Тема: Я, мої права та обов’язки.
Мета : дати уявлення про головні обов’язки людини та їх взаємозв’язок з правами, поглибити правові знання учнів; сприяти поширенню правової культури, гендерної рівності; розвивати вміння орієнтуватися в різних життєвих ситуаціях, керуватися отриманими знаннями у своїй життєвій практиці; навчити приймати аргументовані рішення щодо балансу прав та обов’язків.
Форма проведення: лекція-бесіда
Хід заняття
План проведення.
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація учнів
ІІІ. Основна частина:
І. Організація класу.
Поділ класу на дві групи
ІІ. Мотивація учнів.
Вступне слово вчителя: .10 грудня 1948 року було прийнято Загальну декларацію прав людини.. Сьогодні ми з вами поговоримо про права людей та їх обов’язки використовуючи різні методи роботи в групах.
ІІІ. - Основна частина:
1.Чи можна права подарувати чи відкликати?
2. Чи протягом своєї історії людство завжди мало природні права?
3. Коли виникло дане поняття?
4. Всі люди народжуються …..
5. Які права згадуються у відео ?
6. Чи важко забезпечити дотримання прав?
3. Обговорення в групі ситуацій (по дві ситуації). А зараз давайте обговоримо ситуації та дамо відповіді на питання (Додаток 3)
4. Вправа «Знаймо свої права» для засвоєння основних прав людини. На малюнках зображено різні права людини , які проілюстровані у вигляді предметів, які потрібно розтлумачити. (намет – відпочинок, парасолька – захист, тарілка з їжею – фізичні потреби, книга – освіта, ведмедик – ігри, прапор – захист прав людини державою, аптечка – медична допомога, конверт – свобода спілкування, будинок – життя, глобус – міжнародний захист). (Додаток 4)
5. Робота з банером. Команди отримують QR коди з висловами про права та закони. Учні опрацьовують їх та пишуть на банер «Я маю право на….». (додаток 5)
6. Вправа «Долоньки». На столі лежать різнокольорові долоньки як символ захисту прав людини . Представники команд виходять до банеру та пишуть права, що запам’ятали з уроку.
7. За допомогою QR коду виконуємо інтерактивну вправу на закріплення. (додаток 6)
IV. Підведення підсумків
Отже, ми з вами сьогодні на уроці розглянули основні права людини та з’ясували ваші обов’язки як громадянина України.
Додаток 1.
Обов’язок
Право
Додаток 2.
1.Чи можна права подарувати чи відкликати?
2. Чи протягом своєї історії людство завжди мало природні права?
3. Коли виникло дане поняття?
4. Всі люди народжуються ….
.
5. Які права згадуються у відео ?
6. ЧИ важко забезпечити дотримання прав?
Додаток 3
І група:
Ситуація 1
Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер. Яке право порушено стосовно Попелюшки?
(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають їх ньому вік.).
Ситуація 2
За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком» як Гекльберрі Фін?
(Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань)
Ситуація 1
Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною.
(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)
Ситуація 2
Мауглі не вміє говорити людською мовою — лише видавати незрозумілі, з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право плоди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?
(Ні в якому разі, Мауглі може бути витканий неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонено будь-яке жорстоке поводження з дитиною, що принижує її гідність та ушкодить фізичному й психічному здоров'ю.)
Додаток 4
Додаток 5
»Дотримання законів – не обмеження , а запорука справжньої свободи»
»Порядний той, хто своє право вимірює своїм обов’язком»
»Свобода дає право робити те, що не шкодить іншим»
»Немає такого закону, який задовольнив би усіх»
Додаток 6.