Лабораторні дослідження та практикуми з біології 8 клас

Про матеріал
За відсутності друкованої основи для виконання досліджень та практикумів з біології у 8 класі, можна використати даний матеріал для друку.
Перегляд файлу

Лабораторне дослідження.

 

Тема. Вимірювання частоти серцевих скорочень.

Мета: навчитися вимірювати частоту серцевих скорочень.

Обладнання: секундомір.

 

Хід роботи

 

  1. Знайдіть пульс у себе на променевій артерії. Для цього покладіть вказівний і середній пальці на внутрішню поверхню руки, перед зап’ястком з боку великого пальця. Потренуйтесь швидко знаходити пульс.

 

Результат пошуку зображень за запитом "вимірювання пульсу фото"                Результат пошуку зображень за запитом "вимірювання пульсу фото"

 

  1. Користуючись секундоміром порахуйте пульсові удари впродовж 15 секунд. Цей показник помножте на 4 і визначте ЧСС за 1 хвилину.  1)_________________.

 

  1. Повторіть вимірювання ЧСС ще двічі. Знайдіть середній  показник.

2) ___________

3) ___________

ЧССс =1+2+3/3=

 

  1. Виявіть на яких ділянках тіла, крім зап’ястка, можна проводити вимірювання ЧСС. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

  1. Зробіть висновок про особливості вимірювання пульсу та його властивостей. _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

Дослідницький практикум.

Тема. Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня.

Мета: дослідити зміну ЧСС під впливом навантажень;  установити залежність ЧСС від

            стану організму та обґрунтувати значення показників ЧСС для оцінки стану

            здоровя.

Обладнання: блокнот, ручка, секундомір.

 

Хід дослідження.

 

  1. Проводьте вимірювання ЧСС (підрахунок пульсу) впродовж тижня в той самий час у певні періоди доби.
  2. Дані вимірювань занесіть до таблиці.

 

     Період

         Доби

 

 

Дні

тижня

Вранці після пробудження не встаючи з ліжка

Після виконання процедур ранкового туалету

Під час ігор на великій перерві, або активного відпочинку.

Після обіду – по завершенні прийому їжі.

Після вечірньої прогулянки

Перед нічним сном.

Понеділок

 

 

 

 

 

 

Вівторок

 

 

 

 

 

 

Середа

 

 

 

 

 

 

Четвер

 

 

 

 

 

 

П’ятниця

 

 

 

 

 

 

Субота

 

 

 

 

 

 

неділя

 

 

 

 

 

 

 

  1. Порівняйте отримані показники. Як ЧСС змінюється впродовж одного дня? Чому? _______________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

  1. Як змінюється ЧСС в ті самі години впродовж тижня? Які причини цього? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

  1. Порівняйте величину виміряної ЧСС із показниками ЧСС у нормі для вашої статево-вікової групи. Чи відрізняється величина вимірюваної ЧСС від норми і про що вона свідчить? _______________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

  1. Якщо показники ЧСС в стані спокою впродовж тижня є стабільними, оцініть стан свого здоров’я на основі аналізу даних таблиці 2.

 

ЧСС, уд./хв..

Стан здоровя та рекомендації для запобігання захворюванням.

Менше 45

Свідчить про серцеву блокаду, яка може бути наслідком сильної слабкості, хронічної втоми, патологічного порушення кровоточу.

Потрібно звернутися до лікаря кардіолога.

46 - 59

Часто є ознакою зниженої функції щитоподібної залози.

Слід пройти обстеження у лікаря ендокринолога.

60 – 80

Показник нормального фізіологічного стану організму. Ви в належній фізичній формі.

Підтримуйте її здоровим способом життя.

81 - 100

Може свідчити про артеріальну гіпертензію. Потрібно регулярно вимірювати АТ.

Потрібно звернутися до кардіолога.

Понад 100

Часто є ознакою підвищеної функції щитоподібної залози.

Потрібно пройти обстеження у ендокринолога.

 

  1. Зробіть висновок про залежність ЧСС від стану організму та її значення для оцінки стану свого здоров’я. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата __________       Прізвище, імя ______________________

 

Лабораторне дослідження

 

Тема. Вимірювання порога слухової чутливості.

Мета: визначити поріг індивідуальної слухової чутливості; обґрунтувати здатність

  слухової сенсорної системи до адаптації та її значення для людини.

Обладнання: механічний годинник, сантиметрова стрічка або лінійка.

 

Хід дослідження.

 

Завдання 1. Визначення абсолютного порога слуху.

  1. Перший учень сідає на стілець і заплющує очі. Другий учень повільно наближає механічний годинник до вуха першого учня доти, доки той не  почує звучання годинникового механізму.
  2. Третій учень виміряє відстань, на якій перший учень почув звук. ______________.

 

Завдання 2. Демонстрація слухової адаптації.

  1. Перший учень знову сідає на стілець. Другий учень підносить годинник близько до вуха першого учня. Після 4-5 с. другий учень починає повільно віддаляти його від вуха першого учня доти, доки той перестане чути звучання годинникового механізму.
  2. Третій учень вимірює відстань від вуха першого учня до точки, коли той перестає чути звучання годинникового механізму. __________________.

Чому виміряна відстань за віддалення годинника від вуха більша, ніж у разі наближення його до вуха? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

Зробіть висновок: про що свідчить підвищення порога слухової чутливості? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата __________       Прізвище, імя ______________________

 

Лабораторне дослідження

 

Тема. Вимірювання порога слухової чутливості.

Мета: визначити поріг індивідуальної слухової чутливості; обґрунтувати здатність

  слухової сенсорної системи до адаптації та її значення для людини.

Обладнання: механічний годинник, сантиметрова стрічка або лінійка.

 

Хід дослідження.

 

Завдання 1. Визначення абсолютного порога слуху.

  1. Перший учень сідає на стілець і заплющує очі. Другий учень повільно наближає механічний годинник до вуха першого учня доти, доки той не  почує звучання годинникового механізму.
  2. Третій учень виміряє відстань, на якій перший учень почув звук. ______________.

 

Завдання 2. Демонстрація слухової адаптації.

  1. Перший учень знову сідає на стілець. Другий учень підносить годинник близько до вуха першого учня. Після 4-5 с. другий учень починає повільно віддаляти його від вуха першого учня доти, доки той перестане чути звучання годинникового механізму.
  2. Третій учень вимірює відстань від вуха першого учня до точки, коли той перестає чути звучання годинникового механізму. __________________.

Чому виміряна відстань за віддалення годинника від вуха більша, ніж у разі наближення його до вуха? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

Зробіть висновок: про що свідчить підвищення порога слухової чутливості? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата __________       Прізвище, імя ______________________

 

Дослідницький практикум

 

Тема. Визначення особистого типу вищої нервової діяльності.

Мета: визначити свій тип вищої нервової діяльності та з’ясувати його зв'язок з

  індивідуальними особливостями поведінки.

Обладнання: анкета для визначення типу темпераменту. (додаток 4).

 

Хід дослідження.

 

  1. Дайте відповіді на запитання анкети, яка дає можливість виявити ваш тип темпераменту – зовнішній прояв ВНД. Поставте знак «+» біля рис (властивостей) притаманних вам. Намагайтеся бути обєктивними.

 

  1. Обчисліть кількість знаків + для групи запитань, позначте їх певним символом:

1-20 (Тх) - 

21-40 (Тс) –

41-60 (Тф) –

61-80 (Тм) -

 

 

  1. Для обчислення частки (К) кожного з типів темпераменту скористайтеся формулами:

Кх=Тх/Т=      Кс=Тс/Т= 

   

Кф=Тф/Т=     Км=Тм/Т=

 

  1. Який тип темпераменту переважає у вас? _________________________________.

 

  1. Користуючись таблицею 8, установіть відповідність вашого темпераменту типу ВНД. _______________________________________________________________.

 

  1. Висновок. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата __________       Прізвище, імя ______________________

 

Дослідницький практикум

 

Тема. Визначення особистого типу вищої нервової діяльності.

Мета: визначити свій тип вищої нервової діяльності та з’ясувати його зв'язок з

  індивідуальними особливостями поведінки.

Обладнання: анкета для визначення типу темпераменту. (додаток 4).

 

Хід дослідження.

 

  1. Дайте відповіді на запитання анкети, яка дає можливість виявити ваш тип темпераменту – зовнішній прояв ВНД. Поставте знак «+» біля рис (властивостей) притаманних вам. Намагайтеся бути обєктивними.

 

  1. Обчисліть кількість знаків + для групи запитань, позначте їх певним символом:

1-20 (Тх) - 

21-40 (Тс) –

41-60 (Тф) –

61-80 (Тм) -

 

 

  1. Для обчислення частки (К) кожного з типів темпераменту скористайтеся формулами:

Кх=Тх/Т=      Кс=Тс/Т= 

   

Кф=Тф/Т=     Км=Тм/Т=

 

  1. Який тип темпераменту переважає у вас? _________________________________.

 

  1. Користуючись таблицею 8, установіть відповідність вашого темпераменту типу ВНД. _______________________________________________________________.

 

  1. Висновок. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата __________       Прізвище, імя ______________________

 

Дослідницький практикум

 

Тема. Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.

Мета: виявити явище адаптації теплових рецепторів шкіри до дії високої та

  низької  температур; обґрунтувати її значення для людини.

Обладнання: склянки з водою різної температури.

 

Хід дослідження.

 

  1. Опустіть кінчики пальців у холодну воду (10 град.). Тримайте руку доти , доки відчуття холоду значно послабшає. Визначте час адаптації до холоду __________.

 

  1. Опустіть кінчики пальців у гарячу воду (40 град.). Тримайте руку також доти, доки відчуття тепла значно послабшає. Визначте час адаптації до дії високої температури. _______________.

 

  1. Порівняйте отримані величини. До якої температури (високої чи низької) швидше відбувається адаптація рецепторів шкіри? _________________________.

 

  1. Остудіть руки до кімнатної температури, опустивши їх у воду 20 град.. занурте одну кисть у гарячу воду 40 град. А іншу -  в холодну 10 град.

 

  1. Через кілька хвилин занурте обидві кисті у воду з температурою 20 град.. Чому виникло відчуття різної температури в різних руках? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

  1. Зробіть висновок: яке значення температурної адаптації рецепторів шкіри? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

Дата __________       Прізвище, імя ______________________

 

Дослідницький практикум

 

Тема. Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.

Мета: виявити явище адаптації теплових рецепторів шкіри до дії високої та

  низької  температур; обґрунтувати її значення для людини.

Обладнання: склянки з водою різної температури.

 

Хід дослідження.

 

  1. Опустіть кінчики пальців у холодну воду (10 град.). Тримайте руку доти , доки відчуття холоду значно послабшає. Визначте час адаптації до холоду __________.

 

  1. Опустіть кінчики пальців у гарячу воду (40 град.). Тримайте руку також доти, доки відчуття тепла значно послабшає. Визначте час адаптації до дії високої температури. _______________.

 

  1. Порівняйте отримані величини. До якої температури (високої чи низької) швидше відбувається адаптація рецепторів шкіри? _________________________.

 

  1. Остудіть руки до кімнатної температури, опустивши їх у воду 20 град.. занурте одну кисть у гарячу воду 40 град. А іншу -  в холодну 10 град.

 

  1. Через кілька хвилин занурте обидві кисті у воду з температурою 20 град.. Чому виникло відчуття різної температури в різних руках? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

  1. Зробіть висновок: яке значення температурної адаптації рецепторів шкіри? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

Дата __________       Прізвище, імя ______________________

 

Лабораторне дослідження

 

Тема. Визначення  реакції зіниць на світло.

Мета: дослідити безумовний рефлекс зміни діаметра зіниць під впливом світлових

 подразнень.

Обладнання: ліхтарик або настільна лампа.

 

Хід дослідження.

 

Роботу слід виконувати в парах.

  1. Перший учень повертається обличчям до джерела світла. Другий учень вмикає ліхтарик або настільну лампу; визначає приблизний діаметр зіниць першого учня.

 

  1. Перший учень затуляє долонею очі на 10-15 с. потім він швидко відводить руку від очей, а другий знову фіксує діаметр зіниць. _______. Як змінився діаметр зіниць? __________________________________. Чому? _______________________________________________________

_____________________________________________________________.

 

  1. Чи змінився діаметр зіниць через 2 хвилини після затуляння очей?  __________________________________________________________. Про що це свідчить? ___________________________________________

_____________________________________________________________.

 

  1. Зробіть висновок про пристосувальне значення безумовного рефлексу зміни діаметра зіниць під впливом світлових подразнень. ____________

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата __________       Прізвище, імя ______________________

 

Лабораторне дослідження

 

Тема. Дослідження різних видів памяті.

Мета: дослідити індивідуальні особливості й визначити вид памяті, що переважає.

Обладнання: набір карток зі словами, аркуші чистого паперу, секундомір

.

Хід дослідження.

 

  1. Прослухайте і запам’ятайте 10 слів, виразно зачитаних учителем з інтервалом 3 с. після 10-секундної паузи запишіть у довільній послідовності слова, які ви запам’ятали на слух. ____________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Після 5-хвилинної перерви уважно прочитайте і запам’ятайте інших 10 слів, написаних на окремих картках. Їх демонструє вчитель з інтервалом 3 с. Після 10-секундної  перерви запишіть у довільній послідовності слова, які запам’ятали завдяки зоровій пам’яті. _________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

  1. Після 5-хвилинної перерви слухайте інші 10 слів, й одразу записуйте їх ручкою на аркуші паперу. Після 10-секундної  перерви запишіть у довільній послідовності слова , які запам’ятали завдяки руховій пам’яті. ____________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Підрахуйте кількість правильно відтворених слів у кожному разі. Результати запишіть у таблицю.

 

Вид памяті

Слухова

Зорова

Моторна

Кількість правильно відтворених слів

 

 

 

 

  1. Зробіть висновок: який вид пам’яті переважає у вас? ________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

Дата __________       Прізвище, імя ______________________

 

Лабораторне дослідження

 

Тема. Дослідження різних видів пам’яті.

Мета: дослідити індивідуальні особливості й визначити вид памяті, що переважає.

Обладнання: набір карток зі словами, аркуші чистого паперу, секундомір

.

Хід дослідження.

 

  1. Прослухайте і запам’ятайте 10 слів, виразно зачитаних учителем з інтервалом 3 с. після 10-секундної паузи запишіть у довільній послідовності слова, які ви запам’ятали на слух. ____________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Після 5-хвилинної перерви уважно прочитайте і запам’ятайте інших 10 слів, написаних на окремих картках. Їх демонструє вчитель з інтервалом 3 с. Після 10-секундної  перерви запишіть у довільній послідовності слова, які запам’ятали завдяки зоровій пам’яті. _________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

  1. Після 5-хвилинної перерви слухайте інші 10 слів, й одразу записуйте їх ручкою на аркуші паперу. Після 10-секундної  перерви запишіть у довільній послідовності слова , які запам’ятали завдяки руховій пам’яті. ____________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Підрахуйте кількість правильно відтворених слів у кожному разі. Результати запишіть у таблицю.

 

Вид памяті

Слухова

Зорова

Моторна

Кількість правильно відтворених слів

 

 

 

 

  1. Зробіть висновок: який вид пам’яті переважає у вас? ________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 10
Оцінки та відгуки
  1. Грищенко Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Васадзе Олена
    Дякую за чудову розробку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Сулік Оксана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Тимошенко Вячеслав Петрович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Разінкова Олена Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Левкова Лариса Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Наталия Федорук
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Кузьменко Tетяна Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Раєва Алла Фахраддинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Пономаренко Лина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 7 відгуків
docx
Додано
12 квітня 2020
Переглядів
30315
Оцінка розробки
5.0 (10 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку