Леонід Глібов. «Вовк і кіт».

Про матеріал
Матеріал ознайомить шестикласників з постаттю видатного українського байкаря, викривальною й повчальною спрямованістю байки «Вовк і Кіт», учні поглиблять свої знання про алегоричні образи твору, удосконалять навички виконання тестових завдань.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Дев’яте жовтня. Дистанційна робота. Леонід Глібов. «Вовк і кіт». Розповідь про видатного українського байкаря.

Номер слайду 2

1. Літературний жанр; коротка, зазвичай віршована розповідь, в алегоричній формі, що сатирично зображує людські вчинки і відносини – це …2. Байки складаються з двох частин : … , …3. Мандрівним філософом називають …Герої байки «Бджола і Шершень»:4.«Герб мудрої людини, яка трудиться в сродному ділі» - це …5. «Образ людей, які живуть крадіжкою чужого й родились тільки на те, щоб їсти, пити тощо » - це …6. Мораль байки у Сковороди називається ….байкаподія, мораль. Г. Сковороду Бджола. Шершеньсила

Номер слайду 3

Народився в родині управителя поміщицького маєтку. Навчався спочатку вдома: вчителькою його була мати Орина Гаврилівна, культурна та освічена жінка. Змалечку Леонід дуже любив всякі рослини, охоче доглядав за квітами, за що його прозвали "квітчастим королем". До нього навіть "прилипло" жартівливе привітання: "Здоров був, Льолику, квітчастий королику!" З 1840 року вчився в Полтавській гімназії. На початку 1847 року видав книжечку "Стихотворения Леонида Глебова 1845 и 1846". Перша книжка принесла авторові лише неприємності - інспектор гімназії зробив Глібову "внушение" та пригрозив карцером. Однак Глібов і далі продовжував писати. Після закінчення 1855 р. ліцею Глібова було призначено вчителем історії й географії в Чорному Осколі на Поділлі. а згодом призначається наглядачем благородного пансіону при ній. Розповідь про видатного українського байкаря. Леонід Глібов.

Номер слайду 4

. Л. Глібов був учителем Петра Косача — батька Лесі Українки. Учні завжди з повагою відгукувалися про свого вчителя, знали напам'ять його байки. В серії «Для народного читання» вийшла перша збірка байок Глібова. З'явившись у час валуєвського указу, яким заборонялося видавати книги українською мовою, вона відразу була заборонена для народних шкіл, а частина тиражу знищена. Розпорядженням міністра освіти його звільнили з посади вчителя. Позбавлений роботи, Глібов 30 жовтня 1863 р. виїхав у Ніжин до батьків дружини. Біда за бідою підкрадається в родину Глібових. Спочатку Леонід Іванович втратив улюблену доньку Ліду, потім померла його дружина. Після цих бід Глібов надовго замовк. Наприкінці 1867 р. Глібову вдається влаштуватися завідуючим чернігівською земською друкарнею. Справжнє творче палання повернулося до Глібова наприкінці життя. Він починає друкуватися в галицьких журналах «Дзвінок» і «Зоря».

Номер слайду 5

За останні чотири роки письменник створює українською мовою більше, ніж за весь попередній час. Популярність його зростає. Протягом 1890-1893 років байкар написав понад 50 віршованих загадок, жартівливих пісеньок та акровіршів для дітей. Ці дотепні, щирі, досконалі за формою твори друкувалися під псевдонімом «дідусь Кенир», В пошані й славі, але майже зовсім сліпим доживає Л. Глібов останні свої дні. 10 листопада (29 жовтня) 1893 року від астми й хвороби серця на 66 році життя його не стало. Ясного й теплого осіннього дня Чернігів проводжав в останню путь свого улюбленого поета, який свого часу писав:«Висне небо синє. Світить, та не грієСинє, та не те. Сонце золоте...» Що з життя Л. Глібова вам запам’яталося найбільше?Які твори він писав?Який псевдонім мав байкар?

Номер слайду 6

Характерні ознаки байки: 1) невеликий обсяг; 2)алегоричність персонажів; 3)прихований зміст (інакомовність); 4)повчальний характер; 5)висміювання недоліків людини та вад суспільства; 6)утілення уявлень про моральні принципи життя та поведінки; 7) чітка будова (розповідь і мораль); 8)відкрита присутність автора. БАЙКА-КОРОТКИЙ ВІРШОВАНИЙ АБО ПРОЗОВИЙ ТВІР ПОВЧАЛЬНОГО ЗМІСТУ, У ЯКОМУ ДІЮТЬ АЛЕГОРИЧНІ ПЕРСОНАЖІ, ЩО УОСОБЛЮЮТЬ РИСИ ЛЮДСЬКИХ ХАРАКТЕРІВ, ЧЕСНОТИ Й ВАДИ, ЯВИЩА ЖИТТЯ.

