Розробка уроку з літературного читання на тему: "Леся Українка Давня весна"

Про матеріал

ознайомити школярів з поетичною творчістю Лесі Українки, зосереджуючи увагу на вірші «Давня весна»; з'ясувати його ідейно-художню цінність; розвивати культуру зв'язного мовлення, логічного мислення, вміння виразно читати художні твори, аналізувати їх зміст, формувати естетичні смаки; на прикладі життя і творчості Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, відчуття краси художнього слова.

Перегляд файлу

Тема : ЛЕСЯ УКРАЇНКА  «ДАВНЯ ВЕСНА».

Мета: ознайомити школярів з поетичною творчістю Лесі Українки, зосереджуючи увагу на вірші «Давня весна»; з’ясувати його ідейно-художню цінність; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічного мислення, вміння виразно читати художні твори, аналізувати їх зміст, формувати естетичні смаки; на прикладі життя і творчості Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, відчуття краси художнього слова.

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Ні, я хочу крізь сльози сміятись,

 Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

 Жити хочу! Геть думи сумні!

Хід уроку:

І. Організаційний момент

-  Подивіться на мене, усміхніться, посміхніться один одному. Сідайте, будь ласка, з таким гарним настроєм розпочинаємо урок читання.

ІІ. Актуалізація опорних знань

 - Сьогодні на уроці ми виконаємо артикуляційну гімнастику, вивчимо скоромовку та позмагаємось, хто швидше проговорить її, ознайомимося з  новим твором, при цьому будемо мислити, міркувати, доводити, робити висновки. Ну що готові? Тоді розпочинаємо з артикуляційної гімнастики, розімнемо наші ротики.

1. Артикуляційна гімнастика.

Кожну вправу слід виконувати 3-5 разів.

1)Сядьте рівненько, спокійно вдихніть через ніс і спокійно видихніть через ротик.

2) "Сховай скарб" ротик закритий, напруженим язичком упирайтесь то у ліву, то у праву щоку;

3)"Коник", присмоктати язик до піднебіння і цокати голосно і сильно;

4)Проартикулюйте голосні звуки без голосу: а, о,у,е,и,і.

2.  Робота над скоромовкою 

Гра «Дощик» 

Діти читають хором. 

- Накрапає дощ (тихо). 

- Дощ пускається сильніше (голосніше). 

- Злива (голосно). 

- Дощ слабшає (тихіше). 

- Дощ припинився (читання припиняється). 

Скоромовка

Ой, збирала Маргаритка

маргаритки на горі.

Розгубила маргаритки

Маргаритка у дворі.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 

-Сьогодні до нас на урок завітало сонечко, та не одне , а зі своїм кубиком. А кубик, не простий, кубик, діти, чарівний. Він доріжки прокладає, знання ваші перевіряє. Увага, аналізуємо завдання чарівного кубика.

1 грань. Фото Л.Українки.

- Хто це?

Леся Українка, справжнє ім'я Лариса Петрівна Косач

2 грань. Життєвий шлях.

- Народилася 25 лютого 1871 в місті Новограді-Волинському.

- Мати її – українська письменниця Олена Пчілка.

-Дитячі роки Лесі минули на  в Луцьку та селі Колодяжному. У родині спілкувалися українською мовою, шанували народні звичаї, читали українські книжки, а також видання російською, англійською, французькою, італійською та іншими іноземними мовами.

-Діти (а їх було шестеро) змалку ходили в національному одязі, співали народних пісень, гралися разом із сільськими ровесниками.

3грань. Навчання.

- Вчилася у приватних учителів. У 6 років почала вчитися вишивати.

 - У дитинстві Леся найбільше товаришувала з братом Михайлом, який на півтора роки був старший за неї. Мишко рано відчув потяг до книг і навчив чотирирічну сестричку читати разом з ним.

- Косачі любили слухати класичну музику, самі грали на різних музичних інструментах. Леся чудово грала на фортепіано, та ще й складала музичні твори.
   - У десять років дівчинка захворіла на туберкульоз кісток, тому відвідувати школу не могла, на жаль, мусила відмовитись і від музичних занять.

-  Завдяки самоосвіті Леся стала високоерудованою людиною, вивчила більше десяти мов.

4 грань. Твори.

- Починаючи з 1884 року Леся активно пише вірші («Конвалія», «Сафо», «Літо краснеє минуло» і ін.) і публікує їх у часописі «Зоря». Саме цього року з’явився псевдонім «Леся Українка».

5 грань. Що вчать твори Лесі Українки?

- Поетеса захоплює нас незламною силою духу, адже перемагаючи постійний біль, вона мужньо вела «тридцятилітню війну» з невиліковною хворобою і творила оптимістичні вірші:

6 грань. Пам'ять про Лесю.

- Останні роки життя пройшли в подорожах на лікування до Єгипту й на Кавказ.

- Померла письменниця 1 серпня 1913 року в грузинському містечку Сурамі. Похована в Києві на Байковому кладовищі, поряд з батьком та братом Михайлом, а невдовзі там спочила і мати.

- Ім’я Лесі Українки носять вулиці, театри, школи, бібліотеки.

- В багатьох містах, де побувала поетеса, відкрито музеї. Центральний музей Лесі Українки — в Києві на вулиці Саксаганського.

- Але найкраща шана пам’яті доньки українського народу — ростити в серцях людей посіяні нею зерна доброти, краси, мужності, волі, братерства.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

— На уроці ми продовжимо ознайомлення з поетичним надбанням Лесі Українки. Опрацюємо сьогодні вірш «Давня весна».

IV. Основний зміст уроку

Весна — найжаданіша пора у житті людини, її завжди зустрічали радісно й урочисто.

Весна для Лесі Українки — це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.

Дана поезія написана під час хвороби поетеси. Як же сприймає прихід весни поетеса? Це ми дізнаємося, ознайомившись із змістом її поезії.

2. Виразне читання твору вчителем.

- Послухайте вірш.

- Які почуття викликає у вас цей вірш? (радості)

— Що відбувається в природі навесні? (все оживає, пташки весело співають)

3. Словникова робота

- У вірші вам зустрілися такі слова. Давайте навчимося читати їх правильно.

весела                                           я                                         ясна

хвора                                            шум                                   мила

радісна                                         весна                                 щедра

білесенькі                                  квітки                               зелений

   тісна                                        хатина                               самотна

Читання слів «луною» за вчителем.

  • Доберіть антоніми до слів І стовпчика.
  • Поясніть значення слова самотна.     

- Яке найкоротше слово?

- Яке найдовше?

Назвіть частини мови.

Мовно-логічне завдання.

З’єднайте слова середньої колонки з відповідними прикметниками, щоб утворилися словосполучення із вірша. (весна весела, щедра, мила, ясна; зелений шум; я хвора й самотна; білесенькі квітки; тісна хатина)

4.Читання вірша учнями мовчки.

1) Бесіда за змістом прочитаного.

- Від чийого імені ведеться розповідь?

 - Яким спочатку був настрій дівчинки?

- Чому вона була дуже сумна?

- Який подарунок принесла весна поетесі?

- Як потім змінився настрій дівчинки?

- Чи змінюється інтонація під час читання вірша?
2) Вибіркове читання вірша.
— Як у вірші говориться про весну як про живу істоту? Прочитайте.

— Що поетеса говорить про свій настрій? 
3) Виразне читання вірша учнями.
— Простежте за зміною почуттів героїні вірша. Чим вона зумовлена? Як це передати під час читання?
5.Фізкультхвилинка .

6. Гра «Ланцюжок» 

Читання вірша учнями ланцюжком.

7. Виразне читання вірша. Гра «Диктор телебачення».

  • Прочитайте вірш, передаючи голосом зміни настрою героїні.

8. Гра «Знайди риму» (робота в парах).

Мила— ... (стокрила).

Квітки — ... (пташки).

Загомоніло — ... (бриніло).

Луна — ... (самотна).

Настала — ... (придбала).

Ясна — ... (весна).

До мнене — ... (зелене).

Гілки — ... (квітки).

Хатині — ... (пташині).

Заспівав — ... (прислав).

Не забуде — ... (не буде).

Дала — ... (цвіла).

9.Робота в групах. Гра «Акваріум».

Завдання для першої команди.

F:\Кросворди\227.jpg

По вертикалі: 1. Продовжте рядок: «Про весняну волю заспівав...» (Вітер)

По горизонталі: 1. Прикметник, який використала Леся Українка, характеризуючи весну. (Весела) 2. Весна розсипала скрізь по землі... (Квіти) 3. Приміщення, де перебувала лірична героїня твору. (Хата)  4. Воля у творі названа... (Весняною) 5. Що надала весна, прийшовши на землю? (Дарунки)

1.2. Завдання для другої команди.

F:\Кросворди\228.jpg

По вертикалі: 1. Пора року, відтворена у поезії. (Весна)

По горизонталі: 1. Через що лірична героїня твору спостерігає за красою природи. (Вікно) 2. Слово, за допомогою якого поетеса характеризує весну. (Щедра) 3. Стан, в якому перебуває лірична героїня вірша. (Самотність) 4. Дерево, про квітки якого згадується в поезії. (Яблуня) 5. Істоти, що супроводжують рух весни. (Птахи)

 Підсумки конкурсу.

IV. Підсумок уроку

Асоціативний кущ.

Леся Українка - хто вона? Яка вона?

У групах напишіть на пелюстках. (У кожної групи одна пелюстка)

Пелюстки (велика поетеса, талановита людина, творча особистість,

(незламна, нескорена, терпляча  )

  • Чого можна навчитися у Лесі Українки? Відповіді дітей.

Твого слова співучого сила

 Кличе нас до щасливих висот

 У віршах свій народ ти любила

 І тебе не забуде народ!

  Леся вболівала за щастя свого народу. Тяжка недуга, з якою вона боролася 30 років, не стала на заваді її літературного, творчого і героїчного життя.

  Ще змалку Леся усвідомила, що від болю треба сміятися, а не  плакати. Ніхто ніколи не чув від неї нарікань на долю. Вона – безсмертна, бо і сьогодні її поезія кличе на боротьбу за справедливість, пробуджує любов до прекрасного.

— Чи сподобався вам вірш «Давня весна»? Чому? Що вас вразило в цьому вірші?

Оцініть свою роботу на уроці.

Оцініть свою роботу на уроці:

  • Ви працювали недостатньо старанно – руки вгору.
  • Ви працювали добре – руки до плечей.
  • Ви працювали чудово  – аплодувати.

V. Домашнє завдання
- читати виразно вірш с. 104-105, придумати свою назву до вірша.

docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Богданець-Білоскаленко Н. І, Зоряна М. І .)
Додано
23 лютого 2022
Переглядів
982
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку