МЕТА УРОКУ:- Повторити, систематизувати, закріпити, узагальнити знання, уміння і навички учнів з теми.- Підвищити інтерес до предмета, активізувати діяльність учнів, стимулювати різні види спілкування.- Розвивати мовлення учнів, прагнення до збагачення словникового запасу школярів.- Виховувати толерантне ставлення, любов до рідної мови.
Розминка «Вірю – не вірю»Лексика – це словниковий склад мови. Лексичне значення слова пояснюється в тлумачних словниках. Слова стенокардія, хірургія, ін'єкція – загальновживані. Слова «велетень, титан, гігант» - синоніми. Слова «диспетчер, авіатор, фотограф» - іншомовні. Слова «феодал, очіпок, урядник» - діалектні. Слова « вода, земля, подяка» - стилістично забарвлені. Слова князь, мечник, лучник, кошовий - історизми. Слова серфінг, імідж, піар, кліпмейкер – архаїзми. Слова слєсарь, канєшно, калідор, транвай – просторічні.
ЛОТ № 4. Власне українські і запозичені слова 1.) Підібрати синоніми з довідки запозиченим словам зі слів сучасної української мови. Чемпіон , лідер,афіша, мемуари, доза, протест, конкурс, фініш, аналіз . Довідка: керівник, оголошення, спогади, заперечення, закінчення, переможець, кількість, змагання, розбір.
2. Прочитайте. Випишіть слова іншомовного похождення. Поясніть їх лексичне значення. Визначте головну думку тексту. Гукаю якось у кафе офіціанта:- Борщ український, будь ласка, подайте, склянку узвару й вареники з м’ясом.- Пане, ну що Ви, кафе в нас сучасне! Стейк є в нас, гамбургер, чизбургер, піца…- ( Що вона каже? І як воно їсться? )- «Фанта», « Міринда», є «Спрайт», «Кока-кола». Ще є солодощі – тільки для Вас: «Снікерс» та «Марс»… Прошу, сідайте.- Ой, щось погано. Водички подайте. (Хто його знає, чим тут нагодують). Дякую. Вибачте. Завтра зайду я.
ЛОТ № 5. Вправа «Коректор»Прочитайте. Визначте просторічні слова в тексті 1.«Мерседес» – прекрасна тачка, а летить - немов на сполох.2. Оглядаюся через плече: мамо рідна, мент. Що ж я такого накоїв. 3. «Коли щось не так, хай господар звиня», - залізши на стіл, вибачалась Свиня. 4. Понімаєш, були ми вчора на діскотєке. 5. Музика, конєшно, класна.6. Цілих два часа стрибали.7 Вродє й недовго. 8. А ніг сьогодні не чувствую.
Уявіть себе працівником газети. Людиною, яка перевіряє роботи журналістів подані до друку. Чи не помилились журналісти?Терміново подзвонити Нанести удар. Трудівники журналу. Приймати участь Іти по вулиціКожної неділіНа протязі тижня. Дати вірну відповідь. Перевертати сторінки. Відкривати дверіЛюбий учень Ні в якому разіПрийняти міри
Терміново подзвонити (зателефонувати)Нанести удар (завдати удару)Трудівники журналу (працівники)Приймати участь (брати) Іти по вулиці (вулицею) Кожної неділі (щонеділі)На протязі тижня (протягом)Дати вірну відповідь (правильну)Перевертати сторінки (перегортати)Відкривати двері (відчиняти)Любий учень (будь-який)Ні в якому разі (в жодному)Прийняти міри (вжити заходи)