Лекторій для педагогів «Що таке дислексія та шляхи її подолання»
Дислексія – це специфічне порушення читання, яке не пов'язане з інтелектуальними здібностями, слухом або зором.
1.Причини: Здебільшого дислексія є генетично обумовленою, також впливають особливості нейронних зв'язків у мозку.
2. Види дислексії: Фонематична дислексія: Проблеми з фонематичним аналізом, через що дитина може плутати звуки та букви.
Семантична дислексія: Здатність правильно читати слова, але труднощі з розумінням їх значення.
Морфологічна дислексія: Важко розуміти структуру слова, префікси, суфікси. Зорово-просторова дислексія: Труднощі з орієнтацією в просторі та розпізнаванням літер.
Синтаксична дислексія: Проблеми з обробкою граматичної структури речень. 3. Ознаки дислексії: Повільне та неточне читання. Пропуски, перестановки або заміна букв. Важкість з розумінням прочитаного тексту. Виснажливість та стрес під час читання.
4. Способи боротьби з дислексією: Логопедичні та нейропсихологічні методики:
Логопедичні заняття: Логопеди працюють з дітьми, використовуючи спеціальні вправи, які покращують артикуляцію, фонематичне сприйняття та здатність до аналізу та синтезу звуків. Такі заняття включають вправи на впізнавання звуків, їх розрізнення та правильно їх вимовляти. Нейропсихологічні тренування: Психологи, використовуючи спеціальні техніки, працюють з розвитком когнітивних функцій, таких як пам'ять, увага, зорово-просторова орієнтація. Це допомагає дітям краще організувати процес читання та писемності і покращити мовленнєву та когнітивну сфери.
Індивідуальні навчальні програми: для дітей з дислексією розробляють спеціальні індивідуальні навчальні програми, які включають: Спеціальні вправи для покращення читання (наприклад, читання малими порціями, багаторазове повторення). Використання мультимедійних засобів для навчання: аудіокниги, відеоуроки, програми для тренування слухового та зорового сприйняття. Розширення часу на виконання завдань. Важливо, щоб дитина могла працювати в її темпі без стресу. Розробка спеціальних програм для навчання та роботи з текстом.
Використання спеціальних додатків: використання технологій Мобільні додатки: Існують програми, які спеціально розроблені для дітей з дислексією. Наприклад, додатки для тренування читання, які допомагають розвивати навички правильного сприйняття звуків, букв і їх комбінацій. Читання за допомогою текстових програм: Спеціальні програми для читання, які озвучують текст, дозволяючи дитині слідкувати за ним візуально та слухово. Це може бути корисним для поліпшення розуміння прочитаного.
Програми для комп'ютерів або мобільних пристроїв, завжди допоможуть тренувати навички читання.
Когнітивно-поведінкова терапія: Допомагає розвинути навички самоконтролю, що може зменшити тривогу під час читання, (КПТ) допомагає дітям справлятися зі стресом і тривогою, що можуть виникнути через труднощі з навчанням. КПТ вчить дитину сприймати свої невдачі як частину процесу навчання, а не як остаточні поразки. Важливо навчити дитину справлятися з негативними емоціями та тривожністю, адже це може знизити їхній вплив на навчання.
Терапія за допомогою мистецтва та творчості: Творчі методи, такі як малювання, ліплення або музика, можуть бути ефективними для дітей з дислексією. Вони дозволяють знизити стрес і підвищити мотивацію до навчання. Вправи, які поєднують елементи мистецтва та мовлення, можуть покращити здатність до зосередження та розвитку пам'яті.
5. Додаткові рекомендації для батьків та вчителів: Підтримка та мотивація: Важливо підбадьорювати дитину, наголошувати на її сильних сторонах. Читання вголос: Це дозволяє дитині покращувати навички читання та вимову. Використання мультисенсорних підходів: Підхід, що включає візуальні, слухові та тактильні елементи, допомагає дітям краще засвоювати матеріал. Цей семінар допоможе слухачам краще розуміти природу дислексії та методи допомоги людям, які стикаються з цим порушенням.
Слід пам’ятати:
1. Індивідуальний підхід Вчитель має враховувати індивідуальні особливості кожної дитини з дислексією. Це включає створення адаптованих завдань, зменшення обсягу роботи, збільшення часу на виконання завдань та використання технічних засобів для полегшення навчання. Важливо проводити регулярні консультації з батьками та логопедами, щоб коригувати навчальний процес та підтримувати ефективний розвиток дитини.
2. Забезпечення позитивної мотивації та підтримки Часто діти з дислексією відчувають себе менш успішними, тому необхідно надавати багато позитивної підтримки. Вчитель має наголошувати на успіхах, навіть на дрібних досягненнях, щоб підвищити самооцінку дитини. Використання похвали, заохочення та позитивних відгуків є важливим аспектом навчального процесу. 3. Використання мультисенсорних методів Мультисенсорний підхід передбачає використання різних каналів сприйняття (зір, слух, дотик). Наприклад, під час вивчення букв можна використовувати не тільки зорове сприйняття, а й слухове (слухати звуки букв) та тактильне (наприклад, писати букви піском чи пластиліном). Вчитель може залучати інтерактивні ігри, картки з літерами, дошки для малювання, що дозволяє дитині активніше взаємодіяти з навчальним матеріалом.
4. Чітка та організована структура уроку Діти з дислексією можуть мати труднощі з орієнтацією в завданнях, тому важливо, щоб уроки мали чітку структуру та послідовність. Розбиття складних завдань на менші, простіші етапи дозволяє дитині краще справлятися з навчанням. Використання кольорових маркерів або різних шрифтів для виділення ключових моментів тексту може допомогти дітям краще зосередитись на важливих деталях. 5. Читання вголос Це один із найефективніших методів роботи з дітьми, які мають дислексію. Читання вголос дозволяє дитині зосередитись на правильному вимові слів, звуків і дозволяє краще зрозуміти текст. Вчитель може також просити дітей повторювати прочитане текстами, що сприяє розвитку уваги та мовлення.
6. Створення безпечного та підтримуючого середовища Діти з дислексією можуть відчувати тривогу, особливо в класі, де всі інші учні читають швидше. Тому важливо створювати безпечне середовище, де дитина не боїться помилок. Це включає позитивне ставлення до її навчального процесу та підтримку з боку педагогів і однокласників. Таким чином, ефективна боротьба з дислексією включає не лише методи роботи з дитиною, а й створення сприятливого навчального середовища, що підтримує індивідуальні потреби кожної дитини.
Отже підсумовуючи сказане хочеться нагадати:
Дислексія – складне порушення, яке потребує індивідуального та комплексного підходу. Основні напрями для підтримки осіб із дислексією включають спеціальні методики навчання, індивідуальні адаптації та технологічні інновації. Ефективними в її корекції є методи:
1. Логопедичні та нейропсихологічні методики Логопедичні вправи: Спеціальні вправи спрямовані на покращення артикуляції, фонематичного сприйняття, розпізнавання та аналізу звуків. Логопед працює над звуко-буквеним розпізнаванням, допомагає дитині чітко і правильно вимовляти звуки та букви, що полегшує читання. Фонематичне тренування: Оскільки діти з дислексією часто мають проблеми з розрізненням схожих звуків, тренування слухового сприйняття дуже важливе. Наприклад, вправи на розпізнавання звуків у словах та їх комбінацій покращують фонематичну обізнаність, полегшуючи читання. Когнітивні вправи: Нейропсихологи використовують спеціальні методики для розвитку когнітивних функцій (пам'яті, уваги, зорово-просторової орієнтації). Такі вправи можуть включати в себе ігри на розпізнавання форми та кольору, що активують мозкову діяльність та стимулюють зорово-просторове мислення. 2. Індивідуальні навчальні програми та адаптації Адаптовані вправи з читання: Програми враховують індивідуальні потреби дитини. Наприклад, дітям з дислексією корисно практикувати читання короткими порціями або повторювати вправи на читання однакових слів. Методична підтримка: Створення плану роботи, де всі завдання структуровані, допомагає дитині зосередитися. Педагог має враховувати обсяг і складність завдань та давати дітям з дислексією більше часу на виконання вправ. Доступ до аудіокниг та підручників: Аудіокниги можуть замінити читання з книги, дозволяючи дитині зосередитись на змісті, а не на технічних труднощах читання.
3. Технологічні інструменти та цифрові додатки Мобільні додатки для навчання: Існують програми, які допомагають дітям з дислексією тренувати навички читання, як-от Lexia Reading, Starfall, Ghotit. Вони включають вправи на читання, писемність, вправи з фонематичної обізнаності. Програми з текстовим озвученням: Інструменти, як-от Google Text-to-Speech, Read&Write або Speechify, можуть озвучувати текст, що дозволяє дитині слухати текст паралельно з візуальним сприйняттям. Це допомагає їй краще розуміти зміст і структуру речень. Використання електронних підручників: Багато електронних підручників мають функцію масштабування та зміни кольорів, що знижує навантаження на зір і підвищує здатність до сприйняття тексту.
4. Когнітивно-поведінкова терапія (КПТ) КПТ спрямована на розвиток позитивного ставлення до процесу читання. Діти з дислексією часто відчувають тривогу і можуть уникати читання через страх невдачі. КПТ допомагає виявити й подолати негативні емоції, пов'язані з читанням. Практичні техніки для контролю стресу: Психолог працює з дитиною над розвитком навичок саморегуляції. Це можуть бути техніки глибокого дихання, фокусування на позитивному досвіді або ведення щоденника успіхів.
5. Терапія за допомогою мистецтва та творчості Діти з дислексією часто розкриваються через малювання, музику або ручну працю. Це не лише знижує стрес, а й стимулює розвиток креативного мислення. Наприклад, завдання з малювання букв або ліплення слів із пластиліну сприяють запам’ятовуванню форми літер. Інтерактивні ігри: Ігри, що включають роботу з формами, буквами або цифрами, розвивають зорово-просторове сприйняття та координацію.
Хочеться нагадати педагогам :важливим у роботі з дислексиками є
1. Індивідуальний підхід до навчання Педагогу слід вивчити сильні та слабкі сторони дитини, а також її темп навчання. Завдяки цьому педагог може адаптувати програму навчання до індивідуальних потреб учня. Налаштування простору: Деяким дітям може знадобитися спеціальне освітлення, уникнення відволікаючих факторів. Це створює сприятливі умови для засвоєння матеріалу. 2. Створення позитивного навчального середовища Для підвищення самооцінки важливо акцентувати увагу на успіхах дитини, навіть якщо вони мінімальні. Використання похвали, заохочення є ключовим фактором у мотивації дітей із дислексією. Регулярні досягнення: Педагог має надавати можливості для успіху на кожному уроці – це може бути розв'язання простого завдання або виконання легкої вправи. Кожен маленький успіх підтримує дитину психологічно. 3. Мультисенсорні методи навчання Використання мультисенсорного підходу (зорове, слухове та тактильне сприйняття) є надзвичайно ефективним. Наприклад, дитина може писати букви пальцем на піску або слухати аудіозаписи, де звуки букв читаються чітко і повільно. Практичні матеріали: Використання магнітних букв, фігурок, що символізують літери, або навіть карток зі словами допомагає дітям ефективніше засвоювати букви і слова. 4. Чітка структура уроків Для дітей із дислексією важливою є передбачуваність у заняттях. Розбиття завдань на етапи (наприклад, читання одного речення, обговорення його значення, повторення) полегшує сприйняття. Чіткі інструкції: Педагог має давати чіткі, короткі та послідовні вказівки. Це допомагає дитині зрозуміти завдання і зменшує ризик плутанини.
5. Читання вголос і парне читання Коли вчитель читає вголос або використовує техніку «парного читання» (коли дитина читає текст разом з іншою дитиною чи вчителем), це допомагає покращити її навички декодування слів і розуміння прочитаного. Повільне і чітке читання покращує здатність до фокусування та полегшує процес читання. 6. Формування підтримуючого середовища в класі Діти з дислексією можуть відчувати труднощі через порівняння з однолітками. Створення атмосфери розуміння, де помилки сприймаються як можливість навчання, дозволяє дітям зосередитися на власному розвитку. Соціальна підтримка: Спільна робота з однокласниками над проєктами чи груповими завданнями сприяє соціалізації і дозволяє дітям не відчувати себе ізольовано. Отже, систематичний підхід у боротьбі з дислексією потребує уваги до деталей, терпіння та використання інноваційних методик. Ефективна робота з дітьми з дислексією вимагає комплексного підходу, де кожен аспект навчання та взаємодії адаптований до особливостей сприйняття дитини.
Не менш важливим є підтримка з боку батьків
1. Постійна взаємодія з учителем та фахівцями Батьки можуть разом із учителями розробити програму для підтримки дитини вдома. Регулярні консультації з логопедами, нейропсихологами та педагогами допоможуть краще зрозуміти прогрес дитини. Важливо також допомогти дитині адаптуватися до навантаження, створивши спеціальний графік, який поєднує навчальні та відпочинкові заняття.
2. Читання в комфортному середовищі вдома Батьки можуть організувати щоденне читання разом із дитиною, де вони читають разом вголос або слухають аудіокниги, обговорюючи зміст. Це не лише покращує навички читання, але й зміцнює емоційний зв'язок. Важливо також вибирати книги, які відповідають інтересам дитини, щоб процес був приємним.
3. Розвиток самооцінки та впевненості Батьки можуть регулярно підкреслювати досягнення дитини, фокусуючи увагу на її прогресі, а не на помилках. Це допомагає дитині почуватися впевненою, навіть якщо навчання дається їй важче, ніж одноліткам. Можна використовувати таблиці нагород, де дитина отримує маленькі винагороди за зусилля та досягнення, навіть за невеликі успіхи.
4. Використання інтерактивних методик для навчання вдома Існує багато ресурсів, які батьки можуть використовувати вдома, наприклад інтерактивні книги або програми з елементами гри, що стимулюють інтерес дитини до читання. Вони дозволяють дитині займатися в комфортній домашній обстановці, без тиску.
Підготовка до дорослого життя та формування життєвих навичок
1. Соціальні навички та комунікація Дислексія може впливати на впевненість дитини в спілкуванні. Тому важливо навчати її ефективних соціальних навичок, що допоможе в майбутньому адаптуватися у різних колективах та ситуаціях. Підтримка у розвитку комунікаційних навичок формує впевненість, необхідну для подальшого навчання й роботи.
2. Розвиток навичок саморегуляції Важливо допомогти дітям навчитися керувати емоціями, особливо коли вони стикаються з труднощами. Це можуть бути вправи з концентрації уваги, техніки медитації або дихальні вправи, які допомагають у складних ситуаціях. 3. Академічна підтримка та підготовка до самостійного навчання У старших класах діти можуть потребувати підтримки в організації свого навчання та виконанні завдань. Спеціальні адаптації, як-от зменшення обсягу домашніх завдань, можуть бути корисними для уникнення перевтоми та зниження рівня стресу. Підготовка до самостійного життя включає здатність організовувати свій день, керувати обов’язками та вміти знаходити допомогу, коли вона необхідна.
Психологічна підтримка та позитивне ставлення
1. Психотерапія та групи підтримки Індивідуальні сесії з психологом можуть допомогти дитині обговорити свої страхи, невдачі та досягнення, навчитися бачити себе в позитивному світлі. Психологічна підтримка може значно покращити емоційний стан дитини, допомогти подолати внутрішні блоки. Групи підтримки, де діти з дислексією спілкуються з іншими, хто має схожий досвід, можуть бути джерелом мотивації. У таких групах дитина може ділитися своїм досвідом, обговорювати труднощі та досягнення.
2. Розвиток інтересів поза навчанням Дуже важливо, щоб дитина мала можливість проявити себе в інших сферах, де вона почувається комфортно і може досягти успіху. Це можуть бути заняття спортом, музикою, малюванням або іншими хобі, які допомагають відволікатися від труднощів і відчувати себе впевненою.
Підсумовуючи, підтримка дітей із дислексією вимагає багатогранного підходу, що охоплює освітні, психологічні та соціальні аспекти. Головне завдання педагогів, батьків і фахівців – створити умови, де дитина почуватиметься впевнено, матиме доступ до адаптованого навчання і не боятиметься труднощів. Такий підхід дозволить не лише покращити навички читання, а й забезпечити повноцінний розвиток, допомагаючи дітям з дислексією стати впевненими та самостійними особистостями.