Лепбук в логопедичній роботі
Що таке лепбук? Це слово утворене із двох англійських слів: «леп» – коліно, «бук» – книга», тобто, книга на колінах. Лепбук – це саморобна, яскраво оформлена і чітко структурована інтерактивна папка, в якій збирається, постійно доповнюється і вдосконалюється матеріал з якоїсь певної теми. По суті, лепбук – порівняно новий засіб навчання з Америки. Він являє собою папку або іншу міцну картонну основу, на яку наклеєні маленькі книжки (мінікнижки – прості і фігурні, у вигляді кишеньок, гармошок, фігурок, стрілок і т.д.), в яких надруковано матеріал. Було б навіть правильніше визначити лепбук не як засіб навчання, а як особливу форму організації навчального матеріалу.
Для виготовлення лепбука вам знадобляться такі матеріали:
картон-основа (картонна папка або аркуш цупкого паперу формату А3); папір (білий, кольоровий, папір для скрапбукінгу з різними кольорами і текстурою); принтер і ручки, олівці, фломастери, фарби; звичайні і фігурні ножиці; клей і скотч; степлер; декоративні елементи в разі потреби (гудзики, паєтки, підвіски, скріпки, засушені листя, наклейки, вирізані з журналів тематичні картинки і т.д.).
Як зробити лепбук своїми руками? А ось це найцікавіше! Сам процес виготовлення лепбука неймовірно захоплюючий. Тому що ідеальний варіант – це коли дитина не тільки бачить перед собою готовий лепбук, але й приймає активну участь у його підготовці. Адже тоді процес запам’ятовування проходить легше і швидше. В процесі роботи з тематичними матеріалами діти вчаться проводити спостереження, виконувати завдання, вивчають і закріплюють інформацію
Лепбук – це цікава форма взаємодії та спільної діяльності дитини та дорослого, де граючись, іде пізнання і дослідження нового матеріалу та закріплення набутих знань.
Навчити дітей освоювати і закріплювати нові знання якісно і з задоволенням - мета кожного поважаючого себе педагога. Лепбук - відмінний спосіб організувати таку діяльність і урізноманітнити навчальний процес. Лепбук дозволяє дітям збирати, систематизувати і оформляти потрібну інформацію за своїм власним смаком.
Лепбук – дидактичний посібник, відмінний помічник в роботі вчителя-логопеда. Його можна використовувати як для індивідуальної, так і для підгрупової роботи з дітьми.
У своїй роботі я використовую лепбуки для більш ефективного досягнення результату у корекційній роботі на логопедичних заняттях з корекції та розвитку мовлення.
У лепбуках представлений наочний матеріал, ігри та вправи, спрямовані на розвиток всіх компонентів мовної системи (фонетико-фонематичної та лексико-граматичної), на розвиток артикуляційної та дрібної моторики, а також на розвиток мовленнєвого дихання.
Разом з учнями виготовили папки на такі теми:
Лепбук «Золота осінь»
Мета: автоматизувати знання про сезонні зміни, удосконалювати уміння дітей відповідати на запитання логопеда, складати невеличкі описові розповіді, закріпити вміння правильно складати речення, формувати навички вживання іменників у форму давального відмінка, удосконалювати навички діалогічного мовлення; вчити декламувати невеликі вірші, скоромовки, складати загадки, розвивати зв’язне мовлення, увагу, логічне мислення, пам’ять, виховувати любов до природи.
Розділи містять сюжетні картинки і серії сюжетних малюнків. Картинки легко знімаються і прикріплюються. Діти самостійно можуть змінювати необхідні картинки. Можна провести лексико-граматичні вправи: «Скажи ласкаво», «З якого дерева листок?», «Який? Яка? Яке?», « Що зайве?», «Навпаки» , «Один-багато»
Лепбук «Квіти»
Мета: розширювати уявлення дітей про рослини, які цвітуть біля дому, в полі, лісі. Навчати визначати основні частини будови рослини - стебло, листя, квітка; складати квітку з частин, закріплювати навички вживання іменників із прийменниками, формувати уміння описувати квітку за допомогою мнемотаблиць, розповідати невеликі вірші, розвивати зв’язне мовлення, увагу, логічне мислення, виховувати любов до природи.
Розділи містять предметні, сюжетні картинки і серії сюжетних малюнків. Квіти у вигляді пазлів. Можна провести лексико-граматичні вправи: «Склади квітку», «Де росте?», «Якого кольору?», «Де заховався метелик?», « Знайди 4 відмінності», «Навпаки» , «Один-багато», « Збери букет», «Квітка бажань», «Можна - не можна», «Закінчи речення».
Лепбук «Птахи»
Мета: Зв’язне мовлення: формування уміння складати описові розповіді про птахів за планом; прищеплювати навички пояснювального мовлення.Звукова культура: виробляти уміння правильно вимовляти звуки у словах, називати слова із заданим звуком; робити звуковий аналіз слів; закріплювати вміння володіти різним темпом мовлення. Розвивати фонематичний слух, творчу уяву; формувати вміння розуміти навчальне завдання і самостійно його виконувати, використовуючи аналіз і синтез. Виховувати вміння спілкуватися, слухати одне одного, надавати можливу допомогу тому, хто її потребує.
Розділи містять предметні, сюжетні картинки і серії сюжетних малюнків. Картинки у вигляді пазлів. Можна провести лексико-граматичні вправи: «Хто де живе?», «Чий голос?», «Яка пташка прилетіла?», «Склади ціле», « Знайди 4 відмінності», «Навпаки» , «Один-багато», «Зимуючі - перелітні», «Гніздечко передай-пташенят називай», «Відгадай птаха», «Закінчи речення», «Куб повертай – прикмету називай»
Лепбук «Овочі»
Мета: активізувати словник дітей словами-назвами овочів, уточнити вживання узагальнюючих слів; ввести нове слово – городина. Вчити дітей відгадувати загадки, складати описові розповіді, добирати синоніми; розвивати зв’язне мовлення дітей, логічне мислення, творчу уяву; виховувати організованість.
Розділи містять предметні, сюжетні картинки і серії сюжетних малюнків. Овочі у вигляді пазлів. Можна провести лексико-граматичні вправи: «Скажи навпаки», «На яку геометричну фігуру схожий?», «Якого кольору?», «Мій, моя, моє», « Що зайве?», «Навпаки» , «Один-багато», « Відгадай за смаком», «Звари борщ»
Лепбук «Фрукти і ягоди»
Мета: активізувати словник по темі, збагатити знання про фрукти, ії значення для здоров’я людини; формувати навички правильного вживання однини і множини іменників, прикметників і дієслів, узгоджувати прикметники з іменниками, іменники з числівниками. Складати описові розповіді, загадки. Складати розповідь за серією сюжетних картинок.
Розділи містять предметні, сюжетні картинки і серії сюжетних малюнків. Фрукти, ягоди у вигляді пазлів. Можна провести лексико-граматичні вправи: «Один-багато», «Порахуй до 5», «Якого кольору?», «Чого не вистачає?», «Збираємо врожай», «Навпаки» , «Один-багато», « Відгадай за смаком», «Чарівна торбинка», «Сортування»
Лепбук «Зима»
Мета: Удосконалювати уміння складати описові розповіді за картиною, розв’язувати суперечності; розвивати мовне дихання, фонематичний слух, стимулювати вживання повних речень, виховувати зацікавленість, посидючість; формувати і закріплювати уміння добирати спільнокореневі слова, звертаючи увагу на значення кожного з них.
Розділи містять картини із зображенням зимових явищ, розваг (цілісне зображення розрізане на частини), предметні, сюжетні картинки і серії сюжетних малюнків. Картинки у вигляді пазлів. Можна провести лексико-граматичні вправи: «Вітер - вітерець», «Зима – це добре чи погано?», «Сніговий ланцюжок», «Звуки зими», «Чого або кого не стало?», «Навпаки» , «Один-багато», « Відгадай що змінилось?», «Логічний потяг», «Чарівна паличка», «Чого взимку не стало?»
Таким чином, лепбук - універсальний засіб навчання, який можливо адаптувати до будь-якого предмету, темі, віком і рівнем знань. Для виготовлення не потрібно дорогих матеріалів або великих зусиль. Навпаки, за допомогою книг такого роду відбувається розвантаження дитини і зниження психофізичної напруги. А це в свою чергу покращує настрій і продуктивність робочого процесу.