ознайомити школярів з поетичною творчістю Лесі Українки, зосереджуючи увагу на вірші «Давня весна»; з'ясувати його ідейно-художню цінність; розвивати культуру зв'язного мовлення, логічного мислення, вміння виразно читати художні твори, аналізувати їх зміст, формувати естетичні смаки; на прикладі життя і творчості Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, відчуття краси художнього слова.
Тема : ЛЕСЯ УКРАЇНКА «ДАВНЯ ВЕСНА».
Мета: ознайомити школярів з поетичною творчістю Лесі Українки, зосереджуючи увагу на вірші «Давня весна»; з’ясувати його ідейно-художню цінність; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічного мислення, вміння виразно читати художні твори, аналізувати їх зміст, формувати естетичні смаки; на прикладі життя і творчості Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, відчуття краси художнього слова.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть думи сумні!
Хід уроку:
І. Організаційний момент
- Подивіться на мене, усміхніться, посміхніться один одному. Сідайте, будь ласка, з таким гарним настроєм розпочинаємо урок читання.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Сьогодні на уроці ми виконаємо артикуляційну гімнастику, вивчимо скоромовку та позмагаємось, хто швидше проговорить її, ознайомимося з новим твором, при цьому будемо мислити, міркувати, доводити, робити висновки. Ну що готові? Тоді розпочинаємо з артикуляційної гімнастики, розімнемо наші ротики.
1. Артикуляційна гімнастика.
Кожну вправу слід виконувати 3-5 разів.
1)Сядьте рівненько, спокійно вдихніть через ніс і спокійно видихніть через ротик.
2) "Сховай скарб" ротик закритий, напруженим язичком упирайтесь то у ліву, то у праву щоку;
3)"Коник", присмоктати язик до піднебіння і цокати голосно і сильно;
4)Проартикулюйте голосні звуки без голосу: а, о,у,е,и,і.
2. Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо).
- Дощ пускається сильніше (голосніше).
- Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ припинився (читання припиняється).
Скоромовка
Ой, збирала Маргаритка
маргаритки на горі.
Розгубила маргаритки
Маргаритка у дворі.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
-Сьогодні до нас на урок завітало сонечко, та не одне , а зі своїм кубиком. А кубик, не простий, кубик, діти, чарівний. Він доріжки прокладає, знання ваші перевіряє. Увага, аналізуємо завдання чарівного кубика.
1 грань. Фото Л.Українки.
- Хто це?
Леся Українка, справжнє ім'я Лариса Петрівна Косач
2 грань. Життєвий шлях.
- Народилася 25 лютого 1871 в місті Новограді-Волинському.
- Мати її – українська письменниця Олена Пчілка.
-Дитячі роки Лесі минули на в Луцьку та селі Колодяжному. У родині спілкувалися українською мовою, шанували народні звичаї, читали українські книжки, а також видання російською, англійською, французькою, італійською та іншими іноземними мовами.
-Діти (а їх було шестеро) змалку ходили в національному одязі, співали народних пісень, гралися разом із сільськими ровесниками.
3грань. Навчання.
- Вчилася у приватних учителів. У 6 років почала вчитися вишивати.
- У дитинстві Леся найбільше товаришувала з братом Михайлом, який на півтора роки був старший за неї. Мишко рано відчув потяг до книг і навчив чотирирічну сестричку читати разом з ним.
- Косачі любили слухати класичну музику, самі грали на різних музичних інструментах. Леся чудово грала на фортепіано, та ще й складала музичні твори.
- У десять років дівчинка захворіла на туберкульоз кісток, тому відвідувати школу не могла, на жаль, мусила відмовитись і від музичних занять.
- Завдяки самоосвіті Леся стала високоерудованою людиною, вивчила більше десяти мов.
4 грань. Твори.
- Починаючи з 1884 року Леся активно пише вірші («Конвалія», «Сафо», «Літо краснеє минуло» і ін.) і публікує їх у часописі «Зоря». Саме цього року з’явився псевдонім «Леся Українка».
5 грань. Що вчать твори Лесі Українки?
- Поетеса захоплює нас незламною силою духу, адже перемагаючи постійний біль, вона мужньо вела «тридцятилітню війну» з невиліковною хворобою і творила оптимістичні вірші:
6 грань. Пам'ять про Лесю.
- Останні роки життя пройшли в подорожах на лікування до Єгипту й на Кавказ.
- Померла письменниця 1 серпня 1913 року в грузинському містечку Сурамі. Похована в Києві на Байковому кладовищі, поряд з батьком та братом Михайлом, а невдовзі там спочила і мати.
- Ім’я Лесі Українки носять вулиці, театри, школи, бібліотеки.
- В багатьох містах, де побувала поетеса, відкрито музеї. Центральний музей Лесі Українки — в Києві на вулиці Саксаганського.
- Але найкраща шана пам’яті доньки українського народу — ростити в серцях людей посіяні нею зерна доброти, краси, мужності, волі, братерства.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
— На уроці ми продовжимо ознайомлення з поетичним надбанням Лесі Українки. Опрацюємо сьогодні вірш «Давня весна».
IV. Основний зміст уроку
Весна — найжаданіша пора у житті людини, її завжди зустрічали радісно й урочисто.
Весна для Лесі Українки — це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.
Дана поезія написана під час хвороби поетеси. Як же сприймає прихід весни поетеса? Це ми дізнаємося, ознайомившись із змістом її поезії.
2. Виразне читання твору вчителем.
- Послухайте вірш.
- Які почуття викликає у вас цей вірш? (радості)
— Що відбувається в природі навесні? (все оживає, пташки весело співають)
3. Словникова робота
- У вірші вам зустрілися такі слова. Давайте навчимося читати їх правильно.
весела я ясна
хвора шум мила
радісна весна щедра
білесенькі квітки зелений
тісна хатина самотна
Читання слів «луною» за вчителем.
- Яке найкоротше слово?
- Яке найдовше?
Назвіть частини мови.
Мовно-логічне завдання.
З’єднайте слова середньої колонки з відповідними прикметниками, щоб утворилися словосполучення із вірша. (весна весела, щедра, мила, ясна; зелений шум; я хвора й самотна; білесенькі квітки; тісна хатина)
4.Читання вірша учнями мовчки.
1) Бесіда за змістом прочитаного.
- Від чийого імені ведеться розповідь?
- Яким спочатку був настрій дівчинки?
- Чому вона була дуже сумна?
- Який подарунок принесла весна поетесі?
- Як потім змінився настрій дівчинки?
- Чи змінюється інтонація під час читання вірша?
2) Вибіркове читання вірша.
— Як у вірші говориться про весну як про живу істоту? Прочитайте.
— Що поетеса говорить про свій настрій?
3) Виразне читання вірша учнями.
— Простежте за зміною почуттів героїні вірша. Чим вона зумовлена? Як це передати під час читання?
5.Фізкультхвилинка .
6. Гра «Ланцюжок»
Читання вірша учнями ланцюжком.
7. Виразне читання вірша. Гра «Диктор телебачення».
8. Гра «Знайди риму» (робота в парах).
Мила— ... (стокрила).
Квітки — ... (пташки).
Загомоніло — ... (бриніло).
Луна — ... (самотна).
Настала — ... (придбала).
Ясна — ... (весна).
До мнене — ... (зелене).
Гілки — ... (квітки).
Хатині — ... (пташині).
Заспівав — ... (прислав).
Не забуде — ... (не буде).
Дала — ... (цвіла).
9.Робота в групах. Гра «Акваріум».
Завдання для першої команди.
По вертикалі: 1. Продовжте рядок: «Про весняну волю заспівав...» (Вітер)
По горизонталі: 1. Прикметник, який використала Леся Українка, характеризуючи весну. (Весела) 2. Весна розсипала скрізь по землі... (Квіти) 3. Приміщення, де перебувала лірична героїня твору. (Хата) 4. Воля у творі названа... (Весняною) 5. Що надала весна, прийшовши на землю? (Дарунки)
1.2. Завдання для другої команди.
По вертикалі: 1. Пора року, відтворена у поезії. (Весна)
По горизонталі: 1. Через що лірична героїня твору спостерігає за красою природи. (Вікно) 2. Слово, за допомогою якого поетеса характеризує весну. (Щедра) 3. Стан, в якому перебуває лірична героїня вірша. (Самотність) 4. Дерево, про квітки якого згадується в поезії. (Яблуня) 5. Істоти, що супроводжують рух весни. (Птахи)
Підсумки конкурсу.
IV. Підсумок уроку
Асоціативний кущ.
Леся Українка - хто вона? Яка вона?
У групах напишіть на пелюстках. (У кожної групи одна пелюстка)
Пелюстки (велика поетеса, талановита людина, творча особистість,
(незламна, нескорена, терпляча )
Твого слова співучого сила
Кличе нас до щасливих висот
У віршах свій народ ти любила
І тебе не забуде народ!
Леся вболівала за щастя свого народу. Тяжка недуга, з якою вона боролася 30 років, не стала на заваді її літературного, творчого і героїчного життя.
Ще змалку Леся усвідомила, що від болю треба сміятися, а не плакати. Ніхто ніколи не чув від неї нарікань на долю. Вона – безсмертна, бо і сьогодні її поезія кличе на боротьбу за справедливість, пробуджує любов до прекрасного.
— Чи сподобався вам вірш «Давня весна»? Чому? Що вас вразило в цьому вірші?
Оцініть свою роботу на уроці.
Оцініть свою роботу на уроці:
V. Домашнє завдання
- читати виразно вірш с. 104-105, придумати свою назву до вірша.