Лінгвістичні ігри як засіб стимулювання мотивації й інтересу учнів до вивчення української мови
Використання ігрових елементів на уроках української мови уможливлює проведення їх відповідно до найсучасніших загальнопедагогічних, психологічних і дидактичних вимог, адже гра формує пізнавальну самостійність, активність та інтереси дітей, витворює унікальну єдність словесних, наочних і практичних методів навчання, дає змогу раціонально використовувати час.
Іменник
Лексичний бар’єр. Погрупуйте множинні іменники відповідно до їхніх значень.
Перепони, помиї, штани, ножиці, двері, ворота, вила, перемовини, шахи, сіни, сани, канікули, піжмурки, бриджі, висівки, нарди, труси, граблі, шорти, сколотини, ночви.
Фразеологічний бар’єр. Доберіть з довідки потрібні іменники й поставте їх на місці пропусків у наведених прислів’ях і приказках.
Коли не коваль, то і ...не погань. Це ще ...по воді писано, а... скороджено.Не в свої ... не сідай.Видно, що Гапка млинці пекла, бо й ...у тісті. Як прийшли ..., то і жінка крива.Виміняв сліпий у глухого дзеркало на ... .
Довідка: цимбали, груди, граблі, кліщі, вила, сани, двері, штани,лінощі, люди, ворота, жнива.
Акцентуаційний бар’єр. Поставте наголос у словах.
Лабети, лінощі, походеньки, городки, сухоти, хрестини, розглядини, перса, пожитки, патьоки, корчі, ворота, обценьки, тельбухи, парфуми, шати, святки, памороки, запросини, лахи, відвідини, солодощі.
Прикметник
Словотвірний бар’єр. Від наведених пар слів утворіть складні прикметники.
Рясний, лист; яскравий, червоний; західний, Україна; широкий поле; культура, історія; мова, стилістика; біль, гамувати; машина, будувати; залізо, бетон; шістнадцять, поверх; широкий, плече; синій, око; тихо, ходити; Старий Заповіт.
Синтаксичний бар’єр. Визначте синтаксичні функції прикметників у наведених реченнях.
І напружений погляд хоче відшукати у тьмі глибокій блискавок фанатичні очі, а не місяця мрійний спокій. Ніч була розбурхана та тьмяна, вітер грав і рвав пом’яті струни, я пила самотньо аж до рана темну розпач—найгіркіший трунок (З тв. О.Теліги).
Числівник
Орфографічний бар’єр. Запишіть слова, заповнивши в їх пропуски.
П...ят...сот, п...ят...д...сятий, ш...с...надцять, с...м...сотий, в...с...м...десяти, ш...с..сот, міл...йон, міл...ярд, двана...цять, дев...яносто, один...а...цятий, кіл...ка...сот.
Синтаксичний бар’єр. Утворіть словосполучення з числівниками ПІВТОРА, ПІВТОРИ й наведеними словами : тиждень. Доба, година, відро, тонна, літр, аркуш, коробка, рік, мішок.
Прислівник
Словотвірний бар’єр. Погрупуйте прислівники відповідно до частин мови, від яких вони утворені.
Знизу, потім, весело, відколи, ридма, байдуже, нехотя, гордо, щороку, навхрест, повсюди, жартома, потай, кудись, по-перше, всупереч, по-батьківськи, надвоє, внічию, по-моєму, заодно, доволі, спочатку, залюбки, підтюпцем, тричі, удесятьох, подекуди, потроху, боляче, ззаду.
”Визбирувач“. Знайдіть у тексті прислівники і визначте групу обставин за значенням, до якої вони належать.
Хтось ударив безжалісно, тяжко—закричали в строю журавлі. І упала обпалена пташка на зажурені груди землі. Підібрали хлоп’ята журавку... Є що їстоньки й питоньки їй... Тільки журиться птаха щоранку—кличе простір принадний, стрімкий, і коли пролітали ключами журавлі з України за Ніл, із відчаєм вона закричала, і почули той клич в вишині. І спустились журавликів троє, і розмову палку повели... Потім злинуло двоє за строєм, довго чулось прощальне ”курли“. Залишивсь тільки друг журавлиці, щоб не знала сердешна біди... Дивувались хлоп’ята, що птиці пам’ятають про рівність завжди.
Дієприкметник
”Визбирувач“. Визбирайте з наведених текстів дієприкметники й виконайте морфологічний розбір їх.
Потім глухо вдарить постріл і зніметься з осокорів наполохане гайвороння, шмаття паленого паперу покружляє в зеленуватому небі, покряче і вмоститься в гніздах, схожих на баранячі шапки. І попливе вже з вечірнім туманцем над степами, разом із ніччю над балками й річками, великими й меншими, попливе, під спокійним лагідним небом—над Березовою Кладдю попливе. Мабуть, немає кращого місця у цьому глухому закутку на межі степу і лісової зони, ніж Березова Кладь. Зелені в підніжжі пагорби, вигнувши свої велетенські, густо притрушені щедрим сонцем спини, аж засмаглі під його променями, од сотворіння світу беруть на південний захід, а на схід і південь вирівнюються, стеляться степами десь до Таврії і далі, запнуті югою. Біля річок тутешніх поросли вони гіркою лозою шелюги, срібною осикою, подекуди й сосна розкошує на худих супісках, вона нещодавно справила новосілля і цупко вп’ялася в землю, надовго (О. Василь-ківський).
Дієприслівник
”Лічилочка“. Полічити кількість ужитих у тексті дієприслівників.
Наближаючись до Києва, Сагайдачний надумав завітати до Печерського монастиря і завернув на вузький шлях, що перетинав Голосіївський ліс.
Ліс був густий, непроглядний. Нвіть сонячного дня стояли у ньому зеленуваті присмерки. Величезні дуби в три обіймища, гіллясті й вузлуваті, як кедри, так переплуталися з кленами й липами, що тільки де-не-де пробивався крізь їхні зелені намети сонячний промінь, розсипаючись по стовбурах і гілках золотими дукатами. Пахтіло грибами і перегноєм. Земля була вкрита густим і вогким гниллям, і часто ворушилися в ньому вужі і жирні гадюки.
Та ось коні вийшли до урвища над Дніпром, і променистий день засліпив Сагайдачного сонячним сяйвом і далями, безмнжними й прозорими в блідо-сизій імлі. Внизу котив Дніпро свої хвилі, розпадаючись на кілька проток із низькими островами.
Нижче, на прискалці, золотилися маківки Видубецького монастиря, танули в кучерявих брижах гаїв, а за ними підносилися золотою шапкою густо посаджені бані лаврських церковок, наче опеньки на бурому пнищі гори (З. Тулуб).
Лексика іншомовного походження
”Дуель“. До слів іншомовного походження потрібно дібрати українські відповідники.
Наприклад: азарт-запал; денартамент-відділ.
Акомпонемент-..., експлуатація-..., антракт-..., експорт-..., кплодисменти-..., кавалерія-..., армія-..., квартира-..., атака-..., контур-...,баланс-..., кур’єр-..., бюст-..., девіз-..., портмоне-..., шофер-..., секрет-..., домінувати-..., екзотичний-..., екслюзивний-..., рапорт-...,маркетинг-...,аргумент... .
”Капкан“. Відшукати зайве слово з погляду походження, користуючись словником.
Театр, музика, мелодія, планета,огірок, імперія, філософія, автомат, бібліотека, техніка.(зайве слово- імперія, воно з латинської, решта—з давньогрецької).
Власне українська лексика
”Спотикач“.Учні одержують картки з 10 реченнями, у кожному з яких виділено по одному слову, що його значення потрібно з’ясувати. Хто найшвидше і найправильніше з’ясує значення підкреслених слів—переможець.
Сірі круглі очі світились тихо, але чоловічки в очах виглядали розумно, гостро й неначе пронизували людину наскрізь. Не жалійте зрадника, бо він ось небавом наведе своїх жовнірів і буде різати нас. В садку й на терасі був ще більший гармидер. Рід і слава князів Вишневецьких—це найдорожчий клейнод польської корони. Гості посідали рядочками на довгих простих ослонах. Його позир слідкував за нею, доки манячіла через рідке гілля її червона запаска та квітчаста плахта. А кати знущались, ще й пащекували. Єремія бив себе кулаком по персах так навіжено, аж сухорляві перса гули. Бог посилає тобі такий талан, а ти й комизишся й кирпу дереш. Ми оце тікаємо од наглої смерті.Тікай і ти, серце, та ще й швидко.
Лінгвістичний феєрверк
Учні одержують (індивідуально) видрукувані речення, елементи яких розташовано в довільному порядку. Завдання: відновити речення у первісному вигляді—якнайточніше. Виграє той, хто впорається із завданням якнайшвидше.
Відповіді.
1.Воля квітне в праці, а неволя—в бездіяльності. 2.Якщо слово не має мети, воно безплідне. 3.Чим більше в народі байдужих ”я“, тим драматичніша доля народу. 4.Май відвагу вибачити тому, хто кривдив тебе по глупоті. 5. Найкращий спосіб обороняти свої скарби—це мудро примножувати їх. 6. Могутній той народ, який має синів, об’єднаних любов’ю до вітчизни. 7. Чим людина самодисциплінованіша, тим вона вільніша. 8. Хто зневажливо ставиться до дисципліни, той стає жертвою життєвих невдач. 9. Не володіючи відвагою, не вирушай у дорогу відважних: живи й працюй там, де відвага не потрібна. 10. Любов до вітчизни має право бути такою, якою їй хочеться.
Редактор
Учням подано текст, що рясніє численними помилками—орфографічними, лексичними, граматичними, фразеологічними, стилістичними. Завдання—усунути ці помилки. Хто знайде і виправить усі помилки або найбільше від інших одержує найбільший бал.
Не дивлячись на погодні умови, селяни вчасно закінчили жнива. У цій книзі зустрічаються цікаві факти. Із-за тебе я постійно запізнююся на роботу. Ми маємо точно й швидко визначити об’єм робіт. По тихнічним причинам крамниця не працюватиме два тижні. Я мешкаю по вулиці Охтирській. На зборах присутня більша половина нашого колективу. Концерт не відбувся, так як прийшло дуже мало людей. Ми з друзями, як і домовлялися, зустрілися у фонтана.Я незміг прейти на побачення, так як хворів грипом. Магазін буде відкритий з обіда.Занятя в Університеті звичайно поченаюця в три години. Тут можна купити товари на любий вкус. Мій брат молодший мене на три рока та сім місяців. Трагедія сталась не по нашій вині. Я обовязково пітпишуся на цю цікаву й змістовну газету.
Ланцюг
Гра по рядах. Перший пише слово, наступний слово на букву, якою закінчилося слово попереднє. Наприклад: школа, аварія, явір, рік...
Нотослівний аукціон
Учні одержують назви нот за варіантами або індивідуально й добирають протягом обмеженого часу якнайбільшу кількість слів, що містять назву цієї ноти.
Наприклад: ДО—дошка, дорога, допомога, подорож, недолік, коридор...
РЕ—рекорд, редактор, берег...
МІ—мінус, міна, поміч...
ФА—фара, фасон, жирафа...
Правописна селекція
Учитель роздає учням по 5 карток, на кожній з яких по 10 слів. Завдання полягає в тому, щоб найшвидше знайти картку, на якій подано слова без орфографічних помилок.
№1. В’яз, духмяний, комп’ютер, здоров’я, нявкати, сп’яніти,возз’єднання, в’єн, нюхати, цв’ях.
№2. Священний, під’їзд, цямрина, моркв’яний, п’янкий, з’юрмитися, дрючок, бюро, подвір’я, в’язниця.
№3. Різдв’яний, дерев’яний, з’їсти, п’юпітр, солов’їний, п’ятниця, верф’ю, ляскіт, м’яч, з’явитися.
№4. Арф’ярка, м’ясо, підйом, дюшес, в’юнкий, п’ятка, свято, під’юджувати, буряк, коньяк.
№5. Червяк, м’ята, конюктура, св’ященик, фюзеляж, узгір’я, зів’яти,
під’їхати, об’єм, нюанс.