ознайомити учнів із творчістю поета Черкащини, нашого земляка - Ігоря Забудського, викликати інтерес до нього як поета і особистості, допомогти зрозуміти основну думку поезії, заглибитися у зміст віршів, відчути їх своєю душею; розвивати інтерес до літератури рідного краю; розвивати навички аналітичної роботи; уміння орієнтуватися у прочитаному й знаходити підтвердження своїх думок у тексті; вдосконалювати навички виразного читання текстів творів; розвивати естетичні смаки, формувати самостійне і творче мислення та мовлення; активізувати пізнавальну діяльність учнів; виховувати духовність, доброту, милосердя, людяність, почуття національної гордості і гідності, любов до рідного краю, до свого народу, до рідного слова.
Тема уроку: Література рідного краю. Трепет людської душі (за лірикою Ігоря Забудського)
Епіграфи до уроку:
Життя таке коротке.
Поспішайте творити добро… О. Довженко
Людина доти й людина,
доки не втратила здатність бачити, крім потворності життя, і його красу…
О. Гончар
Мета уроку:
ознайомити учнів із творчістю поета Черкащини, нашого земляка - Ігоря Забудського, викликати інтерес до нього як поета і особистості, допомогти зрозуміти основну думку поезії, заглибитися у зміст віршів, відчути їх своєю душею; розвивати інтерес до літератури рідного краю; розвивати навички аналітичної роботи; уміння орієнтуватися у прочитаному й знаходити
підтвердження своїх думок у тексті; вдосконалювати навички виразного читання текстів творів; розвивати естетичні смаки, формувати самостійне і творче мислення та мовлення; активізувати пізнавальну діяльність учнів; виховувати духовність, доброту, милосердя, людяність, почуття національної
гордості і гідності, любов до рідного краю, до свого народу, до рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань; урок духовності.
КМЗ уроку: Біблія, виставка творів художньої літератури письменників нашого краю, портрет Т.Г. Шевченка, портрет поета, збірка віршів Ігоря Забудського «Завтра моє», альбом з малюнками, мультимедійна презентація.
Методи, прийоми, форми уроку: усний журнал, бесіда, «словесний портрет»,
«словесний настрій», робота з текстом творів, інтерактивна вправа «Мікрофон», «гронування», «асоціативний кущ», «я – диктор».
Міжпредметні зв’язки: українська мова, зарубіжна література.
Хід уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні урок незвичайний, бо вимагатиме від вас певної ерудиції, оскільки потрібно самостійно підійти до вирішення проблемних питань : у чому полягає гармонія людської душі? Що таке добро, а що таке зло?
Відповісти на це питання допоможе вам урок духовності.
Отже, сьогодні звучатиме поезія нашого земляка, яка настановить, на мій погляд, кожного з вас на вірну стежину у житті.
Яку мету я ставлю перед собою і вами? Ми повинні проникнутися думкою і серцем у поезію, осмислити увесь матеріал.
У наймудрішій Книзі з книг – Біблії написано про те, що людина повинна творити добро, «любити ближнього, як самого себе».
Словничок
Ерудиція – глибокі різнобічні знання.
Духовність – риси людської сутності, які характеризують смисл поведінки людини, вияв людського в людині; потяг до добра, справедливості.
ІІІ. Актуалізація навчального матеріалу
Перевірка домашнього завдання.
ІV. Оголошення теми й мети уроку
Учні записують тему, епіграфи, проблемні питання
V. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
Вступне слово вчителя
Прекрасна черкаська земля! Прекрасна своїми швидкоплинними і прозорими річками, що стрімко вливаються у спокійний і могутній Дніпро; задумливими віковими лісами і молодими гаями, створеними руками людини; безмежними полями, які щедро родять хліб і квіти, наливають життєдайними соками плантації солодкого кореня і яблуневі сади.
Наша рідна земля багата неповторними особистостями, які віддають їй свій талант. Саме такою людиною є письменник, художник – Ігор Забудський.
Отож, розгорнімо журнал «Поетична палітра Ігоря Забудського».
Сторінка перша
Я постараюся створити словесний портрет Ігоря Забудського: красиве, відкрите обличчя, інтелігентна манера спілкування, разюча ерудиція, світлий погляд і незмінна життєрадісна посмішка на устах. Таким є Ігор Забудський - поет і художник з Черкас. Завжди енергійний, захоплений бурхливими планами, вольовий, готовий і спроможний прийти на допомогу, сприймається усіма як активний учасник повсякденного життєвого марафону, у своїй творчості продовжує пошуки сенсу буття в сьогоднішньому часі. Наснагою цих пошуків для Ігоря залишається природа рідного Подніпров’я.
Сторінка друга
Монолог поета (виступи учнів)
Сторінка третя
«Я – диктор» (виразне читання поезій І. Забудського)
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Компетентнісне завдання: поміркуйте й дайте відповідь на запитання:
Що лишилося в пам’яті І. Забудського від дитинства?
Де працював поет?
Коли він зрозумів, що самота є найкращим другом?
Як називаються поетичні збірки черкаського поета?
Чому І. Забудський став художником та поетом?
Навіщо читачам знайомство з творами І. Забудського?
«Асоціативний кущ»
Створіть асоціативний кущ, який би пояснював назву творів Ігоря Забудського
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжіть речення.
Мене вразило…
Мені запам’яталося…
Евристична бесіда
Учні відповідають на проблемні питання.
«Гронування» (поняття «щастя»).
VІІ. Підсумок уроку. Слово вчителя
Пам’ятаймо, що тільки душа, освячена високою духовністю, може розкритися красі навколишнього світу, красі природи. Вона, краса природи й рідної землі, лягає на спраглу душу, мов цілющий бальзам на рану. І вже забуваються негаразди й печалі, бо світиться над долею щемливе сяйво краси, сповиваючи почуття тихим серпанком ніжності...
Оцінювання учнівських відповідей
VІІІ. Домашнє завдання: напишіть лист І. Забудському, висловте власну думку щодо прочитаних поезій:1 ряд - захоплення,2 ряд - подяку,3 ряд - пораду.