Урок "Білокоре деревце"Вправи на визначення числа і роду прикметників за іменниками.

Про матеріал

Вдосконалювати вміння учнів знаходити прикметники в реченнях, правильно вживати їх у мові, визначати число і рід прикметників за допомогою іменників. Вправляти в доборі прикметників до іменників. Розвивати мислення, мовлення, уміння аналізувати, узагальнювати закономірності мовних явищ. Виховувати любов до природи та рідного краю.

Перегляд файлу

                       Львівська спеціалізована школа І ступеня №4

                       з поглибленим вивченням англійської мови

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              Урок з української мови у 3 класі

 

           «Білокоре деревце»

 

             ( Вправи на визначення числа і роду прикметників

                               за іменниками)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                    Підготувала і провела

                                                                    вчитель початкових класів

                                                                    Савка Неля Юріївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                             Львів

Тема: Вправи на визначення числа і роду прикметників за іменниками.

Мета: вдосконалювати вміння учнів знаходити прикметники в реченнях, правильно вживати їх у мові, визначати число і рід прикметників за допомогою іменників. Вправляти в доборі прикметників до іменників. Розвивати мислення, мовлення, уміння аналізувати, узагальнювати закономірності мовних явищ. Виховувати любов до природи та рідного краю.

ОБЛАДНАННЯ. Презентація, роздатковий матеріал.

 

                                     Хід уроку

І Організаційний момент

       Знову кличе дзвоник в клас

       Знання нові чекають вас.

       Який девіз, діти , у нас?

(Читають)     Душу і серце в роботу вклади,

                       Кожну хвилину в труді бережи.

Тож бажаю вам успіхів.

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

  • Ви мабуть помітили який сьогодні ранок? (Відповіді дітей)

Давайте зробимо його веселим, радісним.

  • Що потрібно людині для повного щастя? (Роздуми:  сили, здоров’я, багато тепла ….)
  • А що треба робити , щоб бути здоровим?

А ще , діти, нашому організмові весною потрібно багато вітамінів. І є така рослинка, яка може допомогти нашому організму впоратися із слабкістю, неуважністю, втомою.

А що це за рослина ви дізнаєтеся коли відгадаєте кросворд (Слайди)

Запитання.

Б – Медоносна комаха, що переробляє квітковий нектар на мед. (Бджола).

Е – Дерево родини оливкових з перистими листочками і міцною деревиною.

(Ясен).

Р – Вічнозелена трав’яниста рослина з тонким стеблом, темно-зеленим листям овальної форми і невеликими квітками синього кольору. Цвіте ранньою весною.

(Барвінок).

Е – Дерево або кущ із зібраними у суцвіття білими квітками й чорними  їстівними ягодами. (Черемха).

З – Високий кущ або невелике дерево з довгими блискучими гілками, вузенькими листками, а також зарості цієї рослини. (Верболіз).

А – Однорічна рослина, яка квітне в кінці літа, восени. Квіти великі, різного забарвлення. (Айстра).

- Яка ж це рослина, про яку буде йти мова на уроці?

Вправа «Асоціативний кущ»            Береза

 

Береза – символ ніжності й чистоти, вірності й щедрості, праці й краси, а нерідко – народної долі в Україні.

ІІІ Оголошення теми і мети уроку

Сьогодні ми дізнаємося багато цікавого про це дерево, будемо вправлятися у доборі прикметників до іменників та  визначати рід і число прикметників за допомогою іменників. (Слайд)

-Що ви знаєте про це дерево?  (Відповіді  дітей)

 1                                Цікавинки про березу     (слайд)                                                             

Береза - одне з найбільш поширених дерев, зустріти це дерево можна де завгодно, хоч у теплих країнах, хоч у холодних північних округах.

 Береза довгожителька, і живе за 150-320 років. У неї є дуже багато корисних властивостей, наприклад, навесні за день береза може видати до 50 літрів корисного і смачного соку, який дуже позитивно впливає на наше з вами здоров'я.

 Назва берези походить від імені - берегиня, присвяченій стародавній та слов'янській богині, яка була матір'ю всіх добрих задумом духів і добрих сил.

Крім усього іншого, береза ​​- відмінний очищувач повітря. Тому деякі види використовують для створення полезахисних смуг.

Плід берези - маленький горішок. Насіння дуже легке - в одному грамі налічується 5000 насінин.

Є «чоловічі» і «жіночі» дерева (Береза ​​- Березун), що відрізняються і за формою: у берези гілки розпускаються в сторони, у Березуна - вгору.

