Лінгвістичну казку,можна використовувати на першому уроці із теми "Прикметник" як ознайомлення учнів із темою. Також на останньому уроці вивченої теми як узагальнення вивченого.
Лінгвістична казка
Прикметник
Усім привіт! Дозвольте представитися — мене звати Прикметник. Зважаючи на моє ім'я, можна зрозуміти, що я до чого-небудь додаюся. Наприклад, з моїм другом Іменником ми буваємо ну просто нерозлучні. Хоча я — цілком самостійний, не звертаючись ні до чиєї допомоги, можу відповідати на питання: який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї? Позначаю й ознаку предмета. У реченні можу бути означенням і іменною частиною присудка. От вам такий приклад; «Над містом зійшло яскраве сонце». Ну, де я? Ну що отут думати? Звичайно, слово «яскраве» — це я. І в цій позиції я — означення. У мене є постійна морфологічна ознака — розряди за значеннями. Тобто я можу бути якісним — позначати якість предмета (наприклад: синя стрічка). Можу бути відносним — називати ознаки, що виражають відношення одного предмета до іншого (торішні листи). А можу бути присвійним, тобто показувати, чий це предмет, кому він належить (мамин шарф). Скажу чесно, що бути якісним для мене дуже стомливо, тому що в цих випадках до мене «приклеюються» шкідливі ступені порівняння (яскравий — яскравіший — найбільш яскравий), повні і короткі форми (зелений — зелен), з'являються синоніми (довга — нескінченна) і антоніми (кислий — солодкий) і я навіть сполучаюся з прислівниками (занадто молодий). А постійні мої морфологічні ознаки — це рід, число і відмінок. Є в мене три групи відмінювання: тверда — коли основа закінчується на твердий приголосний (веселий), м'яка — з основою на м'який приголосний (учорашній) і змішана — якщо основа закінчується на г, к, х (вузького). Ну ось, із правилами покінчено. От і чудово! Відзначу без удаваної скромності, що без мене і ваша мова, і ваші книги, і ваша преса були б нікуди не придатними. Уявіть, що ви говорите: «Мій пес Чіп утік на вулицю, повернувся, і мені довелося його купати, щоб він став таким, як раніше». А тепер порівняйте те ж, але з моєю присутністю: «Мій добрий, розумний, жвавий пес Чіп утік на сусідню вулицю, повернувся мокрий і брудний, і мені довелося його купати, щоб він став чистеньким і красивим, як раніше». Правда, так набагато краще? Виходить портрет Чіпа. А які вірші пишуть з моєю допомогою поети! Згадаємо хоча б Пушкіна:
Мороз и солнце; день чудесный!
Еще ты дремлешь, друг прелестный....
Подобається? Мені теж. Жоден письменник не може обійтися без мене, особливо коли описує пейзаж. А яким ви, молодь, мене бачите? «Класна», «прикольний» і так далі. Загалом, ви без мене — це все рівно, що я без вас. Так що ставтеся до мене з увагою, і я завжди буду з вами. Щасливо!