Мета:
□ навчальна: перевірити знання учнів із теми «Лексикологія», вміння школярів сприймати й розуміти аудіотекст, виконувати тестові завдання, працювати самостійно;
□ розвивальна: розвивати логічне мислення, мовленнєві уміння і навички, навички самоконтролю, збагачувати словниковий запас;
□ виховна: виховувати увагу до слова; пильність, любов до рідної землі, її легенд.
Внутрішньопредметні зв'язки: культура мовлення й стилістика, текст (риторичний аспект).
Міжпредметні зв'язки: виконання тестових завдань (формування ключової компетенції), епітети, порівняння, синоніми, характерні для усної народної творчості (література).
Обладнання: роздавальні матеріали (тестові завдання).
Тип уроку: урок перевірки знань та навичок учнів.
II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Ознайомлення з критеріями оцінювання тестових завдань закритої та відкритої форми з мовної теми та аудіювання. Проведення інструктажу щодо їх виконання.
III. ВИКОНАННЯ ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ
1. Розділ науки про мову, що вивчає словниковий склад, це:
А Орфографія;
Б Фонетика;
В Синтаксис;
Г Лексикологія.
2. Позначте рядок, у якому всі прикметники — означення вжиті в переносному значенні:
А солодкий сон, солодка цукерка, гіркий полин, гіркий смак;
Б білий сніг, білий голуб, біла заздрість, білі скроні;
В гострий погляд, добре серце, тепле слово, солодкий спів;
Г теплий одяг, гострий ніж, гостре слово, тверда рука.
3. Позначте рядок, у якому слово брудні вжито в переносному значенні:
А брудні руки;
Б брудні будинки;
В брудні наміри;
Г брудні вулиці.
4. Позначте пару слів, що є антонімами:
А велетень, гігант;
Б мужній, сміливий;
В велетень, силач;
Г велетень, карлик.
5. Позначте рядок, у якому словосполучення є омонімами:
А крило літака — крило лелеки;
Б моторний хлопець — моторний цех;
В палаючий степ — палаюче сонце;
Г радісний погляд — сумний настрій.
6. Позначте рядок, який є синонімічним рядом:
А недбалий, неакуратний, грубий, поверховий;
Б заперечувати, зацікавлювати, пропонувати, гніватися;
В ніжний, лагідний, ласкавий, заспокійливий;
Г куций, короткий, непостійний, таємний.
7. Слова ввічливість – нечемність це:
А синоніми;
Б антоніми;
В омоніми;
Г пароніми.
8. Укажіть рядок, у якому всі слова є паронімами :
А ефектний – ефективний, ясний – темний;
Б адрес – адреса, роздумувати – мислити;
В голосний – голосовий, пам’ятник – пам’ятка;
Г досвідчений – освічений, добрий - злий.
9. Запишіть в одну колонку слова, вжиті в прямому значенні, в іншу – в переносному.
Тепле літо, тепле слово, теплий кожух; дитя сміялося, сміялося сонце; залізний цвях, залізний характер; полетіли думки, полетіли птахи.
10. Установіть відповідність між словами і лексикологічною групою, до якої вони належать.
Слова |
Лексикологічна група |
гглибокий – мілкий |
а) омоніми; |
ссамостійний - незалежний |
б) пароніми; |
Роман, роман |
в) синоніми; |
континент - контингент |
г) багатозначні слова; |
|
д) антоніми |
11. Відредагуйте речення.
А) Подорож тривала дві неділі.
Б) Мені дуже невдобно просити тебе допомогти.
12. Складіть речення зі словами музичний – музикальний.
II варіант
1. Укажіть рядок, у якому слова в словосполученнях ужиті тільки в прямому значенні:
А Усміхнене сонце, ляпає язиком, гострий погляд;
Б рожевий шовк, водити за руку, краяти серце;
В усміхнені діти, холодне повітря, дзвонити по телефону;
Г квашена капуста, паперовий літачок, м’який характер.
2. Укажіть рядок, у якому всі слова є синонімами:
А Лагідний, дивний, сумирний;
Б безмежний, безкрайній, безконечний;
В дбайливий, старанний, жагучий;
Г цікавий, привабливий, привітний.
3. Укажіть рядок, у якому всі антонімічні пари дібрано
правильно:
А Сухий — мокрий, знайти — загубити, тямовитий — розумний;
Б гіркий — солодкий, балакучий — мовчазний, старанний — недбалий;
В боязливий — безстрашний, сумний — здоровий, замерзлий — розталий;
Г заснути — прокинутись, добро — підлість,
відкрити — закрити.
4. Укажіть рядок, у якому всі слова є синонімами слова старанний:
А Ретельний, дбайливий, сумлінний, пильний;
Б поважний, серйозний, солідний, статечний;
В лагідний, тихий, смирний, сумирний;
Г запопадливий, добросовісний, працьовитий, уважний.
5. Укажіть рядок, у якому всі словосполучення є омонімічними:
А Вода з ключа – журавлиний ключ – ключ від дверей.
Б Співає завірюха – співає дівчина – співає сопілка.
В вити гніздо – вити на місяць – вити вовком.
Г накреслити коло - бути коло хати - велике коло.
6. Антоніми – це слова, що :
А вживають мешканці певного регіону;
Б протилежні за значенням;
В близькі за значенням,але різні за формою;
Г мають однакову форму, але різні за значенням.
7. Укажіть рядок, у якому синонімічною є пара слів:
А спати — відпочивати;
Б летіти — йти;
В квіти — троянди;
Г самостійний — незалежний.
8. Омоніми — це слова, що:
А мають однакову форму, але різне значення;
Б близькі за значенням, але різні за формою;
В протилежні за значенням;
Г вживають мешканці певного регіону.
9. Доберіть до слів першої колонки антоніми з другої колонки.
1 мовчати; А прощатися;
2 виглянути; Б сховатися;
3 вітатися; В галасувати;
4 нападати Г заглянути.
Д захищати
10. Утворіть синонімічні ряди зі словами:
Радісний, пестити, гарний.
11. Запишіть в одну колонку слова, вжиті в прямому значенні, в іншу – в переносному.
Гостра суперечка, гостра стріла, гострий розум, гострий меч; золота монета, золота осінь; золотий годинник, золотий чемпіон; пробіг вітерець, пробіг спортсмен.
12. Відредагуйте речення.
До мами завітали бувші учні.
Якщо одягаєш нову річ, спочатку її погладь.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Знайдіть і прочитайте твори митців слова, у яких оспівана могутня українська ріка Дніпро. Підготуйтесь до презентації їх у класі.