Найменша берізка - карликова береза. Її висота досягає всього 1-1,5 метра/

. Вчені нарахували близько 65 видів беріз. Ці світлі, нарядні, витончені дерева змогли пристосуватися до суворих умов півночі і високогір'я. Корковий шар, береста, захищають стовбури дерев. Березова смола зберігає бруньки і молоді пагони від холоду й сухості.

2  Робота з тлумачним словником. ( Учень зачитує)

3  Каліграфічна хвилинка.

 За вашим власним бажанням пов’язана з березою. Ваші пропозиції. (Запис на дошці)

3.1  - Підберіть, будь ласка, спільнокореневі слова до слова береза.

 Береза, берізонька, березовий, березняк, березень, підберезник.

  • Виділіть корінь у цих словах і розберіть за будовою слово підберезник.

Цікавинка про березень.

Дана назва першого весняного місяця «март», у білорусів «соковнік», у словаків «марець» у чехів і в нас «березень». А ще у народному лексиконі існували й інші назви: капельник, березоль, красовик.

4  - Діти, як ви думаєте,  чому  відразу після вивчення іменника ми вивчаємо прикметник?

Бліц – опитування    (Слайди)

- Що таке прикметник?

- На які питання відповідає?

- За якою частиною мови ми визначаємо число і рід прикметників?

- Що означає прикметник?

- За чим змінюється?

- Яким членом виступає у реченні?

 ІV  РОБОТА НАД МАТЕРІАЛОМ.

Прошу поглянути на екран.

  1. Вибірковий диктант  (Слайд)

 

Маю плаття зелененьке,

Гнучкі, ніжні віти.

Кору білу, стан тоненький.

Як я звуся, діти?

- Як ви дізналися? Які слова допомогли вам ? (Слова – ознаки).

- Виписати словосполучення іменників зі словами – ознаками. Визначити  число і рід прикметників.

ПЛАТТЯ ЗЕЛЕНЕНЬКЕ; ГНУЧКІ, НІЖНІ ВІТИ; КОРУ БІЛУ; СТАН ТОНЕНЬКИЙ.

V Фізкультхвилинка під музичний супровід.

-Діти, чи знаєте чому це дерево так називають? Є декілька легенд про березу, послухайте. (Читають діти)

                                 Легенди про березу                                          

Звідки з'явились на землі берези (легенда)

Був час... Забули люди про доброту. Стали заздрити один одному. Обманювати один одного. Чорні думки в їх головах народились. Чорні почуття в їх серцях поселились. Земля застогнала. Кіркою заздрості, кіркою брехні покрилася. Великий стогін до неба дійшов... Здригнулася небесна діва від жаху. Великий біль пронизав її серце. Не витримало воно. Розсипалося. Шматочки по землі розвіялися. У людину потраплять - людина очищається. У дерево потраплять - дерево біліє. Так з'явилися на нашій землі берези. Говорять, що це шматочок небесного життя.

Легенда про березу

Русалки не повинні були у давні часи при світлі дня показуватися над озером. Як тільки перші промені сонця пробивалися над озером - русалка мала піти у свій прохолодний дім. І рік за роком так і жила собі одна юна русалка. Але одного разу загралася русалка і не встигла сховатись. Побачила вона Бога всемогутнього сонця Хорса і полюбила його. І йому запала в душу її вдумлива краса. Потягнувся він до неї своїми променями. Спочатку зігріваючи, а потім обпалюючи. Спробувала було піти від нього русалка, але не відпустив її Хорс. І Русалка перетворилася на дерево.

Зелень волосся обернулася листям, гілками вгору зметнулися руки, тонкий стан обернувся стволом, а ніжна шкіра білою корою, з обоженними плямами на ній від поцілунків-променів бога Сонця.

 

2 Зоровий диктант (слайд)

Запишіть речення, позначте закінчення у прикметників і визначте рід.

Знайдіть орфограми.

Береза – лісове білокоре дерево. (Перевірка)

 

3 Вправа «Мозкова атака»

Підберіть ознаки:          (по рядах.)

1ряд – дерево за віком -   старе, молоде;

2 ряд – за формою листки – овальні, серцевидні;

3 ряд – за кольором дерево – білокоре, чорно-біле, зелене;

4 ряд – за розміром гілля – тонке, довге, подовгасте;

5 ряд – за настроєм – веселе, сумне, радісне;

6 ряд – за смаком сік – смачний, солодкий. ( Зачитування відповідей)

 

  • А чим корисний березовий  сік?

Цікавинка     (Слайд)

Медичні дослідження показали, що прийом хоча б однієї склянки на день протягом 2-3 допоможе організму впоратися з весняною слабкістю, авітамінозом, неуважністю, втомою і депресією. Протипоказаний березовий сік тим, у кого алергія на пилок берези.

Вживання березового соку сприяє розщепленню каменів у сечовому міхурі і нирках, очищенню крові, посиленню обмінних процесів. Корисно пити сік і при виразці шлунка, захворюваннях печінки, дванадцятипалої кишки, жовчного міхура, зниженій кислотності, радикуліті, ревматизмі, артриті, бронхіті, туберкульозі, головного болю .

До того ж, березовий сік підвищує опірність організму до простудних, інфекційних і алергічних захворювань, надає глистогінну, сечогінну, протипухлинну дію. Також соком берези корисно протирати шкіру при екземі, вуграх, для зволоження й очищення сухої шкіри.

А ще березовим соком корисно мити волосся, для посилення їх росту і появи блиску і м’якості (тією ж властивістю володіє настій березового листя).

4 Прочитайте, будь ласка, текст.(Слайд)

      Зійшло яскраве сонце. Дмухнув легенький вітерець. Кожне деревце прокидається і співає свою тиху пісню. Береза співала ніжну пісню. Хотілося підійти до білокорої  тендітної красуні й обняти її.

  • Який це текст за метою висловлювання? (Розповідний.)
  • Назвіть прикметники.
  • Як ви думаєте, в яку пору року відбувалися ці події?  (Весною) Чому?

V Хвилинка позитивного мислення

Вірш , відеоролик «Весна»      (Читає вчитель вірш  під час перегляду)

Зелене і сонячне світло,

Манлива краса далини…

І хочеться гучно сказати

Про силу і вічність весни.

Чи тиша, чи вітер співає,

Чи буря зчиняє свій рев –

Весна все одно підіймає

Букети квітучих дерев!

                  Василь Лисняк

Трошки відпочили, а тепер до роботи.

5 Творча робота.    (Робота в групах)

( У кожної групи на парті текст і слова для довідок)

 Лісова галявина. Одиноко стоїть берізка. Над берізкою віє вітер. Він розчісує її коси.

Слова для довідки: ніжна, теплий, довгі, зелені, сумна, зажурена, холодний, різкий, золотисті, невесела, пронизливий, колючий, голі.

Завдання:

І група    До виділених слів доберіть такі прикметники, щоб розповідь можна було назвати «Взимку на галявині»                 (Слайди)

ІІ група -   «На галявині весною»

ІІІ група – «На галявині восени»

ІV група – Списати розкриваючи дужки.

Ми любимо весну (зелена, чудесна),

І грімницю у тучі, і дощик (співуча),

І луки (широка), і ріки (глибока),

І поле (весела), і (рідна) оселі,

І цвіт у маю – всю землю свою.

                                                       (Відповідають представники)

Що вам допомогло виправити помилки?

  •  Відмінно! Ви молодці!

6 А тепер зіграємо гру «Віднови прикмети»

( У кожної групи є написана прикмета і розрізана на частини).

 Потрібно відновити прикмети.

1 З берези багато соку – літо буде дощовим.

2 Нема у березня води, не буде у квітня трави.

3 Зима березень лякає, але сама вже зникає.

4 Весна ледачого не любить.

5 У березні не байдикуватимеш, восени  і на зиму матимеш.

6 У березні мороз скрипучий, та вже не пекучий.

Чудова робота!

  •  А чи знаєте де використовують березу?

Цікавинка

Деревина берези широко використовується для виготовлення лиж, меблів, а також отримання дьогтю. Березові віники - неодмінний атрибут будь-якої лазні! А березова кора - береста? Чого тільки не виготовляють з неї умільці: різні коробочки і короби, шкатулки, сільнички, кошики і т.п. На бересті народні майстри вирізають найтонші візерунки, які можна порівняти з мереживами.. 
В давнину береста заміняла папір. На шматочках берести писали гострими кістяними паличками, які називалися писалом. Археологи знайшли сотні різних берестяних грамот у Новгородській області, які розповіли нам про високий рівень грамотності та культури більше 10 століть тому. 

7 Гра «Впізнай предмет» (усно)

  • Чисте, синє, безхмарне, блакитне …..(небо).
  • Ласкаве, тепле, сліпуче, гаряче … (сонце).
  • Тихий, весняний, теплий, погожий …(день).
  • Висока, кучерява, струнка ….(берізка).

8     І останнє наше завдання вправа «Сенкан»             (Слайд)

VI  Підсумок уроку

 Зробимо тепер останній крок,

І підсумуємо урок.

«Мікрофон»

Що цікавого дізналися ?

Що вам найбільше запам’яталося?

9 Вправа «Павутинка»    

Береза  (яка?)   ……

 Береза дуже вдячна вам за роботу на уроці. І прощаючись ,  зичить вам міцного здоров’я, гарного настрою і успіхів у навчанні.

 

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
1141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку