ГРУПИ СЛІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ:
СИНОНІМИ, АНТОНІМИ, ОМОНІМИ
Урок у 5 класі
Мета:
· навчальна: закріпити знання учнів про лексикологію, систематизувати й поглибити знання про групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми; закріпити вміння знаходити в мовленні ці мовні одиниці; збагачувати словниковий запас учнів;
· розвивальна: розвивати навички колективної та самостійної роботи; здатність до логічного мислення, творчу уяву, увагу, спостережливість; мовленнєві навички; культуру усного й писемного мовлення;
· виховна: виховувати шанобливе ставлення до рідної мови, виховувати бажання вчитися.
Обладнання: таблиці, картки, підручник, мультимедійна дошка
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
У народі кажуть: «Слова щирого вітання дорожчі частування».
Любі діти ! У наш клас завітали гості. Привітаймо їх посмішкою.
Учень 1: Ми Вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро Вас,
І запрошуєм ласкаво
На урок у п’ятий клас!
Учень 2 Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в країну чудову,
Що всіх нас навчає й збагачує мову.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
А щоб потрапити в цю чудову країну Знань і місто «Лексикологія», ми вирушимо в подорож .
Епіграфом уроку є вислів відомого українського поета Д. Білоуса, який створив декілька прекрасних віршованих книг про мову.
Розгортаємо зошити і записуємо :
Сімнадцяте березня
Класна робота
Групи слів за значенням :
синоніми, антоніми, омоніми
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Для того, щоб здійснити нашу подорож, ви поділитесь на три команди: синоніми, антоніми, омоніми.
Правила в команді: ( записані на дошці або на плакаті )
1. Перша зупинка « Інтелектуальна розминка»
· Які розділи науки про мову ви знаєте?
· Що вивчає лексикологія? (Розділ науки про мову, що вивчає всі наявні в мові слова.)
Перевіримо
А що ми називаємо лексикою? (Усі слова, що вживаються в мові, становлять її лексику.)
Про що ви вже дізналися на уроках лексикології? (Лексика української мови надзвичайно багата; слова є однозначні та багатозначні; багатозначні можуть вживатися в прямому та переносному значеннях.)
Кожне слово має лексичне і граматичне значення
· Яке значення слова називається лексичним? А граматичним?
Раз ми добре знаємо правила, то можна вирушати далі в подорож, але слід відгадати загадку:
Тарасик набігавсь,
примчав із двора.
Уже й за уроки
сідати пора.
Ось віршика вивчив,
задачі зробив.
В щоденник як глянув —
тривогу забив.
Гласить неодмінний
шкільний записник:
«Принести до школи
клумачний словник».
Завдання у класі
він сам записав.
А що за словник то —
і досі не взнав.
Прибіг до бабусі,
що прала рушник:
— А що таке,— каже,—
клумачний словник?
Сестричка сміється,
швидка на язик:
— Сам,— каже,— доклумай,
Який це словник?
Який саме словник допоможе дізнатися лексичне значення слова? (Лексичне значення слова пояснено в тлумачному словнику.)
-А які ще словники вам відомі? (Словник синонімів української мови, словник антонімів української мови, етимологічний словник української мови.)
Ми пригадали, що слова української мови бувають однозначними і багатозначними, а багатозначні слова мають пряме та переносне значення.
Усно, не записуючи , розподіляємо слова в два стовпчики, коментуємо ланцюжком.
-Слово, вжите в переносному значенні, образна ознака предмета, який це художній засіб( троп)? Епітет
-Перенесення назви з одних предметів, явищ, дій, ознак на інші на основі подібності ? (Метафора)
А за значенням слова поділяють на (антоніми, синоніми, омоніми).
·
Вгадавши загадку, ви зрозумієте, яка наша наступна зупинка:
Хто порівнятися може зі мною:
Я і прекрасний, чарівний, казковий,
Роблю все скоро, швидко, раптово.
Є в мене хата, будинок і дім
І звуть мене… (синонім).
Синонімами називаються...
2 зупинка « Поетична «
Поетична хвилинка від команди синонімів. Уважно слухаємо і визначаємо синоніми.
Учень читає вірш О. Підсухи
«Ой яка чудова українська мова!»
Ой яка чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс, лісок, лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.
І така ж розкішна і гнучка, як мрія.
Можна «звідкіля» і «звідки», можна і «звідкіль»…
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
Учень з команда синонімів записує спільнокореневі слова до слова ліс.
З команди омонімів – синоніми до слова ліс.
Команда антонімів – синоніми до слова хурделиця.
Згадаємо ще одну поезію про одне й те саме явище природи- метелицю. С.228 впр.496
Назвіть ті синоніми , які ми не записали ( метелиця, пороша, вертелиця, кужелиця, віхтелиця, завійниця)
Перевіримо
Усі синоніми стали вряд,
Утворили синонімічний ряд.
Міцно взялися за руки,
Дали лиха закаблукам
3 зупинка « Ми-поети»
Щоб зрозуміти, як виконати наступне завдання, подивимось на зразок. Перед вами уривок пісні «Як у нас на Україні»
Тече річка ( маленька, невеличка, дрібненька),
Через гори, через (гай, бір, ліс).
Рано вранці небо ( волає, кличе, гукає)
Вставай сонце ( підіймайся, підносься, вставай ).
Тече річка-невеличка,
Через гори, через гай.
Рано вранці небо кличе,
Вставай сонце, вставай.
Римують 1-3, 2- 4 рядки
Перед вами картка 1. Завдання для команди.
► Доберіть такі слова, щоб вони у вірші Дмитра Павличка «Мрія» римувалися. Спишіть, розкриваючи дужки. Рима- співзвучне закінчення у вірші. Я пропоную вам цікаве завдання. У кожному рядку вірша
Д. Павличка „Мрія” багато синонімів. Хто з вас найбільший мрійник? Тому я пропоную стерти в кожному рядку вірша зайві синоніми і залишити тільки той, який допоможе розказати про свою мрію у віршованій формі.
Як виросту, збудую (дім, хату, будиночок),
На хаті колесо (прикріплю, приладнаю, приб’ю),
А там я поселю (крилату, летючу),
Лелечу, клекітну (пару, сім’ю, родину).
Нехай розводиться, (селиться, гніздиться).
По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях),
Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається),
Що я літаю наче (птиця, птах).
Наступна наша зупинка схована в загадці
Три брати жили на світі,
Був один з них працьовитий,
Ну а другий хвальковитий,
Третій був ледачий дуже.
Слухай казку про них, друже.
День і ніч брати сварились
І ніколи не мирились.
Все, що перший будував,
Другий миттю руйнував.
Той мовчить, а той кричить,
Той хоробрий і правдивий,
Той брехливий, полохливий.
Дуже горді й незалежні,
Абсолютно протилежні.
У мові вони живуть,
Їх… (антонімами) звуть.
· Антонімами називаються...
Відгадайте загадки і визначте антоніми. Перевіримо, наскільки ви кмітливі і спостережливі.
Переводить ніч і день. (Годинник)
Старші ззаду, а молодші спереду біжать. (Колеса)
А саме мовчить із роду. (книга)
Вибірковий диктант.
Я читатиму народні прислів’я, а ви спробуйте назвати у них антоніми. Зробіть це, звичайно, письмово.
1. Зима спитає, де літо було.
2. Рання пташка дзьобик чистить, а пізня - очиці жмурить.
3. Доброго тримайся, поганого цурайся.
4. Брехня стоїть на одній нозі, а правда на двох.
5. Багато диму, мало тепла.
6. Вдень від спеки ховається, а ввечері від комарів.
7. Далі покладеш, ближче знайдеш.
3.Фізкультхвилинка
Виконуємо синтаксичний розбір речення. ( Розповідне, неокличне, просте, двоскладне, поширене ,ускладнене однорідними присудками)
Фонетичний розбір дієслів.
Наступна загадка розкаже, яка нас чекає зупинка
Розрізнити нас не кожен може –
Звуки всі і наголос в нас той же,
А приглянься, як поміж братами,
Є відмінність і між нами.
(Омоніми).
Омонімами називаються...
І
Розгорнули підручник с. 236 впр. 516 Знайдіть в реченнях омоніми.
Зупинка «Лінгвістична задача» Картка 2
«Якось на засіданні гуртка образотворчого мистецтва вчитель загадав дітям намалювати з пам’яті предмети: учням І ряду — лисичку; II — косу; а третього — лавку. Стежачи за роботою, учитель виявив, що діти малюють різні предмети. Чому таке трапилося? Скільки було членів гуртка, якщо кожен із них малював своє? Що, зрештою, вони намалювали?»
► Які предмети були намальовані?
Ось перелік намальованого:
Лисичка — тварина, лисичка — гриб;
Лавка — магазин, лавка — меблі;
Коса — дівоча, коса — піщана коса, коса — знаряддя праці.
Відповідь: 7 учнів було на засіданні гуртка.
► Запишіть омоніми в такій послідовності:
1- команда (Синонімів) — слова чи словосполучення, що однаково звучать, але мають різне значення та написання. ( омофони).
2- команда (антонімів) — різні за значенням слова, що мають однакове написання, але різняться вимовою( омографи).
3- команла( Омонімів) — різні слова, що збігаються за звучаннями тільки в окремих граматичних формах( омоформи)
Групи слів за значенням
синоніми антоніми
омоніми
омоформи омофони
омографи
Картка №1
Картка №2
Картка №3
Картка №4
V ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ. ОЦІНЮВАННЯ.
Учитель: Отже, сьогодні ми працювали над темою: «Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми».
Пам’ятайте, що слід доречно використовувати ці групи слів, щоб не було невиправданих повторень.
Рефлексія.
На уроці я:
VІ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ТА ЙОГО ІНСТРУКТАЖ (за рівнем складності)
Написати казку про роль синонімів, антонімів, омонімів.
Або дібрати приказки, прислів’я, загадки, де б були визначені групи слів.
Дякую за активну роботу всім учням.
Сьогодні на уроці ви доторкнулися до мовної скарбниці нашого народу, до його чарівного світу мудрості. Бажаю вам черпати все життя з цієї криниці, щоб у вашому серці завжди знаходилося місце для загадкового, таємного, чарівного.
Абетка побажань
А – активності творчої.
Б – безхмарності небесної.
В – віри розсудливої.
Г – гумору неміряного.
Г – ґречності щоденної.
Д – достатку життєвого.
Е – економії розумної.
Є – єдності сімейної.
Ж – життя безкінечного.
З – здоров’я безмежного.
І – імені чистого.
Ї – їздити на курорти.
К – кохання доброго.
Л – людяності щирої.
М – мрії здійсненної.
Н – наснаги професійної.
О – обрію барвистого.
П – посмішки чуйної.
Р – радості всесильної.
С – спокою літнього.
Т – теплоти родинної.
У – успіху великого.
Ф – фантазії гармонійної.
Х – хліба цілющого.
Ц – царини домашньої.
Ч – чарівності приємної.
Ш – широти духовної.
Щ – щастя невичерпного.
Ю – юності сердечної.
Я – ясності майбутньої.