Номер слайду 7

Читання байки

Номер слайду 8

В село із лісу Вовк забіг... Не думайте, що в гості, братця!Ні, в гості Вовк не забіжить;А він прибіг, щоб де-небудь сховаться: Проклятий люд з собаками настиг...І рад би Вовк в які ворота вскочить,Та лишенько йому: куди не поглядить —Усюди Вовченька недоленька морочить, —Хоч сядь та й плач;Ворота, як на те ж, кругом усі заперті,А дуже Вовкові не хочеться умерти(Бо ще він не нажився, бач!),А гірше од людей — од видимої смерті... Коли глядить —На загороді Кіт сидить,На сонечку мурликає-дрімає.

Номер слайду 9

Підскочив Вовк і до Кота мовляє:— Котусю-братику! Скажіть мені скоріше,Хто із хазяїнів отут усіх добріший?Я хочу попрохать, щоб хто мене сховав. На сей недобрий час. Я б у пригоді став!.. Чи чуєш гомін той? За мною то женуться!.. Котусю-батечку! Куди ж мені поткнуться?— Проси мерщій Степана,Він добрий чоловік,— Кіт Вовкові сказав.— Так я у його вкрав барана.— Ну, так навідайсь до Дем'яна.— Е, і Дем'яна я боюсь: Як тільки навернусь,Він і згадає поросятко.

Номер слайду 10

— Біжи ж, аж ген живе Трохим!— Трохим? Боюсь зійтися з ним: З весни ще злий він за ягнятко!— Погано ж!.. Ну, а чи не прийме Клим?— Ох, братику! Теля я в його звів!— Так, бачу, ти усім тут добре надоїв,—Кіт Вовкові сказав,— Чого ж ти, братику, сюди і забігав?Ні, наші козаки ще з розуму не спали,Щоб Вовка од біди сховали!І так-таки ти сам себе вини: Що, братику, посіяв, те й пожни!

Номер слайду 11

Доведіть, що даний твір – байка. Байка Подія. Мораль

Номер слайду 12

Тести за змістом твору

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Номер слайду 15

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вовк. Кіт Зла, хижа, жорстока людина. Він «усім тут добре надоїв» — у Степана вкрав барана, у Дем’яна — поросятко, Трохим злий за ягнятко, а Клим — за телятко. Уособлення мудрої людини. Він резонно зауважує Вовкові, чого ж він сюди і забіг, якщо скільки зла зробив? Тепер йому слід винити себе, адже «козаки ще з розуму не спали, щоб Вовка од біди сховали». Алегорія (від грец. Allegoria – іносказання) – це перенесення властивостей та характеристик одного предмета чи явища на інший для кращого відображення образу. Таким чином утворюється переносне значення. Алегорія – художній засіб, який найчастіше зустрічається в казках, байках та притчах. Алегоричність образів

Номер слайду 16

Які прислів’я поснюють головну думку байки? 1. Яка честь, така й подяка.2. Який гість, така йому й честь.3. Яка совість, така й честь.4. Сором людям на очі показатися.5. Хто чисте сумління має, той спокійно спати лягає. 6. Поганому виду нема стиду.7. Добре роби, добре й буде.8. Добре ім’я — найкраще багатство.

Номер слайду 17

Інтерактивна гра «Мікрофон»Байка «Вовк і Кіт» мені подобається тим, що…. Ця байка була повчальною, бо…З неї можна зробити висновки, що …Рекомендую друзям прочитати цю байку тому, що …

Номер слайду 18

Скласти план розповіді про Л. Глібова. Заповнити таблицю – характеристику байки «Вовк і Кіт» {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Назва твору. Автор Жанр твору. Тема Основна думка. Алегоричні образи та їх значення

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Миколаївна Наталія
    Щиро дякую за чудову презентацію. Дуже сподобалася дітям.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Миколаївна Наталія
    Щиро дякую за чудову презентацію. Дуже сподобалася дітям.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Жемчужнікова Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Назаренко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
pptx
Додано
8 жовтня 2023
Переглядів
7505
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку