Лінгвістичний КВК до Дня рідної мови

Про матеріал
Лінгвістичний КВК розрахований на здобувачів освіти 10 -11 класу. Рівень стандарту.
Перегляд файлу

                                         ЛІНГВІСТИЧНИЙ  КВК

Учениця в українському костюмі з короваєм на вишитому рушнику.

Дівчина:Добрий день вам, люди добрі. Щиро просимо. Раді вас вітати, щастя і добра бажати! Хлібом – сіллю вас вітаєм і здоров’я вам бажаєм і уклін вам посилаєм!

Ведуча:Добрий день, шановні діти,вчителі, гості!Запрошуємо вас на слово щире, на бесіду мудру,на свято наше –рідної мови.

                                        І йшли роки

                                        були українці

                                        і створилося

                                       слово

                                               українське.

                                        І як сталося так,

                                        то сказало собі слово

                                                                  по-своєму

                                                                       і благословилося.

                                        І прилетіли птиці,

                                        і вродилася калина,

                                                    і було солодко,

                                                           і було гірко.

                                        І стало все називатися:

                                        і земля,

                                                       і матір,   

                                                                     і вітчизна

                                         по-Вкраїнському.          

  Мова – це великий дар природи. У світі налічується близько 3 тис. мов. У кожного народу вона своя. І серед них – ніби запашна квітка в чудовому букеті – українська мова. Наш народ створював свою мову віками. Її багатство і краса, витонченість і мелодійність визнано світом. У 1928р., у Парижі, на Міжнародному конкурсі мов українська мова зайняла ІІІ місце, після французької та перської.

    Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – на нашій славній Україні.

    Знання учасниками конкурсу української мови буде оцінювати суддівська рада у складі:

1.

2.

3.

Любі друзі, ми розпочинаємо наше “Лінгвістичне КВК” між командами, які будуть змагатися за звання кращого мовознавця.

І.  Перший конкурс – це представлення команд.

Назва команди та емблема.

Оцінюємо за 5-ти бальною системою.

ІІ.  Ми вже познайомилися з нашими командами, дізналися хто вони. Наступне ваше завдання це конкурс “Загадки”

                                    Частини мови – не всі однакові,

                                    Слова барвінкові, слова калинові,

                                     Щоб швидко їх розпізнавати,

                                     Треба мову добре знати.

Завдання. Відгадати частини мови.

Одна правильна відповідь  -1 бал.

 

1. Я така частина мови,

Що належить до службових.

 Я буваю лиш одним:

Похідним-непохідним.

Задля, посеред, із-за,

 І для мене це знаменно,

 Що всі звуть мене...

                                (прийменник ) .

 

2. Всі на світі добре знають,
Що предмет я означаю.

— Хто чи що, — ви запитайте

І про мене все дізнайтесь.

Парта, зайчик, дошка, котик...

Маю рід, число, відмінок

І чотири аж відміни.

Хто я? Знайте достеменно:

Називаюсь я...

                                   (іменник).

 

3. Я розрядів вдосталь маю
І предмет я означаю,
Його ознаку чи кількість.
Ви вчіть про мене тільки.
Особовий я й зворотний,

І питальний, і відносний,

Заперечний і вказівний,

 Означальним можу бути,

Варто все це не забути.

Частіш згадуйте про мене,

 Називаюсь я...

                             (займенник).

 

4. Я веселий і звабливий,
Гарний, милий і красивий,
Несказанний, незрівнянний;
Маю ступінь порівняння.

Я відносний чи присвійний,

А чи якісний незмінно.

Відповім я залюбки

На питаннячко який?

 Маю ознаку предмета,

 Називаюсь я...

                                      (прикметник)

 

5. Я важливий, що й казати,
Можу вміло пов'язати
Однорідні члени чинно

Й складних речень теж частини.

 А, але, і - я сурядний,

Що, немов, як, щоб - підрядний.

Скрізь впишусь я досить влучно,

Називаюсь я...

                                            (сполучник).

 

 

 

 

6. Дуже я люблю всі дії,
І що хочеш, я умію.
Є у мене вид і час.

       Спосіб маю повсякчас.

       Лиш учіть мене сумлінно,

       Озвусь я неодмінно.

        Вмію діяти чудово,

        Отже, звусь я...

                                            (дієслово).

 

7. Я емоцій скільки маю,
Почуття я виражаю:
Ой, ай, о, ого, іч, ух,

Аж захоплює вмить дух!

 А чи окрик, чи звертання,

Чи ще, власне, спонукання:

Гей, агов, геть, марш, ціп-ціп —

 Волевиявлення ці.

Ще наслідувати можу

 Голоси тварин я гоже:

Няв, ж-ж, пугу, ку-ку,

 Гав, ко-ко, ку-ку-рі-ку.

 Скрізь кручусь, неначе дзиґа,

Маю йменнячко я...

                                               (вигук).

 

8. Я, відомо, дуже знатний,
Кількість можу означати,
І порядок при лічбі
Підкажу мерщій тобі.

Чи який, чи котрий, скільки —

 Запитай мене лиш тільки.

Щоб не буть багатослівним,

Називаюсь я...

                                              (числівник).

 

ІІІ.  Журі оцінює конкурс “Загадки”

                                      Мово, наша мово –

                                     Літ минулих повість,

                                      Вічно юна мудрість,

                                      Сива наша совість.

 Найдавнішими перлинами народної мови є прислів’я, приказки, загадки.

 Конкурс “Прислів’я”.

Завдання. Доповнити прислів’я.

Одна правильна відповідь – 1 бал.

 

1. Слово не горобець, ……………………………..

                                                                   (вилетить не впіймаєш)

2.Більше діла………………………………………

                                                                  (менше слів)

3. Вчення -  світло , а ……………………………..

                                                                   (невчення – тьма)

4. вік живи………………………………………..

                                                                  (вік учись)

5. Книга вчить, як …………………………………….

                                                                    ( на світі жить)

6. Умієш говорити …………………………………..

                                                                    ( умій слухати)

7 Слово до слова …………………………………………

                                                                     (складеться мова)

8. Дав слово ……………………………………………..

                                                                     (дотримай його)

 

ІV.  Наступний наш конкурс пов’язаний із музикою. Конкурс “Хто більше”.

Завдання. Потрібно пригадати та наспівати пісні з числівниками.

Дане завдання оцінюємо за 5-ти бальною системою.

  Поки наші команди працюють над завданням пропонуємо вашій увазі пісню про рідний край у виконанні (учениці)……………………………………………………………………………..

V.   Рідне слово! Скільки в тобі чарівних звуків,материнської лагідності і доброти, мудрості земної. Наша чарівна українська мова всім світом визнана за одну з найзручніших, наймелодійніших мов. А ще наша мова дуже давня. Без неї неможливо дізнатися про минуле, уявити майбутнє. У слові мудрість і душа народу.

Конкурс “Фразеоологізми”.

Завдання.  Замінити фразеологізми синонімами-дієсловами.

За одну правильну відповідь команда отримує – 1 бал.

Розпочинаємо з команди………………………………………………………………………..

  1. Води в рот набрати. (Мовчати)
  2. Розбити глек. (Посваритися)
  3. Байдики бити. (Ледарювати, лінуватися)
  4. Горло драти. (Кричати)
  5. Пекти раків. (Червоніти, соромитися)
  6. Накивати п’ятами. (Втекти)
  7. Повісити носа. (Засумувати)
  8. Плутатися під ногами. (Заважати)

VІ.   Потреби суспільства вимагають усного комунікативно - мовленнєвого розвитку учнів.

Конкурс “Ситуативність діалогічного мовлення”.

А цей конкурс оцінюється за 5-ти бальною системою.

Завдання. Побудуйте діалог за ситуацією, зображеною на малюнку.

Наші команди готуються до конкурсу.

(пауза)

  А я була б щаслива, якби від сьогоднішнього заходу наші діти залишили у своєму серці хоча б  одну краплину любові до рідної мови.

(Учні по черзі виходять і читають вірші про мову)

 Учень1.                             Вивчайте, любіть свою мову,

                                           Як світлу вітчизну любіть,

                                           Як стягів красу калинову,

                                           Як рідного неба блакить.

                                                                         ( В. Сосюра “Рідна мова”)

Учень2.                               

                                                Ти постаєш в ясній обнові,

                                               Як пісня линеш, рідне слово,

                                                Ти наше диво калинове

                                                Кохана наша, материнська мово!

                                                                            ( Д. Білоус “Диво калинове”)

Учень 3.

                                              Ми з нею відомі усюди,

                                              Усе в ній,що треба нам, є.

                                              А хто свою мову забуде,

                                               Той серце забуде своє.

                                                                         ( В. Сосюра “Рідна мова”)

Учень 4.

                                               Як парость виноградної лози,

                                               Плекайте мову, пильно й ненастанно

                                                Політь  бур’ян. Чистіша від сльози

                                                Вона хай буде. Вільно і слухняно

                                                Нехай щоразу служить вам.

                                                                             (М. Рильський “Мова”)

Учень 5.

                                                Рідна мово материнська,

                                                ти -  душа мого народу,

                                                Будь від роду і до роду,

                                                Рідна мово материнська.

                                                                            ( Д. Кононенко “Рідна мова”).

   Наші команди вже підготували своє завдання і ми хотіли б, шановні конкурсанти, почути у вашій відповіді нашу рідну мелодійну українську мову.

  Першими до діалогу запрошується команда “Суфіксів”.

  Дякую за цікаву розмову. Відповідь вашу буде оцінювати журі. А ми слухаємо другу команду “Префіксів”

VІІ.

21 березня Україна відзначала День поезії.

Настала черга поетичного конкурсу, завдання якого було задане учасникам попередньо.

Конкурс оцінюється за 5-ти бальною системою.

Завдання. Скласти і  зачитати вірш про студентське життя.

Надається слово команді “Префіксів”

Що ж підготували нам “Суфікси”

VІІІ. Ось такі у нас таланти.

                      Рідним словом я горжуся,

                      Ним говорю й ним пишу.

                      Рідну мову, рідну пісню

                      Ніколи не лишу.

А чи знаєте ви з скількох літер складається найдовше слово в українській мові?

- З   30 літер.

                        дихлордифенілтрихлорметилметан

це назва одного з пестицидів.

Ваше завдання з цього слова скласти за 1 хв. Як можна більше слів.

Це завдання оцінюється за  5- ти  бальною системою.

  • А вашій увазі пропонуємо гумореску “Турок” у виконанні Кідревича М.

Першими відповідають “Суфікси”

Слухаємо команду “Префіксів”

                    Читання віршу “Очистимо рідну мову!”(учень)

Для того, щоб ці слова паразити  викорінити, ми записуємо це слово і викреслюємо.

(Діти підносять ватман до всіх присутніх, які записують слова. Потім стають по середині з вже записаними словами)

 - Від цих слів-паразитів, які були у нашому вжитку і записані на листку ми відрікаємось і викидаємо їх на смітник. Щоб мова наша була чистішою.

(Учасники  рвуть ватман)

  Наша конкурсна програма підходить до завершення.

 Наше авторитетне журі працювало над підбиттям підсумків нашої конкурсної програми і вам слово, шановне журі.

  Українська мова живе в прекрасних піснях нашого народу, в яких оживає доля, краса, гордість, мрії, сподівання і жартівлива вдача українського козацького роду.

     Ми вас вітаємо піснею “Моя Україна”

                Любіть свою мову й ніколи

                Її не забувайте в житті.

                Вона як зоря пурпурова,

                Що сяє з небесних висот,

                І там, де звучить рідна мова,

                Живе український народ.

 Дякую командам за участь у змаганнях, журі за оцінювання. Дякуємо гостям за участь у нашому заході. Сьогоднішній конкурс показав, що значить для нас рідна мова - Це тиха мамина колискова, мудре батьківське слово. Це наша гордість. Бережімо її. До нових зустрічей.

 

doc
Додав(-ла)
Романюк Тетяна
Додано
30 листопада 2021
Переглядів
517
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку