Ліна Костенко "Маруся Чурай" Нещасливе кохання та інші проблеми твору 11 клас

Про матеріал
Осмислення проблем та ідей твору, вміння висловлювати критичне мислення до вчинків, морального вибору героїв, повагу до мистецтва та митців
Перегляд файлу

      

 

  

 

C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0299125.wmf 

 

 

 

 

 

                             Вчитель КЗ «Ліцей «Надія»
                                             Світловодського району                                                                                               
                                             Жуікова Н.О

 

 

 

 

 

2019р

 

H:\школе 30 лет\школе 30 лет.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Своє життя я присвятила
школі і не шукала
собі я кращу долю….


     Тема: Роман у віршах «Маруся Чурай».Нещасливе 
               кохання та інші проблеми твору
 

         Мета:допомогти учням осмислити проблеми та ідеї твору

          естетичну привабливість;розвивати навички виділення   елементів композиції,  сюжету,характеризування    образів,їх порівняння; поглиблювати вміння висловлювати власне ставлення до вчинків;виховувати тверді моральні переконання,почуття відповідальності за свої вчинки.
 

Очікувані результати: учні знають зміст твору,виділяють ключові епізоди, вміють їх коментувати, характеризують проблеми й образи твору,висловлюють власне ставлення до них

Обладнання:портрет письменниці,презентація до творчості,дидактичний матеріал., ІКТ (козацькі пісні, презентація Ліни Костенко)
 

Тип уроку: формування вмінь та навичок

Епіграфи:

Я вибрала Долю собі сама.

І що зі мною не станеться –

У мене жодних претензій нема

До Долі – моєї обраниці

 

«Ця дівчина не просто так Маруся.

Це голос наш. Це –пісня. Це-душа..»

Хід уроку

1.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.

Літературна розминка(контакт з аудиторією)

Пояснити афоризми Ліни Костенко.( інд. робота)


- Любов відкрити важче, ніж Америку

- Оця реальна мить вже завтра буде спомином

- Люди, будьте взаємно красивими!

- Поети - це біографи народу, а в нього біографія тяжка

- Життя іде і все без коректур

- Життя людського строки стислі

 

Вчитель:

Визначте мистецьке кредо Л.Костенко

Учень:

Митцю не треба нагород,

Його судьба нагородила,

Коли в людини є народ,

Тоді вона уже людина.

Вступне слово вчителя.

 

Ця дівчина не просто так Маруся.

Це  - голос наш. Це – пісня. Це – душа.

Ось рядки, в яких в яких закладено ідейний зміст роману. Чи справедливі ці слова – поміркуємо на уроці.

2.Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу; формування вмінь та навичок.

Повідомлення учнів
(дослідницька робота)

Легендарна піснярка Маруся Чурай

Маруся народилася в сімї урядника Полтавського козацького полку Гордія Чурая  1625 року. Будинок батька стояв на березі Ворскли, недалеко від того місця, на якому 1650 року було засновано полтавський Хрестовоздвиженський монастир , що зберігся до наших днів.

 

 

Батько Марусі , Гордій Чурай, був людиною хороброю, чесною. Він палко любив свою Батьківщину і ненавидів її ворогів. Брав участь у походах проти польської шляхти. Під час бою під Кумейками   козаки зазнали поразки. Гордій Чурай разом з гетьманом Павлюком  потрапив в полон .Полонених привезли до Варшави і там стратили 1638 року

 

Пам’ятаючи про героїчну загибель Гордія Чурая, народ оточив його вдову та дочку теплом і увагою. Цьому сприяла й обдарованість Марусі –дівчини з чарівною зовнішністю й добрим серцем Маруся мала чудовий голос і майстерно співала пісні, які складала з різних приводів, і часто ніжать у звичайній розмові викладала свої думки віршами.

 

Учень:

Історична основа роману у віршах «Маруся Чурай»

 

Роман розповідає про події часів хмельниччини. В основу роману покладено історичні факти про оборону Полтави, а також про життя полтавки Марусі Гордіївни Чурай (за переказами, мешкала у Полтаві 1625-1650 років). Та автор роману цікавиться не тільки фактами суто історичного характеру, а й історією особистого життя уславленої співачки й авторки багатьох пісень Марусі Чурай, пісні якої співала вся Україна. Таким чином, розповідь про долю цієї дівчини подано на тлі історичних подій, сучасницею яких вона була.

 

Обмін враженнями щодо роману у віршах.

 

 

 

 

 

 

 

Розгляд любовного трикутника:

 

    Гриць

 

 

 

        Маруся                                           Галя

 Іван Іскра 

 

 

 

 

Фізкультхвилинка:

«Літній дощ»

  • Чи знаєте ви, що таке літній дощ?

Піднімається вітер

(потерти руками)

  • Падають перші краплини дощу

(постукати пальцями)

  • Починається злива

 (стукаємо по стегнам)

  • Злива перетворюється в бурю!

 (по стегнах та крокуємо ногами)

  • Ось буря стихає

 (по грудях)

  • Стихає злива

              (по стегнах)

  •              Закінчується дощ! Падають останні краплини
                 (постукування пальцями)
  •               
  •              Шумить тільки вітер

 (потерти руками)

  •         Літній дощ скінчився! Сонце! Ах, яка краса!

 Робота в групах:

Характеристика образів

  1. Маруся Чурай
  2.       Гриць Бобренко
  3.                      Іван Іскра
  4.                 Полтавська Громада

 

 Маруся Чурай

Ніжна, добра, віддана. Знає звичаї побут. Ідеалом кохання є подружнє життя її батьків. Дуже кохає Гриця.

 

Моя любов сягає неба,
             А Гриць ходив ногами по землі

 

Гриць Бобренко

Яким Шибилист зазначає на суді:

 

 То те дитя й на ноги зіп’ялося,
                                                 І розуму дійшло у Чураїв

 

                         Від того кидавсь берега до того.
                                            Любив достаток і любив пісні

 

Іван Іскра

Син гетьмана Якова Остряниці. Ніде не намагається скористатися славою батька. Головне – що ти сам у житті важиш. Шляхетність духу, вірність у дружбі й коханні, як і вірність Батьківщині – ось найважливіші риси характеру Івана Іскри.

 

 

Полтавська Громада

Письменниця не ідеалізує свій народ. Люди, що його складають дуже різні.

 

                                         Хто -  за Богдана, хто – за короля,

                                                 А він за тих, которіє не проти

(так сказано про Пана Вишняка і його дочку Галю)

 

Протилежно характеризуються Галерник, Дяк, Іван Іскра.

 

 

Переказ ключових епізодів, складання сюжетного ланцюжка.

Розділи роману:

 

  1.            «Якби знайшлась неопалима книга»

(Маруся на лаві підсудних)

  1. «Полтавський полк виходить на зорі»

(Усюди битва…Полтава приголомшена вироком, посилає посланця до Б.Хмельницького.)

  1. «Сповідь»

(Роздуми Марусі… «Пройшло життя»
            I горе – смерть батька.    

  Гриць: «Затям, любов любов’ю, а життя життям! »
            Маруся: «Моя любов сягала неба, а Гриць ходив ногами  по землі»
             Вихід – Зілля – «Смерть – Забуття, - Спочинок» )

  1.                      Гінець до гетьмана (Палає Україна…. та чи встигне до Полтави  вчасно?)
  2. Страта
    (Маруся готова до страти. Що принесла їй мати?   Юрба потяглася на видовисько….)
  3.                 Проща
    (Мати не витримала – пішла із життя. Маруся  зібралася на прощу.  Дорога. Дяк .Хустка.)
  4.                 Дідова Балка
    (Іван іскра просить пораду у діда Галерника)
  5.                 Облога Полтави
    (Вороги лютують. Маруся відмовляє Іскрі: «Моє життя – руйновище любові, де вже ніякий цвіт не зацвіте»)
  6.                      Весна і смерть і Світле Воскресіння.
    (Весна – надія на спасіння. «Аж навіть жити хочеться мені». Пісня – оптимізм. Кашель – Сухоти – Лихоманка. «Прощай Іване, найвірніший друже, шляхетна іскра вічного вогню!»)

 

  • Закріплення

Отже чому твір є романом?

(Розгорнутий сюжет, великий проміжок часу, багато дійових осіб, присутня лінія кохання.)

 

Проблемні запитання:

Чому твір не закінчується сценою помилування героїні?

Чи винна Маруся в смерті Гриця? Чи можна їй простити гріх, заради таланту?

 

 

  •                   Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 

  •   Найбільше в романі мене вразило…

 

Отже, разом формулюємо проблеми твору:

  • війни і миру
  • батьків і дітей
  • кохання і зради
  • матеріального і духовного
  • історичного і сучасного
  • роль митця в суспільстві

 

Висновок, оцінювання:

Отже, визначте тему роману

 

Орієнтовані відповіді:

  1.     Кохання Марусі і Гриця
  2.     Боротьба Українського проти Польських загарбників у XXVII ст?

 

Домашнє завдання :
 

Написати твір «Зрадити в житті державу – злочин, а людину можна?»

 

 

 

 

                                                  Література:

 

  1.              В.В. Паращич  «Цікаві нетрадиційні уроки 2011»
  2.              Інтернет ресурси  пісня Марусі Чурай  - «Засвіт встали козаченьки»
  3.                О. Борзенко  Українська література 11 клас 2016р.    Роман у віршах «Маруся Чурай»

1

 

doc
До підручника
Українська література 11 клас (Міщенко О.І.)
Додано
11 березня 2019
Переглядів
5447
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку