«Лісова пісня» та імена її персонажів.

Про матеріал
Провести з учнями дослідження , чому твір має назву «Лісова пісня»; чому Л.Украінка дала персонажам свого твору саме такі, а не інші імена; формувати вміння вести дослідницьку роботу, працювати з додатковою літературою; розвивати критичне мислення, увагу, пам'ять; виховувати почуття любові до рідного краю.
Перегляд файлу

У Р О К № 5

ТЕМА:  «Лісова пісня»  та імена її персонажів

МЕТА:провести з учнями дослідження , чому твір має назву «Лісова пісня»; чому Л.Украінка дала персонажам свого твору саме такі, а не інші імена; формувати вміння вести дослідницьку роботу, працювати з додатковою літературою; розвивати

критичне мислення, увагу, пам'ять; виховувати почуття любові до рідного краю.

ТИП УРОКУ: урок-дослідження.

ХІД УРОКУ

ЕПІГРАФ. Довго щирими сими словами до людей промовлятиму Я...

                                                      Леся Українка

1.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Усі ми прочитали й проаналізували філософську драму - феєрію Лесі Українки «Лісова пісня», яка є вершиною поетичної майстерності видатної поетеси. У творі показано боротьбу всього величного і прекрасного, волелюбного й выльного, доброго й незалежного проти мізерного й рабського, заздрісного й ненависного, злого і міщанського.

Проте мало хто з нас замислювався, чому саме так називається п'єса, а не інакше. Що мала на увазі авторка, даючи назву своїй драмі - феєрії «Лісова

пісня», чому її персонажі мають саме такі імена,

Лукаш, Мавка, Килина, дядько Лев, а не якісь інші? Чи змогла б Леся Українка написати «Лісову пісню», не проживаючи саме на волинському Поліссі, яке з давніх-давен славиться своїми тихими плесами річок і озер, цвітінням поліського льону, предковічними дрімучими лісами, які ще й сьогодні мають холодні й чисті, як сльоза, джерельця - кринички.

Ось над цим питанням ми сьогодні з вами будемо працювати. Ми маємо дати відповідь на кожне питання, з'ясовувати філософське розуміння тих чи інших імен персонажів.

У нас працювали дослідницькі групи, які сьогодні познайомлять усіх учнів із своїми дослідженнями, а експертна група проаналізує їхні

розповіді.

2.СПРИЙНЯТТЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ  НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

 

1.Доповідає перша група «Мовознавці», яка досліджувала слова:лісовий, лісова,

ліс, працюючи з різними словниками(11 - ти томний словник української мови, російсько - український словник), з'ясувала лексичне значення цих слів, акцентуючи увагу на тому, що поетеса завжди прагнула , щоб слово точно відповідало змістові, бо воно в неї - це зброя, а слово і зброя повинні бути завжди точними, гострими, влучними.

Група ставить питання до класу,застосовуючи метод  «Мікрофон»                                                          - У якому значенні слово ліс вживає Леся Українка?

(У неї слово ліс - це безмежне народне багатство, природне середовище, де всі мають волю і незалежність).

2.Робота з текстом.

-Знайдіть висловлювання персонажів про ліс та поясніть, як усі їх розуміють.

 -Чому саме пісня, а не казка, драма, байка, розповідь?                                                                        Над цим питанням працювала група «Народознавці»

(Виступи)


-Серед фольклорних творів нашого народу чи не перше місце займає пісня. Використавши в назві своєї п'єси слово пісня, авторка висловила тим свою надію, що  ідея і твір будуть вічні, вона розуміла,що пісня й народ взаємопов'язані між собою. Поетеса прекрасно розуміла і ту істину, що немає народу без мови, без пісні й навпаки. Отже, поки існуватиме життя на землі, доти й існуватиме пісня, бо вона - безкінечна.

Питання до класу (метод «Мікрофон»)

--Чи не йшла Леся Українка за давніми західноєвропейськими традиціями( «Пісня про Роланда», «Пісня про Нібелунгів»).

УЧИТЕЛЬ.- У драмі - феєрії змальовано картини двох протилежних світів. Перший - вільний, незалежний, до якого тягнуться і людина, і природа, а другий - рабський, хижацький, заздрісний, міщанський, для якого нема нічого святого, для якого не існує традицій, звичаїв,де все святе нехтується.


-Наведіть приклади з тексту такого хижацького поводження людей з природою(робота з текстом).

-Якого значення Леся Українка надавала пейзажам, на фоні яких діють герої?

(Діти доводять,що письменниця любила й знала природу.)

(Учні зачитують із тексту слова Мавки, звернені до Лукаша від слів «...А я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези...» до слів «Килина так хизується красою, що байдуже їй до всього на світі...» та уривок з прологу: «Старезний, густий до задумливої поліської краси...»

-Читаючи опис цього унікального пейзажу, мимоволі чуєш тихий голос Лесі Українки, звернений до читача: Шановний читачу, шануй і люби красу природи, бо це ваше духовне багатство, яке твориться віками, а руйнується днями.

4.Група філософів розповідає:

-Лукаш - це ім'я учні досліджували за етимологічним словником української мови, визначили з якої мови воно походить, що в


перекладі означає «світло», або «народжений при сході сонця». Очевидно поетеса обрала це ім'я не випадково, адже ім'я Лукаш - народжений при сході сонця. Почувши сопілкове награвання, вся природа пробуджується, ніби при сході сонця.

  - Мавка - це ім'я учні досліджували і за словником української мови(СУМ), і за ЕСУМ. За О.Потебнею, мавки - це душі нехрещених дітей, у рос. мові мавка - це душа дівчини, що померла до хрещення. У Грінченка: «Мавка-дитя жіночої статі, яке вмерло і перетворилося в русалку», Лесина Мавка по- дитячому наївна, нерішуча в діях,не вміє боротися за своє щастя і кохання.

 - Дядько Лев(учні зачитують опис дядька Лева з тексту). Учні досліджують значення цього імені «лев» - цар звірів, володар лісу. У Лесі Українки дядько Лев символізує не звірячу хижість і безмежну силу, а навпаки - силу розуму, справжню людську доброту й закоханість у лісове царство.

 -Зачитайте уривки, де показано ці риси дядька Лева.


 -Килина - досліджують за ЕСУМ, зачитують з тексту опис зовнішності персонажа, характеристику, яку дала їй Мавка. Це образ, на нашу думку, є символом ненажерливості, непримиренності, насильства й ненависті, це людина, в якої немає нічого святого. І справді, імя Килина(від «орлина») повністю відповідає вчинкам персонажа.

Таким же чином учні розповідають про русалку, водяника, перелесника та Потерчат.

Питання до класу(використовуємо метод»Займи позицію»).

-Чому Леся Українка не називає імені матері?

( Гадаємо, що це не випадково. Якби поетеса дала ім'я Лукашевій матері,то можна було б думати, що тільки ця мати мріє про збагачення, а всі інші кращі,добріші, лагідніші, без-

заздрісніші. Очевидно річ у тім, що Лукашева мати - це персонаж, який втілює в собі риси характеру не тільки матері Лукаша, а сотень таких, як вона. Гадаємо, що тільки в цей спосіб можна пояснити безіменність Лукашевої матері.

Учитель.- Отже,нічого випадкового в творі Л.Українки немає. У цьому виявляється іще одна сторона  таланту геніальної поетеси.

4. Робота експертної групи: доповнення, поправки, виправлення,тобто аналіз відповідей груп, пропозиція до оцінювання.

З.ПІДСУМОК УРОКУ.

-Чому ж твір Лесі Українки має назву «Лісова пісня»?

           -До чого закликає цей твір?

-Як ви ставитесь до персонажів, чим вони вас вражають?

          -Яка ж основна думка твору?

          -Як ви думаєте, чому такий епіграф твору?

  4.РЕФЛЕКСІЯ.

          -Чи сподобався вам урок? Чому?

          - Чи досягнули ми поставленої мети.

          - Чи усе ти дізнався, що хотів, чи ні.

-Як ти працював на уроці? А твої товариші?

          -Яку оцінку ти поставиш на уроці своїм товаришам?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Підготувати матеріал для шкільного проекту на цю тему.

 

docx
Додано
1 жовтня 2021
Переглядів
1986
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку