Тема: Тарасова стежина і моя
Мета:
Тип уроку: урок узагальнення знань
Форма проведення: урок вільного спілкування
Обладнання: портрети Т.Г. Шевченка, виставка « Кобзар» різних років», книги про життя і творчість поета, ілюстрації учнів до прочитаних творів, виставка « Мій маленький « Кобзарик », рушники, квіти, пшеничний сніп.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Створення ситуації успіху. Вправа « Відчуй тепло »
Сьогодні кожний із вас розповість про ту стежину, яка привела вас до Тараса Шевченка, до розуміння його життя, до бажання вчити й читати його твори. Піднесіть свої долоньки до свічки. Що ви відчуваєте? Так, тепло. Це тепло Тарасової душі, тепло його серця, яке він дарує нам. Візьміть це тепло й любов в одну долоньку, а в іншу – уважність, наполегливість, творчість. А тепер доторкнімось долоньками один до одного та подаруймо часточку свого й Шевченкового тепла.
2. Аутотренінг
Сядьмо зручніше. Заплющте очі, ручки покладіть на коліна й повторюйте за мною:
ІІ. Актуалізація опорних знань
Поетична хвилинка (учні читають уривки з творів Т. Г. Шевченка та про нього)
1.Я так її, я так люблю
Мою Україну убогу,
Що проклену святого Бога,
За неї душу погублю! ( « Сон»)
2….Возвеличу малих отих
Рабів німих!
Я на сторожі коло їх
Поставлю слово.( « Кавказ»)
3.Розкуються незабаром
Заковані люди.
Настане суд, заговорять
І Дніпро, і гори ( « І мертвим, і живим…»)
4.Оживуть степи, озера
І не верстовії,
А вольнії, широкії,
Скрізь шляхи святії
Простеляться і не найдуть
Шляхів тих владики.
А раби тими шляхами,
Без гвалту і крику,
Позіходяться докупи,
Раді та веселі
І пустиню опанують
Веселії села. ( « Ісаія. Глава 35»)
5.І на оновленій землі
Врага не буде супостата.
А буде син, і буде мати,
І будуть люди на землі. ( « І Архімед, і Галілей»).
6. У кожного Кирилівка своя,
Шевченко свій
У кожного,
Їй богу:
В Кирилівці
Не був
Ніколи
Я –
Та
До Шевченка
Знав завжди дорогу;
Та ще в колисці
Вивчив « Заповіт»,
Хоча не знав
Читати і писати.
Село моє –
Кирилівка моя!
І мій Шевченко
Там живе,
Їй Богу,
Бо ж у Кирилівці
Не був
Ніколи я,
А до Шевченка
Знав завжди
Дорогу!
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку, очікуваних результатів
Інтерактивна вправа « Мікрофон»: « На сьогоднішньому уроці я хотів би…»
( почути вірші Т. Шевченка; дізнатися щось нове про життя малого Тарасика; зробити подарунок поету; прочитати листа до Тарасика і т. д.)
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
То велич наша
І душі окраса,
То ж слухайте, любі друзі,
Про життя Тараса.
Коли все поснуло,
В хатині Григора Шевченка
Свічечка зблиснула.
-На світ з’явилося хлоп’я,
Тарасиком назвали,
Та за роботою матуся
Його не колисала.
Розумні оченята,
Серденько щире і душа
Лиш на добро багата.
Що над ставком прозорим,
З біди й нестатків побивалась,
Кріпачка, вбита горем.
( Входять Мати й Тарасик)
Мати: Як гірко, як нестерпно жаль
Що долі нам нема з тобою!
Ми вбогі, змучені раби,
Не знаєм радісної днини.
О любі діточки мої,
Одні залишитесь на світі!
Ну хто замінить вам мене,
Рожеві квіти нещасливі,
Коли безжальна смерть зітне
Мене на довгій панській ниві?
Тарасику, сину мій, де ж ти подінешся у світі?
Тарасик: Піду у найми, світ за очі,
Тебе, матусю, не забуду,
Де я не буду.
Мати: Дитино моя, життя наше нестерпне. Страждання й мука висушують душу. Ох, як же важко жити в світі! А жити хочеться! ( співає пісню « Летіла зозуля»)
Тарасик (повільно йде, дивлячись вперед):
Там матір добрую мою
Ще молодую – у могилу
Нужда та праця положила…
І доля знов не та.
Помер татусь і наш хлопчина
Вже повний сирота…
Вітряки розіп’яті стоять,
Он малий Григорія Шевченка
За селом пасе чужих телят.
-Як важко сироті! Що робити? До кого прихилитися? Тільки 13-ий минув, а світу Божого, сонечка ясного не бачить…
Інсценізація поезії « Мені тринадцятий минало…»( Спочатку один Тарасик, потім підходить Оксанка).Завершується інсценізація словами:
Тарас: Ми вкупочці колись росли,
Маленькими собі молились,
А матері на нас дивились
Та говорили, що колись одружим їх.
Оксана: Не вгадали. Старі зарані повмирали,
А ми малими розійшлись
Та вже й не сходились ніколи…
Був у солдатах, в засланні…
О, як любив він рідну землю
І їй писав на чужині!
Не послав Бог долі –
Довгі роки, важкі роки
Прожив у неволі.
2.Слово вчителя
Ось ми й пройшли з вами сирітськими шляхами Тараса; згадали , якими тернистими вони були. Я пригадую , як вражені ви були , коли вперше дізналися про життя Т. Шевченка , коли він був вашим однолітком; як ви переживали разом з ним смерть батьків, знущання мачухи. Свої почуття ви вклали в листи- журавлики. Давайте прочитаємо їх та відішлемо вічному Тарасу.( Зачитування учнями листів).
3.Огляд виставки книг Т. Шевченка, художніх та документальних творів про митця.
4. Репрезентація « Маленьких « Кобзариків» , створених учнями.
5. Подарунки Кобзареві
- Український танок;
- Виразне читання твору « Заповіт» різними мовами;
- Ілюстрації до творів Т. Шевченка та С. Васильченка
6.Інтерактивна вправа « Інтерв’ю» ( з присутніми гостями- дорослими) : « Якою була ваша стежина до Шевченка?»
V.Закріплення знань та умінь
Інтерактивна вправа « Прес»:
VІ. Підсумок уроку.
Вправа « Кошик очікувань»
VІІ. Домашнє завдання