Лексика. Лексикологія. Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником. Однозначні й багатозначні слова. Групи слів за значенням. Омоніми, синоніми, антоніми.

Про матеріал
Розробка уроку для ознайомлення учнів з темою, формувати в учнів уміння розрізняти лексичне й граматичне значення слова, з’ясовувати лексичне значення за словником; правильно вживати багатозначні слова, визначати в контексті значення багатозначних слів; правильно визначати пряме й переносне значення слів, доречно й правильно вживати слова в переносному значенні; формувати вміння визначати зазначені групи слів, доречно вживати синоніми й антоніми у мовленні, вміти користуватися фразеологічними зворотами.
Перегляд файлу

Уроки 1,2

(уроки-блоки)

 Лексика. Лексикологія. Лексичне значення слова.

Ознайомлення з тлумачним словником.

Однозначні й багатозначні слова.

Групи слів за значенням. Омоніми, синоніми, антоніми. Фразеологізми.

 

Мета уроків: формувати в учнів уміння розрізняти лексичне й граматичне значення слова, з’ясовувати лексичне значення за словником; правильно вживати багатозначні слова, визначати в контексті значення багатозначних слів; правильно визначати пряме й переносне значення слів, доречно й правильно вживати слова в переносному значенні; формувати вміння визначати зазначені групи слів, доречно вживати синоніми й антоніми у мовленні, вміти користуватися фразеологічними зворотами.

 

Обладнання: схема – розповідь.

 

Хід уроків:

  1. Організаційний момент.
  2. Повідомлення теми і мети уроків.
  3. Пояснення нового матеріалу вчителем.

На дошці виписані поняття, що таке лексика, лексикологія, лексичне значення слова, граматичне значення слова; намальовано схему, за якою і пояснюється новий матеріал.

 

                                      Слова

 

 

Однозначні

(1 ЛЗ)

Багатозначні

(2 і більше ЛЗ)

 

 

 

Пряме

 Значення

(означає звичайну назву предмета, дії чи ознаки)

Переносне значення

(образно характеризує предмет, дію чи ознаку за схожістю)

 

 

 

 

 

                               Групи слів за значенням

 

Омоніми

Пишуться і вимовляються однаково, але мають різне ЛЗ.

Пр: коса дівоча, коса річкова, коса сільско-господарська; ключ журавлиний, ключ від дверей, ключ струмка.

 

Синоніми

Близькі за ЛЗ, але різні за звучанням.

Пр: бегемот, гіпопотам; хуртовина – завірюха, хуртеча, вітрюга, метелиця, віхола, заметіль. (Два і більше синонімів – це синонімічний ряд).

Антоніми

Різко протилежні за лексичним значенням.

Пр: мир – війна, день – ніч; чорне – біле.

 

Фразеологізми – стійкі (нерозкладені) загальновживані словосполучення, які сприймаються як одне слово.

Приклад: розбити глека – посваритися

вішати носа – журитися

пекти раків – червоніти

ні вдень ні вночі – ніколи.

 

Лексикасукупність слів нашої мови, її словниковий склад.

 

Лексикологія – наука про мову, яка вивчає словниковий склад мови.

 

Лексичне значення слова (ЛЗ) – це те, що означає слово. Воно пояснюється в тлумачних словниках. Вивчається в лексикології.

 

Граматичне значення слова (ГЗ) – вказує на приналежність слова до певної частини мови і на його граматичні ознаки (частина мови, рід, число, відмінок). Вивчається у граматиці.

ГЗ слова виражає його закінчення, а ЛЗ – основа.

 

ЛЗ

Два і більше

-------------------

ГЗ

Один

 

  1. Ознайомлення учнів з різними словниками: тлумачним, орфографічним, орфоепічним, перекладними, синонімів, антонімів, фразеологізмів і т.д.

З тлумачного словника запропоновано виписати слово герой з усіма значеннями.

  1. Робота з підручником
  2. Підсумок уроків.
docx
Додано
9 січня
Переглядів
6
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку