Олег Волик «Не втрачай свій оберіг»
Література рідного краю. Історія України в сучасній прозі.
Мета: продовжити знайомити школярів з письменниками рідного краю, зокрема з життям і творчістю О. Волика, проаналізувати ідейний зміст його твору «Не втрачай свій оберіг»; розвивати культуру зв’язного мовлення, читацький кругозір, уміння аналізувати художній твір, робити узагальнення, висновки, необхідний коментар; формувати естетичний смак у школярів; виховувати любов до рідного краю, повагу до його письменників; прищеплювати інтерес до звичаїв, традицій свого народу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет О.Волика, бібліотечка його творів, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями
- Які письменники рідного краю вам відомі?
- Що вам відомо про козаків?
- Які звичаї й традиції знаєте?
- Чи вірите ви у потойбічні сили?
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
ІV. Основний зміст уроку
1) Аналіз назви твору. Бесіда.
- Що таке оберіг?
Орієнтовані відповіді (Найдревніший предмет, якому приписують надприродну здатність відвертати від його власника хвороби, біду, приносити щастя і гаразди, чарівний предмет, що призначений захищати свого власника. Також вважається, що він може принести удачу, попередити про небезпеку, поліпшити стан здоров'я.; оберіг, це те, що береже людину, допомагає їй уникнути неприємностей, захиститися від зла, вистояти проти ворогів, як видимих, так і невидимих.)
- Як ви розумієте назву твору?
- Як ви думаєте, про що саме буде йти мова в оповіданні?
2) Коротко про письменника
Волик Олег Володимирович народився 5 жовтня 1958 р. в с. Левентівка Новомосковського району Дніпропетровської області. Закінчив Дніпропетровський медичний інститут. Працює лікарем-експертом Дніпропетровської міської лікарні №6. Дипломант конкурсу молодих прозаїків України (Львів, 1995). Член Національної Спілки письменників України. Пише українською мовою. Співавтор аудіокниги “Письменники Дніпропетровщини – шкільним бібліотекам” (2012, Дніпропетровськ). Автор книг "Кліо і Фантаз", "Вулканалії", "Разом з магами і характерниками", "В інтересах містера Ейч Джі".
3) Словникова робота
Кречет — найкрупніший вид соколів, що водяться на крайній півночі Старого і Нового Світу.
Зимівни́к - іст. Зимове житло запорожця за межами Січі.
Дончак – козак війська Донського.
О́хабень – у старину широкий кафтан з відкидним великим воротом і прорізями для рук у довгих рукавах.
Лісовичка - жіночий рід до лісовик.
Вовкула́ка - за народними повір'ями — людина, що обертається у вовка.
Пасок - в Карпатах здавна відомий широкий “черес” - так-званий шкіряний пояс, котрий носили виключно гуцули, чоловіки. Він захищав людину не тільки від виробничих травм і бойових поранень, але й магічно, будучи оберегом, захищаючи від зловорожої магії.
4) Виразне читання епізодів твору
5) Бесіда за питаннями.
- Чому Меланія носила чоловічий одяг?
- Що розказав Дзигун старому Горбатенку?
- Що хлопець просив у осики?
- Для чого потрібно було розшукати Степанів пояс?
- Як ви розумієте слова «…запорожці утворили “таємний” тріумвірат»
- Хто такий Перкуцький?
- Коли зникнуть чари?
V. Підсумок уроку.
VI. Оцінювання.
VIІ. Домашнє завдання
Скласти для однокласників тестові завдання по твору Олега Волика «Не втрачай свій оберіг»