Лекція " Не дитячі проблеми з присмаком кави" за твором Йоанни Яґелло «Кава з кардамоном»)

Про матеріал
Матеріал містить розробку лекційного заняття з елементами бесіди за твором Йоанни Яґелло «Кава з кардамоном»
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ОХОРОНИ ЗДОРОВЯ

„ВОВЧАНСЬКИЙ МЕДИЧНИЙ КОЛЕДЖ”

ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

 

 

 

ЛЕКЦІЙНОГО ЗАНЯТТЯ

з дисципліни „Зарубіжна  література”

НА ТЕМУ:

Картинки по запросу Йоанна Яґелло фото(за твором Йоанни Яґелло «Кава з кардамоном»)

 

 

 

 

 

 

 

 

Курс: І

Тип лекції: лекція з елементами бесіди

Спеціальність: 223 Медсестринство

Спеціалізація:  Лікувальна справа, Сестринська справа

Кількість навчальних годин: 2

Викладач: Злобіна Н.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

Навчально-методична картка заняття

 

Вид заняття – лекційне заняття

Тема: Й. Яґелло – польська письменниця, авторка творів для дітей та молоді. «Кава з кардамоном»:

Синтез підліткової повісті (стосунки в родині, перше кохання) та детективу (розгадування сімейної таємниці). Проблема батьків і дітей.

Кількість навчальних годин: 2 години

Мета:

навчальна - ознайомити з життям та творчістю Й. Яґелло; повідомити про особливості твору «Кава з кардамоном» (жанр, особливості композиції, проблеми)

розвиваюча розвивати уміння спілкуватися з однолітками, навчатися самому, навчаючи інших; прищеплювати інтерес до творчості сучасних письменників;

формування ключових компетентностей: уміння вчитися: розвивати навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативної: розвивати навички роботи в групі; інформаційної: розвивати навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурної: прищеплювати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати світогляд здобувачів освіти.

Цілі розвитку особистості:

  • розвивати навички сприйняття інформації на слух, виділення головного;
  • формувати вміння висловлення своєї думки про почуте і прочитане;
  • виховувати інтерес до літератури;
  • формувати естетичні смаки студентів, прагнення до самовдосконалення.

Матеріально-технічне забезпечення та дидактичні засоби, ТЗН:

Мультимедійний проектор, ноутбук, слайд-презентація, виставка книг письменниці, кава, зерна кардамону, посуд серветки.

Література:

Основна: Й.Ягелло. «Кава з кардомоном»

Додаткова:

Інтернет джерела:

1. https://www.youtube.com/watch?v=hdc1jaS_uSc

2. https://day.kyiv.ua/.../yoanna-yagello pidlitki-ne-chitatimut

3. https://uk.wikipedia.org/wiki/Йоанна_Яґелло

4. https://vsiknygy.net.ua/shcho_pochytaty/3358

5. livelib.ru: https://www.livelib.ru/book/1000621235-kava-z-kardamonom-joanna-yagello

Структура заняття

Відведений час, хв

І. Організаційний етап заняття

5

1.1. Перевірка присутніх по журналу; перевірка готовності аудиторії та обладнання до заняття

1

1.2. Повідомлення теми, формування мети та основних завдань

2

1.3. Робота з епіграфом

2

ІІ. Основний етап.

70

2.1 Виклад навчального  матеріалу згідно  плану

70

ІІІ. Заключний етап заняття

15

3.1  Рефлексія 

10

3.2 Підведення підсумків заняття

2

3.3 Оцінювання роботи здобувачів освіти

1

3.4Домашнє завдання

1

 

Викладач__________Н.В. Злобіна.

 

 

 

 

 

 

 

Тема: .  Й. Яґелло – польська письменниця, авторка творів для дітей та молоді. «Кава з кардамоном». Синтез підліткової повісті (стосунки в родині, перше кохання) та детективу (розгадування сімейної таємниці). Проблема батьків і дітей.

Актуальність теми:  Повість Йоанни Ягело пропонується для альтернативного вивчення в розділі  нової програми «Сучасна література в юнацькому читанні». Одразу після виходу повісті в світ вона стала бестселером не тільки польської, а й європейської літератури. Аргументи на користь вивчення  повісті « Кава з кардамоном»:

  • цікава постать авторки, нашої сучасниці, популярної польської письменниці, яка побувала в Україні й творчістю якої захоплюється широке коло читачів;
  • цікава життєстверджуюча повість з   елементами детективу та  містики, сповнена оптимізму, надії, віри в краще, милосердя, любові, яких майже позбавила людину естетика постмодернізму;
  • актуальна для юнацтва тематика й проблематика твору. Захоплюючі події життя гімназистки, ровесниці, близь й зрозумілі для студентів;
  • гарний переклад українською. Книга є вільному доступі.

Навчальна мета:

ознайомити з життям та творчістю Й. Яґелло; повідомити про особливості твору «Кава з кардамоном» (жанр, особливості композиції, проблеми); прищеплювати інтерес до творчості сучасних письменників; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: розвивати навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативної: розвивати навички роботи в групі; інформаційної: розвивати навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурної: прищеплювати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати світогляд здобувачів освіти.

Матеріально-методичне забезпечення заняття, ТЗН:

Мультимедійний проектор, ноутбук, слайд-презентація, виставка книг письменниці, тематична інсталяція: фотоапарат, філіжанка кави, сриька з сімейними фотографіями, книга Агати Крісті; кава, зерна кардамону, посуд, серветки.

Література:

Основна:

Й.Ягелло. «Кава з кардомоном»

Додаткова:

Інтернт джерела

1. https://www.youtube.com/watch?v=hdc1jaS_uSc

2. https://day.kyiv.ua/.../yoanna-yagello pidlitki-ne-chitatimut

3. https://uk.wikipedia.org/wiki/Йоанна_Яґелло

4. https://vsiknygy.net.ua/shcho_pochytaty/3358

5. livelib.ru: https://www.livelib.ru/book/1000621235-kava-z-kardamonom-joanna-yagello

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Організаційний момент

  • Привітання
  • Перевірка готовності до заняття студентів, аудиторії, обладнання.
  • Рапорт чергового
  • Регламентовані записи.

  Епіграф до творчості польської письменниці ЙоанниЯґелло:

Кожна дитина — художник. Труднощі в тому, щоб залишитися художником, вийшовши з дитячого віку.

ПаблоПікассо

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.  Слово викладача.

І знову у мандри запросять нас книги…

В далекі часи, в дивовижні країни.

Відкриються нам таємниці великі.

Знайдете ви справді безцінні перлини.

І мудрі поради, і жарти дотепні.

Й думки, що летять крізь кордони та мури.

Усе, чим приваблює світ цей безмежний.

Усе, що дарує  Література!

Сьогодні я запрошую вас в чергову  подорож.  А куди саме ви зараз дізнаєтесь.

(перегляд відео репортажу «Мій путівник. Польща.») https://youtu.be/pVnPdo4ZlHM

Слово викладача.  Саме з Варшави до нас завітала сьогоднішня гостя – пані Йоанна Яґелло

2.2 Рольова гра  « Інтерв’ю з письменником» ( випереджальне домашнє завдання).

Студентка вживається в образ письменниці, яка розповідає  про себе та про історію написання роману. Студенти – в образи журналістів. Під час інтерв’ю демонструється  презентація  «Сторінками сімейного альбому Йоанни Яґелло», студенти в аудиторії працюють над заповненням Інфографіки (додаток 1)  (Орієнтовний матеріал для інтерв’ю)

Кореспондент  Панні Йоанна розкажіть будь ласка трішки про себе.

Й. Яґелло Я народилася  4 серпня 1974 року у Варшаві. Закінчила відділення англійської філології Варшавського університету. Викладала у ньому ж мовознавство, працювала вчителькою англійської мови у гімназіях та ліцеях.

Маю двох доньок: старшу – Юльку та молодшу -  Басю.

Серед моїх життєвих захоплень перевагу віддаю літературі: захоплююсь польською прозою та полюбляю читати шведські детективи, а ще велике задоволення мені приносять мандрівки з наплічником та перегляд іспанського кіно.

Корреспондент. Чи бували ви в Україні?

Й. Яґелло Так. Як тільки «Кава…» була перекладена українською мовою, щиро дякую за це видавництву «Урбіно» та особисто Бажені Антоняк, мене декілька разів запрошували в Україну: у 2013 році  я стала спеціальним гостем Дитячого фестивалю «Книгоманія» у Львові, де була членом журі конкурсу«Найкращий читач України-2013». А в 2014 році знову повернулась в Україну, але тепер вже відвідала Київ, де презентувала  книжку –продовження «Кави…» «Шоколад з чілі».

Кореспондент  Зараз багато письменників пишуть для молоді і про молодь. Ви починали як поет. Що змусило вас написати прозову книгу?

Й. Яґелло Коли почала писати «Каву з кардамоном», моїй старшій донечці було 15 років. Вона любила читати, особливо фентезі, книги про Гаррі Поттера… І я подумала: шкода, що так мало книжок про життя підлітків. Замислила написати книгу про перше кохання, про те, що переживає 13- чи 15-річна дівчина, котра шукає цього кохання, і що трапляється на її шляху. І спочатку моя героїня закохалася у старшого за себе чоловіка, потім з’явився інший хлопець… Але мені здалося, що цього замало, що потрібна якась сильніша інтрига. Та й хотілося охопити дещо ширшу і глибшу тематику — тематику непростої родини, в якій не все гаразд, в якій є свої «скелети у шафі». Згодом, коли уже книга була написана, мені дорікали, чому я так багато проблем створила для однієї дівчини.

Кореспондент. Як ви готувалися до написання книжки? Може, спілкувалися з людьми, дотичними до теми книжки, читали літературу на відповідну тематику?

Й. Яґелло  У мене чимала бібліотечка книжок на кшталт «Як написати роман», «Як писати діалоги», «Як створити захоплюючий сюжет». Це переважно англомовна література, бо там креативне написання дуже популярне, й ніхто не соромиться того, що хотів би навчитися краще писати. Я брала участь у різних курсах креативного написання й анітрохи цього не соромлюся, хоча це вже й було потому, як написала цю першу книжку. Моєю підготовкою було передусім читання, а читала я завжди дуже багато. Звісно, пишучи, я мусила багато чого навчитися. Наприклад, збирати матеріали, здобувати інформацію. Раніше мені здавалося, що все можна знайти в Інтернеті, та виявилося, що це не так. Мої колеги на роботі досі жартують, пригадуючи випадок, як під час зустрічі я раптом ні сіло ні впало запитала: «Слухайте, може, хтось знає якогось власника плантації ялинок?» Я гадки не мала, як такі ялинки пересаджують до горщиків, у яких їх продають, і ніде не було інформації. А для мене деталі дуже важливі.

Кореспондент. Чи була ваша дочка Юлька прототипом головної героїні Лінки?

Й. Яґелло  Найцікавіше те, що портрет дівчинки на обкладинці українського видання дуже схожий на мою Юльку, хоча художниця ніколи не бачила її. Це фантастичний збіг обставин. А от характер моєї героїні дещо інший, ніж у Юльки. Лінка має важчий характер, вона самолюбна, а моя доня мала майже ангельський характер. Можливо, в цьому і немає моєї заслуги, просто вона такою народилася. Але Юлька стала для мене особистістю, яка репрезентувала своє покоління. Вона часто приводила додому подруг, і вони розмовляли на різні теми. А я часто була присутня при цьому, тому добре зрозуміла, чим живуть сучасні підлітки. Моя доня також гарно співає і танцює, має багато захоплень. Хотіла, щоб і героїня моєї книжки теж чимось захоплювалася. Крім того, що вона прагне відшукати правду і розгадати сімейну таємницю, вона ще любить фотографувати.

Кореспондент. Яку назву має ваша друга книга про Лінку?

Й. Яґелло  «Шоколад із чилі». Закінчення «Кави...» могло здаватися остаточним. Але я сприймала текст як відкритий. Незрозуміло було, як Лінка впорається зі сплатою за навчання в омріяному ліцеї — i це один із найважливіших моментів наступної книжки. Від читачів чула питання про наступну частину «Кави...». Мабуть, вони теж звикли до героїні.

Кореспондент. Ваша молодша донечка теж читає ваші книги?

Й. Яґелло  Вона прочитала «Каву з кардамоном», коли їй було шість років, зараз їй уже вісім. Прочитала від початку до кінця. Діти читають книги зовсім не так, як дорослі, — їм не потрібно ніяких рецензій, їм або цікаво, або ні, тоді вони не читатимуть. Але моя книга не лише для дітей і підлітків, її можуть читати й дорослі. Мені на зустрічах часто розповідають, що читають її усією родиною. Це тішить, адже в книзі є чимало моментів, які примушують багато над чим замислитися, особливо дорослих.

Кореспондент. Нещодавно в розмові з людиною, яка цікавиться літературою, почула думку, що нині підліткова література в Україні є скоріше розважальною і не торкається болючих тем, бо автори — переважно жінки, тобто матері. І вони підсвідомо хочуть уберегти підлітків від дискомфорту, шоку, переживань. Ваші думки щодо цього?

Й. Яґелло  Як письменниці й матері мені, звісно, хотілося б захистити свою дитину від травматичних переживань і чогось поганого, проте лише в реальному житті, а не в літературі. І не будь-якою ціною. Тому в книжці я описувала й дуже незручні життєві ситуації. Мені здається, що те, про що ви говорите, напевно існує в літературі для найменших. Я написала книжку для школярів і почула, що вона дуже суперечлива.

Корреспондент Дякуємо за змістовну та відверту розмову. Щоб Ви побажали всі українським підліткам?

Й. Яґелло.

2.3. Викладач. Наша подорож світом польської літератури продовжується  і ми переходимо до вивчення підліткового роману «Кава з кардамоном». Епіграфом до вивчення цього  твору стануть слова  Фрідріха Ніцше: «Що нас не вбиває, те робить нас сильнішим.» ( запис епіграфу в зошити).  Головною героїнею твору є  Халіна Барська – дівчина-підліток з Варшави. Але є ще одна героїня цього твору – кава і саме про неї поговоримо зараз.

Коли  і де у творі з’являється кава? Знайдіть та прочитайте уривки.  (робота з текстом повісті)

(Під час прочитання і далі студенти, що виконують роль баристи пригощають присутніх кавою)

А що ми знаємо про каву, крім того, що це напій, який бадьорить нас зранку. Дізнатися більше нам допоможуть наші кавові експерти. ( Виступ заздалегідь підготовлених студентів)

Орієнтовна доповідь.

(Слайд 1)  Кава …. Хто в наш час не знає цього запашного напою, який дарує нам бадьорість і енергію. Саме з кави розпочинають свій день  більшість людей у всьому світі, а запрошення «на каву» до сих пір є безпрограшним варіантом познайомитися.

(Слайд 2-3)  Але все – таки, яка історія цього чудодійного напою? Як він з’явився на просторах України та яке місце займає в нашому житті тепер?

(Слайд 4) Що ж таке кава?

Кава - продовольчий продукт, зерна кавового дерева в цілому або змеленому вигляді.

Запашний  напій, що бадьорить, темного кольору, який зазвичай вживають гарячим. Готується він  з обжарених кавових зерен

(Слайд 5)Батьківщиною кави прийнято називати Ефіопію. Відомі кілька ефіопських легенд про походження кави. Згідно за однією з них, першовідкривачем кавового дерева став ефіопський пастух Калдим приблизно в 850 році. Як свідчать рукописні джерела, Калдим, переганяючи своє стадо по схилах гір, де зустрічалися зарості дикорослого кавового дерева, звернув увагу на дивну поведінку кіз. Поївши листя цієї рослини, кози приходили в збуджений стан, починали несамовито бігати й плигати. Калдим розповів про це настоятелю місцевого монастиря. Той ризикнув сам спробувати листя і плоди кавового дерева. Випробувавши на собі тонізуючий та збуджуючий вплив, настоятель вирішив, що відвар з цієї рослини буде корисний, щоб його підопічні ченці не засинали під час тривалих служб. Вживання відвару з листя і плодів кави стало традицією цього монастиря, а потім набуло популярності і серед навколишніх мешканців.

(Слайд 6)  У Європі кава з'явилась в першій половині XVI століття і одразу стала  популярною, Перша чашка кави була запропонована європейцям у Римі в 1626 році папським нунцієм делла Валлє, який пристрастився до кави в Ірані. Через 20 років з'явилася перша кав'ярня у Венеції, потім кав'ярні з'явилися в Марселі і Франції (Слайд 7)Вважається, що таким чином була засвідчена зростаюча популярність кави в ряді європейських країн. (Слайд 8) Разом з появою кави з’являється і різноманітний посуд для її приготування та вживання, а сам процес приготування та вживання інколи перетворюється на справжній ритуал.

(Слайд 9-10)  Ємність для приготування кави називається джезва або турка. (Слайд 11) Найкращою туркою, з точки зору, смаку і аромату, буде та, яка розрахована на одну філіжанку кави і має об’єм 100 мл. В неї  вміщається 74 мл. води і 1 чайна ложка змеленої кави. Так отримуємо найбільш запашну і максимально смачну каву.

(Слайд 12)  Приготування кави з точки зору фізики   - це процес екстрагування речовин зі змелених кавових зерен у воду. А ось як цей процес  виглядає у літературі: (Слайд 13)  

Это кофейный святой ритуал,

Четко отмеренных в прошлом попыток,

Шифр, настроение и интервал

Двадцать минут отрешенности полной,

Двадцать минут – абсолютный покой.

Турку размолотым кофе наполню,

 Точно разбавлю холодной водой…

 И закипит белой шапочкой пена…

Струйкой кофейной тревожа фарфор.

 Шелковым паром своим постепенно

И ароматом заполнит простор…

(Слайд 14)  Відкриттям першої кав'ярні  і початком історії кави в Україні ми зобов'язані  Юрію Кульчицькому.який  не лише відкрити першу в Україні та Австрійській імперії кав’ярню, а й був героєм – рятівником Відня. Сталося це під час  Віденської битва, яка зупинила турецький наступ на цивілізовану Європу, і в якій наш земляк проявив себе справжнім героєм та   був поранений

За той вчинок Юрій-Франц Кульчицький отримав неформальний статус героя, почесного громадянина Відня, а разом із ним як нагороду — будинок від магістрату, медаль від цісаря та звільнення від усіляких податків. На додаток випросив у австрійських вояків три сотні мішків кави, які ті знайшли після втечі турків. Вони вважали чорні зерна кормом для верблюдів, іменуючи «турецькою пшеницею», тому дивувалися Юрієві, навіщо йому той непотріб. Але підприємливий українець знав, що робить. Невдовзі відкрита ним кав’ярня набула неабиякої слави: «на каву» до Кульчицького почала заходити місцева аристократія.

 

 

(Слайд 15)  Культура споживання кави в Україні набула розмаху лише минулого століття і поширилась саме зі Львова. На початку ХХ-го у Львові з’явилася власна кавова фабрика, яка спеціалізувалась не лише на виробництві кави, а й кавових напоїв із модними тоді домішками — цикорієм та злаковими. Цей напій став  популярним вважається,що він додає  сил та піднімав настрій.  З кавою пов’язано багато цікавих фактів.

(Слайд 17)   Архівні документи свідчать, що в Європі довгий час діяла заборона на відвідування кав'ярень жінками. Наслідком цього стала жіноча петиція протесту проти вживання кави чоловіками та необхідності закрити всі кав’ярні.

(Слайд 18)  У світі існує  неймовірна кількість сортів кави.

Але основних  всього 3 : арабіка, рабуста та ліберіка

70% всієї кави, що вживається – Арабіка, що вирізняється м'яким смаком і насиченим ароматом

(Слайд 19)   Розчинну каву створили  у 1899році

1 жовтня День поціновувачів кави у всьому світі. Вперше його  відзначили  у  2015 році за погодженням з Міжнародною організацією з кави.

 

(Слайд 20)  Про корисні властивості кави

У 2016 році каву виключили із переліку потенційно канцерогенних сполук, і внесли до списку речовин з протипухлинною дією.  Зараз каву визнають як елемент здорового раціону.

Щоби кава приносила користь та залишалася елементом здорового раціону — споживати її треба помірно.

Дослідження показали, що кава добре впливає на такі процеси в нашому організмі:

Покращує стан вистилки (ендотелію) кровоносних судин і тим самим зменшує ризик атеросклерозу. 

На 40% зменшує ризик раку печінки у людей-носіїв вірусу гепатиту С.

В людей, які швидко руйнують кофеїн, тобто “кава на них не діє”, кава знижує розвиток серцево-судинних хвороб.

Люди, що регулярно та помірно споживають каву, мають на 15% нижчу ймовірність передчасної смерті.

Любителі кави рідше хворіють на діабет, а в діабетиків кава стає на заваді утворенню вісцерального жиру (на животі).

Кава підвищує тиск і покращує мозковий кровообіг. Але інколи це шкодить здоров’ю. 

(Слайд 21)  Чи шкідливий вплив  кави для людського організму?

Один з афоризмів Козьми Пруткова говорить: «І мудрий Вольтер сумнівався в отруйності кави!» А все тому, що Вольтеру приписують слова про те, що якщо кава - отрута, то виключно повільно діюча, оскільки сам він помирає від неїї понад півстоліття.

  • (Слайд 22  А ось поради поціновувачам кави:
  • якщо п'єте каву, обирайте натуральний заварний напій;
  • уникайте вживання кави на голодний шлунок;
  • не варто пити каву з молоком; 
  • пийте не більше однієї чашки кави на день

(Слайд 23-24)   Кава є дуже популярною у мистецтві.

(Слайд 25, 26, 27)  В художній літературі існує багато творів яких згадується кава,   але сьогодні нашими героями стали лише ті твори, які ми вивчали в першому семестрі.

(Слайд 28)  В архітектурі  також є пам’ятники каві.

(Слайд 29)  Сьогодні кава мега популярний напій,  який тісно увійшов у наше повсякденне життя.

(Слайд 30)  У 80-х роках минулого століття професія бариста стала поширеною по всьому світу. Бариста – це фахівець в області приготування кави, той, хто робить кавові напої в ресторані або кав’ярні, який часом перетворює цей процес на справжню виставу.

(Слайд 31)  Лате-арт – це особливий спосіб виливання спіненого молока в еспресо, завдяки чому на поверхні кави утворюються різні візерунки. Лате-арт вимагає чіткого дотримання пропорцій молока і кави.

(Слайд 32)  А ще виявляється, що креативні малюнки можна робити не тільки на каві, але й кавою

 
(Слайд 33)  Твір про який ми сьогодні говоримо має назву «Кава з кардамоном» Що ж  таке кардамон?

Кардамон - східна пряність, яка  цінується не тільки своїм вишуканим і оригінальним смаком і ароматом, але і дуже великими цілющими властивостями. Сьогодні кардамон є «царем спецій».

Що ж такого містить у своєму складі кардамон та яка у нього  користь?

У складі кардамону вітаміни представлені в такому вигляді: Вітамін C (аскорбінова кислота),

Вітамін B6 (піридоксин), Вітамін B2 (рибофлавін), Вітамін B1 (тіамін).

Мінеральні речовини: Марганець, Мідь, Цинк, Залізо, Фосфор, Калій, Натрій, Магній, Кальцій.

Завдяки багатому вмісту корисних речовин, кардамон використовують:

  • при застуді і вірусних інфекціях як антисептик.
  • при зниженні імунітету.
  • при занепаді сил
  • при порушенні серцевого ритму
  • при безсонні
  • при депресії
  • при зниженому артеріальному тиску

Якщо в звичайну каву додати трохи кардамону, її смак, звичайно, зміниться, а ще такий напій дуже добре впливає на нервову систему, він поліпшить настрій, вбереже від депресії.

 

2.4. Робота над змістом твору.

      Літературний диктант « Чи уважний ти читач?»

  1.   Яке повне ім’я та прізвище головної героїні твору? (Халіна Барська).
  2. В якому місті живе Лінка? (Варшава)
  3. Який одяг був переважно у гардеробі Лінки? (Джинси, футболки й светри)
  4. Протягом якого часу описуються події  в романі? (Протягом вересня-червня, тобто одного навчального року).
  5. Хто такий Кай? (Молодший братик Лінки).
  6. Як звали найближчу подругу Лінки? (Наталія).
  7. Хто така Каська? (Новенька дівчина в класі, сестра Лінки про яку вона не зала).
  8. Чим захоплювалась Лінка у вільний час? (Любила фотографувати).
  9. Хто такий Адріан ? (Двоюрідний брат Наталії, хлопець Лінки)
  10. Хто познайомив Лінку з Адріаном? (Наталія).
  11. Яку таємницю містило,  випадково знайдене, родинне фото? (Що мама Лінки була вагітною вдруге).
  12. Хто допоміг Лінці в розслідуванні? (Адріан).
  13. Як загинув батько Лінки (В автомобільній аварії).
  14. Які книги любила читати Лінка? (Детективи).
  15. За яких обставин Лінка з Каєм опинились біля дитячого будинку? (Заблукали в чужому місті).

 

2.5  Композиційні особливості  (постійний рух –навчальний рік)

Викладач. Зверніть увагу, вам здається, що це коло постійно рухається, насправді, воно стоїть на місці - це ілюзія. В підлітковому віці через свідомість проходить дуже багато ілюзій, мрій і сподівань.

Розглянемо композицію повісті. Її особливості в тому, що кожний розділ починається флешбеком, це вставки сцени з минулого, які переривають послідовність розповіді .

Лінгвістична довідка. ( Flashback ( англ.)  - погляд у минуле.

Викладач. Поміркуйте, яку роль грають у творі флешбеки?

(Орієнтовна відповідь): розділи починаються уривками спогадів Лінки. Ці спогади надають додаткової інтриги та підвищують напруженість сюжету, є ніби елементами мозаїки, допомагають нам поступово скласти картину подій, що трапилися з матір’ю героїні, підводять до розгадки сімейної таємниці Лінки.

 

2.6 Викладач. Заповніть таблицю «Жанрові особливості роману «Кава з кардамоном». Додаток 2

Повторення  знань з теорії літератури:

Повість – прозовий літературний твір, довший за  оповідання, але коротший за роман. за тематикою наповнення, повість переважно прозовий епічний твір, що характеризується однолінійним сюжетом.

Роман – прозовий твір великий за обсягом та складний за будовою, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох  персонажів.

Детектив   жанровий різновид  пригодницької літератури, передовсім прозовий твір в якому розкривається певна таємниця. Головні ознаки: наявність таємниці; головний герой – детектив;  наявність друга і помічника сищика.

Ознаки  підліткової

повісті

Ознаки детективу

в повісті

1. Героїня – дівчинка-підліток

1. Розгадування таємниці.

2. Типові для жанру проблеми:

- взаємини в родині;

- стосунки з друзями;

- перше кохання 

2. Виконання Лінкою функції детектива-любителя.

3.Проблеми вибору життєвого шляху

3. Наявність напарника сищика –образ Адріана- перші спокуси; 

4. Типова для жанру читацька аудиторія – повість розрахована  на підлітків.

4.  «Лінка-детектив» методично здійснює пошуки розгадки сімейної таємниці в Інтернеті та на місцях пов’язаних з минулим матері: в лікарні, де народилася Кася, в будинку бабусі, дитячому будинку

 

Після заповнення  таблиці сформулюйте визначення підліткового роману.

Відповідь: Роман  Й.Ягелло поєднує жанрові ознаки підліткової повісті, роману та детективу.

Підлітковий роман – великий епічний твір для підлітків і про підлітків, у якому зображено життя молодої людини, її пошуки себе, взаємини з іншими, проблемами, з якими зазвичай стикаються підлітки.

 

 

3 . Узагальнення  та систематизація навчального матеріалу

 

3.1  Виконання творчої роботи . Напишіть читацький відгук на роман «Кава з кардамоном» ( Обсяг – приблизно 10 речень). Назвіть у відгуку причини, з яких би ви порадили прочитати роман вашим одноліткам.

Інтерактивна вправа  «Займи позицію»

Висловити власний погляд на проблему «батьки та діти», поставлену у творі.

Уявіть себе на місць головної героїні  твору. Як би повели себе ви? Чи розгадували б сімейну таємницю?

 

3.2. Підсумки заняття. Оцінювання роботи студентів.

 

3.3 Домашнє завдання.

Створити фанфік на одну з запропонованих тем: Додаток 3

Написати листа з порадами Лінці, як їй далі поводитись з Адріаном.

Описати момент розкриття родинної таємниці очима Лінчиної мами.

Описати момент розкриття родинної таємниці очима Касі Печериці.

Придумати власну версію продовження твору « Життя Лінчиної сімї  після розкритя родинної таємниці»

 

 

 

 

 

Додаток 2

Ознаки  підліткової

повісті

Ознаки детективу

в повісті

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу Йоанна Яґелло Ñ„Ð¾Ñ‚Ð¾Після заповнення  таблиці сформулюйте визначення підліткового роману.

Відповідь:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 Домашнє завдання.

  1. Створити фанфік на одну з запропонованих тем:
  2. Написати листа з порадами Лінці, як їй далі поводитись з Адріаном.
  3. Описати момент розкриття родинної таємниці очима Лінчиної мами.
  4. Описати момент розкриття родинної таємниці очима Касі Печериці.
  5. Придумати власну версію продовження твору « Життя Лінчиної сім’ї  після розкриття родинної таємниці»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

doc
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
5115
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку