У Р О К № 5
ТЕМА: «Лісова пісня» та імена її персонажів
МЕТА:провести з учнями дослідження , чому твір має назву «Лісова пісня»; чому Л.Украінка дала персонажам свого твору саме такі, а не інші імена; формувати вміння вести дослідницьку роботу, працювати з додатковою літературою; розвивати
критичне мислення, увагу, пам'ять; виховувати почуття любові до рідного краю.
ЕПІГРАФ. Довго щирими сими словами до людей промовлятиму Я...
Леся Українка
1.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Усі ми прочитали й проаналізували філософську драму - феєрію Лесі Українки «Лісова пісня», яка є вершиною поетичної майстерності видатної поетеси. У творі показано боротьбу всього величного і прекрасного, волелюбного й выльного, доброго й незалежного проти мізерного й рабського, заздрісного й ненависного, злого і міщанського.
Проте мало хто з нас замислювався, чому саме так називається п'єса, а не інакше. Що мала на увазі авторка, даючи назву своїй драмі - феєрії «Лісова
пісня», чому її персонажі мають саме такі імена,
Лукаш, Мавка, Килина, дядько Лев, а не якісь інші? Чи змогла б Леся Українка написати «Лісову пісню», не проживаючи саме на волинському Поліссі, яке з давніх-давен славиться своїми тихими плесами річок і озер, цвітінням поліського льону, предковічними дрімучими лісами, які ще й сьогодні мають холодні й чисті, як сльоза, джерельця - кринички.
Ось над цим питанням ми сьогодні з вами будемо працювати. Ми маємо дати відповідь на кожне питання, з'ясовувати філософське розуміння тих чи інших імен персонажів.
У нас працювали дослідницькі групи, які сьогодні познайомлять усіх учнів із своїми дослідженнями, а експертна група проаналізує їхні
розповіді.
2.СПРИЙНЯТТЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.Доповідає перша група «Мовознавці», яка досліджувала слова:лісовий, лісова,
ліс, працюючи з різними словниками(11 - ти томний словник української мови, російсько - український словник), з'ясувала лексичне значення цих слів, акцентуючи увагу на тому, що поетеса завжди прагнула , щоб слово точно відповідало змістові, бо воно в неї - це зброя, а слово і зброя повинні бути завжди точними, гострими, влучними.
Група ставить питання до класу,застосовуючи метод «Мікрофон» - У якому значенні слово ліс вживає Леся Українка?
(У неї слово ліс - це безмежне народне багатство, природне середовище, де всі мають волю і незалежність).
2.Робота з текстом.
-Знайдіть висловлювання персонажів про ліс та поясніть, як усі їх розуміють.
-Чому саме пісня, а не казка, драма, байка, розповідь? Над цим питанням працювала група «Народознавці»
(Виступи)
-Серед фольклорних творів нашого народу чи не перше місце займає пісня. Використавши в назві своєї п'єси слово пісня, авторка висловила тим свою надію, що ідея і твір будуть вічні, вона розуміла,що пісня й народ взаємопов'язані між собою. Поетеса прекрасно розуміла і ту істину, що немає народу без мови, без пісні й навпаки. Отже, поки існуватиме життя на землі, доти й існуватиме пісня, бо вона - безкінечна.
Питання до класу (метод «Мікрофон»)
--Чи не йшла Леся Українка за давніми західноєвропейськими традиціями( «Пісня про Роланда», «Пісня про Нібелунгів»).
УЧИТЕЛЬ.- У драмі - феєрії змальовано картини двох протилежних світів. Перший - вільний, незалежний, до якого тягнуться і людина, і природа, а другий - рабський, хижацький, заздрісний, міщанський, для якого нема нічого святого, для якого не існує традицій, звичаїв,де все святе нехтується.
-Наведіть приклади з тексту такого хижацького поводження людей з природою(робота з текстом).
-Якого значення Леся Українка надавала пейзажам, на фоні яких діють герої?
(Діти доводять,що письменниця любила й знала природу.)
(Учні зачитують із тексту слова Мавки, звернені до Лукаша від слів «...А я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези...» до слів «Килина так хизується красою, що байдуже їй до всього на світі...» та уривок з прологу: «Старезний, густий до задумливої поліської краси...»
-Читаючи опис цього унікального пейзажу, мимоволі чуєш тихий голос Лесі Українки, звернений до читача: Шановний читачу, шануй і люби красу природи, бо це ваше духовне багатство, яке твориться віками, а руйнується днями.
4.Група філософів розповідає:
-Лукаш - це ім'я учні досліджували за етимологічним словником української мови, визначили з якої мови воно походить, що в
перекладі означає «світло», або «народжений при сході сонця». Очевидно поетеса обрала це ім'я не випадково, адже ім'я Лукаш - народжений при сході сонця. Почувши сопілкове награвання, вся природа пробуджується, ніби при сході сонця.
- Мавка - це ім'я учні досліджували і за словником української мови(СУМ), і за ЕСУМ. За О.Потебнею, мавки - це душі нехрещених дітей, у рос. мові мавка - це душа дівчини, що померла до хрещення. У Грінченка: «Мавка-дитя жіночої статі, яке вмерло і перетворилося в русалку», Лесина Мавка по- дитячому наївна, нерішуча в діях,не вміє боротися за своє щастя і кохання.
- Дядько Лев(учні зачитують опис дядька Лева з тексту). Учні досліджують значення цього імені «лев» - цар звірів, володар лісу. У Лесі Українки дядько Лев символізує не звірячу хижість і безмежну силу, а навпаки - силу розуму, справжню людську доброту й закоханість у лісове царство.
-Зачитайте уривки, де показано ці риси дядька Лева.
-Килина - досліджують за ЕСУМ, зачитують з тексту опис зовнішності персонажа, характеристику, яку дала їй Мавка. Це образ, на нашу думку, є символом ненажерливості, непримиренності, насильства й ненависті, це людина, в якої немає нічого святого. І справді, імя Килина(від «орлина») повністю відповідає вчинкам персонажа.
Таким же чином учні розповідають про русалку, водяника, перелесника та Потерчат.
Питання до класу(використовуємо метод»Займи позицію»).
-Чому Леся Українка не називає імені матері?
( Гадаємо, що це не випадково. Якби поетеса дала ім'я Лукашевій матері,то можна було б думати, що тільки ця мати мріє про збагачення, а всі інші кращі,добріші, лагідніші, без-
заздрісніші. Очевидно річ у тім, що Лукашева мати - це персонаж, який втілює в собі риси характеру не тільки матері Лукаша, а сотень таких, як вона. Гадаємо, що тільки в цей спосіб можна пояснити безіменність Лукашевої матері.
Учитель.- Отже,нічого випадкового в творі Л.Українки немає. У цьому виявляється іще одна сторона таланту геніальної поетеси.
4. Робота експертної групи: доповнення, поправки, виправлення,тобто аналіз відповідей груп, пропозиція до оцінювання.
З.ПІДСУМОК УРОКУ.
-Чому ж твір Лесі Українки має назву «Лісова пісня»?
-До чого закликає цей твір?
-Як ви ставитесь до персонажів, чим вони вас вражають?
-Яка ж основна думка твору?
-Як ви думаєте, чому такий епіграф твору?
4.РЕФЛЕКСІЯ.
-Чи сподобався вам урок? Чому?
- Чи досягнули ми поставленої мети.
- Чи усе ти дізнався, що хотів, чи ні.
-Як ти працював на уроці? А твої товариші?
-Яку оцінку ти поставиш на уроці своїм товаришам?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Підготувати матеріал для шкільного проекту на цю тему.