 1-4, ще для трьох контурів.
Опрацювання результатів експерименту
№ |
Довжина відрізка |
Показник заломлення |
Похибка експерименту |
Результат
|
|||
|
|
|
|
|
|
||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
||||
3 |
|
|
|
||||
4 |
|
|
|
На кожному рисунку:
1. Зазначте кут падіння і кут заломлення.
2. Із точок і опустіть перпендикуляри на пряму і виміряйте довжини і отриманих відрізків (див. рис. 3).
3. Визначте показник заломлення скла відносно повітря:
Аналіз експерименту та його результатів
Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте: 1) яку фізичну величину ви визначали; 2) який результат отримали; 3) чи залежить значення отриманої величини від кута падіння світла.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VIІ. Домашнє завдання
Повторити § 26