ЛІНГВІСТИЧНИЙ КВК
Учениця в українському костюмі з короваєм на вишитому рушнику.
Дівчина:Добрий день вам, люди добрі. Щиро просимо. Раді вас вітати, щастя і добра бажати! Хлібом – сіллю вас вітаєм і здоров’я вам бажаєм і уклін вам посилаєм!
Ведуча:Добрий день, шановні діти,вчителі, гості!Запрошуємо вас на слово щире, на бесіду мудру,на свято наше –рідної мови.
І йшли роки
були українці
і створилося
слово
українське.
І як сталося так,
то сказало собі слово
по-своєму
і благословилося.
І прилетіли птиці,
і вродилася калина,
і було солодко,
і було гірко.
І стало все називатися:
і земля,
і матір,
і вітчизна
по-Вкраїнському.
Мова – це великий дар природи. У світі налічується близько 3 тис. мов. У кожного народу вона своя. І серед них – ніби запашна квітка в чудовому букеті – українська мова. Наш народ створював свою мову віками. Її багатство і краса, витонченість і мелодійність визнано світом. У 1928р., у Парижі, на Міжнародному конкурсі мов українська мова зайняла ІІІ місце, після французької та перської.
Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – на нашій славній Україні.
Знання учасниками конкурсу української мови буде оцінювати суддівська рада у складі:
1.
2.
3.
Любі друзі, ми розпочинаємо наше “Лінгвістичне КВК” між командами, які будуть змагатися за звання кращого мовознавця.
І. Перший конкурс – це представлення команд.
Назва команди та емблема.
Оцінюємо за 5-ти бальною системою.
ІІ. Ми вже познайомилися з нашими командами, дізналися хто вони. Наступне ваше завдання це конкурс “Загадки”
Частини мови – не всі однакові,
Слова барвінкові, слова калинові,
Щоб швидко їх розпізнавати,
Треба мову добре знати.
Завдання. Відгадати частини мови.
Одна правильна відповідь -1 бал.
1. Я така частина мови,
Що належить до службових.
Я буваю лиш одним:
Похідним-непохідним.
Задля, посеред, із-за,
І для мене це знаменно,
Що всі звуть мене...
(прийменник ) .
2. Всі на світі добре знають,
Що предмет я означаю.
— Хто чи що, — ви запитайте
І про мене все дізнайтесь.
Парта, зайчик, дошка, котик...
Маю рід, число, відмінок
І чотири аж відміни.
Хто я? Знайте достеменно:
Називаюсь я...
(іменник).
3. Я розрядів вдосталь маю
І предмет я означаю,
Його ознаку чи кількість.
Ви вчіть про мене тільки.
Особовий я й зворотний,
І питальний, і відносний,
Заперечний і вказівний,
Означальним можу бути,
Варто все це не забути.
Частіш згадуйте про мене,
Називаюсь я...
(займенник).
4. Я веселий і звабливий,
Гарний, милий і красивий,
Несказанний, незрівнянний;
Маю ступінь порівняння.
Я відносний чи присвійний,
А чи якісний незмінно.
Відповім я залюбки
На питаннячко який?
Маю ознаку предмета,
Називаюсь я...
(прикметник)
5. Я важливий, що й казати,
Можу вміло пов'язати
Однорідні члени чинно
Й складних речень теж частини.
А, але, і - я сурядний,
Що, немов, як, щоб - підрядний.
Скрізь впишусь я досить влучно,
Називаюсь я...
(сполучник).
6. Дуже я люблю всі дії,
І що хочеш, я умію.
Є у мене вид і час.
Спосіб маю повсякчас.
Лиш учіть мене сумлінно,
Озвусь я неодмінно.
Вмію діяти чудово,
Отже, звусь я...
(дієслово).
7. Я емоцій скільки маю,
Почуття я виражаю:
Ой, ай, о, ого, іч, ух,
Аж захоплює вмить дух!
А чи окрик, чи звертання,
Чи ще, власне, спонукання:
Гей, агов, геть, марш, ціп-ціп —
Волевиявлення ці.
Ще наслідувати можу
Голоси тварин я гоже:
Няв, ж-ж, пугу, ку-ку,
Гав, ко-ко, ку-ку-рі-ку.
Скрізь кручусь, неначе дзиґа,
Маю йменнячко я...
(вигук).
8. Я, відомо, дуже знатний,
Кількість можу означати,
І порядок при лічбі
Підкажу мерщій тобі.
Чи який, чи котрий, скільки —
Запитай мене лиш тільки.
Щоб не буть багатослівним,
Називаюсь я...
(числівник).
ІІІ. Журі оцінює конкурс “Загадки”
Мово, наша мово –
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Найдавнішими перлинами народної мови є прислів’я, приказки, загадки.
Конкурс “Прислів’я”.
Завдання. Доповнити прислів’я.
Одна правильна відповідь – 1 бал.
1. Слово не горобець, ……………………………..
(вилетить не впіймаєш)
2.Більше діла………………………………………
(менше слів)
3. Вчення - світло , а ……………………………..
(невчення – тьма)
4. вік живи………………………………………..
(вік учись)
5. Книга вчить, як …………………………………….
( на світі жить)
6. Умієш говорити …………………………………..
( умій слухати)
7 Слово до слова …………………………………………
(складеться мова)
8. Дав слово ……………………………………………..
(дотримай його)
ІV. Наступний наш конкурс пов’язаний із музикою. Конкурс “Хто більше”.
Завдання. Потрібно пригадати та наспівати пісні з числівниками.
Дане завдання оцінюємо за 5-ти бальною системою.
Поки наші команди працюють над завданням пропонуємо вашій увазі пісню про рідний край у виконанні (учениці)……………………………………………………………………………..
V. Рідне слово! Скільки в тобі чарівних звуків,материнської лагідності і доброти, мудрості земної. Наша чарівна українська мова всім світом визнана за одну з найзручніших, наймелодійніших мов. А ще наша мова дуже давня. Без неї неможливо дізнатися про минуле, уявити майбутнє. У слові мудрість і душа народу.
Конкурс “Фразеоологізми”.
Завдання. Замінити фразеологізми синонімами-дієсловами.
За одну правильну відповідь команда отримує – 1 бал.
Розпочинаємо з команди………………………………………………………………………..
VІ. Потреби суспільства вимагають усного комунікативно - мовленнєвого розвитку учнів.
Конкурс “Ситуативність діалогічного мовлення”.
А цей конкурс оцінюється за 5-ти бальною системою.
Завдання. Побудуйте діалог за ситуацією, зображеною на малюнку.
Наші команди готуються до конкурсу.
(пауза)
А я була б щаслива, якби від сьогоднішнього заходу наші діти залишили у своєму серці хоча б одну краплину любові до рідної мови.
(Учні по черзі виходять і читають вірші про мову)
Учень1. Вивчайте, любіть свою мову,
Як світлу вітчизну любіть,
Як стягів красу калинову,
Як рідного неба блакить.
( В. Сосюра “Рідна мова”)
Учень2.
Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня линеш, рідне слово,
Ти наше диво калинове
Кохана наша, материнська мово!
( Д. Білоус “Диво калинове”)
Учень 3.
Ми з нею відомі усюди,
Усе в ній,що треба нам, є.
А хто свою мову забуде,
Той серце забуде своє.
( В. Сосюра “Рідна мова”)
Учень 4.
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову, пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вільно і слухняно
Нехай щоразу служить вам.
(М. Рильський “Мова”)
Учень 5.
Рідна мово материнська,
ти - душа мого народу,
Будь від роду і до роду,
Рідна мово материнська.
( Д. Кононенко “Рідна мова”).
Наші команди вже підготували своє завдання і ми хотіли б, шановні конкурсанти, почути у вашій відповіді нашу рідну мелодійну українську мову.
Першими до діалогу запрошується команда “Суфіксів”.
Дякую за цікаву розмову. Відповідь вашу буде оцінювати журі. А ми слухаємо другу команду “Префіксів”
VІІ.
21 березня Україна відзначала День поезії.
Настала черга поетичного конкурсу, завдання якого було задане учасникам попередньо.
Конкурс оцінюється за 5-ти бальною системою.
Завдання. Скласти і зачитати вірш про студентське життя.
Надається слово команді “Префіксів”
Що ж підготували нам “Суфікси”
VІІІ. Ось такі у нас таланти.
Рідним словом я горжуся,
Ним говорю й ним пишу.
Рідну мову, рідну пісню
Ніколи не лишу.
А чи знаєте ви з скількох літер складається найдовше слово в українській мові?
- З 30 літер.
дихлордифенілтрихлорметилметан
це назва одного з пестицидів.
Ваше завдання з цього слова скласти за 1 хв. Як можна більше слів.
Це завдання оцінюється за 5- ти бальною системою.
Першими відповідають “Суфікси”
Слухаємо команду “Префіксів”
Читання віршу “Очистимо рідну мову!”(учень)
Для того, щоб ці слова паразити викорінити, ми записуємо це слово і викреслюємо.
(Діти підносять ватман до всіх присутніх, які записують слова. Потім стають по середині з вже записаними словами)
- Від цих слів-паразитів, які були у нашому вжитку і записані на листку ми відрікаємось і викидаємо їх на смітник. Щоб мова наша була чистішою.
(Учасники рвуть ватман)
Наша конкурсна програма підходить до завершення.
Наше авторитетне журі працювало над підбиттям підсумків нашої конкурсної програми і вам слово, шановне журі.
Українська мова живе в прекрасних піснях нашого народу, в яких оживає доля, краса, гордість, мрії, сподівання і жартівлива вдача українського козацького роду.
Ми вас вітаємо піснею “Моя Україна”
Любіть свою мову й ніколи
Її не забувайте в житті.
Вона як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот,
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
Дякую командам за участь у змаганнях, журі за оцінювання. Дякуємо гостям за участь у нашому заході. Сьогоднішній конкурс показав, що значить для нас рідна мова - Це тиха мамина колискова, мудре батьківське слово. Це наша гордість. Бережімо її. До нових зустрічей.