Лабораторне дослідження.
Тема. Вимірювання частоти серцевих скорочень.
Мета: навчитися вимірювати частоту серцевих скорочень.
Обладнання: секундомір.
Хід роботи
-
Знайдіть пульс у себе на променевій артерії. Для цього покладіть вказівний і середній пальці на внутрішню поверхню руки, перед зап’ястком з боку великого пальця. Потренуйтесь швидко знаходити пульс.
-
Користуючись секундоміром порахуйте пульсові удари впродовж 15 секунд. Цей показник помножте на 4 і визначте ЧСС за 1 хвилину. 1)_________________.
-
Повторіть вимірювання ЧСС ще двічі. Знайдіть середній показник.
2) ___________
3) ___________
ЧССс =1+2+3/3=
-
Виявіть на яких ділянках тіла, крім зап’ястка, можна проводити вимірювання ЧСС. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________.
-
Зробіть висновок про особливості вимірювання пульсу та його властивостей. _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Дослідницький практикум.
Тема. Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня.
Мета: дослідити зміну ЧСС під впливом навантажень; установити залежність ЧСС від
стану організму та обґрунтувати значення показників ЧСС для оцінки стану
здоров’я.
Обладнання: блокнот, ручка, секундомір.
Хід дослідження.
-
Проводьте вимірювання ЧСС (підрахунок пульсу) впродовж тижня в той самий час у певні періоди доби.
-
Дані вимірювань занесіть до таблиці.
Період
Доби
Дні
тижня
|
Вранці після пробудження не встаючи з ліжка
|
Після виконання процедур ранкового туалету
|
Під час ігор на великій перерві, або активного відпочинку.
|
Після обіду – по завершенні прийому їжі.
|
Після вечірньої прогулянки
|
Перед нічним сном.
|
Понеділок
|
|
|
|
|
|
|
Вівторок
|
|
|
|
|
|
|
Середа
|
|
|
|
|
|
|
Четвер
|
|
|
|
|
|
|
П’ятниця
|
|
|
|
|
|
|
Субота
|
|
|
|
|
|
|
неділя
|
|
|
|
|
|
|
-
Порівняйте отримані показники. Як ЧСС змінюється впродовж одного дня? Чому? _______________________________________________________________________________________________________________________________________.
-
Як змінюється ЧСС в ті самі години впродовж тижня? Які причини цього? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
-
Порівняйте величину виміряної ЧСС із показниками ЧСС у нормі для вашої статево-вікової групи. Чи відрізняється величина вимірюваної ЧСС від норми і про що вона свідчить? _______________________________________________________________________________________________________________________________________.
-
Якщо показники ЧСС в стані спокою впродовж тижня є стабільними, оцініть стан свого здоров’я на основі аналізу даних таблиці 2.
ЧСС, уд./хв..
|
Стан здоровя та рекомендації для запобігання захворюванням.
|
Менше 45
|
Свідчить про серцеву блокаду, яка може бути наслідком сильної слабкості, хронічної втоми, патологічного порушення кровоточу.
Потрібно звернутися до лікаря кардіолога.
|
46 - 59
|
Часто є ознакою зниженої функції щитоподібної залози.
Слід пройти обстеження у лікаря ендокринолога.
|
60 – 80
|
Показник нормального фізіологічного стану організму. Ви в належній фізичній формі.
Підтримуйте її здоровим способом життя.
|
81 - 100
|
Може свідчити про артеріальну гіпертензію. Потрібно регулярно вимірювати АТ.
Потрібно звернутися до кардіолога.
|
Понад 100
|
Часто є ознакою підвищеної функції щитоподібної залози.
Потрібно пройти обстеження у ендокринолога.
|
-
Зробіть висновок про залежність ЧСС від стану організму та її значення для оцінки стану свого здоров’я. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Дата __________ Прізвище, ім’я ______________________
Лабораторне дослідження
Тема. Вимірювання порога слухової чутливості.
Мета: визначити поріг індивідуальної слухової чутливості; обґрунтувати здатність
слухової сенсорної системи до адаптації та її значення для людини.
Обладнання: механічний годинник, сантиметрова стрічка або лінійка.
Хід дослідження.
Завдання 1. Визначення абсолютного порога слуху.
-
Перший учень сідає на стілець і заплющує очі. Другий учень повільно наближає механічний годинник до вуха першого учня доти, доки той не почує звучання годинникового механізму.
-
Третій учень виміряє відстань, на якій перший учень почув звук. ______________.
Завдання 2. Демонстрація слухової адаптації.
-
Перший учень знову сідає на стілець. Другий учень підносить годинник близько до вуха першого учня. Після 4-5 с. другий учень починає повільно віддаляти його від вуха першого учня доти, доки той перестане чути звучання годинникового механізму.
-
Третій учень вимірює відстань від вуха першого учня до точки, коли той перестає чути звучання годинникового механізму. __________________.
Чому виміряна відстань за віддалення годинника від вуха більша, ніж у разі наближення його до вуха? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Зробіть висновок: про що свідчить підвищення порога слухової чутливості? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Дата __________ Прізвище, ім’я ______________________
Лабораторне дослідження
Тема. Вимірювання порога слухової чутливості.
Мета: визначити поріг індивідуальної слухової чутливості; обґрунтувати здатність
слухової сенсорної системи до адаптації та її значення для людини.
Обладнання: механічний годинник, сантиметрова стрічка або лінійка.
Хід дослідження.
Завдання 1. Визначення абсолютного порога слуху.
-
Перший учень сідає на стілець і заплющує очі. Другий учень повільно наближає механічний годинник до вуха першого учня доти, доки той не почує звучання годинникового механізму.
-
Третій учень виміряє відстань, на якій перший учень почув звук. ______________.
Завдання 2. Демонстрація слухової адаптації.
-
Перший учень знову сідає на стілець. Другий учень підносить годинник близько до вуха першого учня. Після 4-5 с. другий учень починає повільно віддаляти його від вуха першого учня доти, доки той перестане чути звучання годинникового механізму.
-
Третій учень вимірює відстань від вуха першого учня до точки, коли той перестає чути звучання годинникового механізму. __________________.
Чому виміряна відстань за віддалення годинника від вуха більша, ніж у разі наближення його до вуха? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Зробіть висновок: про що свідчить підвищення порога слухової чутливості? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Дата __________ Прізвище, ім’я ______________________
Дослідницький практикум
Тема. Визначення особистого типу вищої нервової діяльності.
Мета: визначити свій тип вищої нервової діяльності та з’ясувати його зв'язок з
індивідуальними особливостями поведінки.
Обладнання: анкета для визначення типу темпераменту. (додаток 4).
Хід дослідження.
-
Дайте відповіді на запитання анкети, яка дає можливість виявити ваш тип темпераменту – зовнішній прояв ВНД. Поставте знак «+» біля рис (властивостей) притаманних вам. Намагайтеся бути обєктивними.
-
Обчисліть кількість знаків + для групи запитань, позначте їх певним символом:
1-20 (Тх) -
21-40 (Тс) –
41-60 (Тф) –
61-80 (Тм) -
-
Для обчислення частки (К) кожного з типів темпераменту скористайтеся формулами:
Кх=Тх/Т= Кс=Тс/Т=
Кф=Тф/Т= Км=Тм/Т=
-
Який тип темпераменту переважає у вас? _________________________________.
-
Користуючись таблицею 8, установіть відповідність вашого темпераменту типу ВНД. _______________________________________________________________.
-
Висновок. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Дата __________ Прізвище, ім’я ______________________
Дослідницький практикум
Тема. Визначення особистого типу вищої нервової діяльності.
Мета: визначити свій тип вищої нервової діяльності та з’ясувати його зв'язок з
індивідуальними особливостями поведінки.
Обладнання: анкета для визначення типу темпераменту. (додаток 4).
Хід дослідження.
-
Дайте відповіді на запитання анкети, яка дає можливість виявити ваш тип темпераменту – зовнішній прояв ВНД. Поставте знак «+» біля рис (властивостей) притаманних вам. Намагайтеся бути обєктивними.
-
Обчисліть кількість знаків + для групи запитань, позначте їх певним символом:
1-20 (Тх) -
21-40 (Тс) –
41-60 (Тф) –
61-80 (Тм) -
-
Для обчислення частки (К) кожного з типів темпераменту скористайтеся формулами:
Кх=Тх/Т= Кс=Тс/Т=
Кф=Тф/Т= Км=Тм/Т=
-
Який тип темпераменту переважає у вас? _________________________________.
-
Користуючись таблицею 8, установіть відповідність вашого темпераменту типу ВНД. _______________________________________________________________.
-
Висновок. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Дата __________ Прізвище, ім’я ______________________
Дослідницький практикум
Тема. Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.
Мета: виявити явище адаптації теплових рецепторів шкіри до дії високої та
низької температур; обґрунтувати її значення для людини.
Обладнання: склянки з водою різної температури.
Хід дослідження.
-
Опустіть кінчики пальців у холодну воду (10 град.). Тримайте руку доти , доки відчуття холоду значно послабшає. Визначте час адаптації до холоду __________.
-
Опустіть кінчики пальців у гарячу воду (40 град.). Тримайте руку також доти, доки відчуття тепла значно послабшає. Визначте час адаптації до дії високої температури. _______________.
-
Порівняйте отримані величини. До якої температури (високої чи низької) швидше відбувається адаптація рецепторів шкіри? _________________________.
-
Остудіть руки до кімнатної температури, опустивши їх у воду 20 град.. занурте одну кисть у гарячу воду 40 град. А іншу - в холодну 10 град.
-
Через кілька хвилин занурте обидві кисті у воду з температурою 20 град.. Чому виникло відчуття різної температури в різних руках? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
-
Зробіть висновок: яке значення температурної адаптації рецепторів шкіри? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Дата __________ Прізвище, ім’я ______________________
Дослідницький практикум
Тема. Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.
Мета: виявити явище адаптації теплових рецепторів шкіри до дії високої та
низької температур; обґрунтувати її значення для людини.
Обладнання: склянки з водою різної температури.
Хід дослідження.
-
Опустіть кінчики пальців у холодну воду (10 град.). Тримайте руку доти , доки відчуття холоду значно послабшає. Визначте час адаптації до холоду __________.
-
Опустіть кінчики пальців у гарячу воду (40 град.). Тримайте руку також доти, доки відчуття тепла значно послабшає. Визначте час адаптації до дії високої температури. _______________.
-
Порівняйте отримані величини. До якої температури (високої чи низької) швидше відбувається адаптація рецепторів шкіри? _________________________.
-
Остудіть руки до кімнатної температури, опустивши їх у воду 20 град.. занурте одну кисть у гарячу воду 40 град. А іншу - в холодну 10 град.
-
Через кілька хвилин занурте обидві кисті у воду з температурою 20 град.. Чому виникло відчуття різної температури в різних руках? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
-
Зробіть висновок: яке значення температурної адаптації рецепторів шкіри? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Дата __________ Прізвище, ім’я ______________________
Лабораторне дослідження
Тема. Визначення реакції зіниць на світло.
Мета: дослідити безумовний рефлекс зміни діаметра зіниць під впливом світлових
подразнень.
Обладнання: ліхтарик або настільна лампа.
Хід дослідження.
Роботу слід виконувати в парах.
-
Перший учень повертається обличчям до джерела світла. Другий учень вмикає ліхтарик або настільну лампу; визначає приблизний діаметр зіниць першого учня.
-
Перший учень затуляє долонею очі на 10-15 с. потім він швидко відводить руку від очей, а другий знову фіксує діаметр зіниць. _______. Як змінився діаметр зіниць? __________________________________. Чому? _______________________________________________________
_____________________________________________________________.
-
Чи змінився діаметр зіниць через 2 хвилини після затуляння очей? __________________________________________________________. Про що це свідчить? ___________________________________________
_____________________________________________________________.
-
Зробіть висновок про пристосувальне значення безумовного рефлексу зміни діаметра зіниць під впливом світлових подразнень. ____________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата __________ Прізвище, ім’я ______________________
Лабораторне дослідження
Тема. Дослідження різних видів пам’яті.
Мета: дослідити індивідуальні особливості й визначити вид памяті, що переважає.
Обладнання: набір карток зі словами, аркуші чистого паперу, секундомір
.
Хід дослідження.
-
Прослухайте і запам’ятайте 10 слів, виразно зачитаних учителем з інтервалом 3 с. після 10-секундної паузи запишіть у довільній послідовності слова, які ви запам’ятали на слух. ____________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
Після 5-хвилинної перерви уважно прочитайте і запам’ятайте інших 10 слів, написаних на окремих картках. Їх демонструє вчитель з інтервалом 3 с. Після 10-секундної перерви запишіть у довільній послідовності слова, які запам’ятали завдяки зоровій пам’яті. _________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________.
-
Після 5-хвилинної перерви слухайте інші 10 слів, й одразу записуйте їх ручкою на аркуші паперу. Після 10-секундної перерви запишіть у довільній послідовності слова , які запам’ятали завдяки руховій пам’яті. ____________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
Підрахуйте кількість правильно відтворених слів у кожному разі. Результати запишіть у таблицю.
Вид пам’яті
|
Слухова
|
Зорова
|
Моторна
|
Кількість правильно відтворених слів
|
|
|
|
-
Зробіть висновок: який вид пам’яті переважає у вас? ________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата __________ Прізвище, ім’я ______________________
Лабораторне дослідження
Тема. Дослідження різних видів пам’яті.
Мета: дослідити індивідуальні особливості й визначити вид памяті, що переважає.
Обладнання: набір карток зі словами, аркуші чистого паперу, секундомір
.
Хід дослідження.
-
Прослухайте і запам’ятайте 10 слів, виразно зачитаних учителем з інтервалом 3 с. після 10-секундної паузи запишіть у довільній послідовності слова, які ви запам’ятали на слух. ____________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
Після 5-хвилинної перерви уважно прочитайте і запам’ятайте інших 10 слів, написаних на окремих картках. Їх демонструє вчитель з інтервалом 3 с. Після 10-секундної перерви запишіть у довільній послідовності слова, які запам’ятали завдяки зоровій пам’яті. _________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________.
-
Після 5-хвилинної перерви слухайте інші 10 слів, й одразу записуйте їх ручкою на аркуші паперу. Після 10-секундної перерви запишіть у довільній послідовності слова , які запам’ятали завдяки руховій пам’яті. ____________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
Підрахуйте кількість правильно відтворених слів у кожному разі. Результати запишіть у таблицю.
Вид пам’яті
|
Слухова
|
Зорова
|
Моторна
|
Кількість правильно відтворених слів
|
|
|
|
-
Зробіть висновок: який вид пам’яті переважає у вас? ________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________