Леся Українка. Життєвий і творчий шлях. Неоромантизм як основа естетичної позиції поетеси

Про матеріал

Нестандартна форма осмислення матеріалу дозволяє учням глибше ознайомитися з життям і творчим шляхом письменниці, розкрити нові невідомі сторінка долі митця, зацікавлює ними, спонукає до вивчення і читання її творів; розвиває навички творчого мислення, привчає сприймати інформацію на слух, аналізувати її та запам'ятовувати, учить виділяти головне й деталі, на прикладі життя поетеси вчить висловлювати думки щодо власної життєвої позиції, виховувати силу волі, цілеспрямованість, активну громадську позицію, патріотизм

Перегляд файлу

Тема: Леся Українка. Життєвий і творчий шлях. Неоромантизм як основа естетичної позиції поетеси.

Мета:  глибше ознайомити учнів з життям і творчим шляхом письменниці, розкрити нові невідомі сторінка долі митця, зацікавити ними, спонукати до вивчення і читання її творів; розвивати навички творчого мислення, привчати сприймати інформацію на слух, аналізувати її та запам’ятовувати, учити виділяти головне й деталі, на прикладі життя поетеси вчити висловлювати думки щодо власної життєвої позиції, виховувати силу волі, цілеспрямованість, активну громадську позицію, патріотизм.

Обладнання: портрети письменниці, виставки її творів, ілюстрації до біографії, колажі до  творів, зроблені учнями, відео фільм про письменницю.

Теорія літератури: неоромантизм

ХІД УРОКУ

Вся ти – трепет, вогонь, ідея,

Вся ти – вірна єдина струна,

І хто знає співця Антея,

Той тебе у ньому пізна.

Ти себе Українкою звала, -

І чи краще знайду я ім’я

Тій, що радістю в муках сіяла,

Як отчизна – твоя і моя.

                                                М.Т.Рильський

Трохи чи не одинокий мужчина на всю соборну Україну… Від часу Шевченкового «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте» Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабосилої, хорої дівчини.

                                                                         І.Я.Франко

Так! Я буду крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні!

Без надії таки сподіватись,

Буду жити, геть думи сумні!

                                    Леся Українка

I. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя

 Поодинокими зірками на небосхилі української та світової літератури світять українські жіночі постаті. Але як яскраво! «З усім своїм культом нелюдської сили і мужніх чистот, Леся Українка скрізь і завжди в своїй поезії зостається жінкою. Вона тим і сильна, тим і займає свою власну постать в історії українського слова, що завжди поєднувала в собі пристрасті. Прометеєвим вогнем пройняті пориви з нотами ніжності, з прославленням жіночого героїзму, терпіння й самопожертви», - писав відомий поет Микола Зеров.

 М.Т. Рильський писав про цю жінку наступне (епіграф). А першим поціновувачем таланту легендарної майстрині слова став І.Я.Франко (учитель зачитує другий епіграф).

 

Ознайомлення з темою і метою уроку

  • Що ж загадкового в постаті цієї тендітної жінки, що перед нею схиляли голову метри української літератури?
  •  Чому її життя гідне подиву і захоплення?
  • У чому особливість безсмертя її поезії?

На ці питання протягом нашого уроку ми маємо знайти відповіді.

 

Тема нашого уроку: «Феномен життєвого і творчого шляху Лесі Українки.

Дочка Прометея»

 

  • Перше завдання класу: прослухайте оцінку діяльності письменниці сучасними критиками і створіть словесний портрет героїні нашого уроку.

 

Леся Українка в історії національної культури України посідає особливе місце за тими іпостасями, які стали її власними знаками: титульна поетеса європейського спрямування, що вивела тогочасну українську літературу з полону етнографічної описовості, перекладачка, яка прагнула формувати естетичні смаки національного читача на зразках світової літератури; поборниця суспільного й родинного розкріпачення жінки; публіцист, долучений до становлення української журналістики. І за всім цим – тендітна жінка, приречена на страждання через непоборну хворобу, і безгранично мужня людина, стоїк, що вража й зворушує жадобою повноцінного життя попри всі негаразди долі.

Зразок словесного портрета:

ЛЕСЯ

титульна                                                                                  тендітна жінка

європейська      перекладачка                             публіцист 

поетеса                                           поборниця

                                            суспільного й родинного               мужня людина

                                                розкріпачення жінки                            стоїк

                

II. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу

 

Міні – лекція з елементами бесіди

Кому не відома фраза: «Усі ми родом із дитинства»? Яким було дитинство і юність цієї жінки спробуємо з’ясувати. (Перегляд відео фільму).

- Кількома фразами охарактеризуйте, якою перед вами постала поетеса з огляду на цей фільм?

Оскільки більшість часу Леся проводила в колі сім’ї, у затишній квартирі Косачів, то спробуємо уявити, якими були її улюблені кімнати. Екскурсоводами будуть учні, представляючи творчий проект.  Слово першій групі. (Виступ учнів із власними творчими проектами)

Проект 1. Кімната відпочинку

    Уявіть, що ви знаходитеся в улюбленій кімнаті відпочинку Лариси. Тут знаходяться предмети, які приносили дівчині задоволення. Серед речей Ви бачите фотокартки рідних: батька Петра Антоновича Косача, матері Ольги Драгоманової, старший брат Михайло, молодші сестри, дядька Михайла Драгоманова.

Значну частину кімнати займає шафа з книжками, бо, як відомо, дівчина любила читати, мала потяг до вивчення мов: крім рідної, під керівництвом матері з 12 – ти років вона вивчає німецьку та французьку, вільно ними спілкується, читає. Потім були польська, російська, давньогрецька, латинська, італійська, болгарська, англійська. Пізніше під час перебування за кордоном, де лікувалась вивчила чеську, грузинську, арабську.

З іншого боку кімнати можна побачити вірного друга Лесі – це її музичний інструмент, якому дівчина довіряла свої радості і болі, з ким могла розмовляти звуками. На пюпітрі бачимо  твори композиторів, які були улюбленими для дівчини: Чайковського, Шопена, Бетховена, Шумана.  На жаль, хвороба розлучила Ларису з улюбленим заняттям, про що дівчина напише в своїй поезії «До мого фортепіано». (Лунає музика. Учениця декламує вірш).

Рухаємося далі. На невеличкому столику лежить вишивання дівчини. Як живописець пензлем, так дівчина нитками створювала геніальні шедеври. Переходимо до робочого кабінету…

Проект 2. Робочий кабінет

      Каламар і перо – вірне знаряддя Лариси – письменниці. Саме з їх допомогою були створені її геніальні твори. Тендітною рукою розставлено фотознімки з Криму, Італії, Єгипту, Грузії. Тут неоднарозово  Леся лікувалась. Не з власного бажання та волі жінка відвідала три континенти: Європу, Азію, Африку. Хвороба змусила.

  На полицях шафи книги: «Стародавня історія східних народів», книга – підручник,  написана Лесею для молодших сестер.

 На столі книги улюблених письменників: «Кобзар» Т.Г.Шевченка, твори Жуля Верна, Даніеля Дефо. Після творчої праці Леся любила їх перечитувати.

  Лист у конверті. Адресований Сергію Мержинському. Кохання до цього чоловіка – духовно красива і водночас сумна і трагічна сторінка в біографії письменниці.

 На столі запрошення на відкриття пам’ятника Котляревському у Полтаві, де вперше зустрілася з багатьма діячами української культури.

 Бачимо номера газет і журналів: «Зоря», «Дзвінок», «Народ», жіночий альманах «Перший вінок». На сторінках цих видань друкувалися її твори.

 На шухлядці ліки…, сила силенна ліків…

Слово вчителя

 Про Лесю Українку написано багато наукових розвідок, спогадів, але загадка її геніальності досі не розкрита, сила духа не з’ясована. Може, відповідь на ці питання слід шукати в її сім’ї? Спробуємо побудувати геніологічне дерево родини Косачів і з’ясуємо  вплив рідних на дівчину. 

 

 

 

 

 

 

( Захист творчої роботи учнів – характеристика впливу членів родини на дівчину).

 

 

 

                  Батько Петро Косач                    Мати Олена Пчілка

      

 

 

 

            Брат Михайло                                                         Дядько Михайло

                                                                     Драгоманов

 

 

 

 

 

 

                                                 Леся Українка

 

 

 

III. Актуалізація отриманих знань

Експрес – опитування (запитання з метою перевірки знань)

  1. Назвіть справжнє ім’я письменниці. (Лариса Петрівна Косач – Квітка)
  2. Ким була мати Лариси? (українська дитяча письменниця, псевдонім Олена Пчілка).
  3. Який вплив мав на світогляд дівчини її дядько, фольклорист Михайло Драгоманов? (прищепив любов до української національної культури).
  4. Під час якого свята Лесю спіткала біда? (Водохреща).
  5. Скільки років вела жінка боротьбу з хворобою – туберкульозом кісток? (30).
  6. Скільки європейських мов знала Лариса? (9).
  7. Скільки років було дівчині, коли вперше з’явилися її вірші в журналі «Зоря»? (13).
  8. До складу якого молодіжного об’єднання входила Леся Українка, живучи в Києві? («Плеяда»).
  9. Під час відкриття пам’ятника якому письменнику зустрілася молода поетеса з багатьма діячами української культури? (Засновнику нової української літератури І.П.Котляревському).
  10. Які умови змушували жінку покидати Батьківщину, перебуваючи значну частину часу за кордоном? (лікування внаслідок хвороби).
  11. Хто назвав талановиту письменницю «чи не одиноким мужчиною на всю соборну Україну»? (І.Я.Франко).

 

IV. Засвоєння нових знань

Слово вчителя

 «Коли треба окреслити творчість Лесі Українки одним словом, то найвідповідніше слово було б -  боротьба. Співець героїчного вольового начала в людині, вона одною з найвищих чеснот уважала почуття обов’язку, вірність обов’язку, незламну твердість у його виконанні», - писав про творчу натури письменниці М.Рильський.

 Зараз нам слід визначити, через аналіз поетичних збірок Лесі Українки, які мотиви вона вкладала в свої поезії.

 

  1. Робота в змінних групах «Ажурна пилка».

Завдання: Зараз, працюючи в динамічних групах за принципом «Ажурної пилки», вам слід розглянути отриманий матеріал, поділитися ним з іншими учнями класу. А кінцевим результатом має стати опорний конспект, створений групою на тему: «Провідні мотиви творів Лесі Українки», слід заповнити таблицю.

 

Матеріал для роботи в групах

 1 група

Перша поетична збірка

 На початку 90 –х років Леся Українка почала готувати до видання першу збірку поезій. У першій половині 1893 року у Львові зо допомогою І.Франка вийшла у світ перша збірка, яка мала назву «На крилах пісень».

 Збірка мала три мотиви:

  • Сумовитий погляд автора на свою долю.
  • Гаряче бажання покращити долю України.
  • Захоплення рідною природою.

Ключовою поезією збірки вважається твір «Contra spem spero» ( в перекладі «Без надії сподіваюсь». Символічний образ – зірка, Лесиною зіркою у боротьбі з хворобою стала поезія.

Тема вірша: розповідь про почуття і прагнення людини, яка бореться за життя, за світло, добро.

Ідея: життя людини – то справжня боротьба.

Виступила як неоромантик (неоромантизм – стильова течія, характеризується прагненням  поєднати ідеал з дійсністю, герой усвідомлює індивідуальну й суспільну свободу; самотність характеризується як високість душі).  

 

2 група

Цикл віршів «Подорож до моря»

 

  Леся Українка була схильна об’єднувати вірші у цикли, що дозволяло пов’язати їх спільною ідеєю. Найвідомішими циклами є:

  • цикл «Сльози – перли», присвячений Франкові.
  • «Подорож до моря».
  • Сім струн».
  • Мелодії».
  • «Невільничі пісні».
  • «Пісні про волю».

«Подорож до моря» - один із ранніх циклів, створений під силою вражень від поїздки до Одеси. Складається з 9 поезій. В основі віршів постає образ України. Провідний мотив – патріотичний.

«Сім струн» - цикл присвячений дядькові Михайлові Драгоманову. Має особливу композицію: назви поезій однозвучні нотам: «Do», «Re», «Mi»… провідний мотив циклу: музика – це відбиття стану душі.

 

3 група

Друга збірка поетеси

Відкривається збірка циклам «Мелодії». Провідний мотив – вражаючі  інтимно – особисті переживання героїні, що ледь тамує фізичний біль. Двадцятирічна дівчина ледве може перейти хату на милицях.

Хотіла б я вийти у чистеє поле,

Припасти лицем до сирої землі

І так заридати, щоб зорі почули,

Щоб люди вжахнулись на сльози мої.

 

 Цикл громадянської лірики називається «Невільничі пісні». Ключові образи: неволя і пісня, що означає нерозривність громадянського обов’язку і ролі художнього слова. Ідея циклу – вільна пісня не може умерти. Хрестоматійний твір «І все – таки до тебе думка лине».

Відгомін революційних подій 1905 року знайшли відображення в циклі «Пісні про волю». Основний мотив – тиранія і свобода – несумісні.

 

4 група

Таємниця зів’ялих троянд Лесі Українки

 

 Шедевр інтимної лірики Лесі Українки – цикл творів, присвячених Сергію Мержинському. Познайомились у Криму. Багато в чому різні люди: геніальна жінка, поетеса, Сергій – перекладач, публіцист. Він для неї – коханий, вона для нього – добрий щирий друг, бо кохав іншу. Вражений сухотами, восени 1900 пережив загострення і почувався вкрай погано. Поетеса чергувала біля ліжка смертельно хворого. Нервова напруга вилилась у поезію у прозі «Твої листи завжди пахнуть зов’ялими трояндами», що до 1947 року зберігалась у родинному архіві Косачів.

 Трагічному коханню присвячені вірші: «Хотіла б а тебе, мов плющ, обняти», «Я бачила, як ти хиливсь додолу», «Все, все покинуть, до тебе полинуть», «Уста говорять: «Він навіки згинув!», «Квіток, квіток, як можна більше квітів».

 Пережита трагедія стала поштовхом до виникнення циклу поезій «Романси».

 Провідний мотив – невмирущість справжнього кохання.  

  1. Заповнення таблиці

Зразок заповнення таблиці:

Провідні мотиви лірики

Назви циклів, поезій

1

Сумовитий погляд ліричного героя на свою долю

«На крилах пісень» (цикл)

«Contra spem spero!»

2

Гаряче бажання покращити долю України

«На крилах пісень» (цикл)

3

Захоплення рідною природою

«На крилах пісень» (цикл)

4

Патріотичний мотив

«Подорож до моря» (цикл)

5

Інтимно - особистий

«Мелодії» (цикл), «Твої листи пахнуть зів’ялими трояндами».

6

Тиранія і свобода - несумісні

«Невільничі пісні», «пісні про волю» (цикл)

 

  1. Ідейно – художній аналіз поезії «Contra spem spero!»

Слово вчителя

1890 рік. Весна … Травень…Буяє зело… Лесі 19 років… Дівчина прикута до ліжка. З огляду на її стан не соромно чути стримані ридання у вигляді рядків:

Хотіла б я вийти у чистеє поле,

Припасти лицем до сирої землі

І так заридати, щоб зорі почули,

Щоб люди вжахнулись на сльози мої. («Горить моє серце»)

У листі до брата молода жінка писала: «Я воскресла! От і знов беруся здіймати «сізіфовий камінь» догори! Позволь при сій нагоді навести тобі цитату з мого нового безнадійно - надійного вірша…». (Лунає вірш).

- Ваше враження від почутого?

- Яким настроєм пройнята поезія? (Жанр поезія – медитаційна лірика:  

- Вірш побудований на засобах контрасту. Добудуйте пари контрастних образів:

 

__________________КОНТРАСТ_____________________

                 Хмари осінні             весна  весела 

Жаль                            пісні

Лихо                             надія

Голосіння                   барвисті квітки           

Думи сумні                 сльози гарячі                   

Сумний плач             весела весна       

Сльози гіркі               пісня весела

Кора льодова             зірка провідна

____________________________________________________

                                             Що ці образи символізують?

 

                              Темні сили, зло,                       Світло, добро,

                                    хвороба                                        надія             

 

- У вірші рядок, де поетеса порівнює свій труд, долю з сізіфовою працею:

Я на гору крупу кремяную

Буду камінь важкий підіймать

І, несучи вагу ту страшную,

Буду пісню веселу співать.

  • Що ви знаєте, про походження фразеологічного виразу «сізіфова праця».
  • Який образ виникає у вашій уяві (Учні пояснюють зміст через підготовлений колаж – індивідуальна  творча робота.)

 

V. Підсумок уроку

Слово вчителя.

 Ось і добігає кінця наш урок. Головним питання ми значили наступне: «У чому полягає феномен таланту української письменниці Лесі Українки? (Відповіді учнів).

 Життєвий подвиг, твори письменниці поза часом. Вони є і будуть актуальними для сучасних і наступних поколінь, бо в них – загальнолюдське гуманістичне начало, вона має «в серці, те, що не вмирає» - честь, гідність, щирість, любов.

 

VI. Завдання додому

 Щоб глибше пізнати душу письменниці, слід вивчити і зробити ідейно – художній аналіз однієї з поезій: «Contra spem spero!», «Ш все – таки до тебе думка лине…», «І ти колись боролась, мов Ізраїль…», «Стояла я і слухала весну…», «Все покинуть, до тебе полинуть…», «Уста говорять: «він навіки згинув!..»             

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
4769
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку