Лексикологія. Фразеологія (система вправ)

Про матеріал
Цей дидактичний матеріал розрахований для написання як конспектів уроку, так і для повторення та систематизації знань учнів.
Перегляд файлу

5 клас

Лексикологія. Фразеологія

 

Завдання 1. Запишіть текст. Підкресліть антоніми однією рискою та синоніми – двома.

 

Нещасна людина, яка добровільно зрікається рідної мови. Щаслива людина, що в радості і горі береже рідне слово на своїй землі.

Слово не значок, не символ – це вогонь, дух народу. Воно в гомоні полів, лісів, морів отчого краю. Мережане сходом і заходом сонця, гаптоване сяйвом місяця, зірок, переткане калиною, барвінком і вишневим цвітом.

 

 

Завдання 2. Запишіть текст. Підберіть до нього заголовок. Знайдіть і випишіть словосполучення, у яких слова вжито в переносному значенні.

 

Тихо зійшла зірка. Срібним світлом замиготів місяць. Великими очима задивилося на світ блакитне озеро. Над широкими сіножатями, над зеленими ярами вставав легенький туман, що прикрив далекий ліс тонкою білою наміткою. 

 

 

Завдання 3. Прочитайте текст. Випишіть застарілі слова, доберіть до них сучасні відповідники.

 

   Похмуро поглядаючи навколо, стояв у гурті своїх воїв княжич Чорний Вепр.

Невисокий на зріст, з гордо піднятою головою, він особливо вирізнявся з-поміж великого гурту. На плечах – червоне корзно, на ногах - жовті чоботи.  Ліва рука - на рукояті меча, права – міцно притиснута до кольчуги на грудях. Обличчя закам’яніле, суворе.

Невідомо, чи стане він колись князем полянським, адже старійшини родів оберуть, мабуть, Радогоста. І йому, Чорному Вепру, доведеться коритися братові. А він цього вкрай не хоче…

 

 

Завдання 3. Прочитайте текст, визначте тип і стиль мовлення. Випишіть професійні слова та слова-терміни, поясніть їх за словником.

 

Колись наші славні предки – запорізькі козаки, щоб дійти по Дніпру до Чорного моря, долали небезпечні пороги. Тепер їх немає, а на Дніпрі з’явилося кілька шлюзів. Вони допомагають теплоходам та баржам рухатися однією з найбільших річок України. Як же працюють сучасні Дніпрові інфраструктури? Хто засвічує маяки, бакени, слідкує за буями на воді, позначає фарватери, що допомагають яхтсменам вести свої вітрильники не тільки вдень, а й уночі?

 

docx
Додано
22 травня 2020
Переглядів
653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку