Тема. Лінійне рівняння з однією змінною
Мета: поглибити, розширити й узагальнити відомості про види рівнянь та способи їх розв'язування; домогтися свідомого розуміння змісту поняття «лінійне рівняння з однією змінною» та схеми розв'язання лінійних рівнянь.
Тип уроку: систематизація та поглиблення знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
1. Математичний диктант
Щоб простіше було перевіряти й оцінювати роботу учнів, відповіді в зошитах записуємо у вигляді таблиці:
№ завдання |
Відповідь |
Корекція |
|
|
|
2. Якість виконання вправ домашнього завдання перевіряємо, зібравши зошити (№ 3 пояснюємо окремо).
III. Актуалізація опорних знань
Виконання усних вправ
a) 2a + b – 2a + 3b; б) -(а + 3) + 2(а – 1);
в) 2(а + 3) – 3(а + 2); г) -(2а + 4) + а + 2.
IV. Повторення, поглиблення та систематизація знань
Поняття лінійного рівняння з однією змінною є принципово новим для учнів (новим є і сам підхід до класифікації не за дією, що зв'язує компоненти рівняння, а за способом розв'язання). Хоча фактично всі рівняння, що їх розв'язували учні в молодших класах, є рівняння, що зводяться до лінійних, однак відповідна термінологія вводиться вперше. Під час дослідження питання про кількість розв'язків лінійного рівняння ах = b при різних а і b виділяємо три випадки:
1) а ≠ 0 і b будь-яке;
2) а = 0; b ≠ 0;
3) а = 0; b = 0.
Із першим випадком учні вже зустрічались, другий і третій є для них новими. Переходячи від теоретичного матеріалу до розв'язування рівнянь із застосовуванням названих вище міркувань, треба пояснити (показати на прикладах), в якому випадку ми дістаємо рівняння виду 0х = b (0х = 0), бо дуже часто учні не розуміють, як і чому під час розв'язування рівняння, наприклад 3х – 5 = х + 2х – 7, ми дістаємо рівняння 0х = -2, і найголовніше — мотивація (з неї і слід почати цей етап уроку). На багатьох прикладах різних видів рівнянь треба показати, що лінійні рівняння є основою цих рівнянь.
План викладення матеріалу
Конспект 2 Лінійні рівняння з однією змінною
1. Розв'язуючи рівняння, під час рівносильних перетворень ми дістаємо 2. Рівняння виду ах = b, де а і b — числа, а х — невідоме, називається лінійним рівнянням з одним невідомим. Наприклад: 3х = 2; 3х = 6; 0х = 6; -6х = 0; 0х = 0; 2х = 5.
3. Схема розв'язання лінійного рівняння виду ах = b. |
4. а) 5(2х – 1) = 4х – 23; б) 3х – 4 = 3(х – 2); в) 3х – 2(х – 1) = х + 2. |
Шляхом рівносильних перетворень зводимо рівняння до виду ах = b, а далі за схемою: |
10х – 5 = 4х – 23; 3х – 4 = 3(х – 2); 3х – 2х + 2 = х + 2; |
10х – 4х = -23 + 5; 3х – 4 = 3х – 6; х + 2 = х + 2; |
6х = - 18 3х – 3х = -6 + 4; х – х = 2 – 2; |
х = -18 : 6 0х = -2. 0х = 0. |
Відповідь. - 3 Відповідь. Коренів немає Відповідь. х — будь-яке |
число |
Зауважимо: 1) Під час розв'язування рівняння ах = b при а ≠ 0 поширеною є така помилка учнів: спроба знаходження х як частки у вигляді цілого числа або десяткового дробу (часто чуємо, що 3х = 2 не розв'язується, бо 2 < 3). Тому, застосовуючи алгоритм, наголошуємо, що при а ≠ 0 корінь х = існує завжди, незалежно від співвідношення і та а, і може бути як натуральним, так і цілим числом або дробом — звичайним чи десятковим. Але, щоб не виконувати зайвих дій, (окрім випадків, коли ділення найкраще виконується усно) корінь х треба записувати спочатку саме як дріб, а потім вже використовувати набуті в 6 класі вміння перетворювати дроби. 2) У прикладах 4 (б, в) дуже важливо, щоб учні зрозуміли, звідки береться Ох у лівій частині лінійного рівняння. Тому актуалізація знань (див. вище) є дуже важливим елементом уроку.
V. Закріплення знань, засвоєння вмінь
Однією з програмних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів є вміння розпізнавати лінійні рівняння серед даних рівнянь, наводити приклади лінійних рівнянь та розв'язувати лінійні рівняння з однією змінною та ті, що до них зводяться.
Тому в системі завдань до уроку бажано виділити завдання таких типів:
Виконання усних вправ
3х + 2 = 4; 3х = 6; 6х = 3; х = 5; 6х = 3х; 0х = -1; 0х = 0; -х = 3?
278,3х = -0,357; 0 · х = 278,3; 0х = 278,3 – 278,3?
7х = 14; 0,3х = 0,9; -х = 4; 3х = 0; х = -1; х = 2.
Виконання письмових вправ
Розв'яжіть рівняння:
1. 1) -4х = 28; 2) 0,7х = -4,2; 3) х = -; 4) 3х = 7; 5) -2х = ; 6) 18х = 0,9.
2. 1) 7х + 3 = 30 – 2х; 2) 0,2х + 2,7 = 1,4 – 1,1х; 3) х + 15 = х + 10.
3. 1) (7х + 1) – (9х + 3) = 5; 2) 3,4 + 2у = 7(у – 2,3); 3) 0,2(7 – 2у) = 2,3 – 0,3(y – 6); 4) .
4. 1) 3х + 6 = 2(2х – 7) – х; 2) 6,2(3 – 2х) = 20 – (12,4х + 1,4).
5*. При якому значенні х:
1) значення виразу 4х – 2(2,4х – 1,6) дорівнює - 4;
2) вирази 26 – 4х і 12х – 7(х + 4) мають рівні значення;
3) значення виразу 4(х-0Д)+1,9 на 7 більше за значення виразу 5х – 6(0,3+х)?
VI. Підсумок уроку. Рефлексія
а) а + х = b; б) а – х = b; в) a : x = b; г) а · х = b?
а) а = 2; b = 7; б) а = 7; b = 2; в) а = 7; b = 0; г) а = 0; b = 7?
а) а = 0; b = 0; б) а = 7; b = 0; в) а = 0; b = 7; г) а = 7; b = 7.
VII. Домашнє завдання
№ 1. Розв'яжіть рівняння:
1) 15(х + 2) – 30 = 12х; 2) 6(1 + 5х) = 5(1 + 6х);
3) 3у + (у – 2) = 2(2у – 1); 4) 6у – (у – 1) = 4 + 5у.
№ 2. Відшукайте корінь рівняння:
1) 7(х – 8,2) = 3х + 19; 2) 0,2(5х – 6) + 4х = 3,8;
3) 0,4(2х – 7) + 1,2(3х + 0,7) = 1,6х.
№ 3. (випереджальне). Користуючись підручником, знайдіть значення х, при яких виконуються рівності: а) |х| = 3; б) |х| = 0; в) |х| =-3.
За розв'язаннями з'ясуйте, скільки коренів може мати рівняння з модулем виду |х| = а, залежно від знака а, де а — число.