22 серпня о 18:00Вебінар: Як зробити урок цікавим: перевірені лайфхаки

Лінгвістична казка "Прикметник"

Про матеріал

Лінгвістичну казку,можна використовувати на першому уроці із теми "Прикметник" як ознайомлення учнів із темою. Також на останньому уроці вивченої теми як узагальнення вивченого.

Перегляд файлу

Лінгвістична казка
Прикметник

Усім привіт! Дозвольте представитися — мене звати Прикметник. Зважаючи на моє ім'я, можна зрозуміти, що я до чого-небудь додаюся. Наприклад, з моїм другом Іменником ми буваємо ну просто нерозлучні. Хоча я — цілком самостійний, не звертаючись ні до чиєї допомоги, можу відповідати на питання: який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї? Позначаю й ознаку предмета. У реченні можу бути означенням і іменною частиною присудка. От вам такий приклад; «Над містом зійшло яскраве сонце». Ну, де я? Ну що отут думати? Звичайно, слово «яскраве» — це я. І в цій позиції я — означення.                            У мене є постійна морфологічна ознака — розряди за значеннями. Тобто я можу бути якісним — позначати якість предмета (наприклад: синя стрічка). Можу бути відносним — називати ознаки, що виражають відношення одного предмета до іншого (торішні листи). А можу бути присвійним, тобто показувати, чий це предмет, кому він належить (мамин шарф). Скажу чесно, що бути якісним для мене дуже стомливо, тому що в цих випадках до мене «приклеюються» шкідливі ступені порівняння (яскравий — яскравіший — найбільш яскравий), повні і короткі форми (зелений — зелен), з'являються синоніми (довга — нескінченна) і антоніми (кислий — солодкий) і я навіть сполучаюся з прислівниками (занадто молодий). А постійні мої морфологічні ознаки — це рід, число і відмінок. Є в мене три групи відмінювання: тверда — коли основа закінчується на твердий приголосний (веселий), м'яка — з основою на м'який приголосний (учорашній) і змішана — якщо основа закінчується на г, к, х (вузького). Ну ось, із правилами покінчено. От і чудово!                                          Відзначу без удаваної скромності, що без мене і ваша мова, і ваші книги, і ваша преса були б нікуди не придатними. Уявіть, що ви говорите: «Мій пес Чіп утік на вулицю, повернувся, і мені довелося його купати, щоб він став таким, як раніше». А тепер порівняйте те ж, але з моєю присутністю: «Мій добрий, розумний, жвавий пес Чіп утік на сусідню вулицю, повернувся мокрий і брудний, і мені довелося його купати, щоб він став чистеньким і красивим, як раніше». Правда, так набагато краще? Виходить портрет Чіпа.                                                        А які вірші пишуть з моєю допомогою поети! Згадаємо хоча б Пушкіна:

Мороз и солнце; день чудесный!

Еще ты дремлешь, друг прелестный....

 

Подобається? Мені теж. Жоден письменник не може обійтися без мене, особливо коли описує пейзаж. А яким ви, молодь, мене бачите? «Класна», «прикольний» і так далі. Загалом, ви без мене — це все рівно, що я без вас. Так що ставтеся до мене з увагою, і я завжди буду з вами. Щасливо!

docx
Додано
27 червня 2018
Переглядів
1118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку