29 квітня о 18:00Вебінар: Використання технології «перевернутий клас» на уроках хімії

Літературна гра-конкурс "Найрозумніший учень-шевченкознавець""

Про матеріал
Зібрані запитання і відповіді, присвячені біографії та творчості Т. Шевченка, допоможуть школярам глибше вивчити матеріал, запам'ятати цікаві факти, збагнути багатогранність таланту Великого Кобзаря.
Перегляд файлу

Літературна гра-конкурс “Найрозумніший учень-шевченкознавець

 

Мета: сприяти формуванню у дітей осмислених систематичних знань про життєвий і творчий шлях Шевченка, всесвітній резонанс його творчості, поглибити інтерес до літератури як навчального предмета; виховувати повагу до Кобзаревого спадку, до його трагічної й героїчної долі, виховувати активну самостійну особистість, свідомого громадянина України; розвивати уміння швидко орієнтуватися в матеріалі, у завданнях, чітко формулювати відповіді на запитання, розумові сили, багатство мови, логічне й образне мислення, довільну пам'ять, увагу, уяву.

Підготовча робота

Ознайомити дітей зі структурою запланованого заходу, обговорити його деталі, хід проведення. Підготувати оголошення. Повторити теоретичні відомості про життєвий і творчий шлях Шевченка, повторити ті вірші Кобзаря, які вивчали раніше, розучити нові й підготуватися до їх виразного читання. Підготувати ілюстровані запитання до вікторини, оформити кабінет.

 

ХІД ГРИ

Вступне слово ведучого. Презентація команд, жеребкування.

Розминка « Доля поета».

Щасливий випадок « Муза»

Далі! Далі! Далі! «Слава»

Гра «Аукціон»

Один за всіх! Всі за одного! Гра «Відгадай за підказкою».

Гра «Склади картину».

 

Конкурс “Найрозумніший учень-шевченкознавець”

 

 

Прізвище, ім’я

Клас

Розминка

Доля поета

Щасливий випадок

Муза

Далі!  Далі! Далі!

Слава

«Один за всіх!»

 Гра за підказкою

Дод. бали

«Склади картину».

Разом

 

Розминка « Доля поета».

Правила

Ведучий зачитує запитання, пов'язані з біографією Шевченка, команда через 1 хвилину дає відповідь. Якщо відповідь правильна — команда одержує 5 балів (якщо відповідь неповна - меншу кількість балів,  якщо гравці відповідають неправильно, відповідь можуть дати суперники, але вона оцінюється не більше як трьома балами. Запитання даються командам почергово.

Запитання

1. Кажуть, що ім'я, яке дають дитині під час хрещення, багато в чому визначає її характер і майбутню долю. Звідки походить і що означає Шевченкове ім’я (З грецької  — бентежу, турбую, отже, Тарас – бунтівник).

2.Одна з найкращих наукових біографій Т.Шевченка, написана видатним українським літератором і громадським діячем О.Кониським, називається «Тарас Шевченко-Грушівський. Хроніка його життя». Чому в поета подвійне прізвище? (Грушівські — вуличне прізвисько Шевченків у рідному селі.)

3.Хто з художників — товаришів Т.Шевченка проілюстрував перше видання «Кобзаря» (1840)? (Василь Штернберг.)

4.Після закінчення Академії мистецтв Т.Шевченка було запрошено на посаду викладача Київського університету. Який предмет він повинен був викладати в університеті?  (Малювання.)

5.На весіллі цієї жінки (у майбутньому — відомої письменниці) Т.Шевченко був старшим боярином, бо товаришував із її нареченим — П.Кулішем. Згодом вона пожертвувала увесь свій шлюбний посаг на поїздку Т.Шевченка до Італії, де він мав би продовжувати навчання. Але арешт поета став цьому на заваді. Назвіть прізвище цієї жінки та її письменницький псевдонім. (Ганна Барвінок — Олександра Білозерська-Куліш).

6.Ця людина походила зі славетного (колись кріпацького) роду — з роду перших українських про­мисловців — цукрозаводчиків і селекціонерів. Був він також і відомим меценатом: саме його коштом видано Шевченків «Кобзар» 1860 року. Назвіть прізвище мецената. (Платон Симиренко.)

7.Які твори Т.Шевченко присвятив Маркові Вовчку, а який твір присвятила письменниця Кобзареві? («Сон» («На панщині пшеницю жала...»), «Марку Вовчку»; «Інститутка».)

8.Цей негритянський актор-трагік під час гастролей у Петербурзі познайомився й потоваришував із Т.Шевченком. Кобзар високо цінував гру цього актора, відвідував усі вистави з його участю, а 1858 року намалював його портрет. Як звали знаменитого актора? (Айра Олдрідж.)

9.Цей відомий український композитор і співак, автор першої української опери, був щирим і вірним другом Т.Шевченка, не раз допомагав йому під час заслання, листувався і зустрічався з поетом; він присвятив Кобзареві свою пісню, що стала народною — «Стоїть явір над водою». Назвіть прізвище цієї людини. (Семен Гулак-Артемовський.)

10.Традиційно Шевченковими днями вважаються 9 березня — день народження і 10 березня – день смерті поета. Але є в нашому календарі ще одне Шевченкове свято — 22 травня. Яка подія стоїть за цією датою? Чому в радянські часи було заборонено її відзначати?  (22 травня 1861 року Т.Шевченка перепоховали на Чернечій горі поблизу Канева.)

Гра «Шевченківська вікторина: Муза».

Правила проведення вікторини ті самі, що й попередньої, тільки запитання будуть пов'язані з творчістю Т.Шевченка.

Запитання

1.Портрет якого українського письменника виконав Т.Шевченко в 1837 році?

 (Є. П. Гребінки.)

2. Т.Шевченка іноді називали українським Рембрандтом. І не дарма: Тарас Григорович опановував малярську майстерність, зокрема й на зразках творів великого голландця. Шевченко зробив кілька офортів із картин Рембрандта, між іншим і офорт, за який 1860 року Академія мистецтв надала йому звання академіка. Як називалася ця картина? («Притча про робітників на винограднику».)

3.Які твори свого вчителя К.Брюллова копіює Т.Шевченко? («Сон бабусі й онуки», «Перерване побачення», «Портрет І.Крилова», «Вірсавія».)

4.Цю пам'ятку давньої української літератури Т.Шевченко мав намір перекласти українською в повному обсязі, але встиг відтворити лише два уривки з неї. Як називалася ця пам'ятка? («Слово о полку Ігоревім».)

5.У 1964 р. побачив світ двотомний «Словник мови Шевченка». Скільки слів зареєстровано в цьому словнику? (10116.)

6.Яку гетьманську столицю не раз згадував Т.Шевченко у поетичних творах, зображав у творах малярських? Чиєю столицею було це місто? (Чигирин; столиця Б.Хмельницького.)

7.Все йде, все минає — І краю немає,

Куди ж воно ділось? Звідкіля взялось?

І дурень і мудрий нічого не знає.

 Так Т.Шевченко в поемі «Гайдамаки» інтерпретував відомий вислів славетного давньогрецького філософа, засновника діалектики Геракліта Ефеського. Відтворіть цей вислів у первісній формі. («Все тече, все змінюється».)

8.У цьому селі на Чернігівщині зберігалася ікона Божої Матері, яку після розгрому та зруйнування Запорозької Січі Петром І козаки перевезли у Крим, де вони з дозволу хана стали новим кошем. На новому Запорожжі козаки

Мордувались сіромахи,

Плакали, і з ними

Заплакала Матер Божа

Сльозами святими,

Заплакала милосерда,

Неначе за сином.

Навесні 1843 року Т.Шевченко відвідав це село і бачив чудотворну ікону Божої Матері. Перша згадка  про неї — в поемі «Великий льох». Згодом, уже на засланні Шевченко написав поему на основі народних переказів про ікону. Як називається цей твір  Т.Шевченка? («Іржавець».)

9.Іменами яких двох видатних учених (перший – представник античної науки, другий — науковець епохи  Відродження, починається одна з поезій Т.Шевченка ( «І Архімед, і Галілей».

10.У поемі «Гайдамаки» Т.Шевченко, прагнучи показати відданість Івана Ґонти ідеї повстання, використовує легенду про вбивство ватажком повстання своїх синів, покатоличених їхньою матір'ю-полькою. А якими були реальні події? (Насправді Гонта не вбивав свого сина, бо він був православним, як і його мати.)

 

 

 

 

Гра «Шевченківська вікторина: Слава»                                              

Запитання                                        Варіант 1

Правила вікторини запишаються тими самими, що й попередніх.

Запитання

1.Хто з відомих українських письменників перекладав твори Т.Шевченка німецькою мовою? (Іван Франко.)

2.У середині XIX ст. три вулиці Києва, згідно з народною легендою, було названо на честь трьох побратимів, видатних українців — Тараса Шевченка, Пантелеймона Куліша й Миколи Костомарова. Як називаються ці вулиці? (Тарасівська, Паньківська, Микільсько-Ботанічна)

3.Зображення якого героя античної міфології викарбувано на стелі біля пам'ятника Т.Шевченкові у Вашингтоні? (Прометея.)

4.Ця видатна українська просвітителька протягом усього життя пропагувала твори Т.Шевченка, домоглася присвоєння Кобзаревого імені заснованій нею школі, а також  встановила у своїй садибі в Харкові перший пам'ятник Т.Шевченкові (1899). Назвіть її прізвище.(Христина Алчевська.)

5.Цей видатний художник народився та виріс в Україні і крізь усе життя проніс любов до неї, її історії та культури, виконав на українську тематику близько 180 картин. З особливою симпатією і шанобливістю ставився митець до Т.Шевченка і його творчості: намалював його портрет, проілюстрував поему «Кавказ», працював над проектом пам'ятника Кобзареві. Назвіть цього художника.  (Ілля Рєпін.)

6.У XX столітті було знято три біографічні фільми про Т.Шевченка: «Тарас Шевченко» (1926), «Тарас Шевченко» (1951), «Сон» (1964). Назвіть виконавців ролі поета в цих кінострічках. (А.Бучма, С.Бондарчук, І.Миколайчук.)

7.Автор першої опери, в основу якої покладено Шевченків твір — поему «Катерина», був людиною надзвичайно обдарованою: поет, композитор, збирач фольклору, історик (написав науково-популярне дослідження «Історія України-Руси»), засновник і голова товариства «Просвіта» в Миколаєві, а за фахом був морським офіцером та ще працював мировим суддею Херсонської округи. Як його прізвище? (Микола Аркас.)

8.Дід цієї відомої української письменниці був товаришем Т.Шевченка по Кирило-Мефодіївському братству, батько переклав російською мовою 15 віршів Кобзаря. Сама ж вона написала біографічний роман «В степу безкраїм за Уралом» (1964), у якому відтворила тяжкі роки заслання Т.Шевченка і який став класикою української прозової Шевченкіани. Назвіть прізвище цієї письменниці.  (Зінаїда Тулуб.)

9.Ця відома англійська письменниця добре знала українську мову і літературу, переклала з української кілька народних пісень та поезій Т.Шевченка. У 1911 р. в Лондоні у її перекладі вийшла збірка Тарасових поезій з нарисом його життя і творчості. Великого Кобзаря ця письменниця назвала ліриком світового значення. Як її прізвище? (Етель Ліліан Войнич.)

10.Один із найвидатніших німецьких поетів XX ст. у 1900 р. відвідав Україну, написав кілька творів під враженням від цієї мандрівки, мав у своїй книгозбірні примірник «Кобзаря» російською мовою. Огляд посмертної маски Т.Шевченка надихнув його на написання вірша «Смерть поета». Назвіть прізвище цієї людини.(Райнер-Марія Рільке.)

 

Запитання  для глядачів

Гра «Шевченківська вікторина: Слава»                                              

Запитання                                        Варіант 2

1.Хто з американських президентів так характеризував Т.Шевченка: «Шевченко так промовисто висловив невмирущу рішучість людини боротися за волю та її незгасну віру в кінцеву перемогу» ?(Дуайт Ейзенхауер.)

2.Цей славетний німецький композитор широко використовував у своїй творчості українські фольклорні мелодії, зокрема мотив пісні С. Климовського «Їхав козак за Дунай». Т.Шевченко знав і любив творчість цього композитора, називав його «божественним, найвидатнішим музикантом»,  а його музику — «дивовижними творіннями», часто згадував його у своїх творах, листах, «Щоденнику». Хто цей композитор? (Людвіг ван Бетховен.)

3.Славетний індійський письменник Р.Тагор мав у своїй книгозбірні примірник «Кобзаря». А надіслав йому цю книгу в подарунок всесвітньо відомий український учений-філолог, історик, сходознавець, письменник і перекладач, автор праць з історії арабів, персів, їхніх мов і літератур, з семітології, історії ісламу; один із засновників ВУАН, активний популяризатор творів Т.Шевченка, збирач народних пісень і легенд. Назвіть прізвище цієї людини. (Агатангел Кримський.)

4.Цей видатний російський художник і філософ добре знав українську культуру, високо цінував Т.Шевченка. У Петербурзькій Академії мистецтв він виставляв картини на теми з «Кобзаря», згодом був одним із організаторів шевченківської виставки в Києві. Сам стверджував, що в його естетичному розвитку творчість Шевченка мала значення. Хто це (Микола Реріх.)

5.27 квітня 1861 р. в Петербурзі відбувся вечір пам'яті Т.Шевченка, кошти від якого було передано на викуп з кріпацтва поетових родичів. Серед учасників концерту був відомий російський композитор, гармонізував і обробив для хору з оркестром більше 10 українських пісень, написав кілька п'єс на теми, а під враженням прочитаних в оригіналі «Гайдамаків» створив на текст Т.Шевченка пісню «Од села до села».

Назвіть прізвище цього композитора. (Олександр Сєров.)

6.Кого зображено на цьому портреті, хто його автор і яку роль у житті Т.Шевченка він відіграв? («Портрет В.Жуковського» К.Брюллова. Цей портрет К.Брюллов виконав для того, щоб провести лотерею і зібрати кошти, потрібні для викупу Т.Шевченка з неволі.)

7.Чому «Щоденник» Т.Шевченка іноді називають «Журналом»?(Так назвав його автор, «Журнал» у перекладі французької — «щоденник».)

8.Чому саме у церкві Різдва Христового в Києві встановлено домовину з тілом Т.Шевченка, коли її перевозили у травні 1861 року з Петербурга до Канева (Бо будівництво цієї церкви було завершено в рік народження Кобзаря — 1814.)

9.Чиї твори переписував малий Тарас у саморобні книжечки? (Григорія Сковороди.)

10.У розкопках якого історичного об'єкта брав участь Т.Шевченко під час другої подорожі в Україну  в 1845-1847рр.? (Могили Переп'ятихи поблизу Фастова).

 

Гра «Шевченківська вікторина: Слава»                                            

Запитання                                                 Варіант 3

             1.Т.Г Шевченка називають основоположником і української літературної мови. Чому? ( Т.Г.   Шевченко  виступав як народний  поет. Він писав свої твори живою народною, розмовною мовою. На його творах училися письменники: Марко Вовчок, Леся Українка, Іван Франко, Михайло Коцюбинський. І в наш час письменники вчаться  в Т. Шевченка служити народові своєю творчістю).

            2.Коли народився Т.Г. Шевченко?  (9 березня 1814 року).

            3.Якого походження прізвище Шевченко?  (Заселення Кирилівки почалося дуже давно. Це село було запорозьким зимівником, де стояв кошем отаман Кирилко. З архівних джерел відомо, що  в  1600-х роках в селі проживав Іван Швець, шив чоботи. В Івана Швеця була одна донька Єфросинія. Січовик Андрій (прадід поета) пристав у прийми до Єфросинії і став прозиватися Шевченком, в ті часи приймак брав жінчине прізвище).

           4.Пан, у якого Т.Г. Шевченко служив козачком. (Пан Енгельгардт).

           5.Російський письменник, портрет якого намалював К.П. Брюллов, щоб розіграти його в лотерею і викупити Т.Г. Шевченка з кріпацтва.( В.А. Жуковський).

          6.Великий російський художник, у якого вчився Шевченко. ( К.П. Брюллов).

          7. Художник-земляк, з яким зустрівся Т.Г. Шевченко в 1835 році в Петербурзі в Літньому саду (І.М. Сошенко).

          8. Річка, біля якої похований поет (Дніпро).

          9.Які художні твори про життя Т. Шевченка ви знаєте? (С. Васильченко «В бур'янах», О. Іваненко «Тарасові шляхи», Д. Красицький «Тарасова доля», Д. Косарик «Син-колос», О. Ільченко «Петербурзька осінь», Л. Смілянський «Поетова молодість»).

         10. Портрет якого великого українського поета і художника написав І.М. Крамськой?  (Портрет Т.Г. Шевченка).

         11. Коли за життя Т.Г. Шевченка виходили твори з назвою «Кобзар»? (В 1840 р., в 1844 р. та 1860 р. )

          12.Хто автор серій «Живописна Україна» та «Притча про блудного сина», картин «Катерина», «Селянська родина», «Казашка Катя», портрет актора М.С. Щепкіна?  (Т.Г. Шевченко).

Гра «Аукціон».

Правила

Ведучий формулює завдання,  глядачі дають відповіді; перемагає той, хто дає останню відповідь.

Завдання

1. Назвіть афоризми з творів Кобзаря. («У всякого своя доля і свій шлях широкий...», «За шмат гнилої ковбаси у вас хоч матір попроси, то оддасте», «...Хто матір забуває, того Бог карає, того діти цураються, в хату не пускають», «Не так тії вороги, як добрії люди — і окрадуть жалкуючи, плачучи, осудять...», «Дружба без достатніх доказів — порожнє, лукаве слово», «Історія мого життя складає частину історії моєї Батьківщини», «Нема на світі України, немає другого Дніпра», «Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь», «В своїй хаті — своя правда, і сила, і воля», «Наша дума, наша пісня не вмре, не згине...», «Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя», «Страшно впасти у кайдани, умирать в неволі, а ще гірше — спати, спати, і спати на волі...», «...Де нема святої волі, не буде там добра ніколи», «Серце не дитина, його галушкою не нагодуєш», «Я так її, я так люблю мою Україну убогу, що проклену святого Бога, за неї душу погублю!», «Не вмирає душа наша, не вмирає воля», «Ну що б, здавалося, слова... Слова та голос — більш нічого. А серце б'ється, ожива, як їх почує!..» та ін.)

2. Назвіть народні пісні на слова Т.Шевченка.  («Реве та стогне Дніпр широкий», «Така її доля»,  «Тече вода в синє море», «Думи мої, думи мої», «Плавай, плавай, лебедонько», «Як умру, то поховайте», «Ой одна я, одна», «За байраком байрак», «Садок вишневий коло хати», «Зоре моя вечірняя», «Ой люлі, люлі, моя дитино», «Ой чого ти почорніло», «Туман, туман долиною», «На вгороді коло броду», «На панщині пшеницю жала», «Над Дніпровою сагою», «Тече вода з-під явора» та ін.)

3. Назвіть твори про Т.Шевченка.  («Поетова молодість» Л.Смілянського, «В степу безкраїм за Уралом» З.Тулуб, «Українські ночі, або Родовід генія» Є.Єнджеєвича, «В бур'янах» С.Васильченка, «Тарасові шляхи» О.Іваненко, «Тарас Шевченко» Г.Хоткевича, «Петербурзька осінь» О.Ільченка, «Син-Колос» Д.Косарика, «Багряні тіні» М.Рубашова, «Переяславські дзвони» В.Дарди, «Тарас Шевченко» М.Зощенка, «Поетова доля» С.Голованівського, «Вітрила», «Син волі», «Терновий світ» В.Шевчука, «Смерть Шевченка» І.Драча, «Тарас» Б.Стельмаха та ін.)

4. Назвіть балади, які написав Т.Шевченко. («Причинна», «Тополя», «Утоплена», «Русалка», «Лілея».)

5. Назвіть поеми Т.Шевченка. («Гайдамаки», «Сліпий», «Катерина», «Наймичка», «Сова», «Княжна», «Марія», «Неофіти», «Москалева криниця», «Єретик», «Кавказ», «Сон», «Чернець», «Сотник», «Осика», «Гамалія», «Варнак» та ін.)

6. Назвіть Шевченкові повісті. («Наймичка», «Варнак», «Капитанша», «Княгиня», «Музикант», «Художник», «Несчастный», «Близнецы», «Прогулка с удовольствием й не без морали».)

7. Назвіть портрети видатних осіб, які намалював Т.Шевченко. (Євгена Гребінки, Василя Кочубея, Пантелеймона Куліша, Айри Олдріджа, Михайла Максимовича, Михайла Щепкіна, Федора Толстого, Івана Крилова, Карла Брюллова, Петра Клодта, Івана Горностаєва та ін.)

8. Назвіть міста, у яких встановлено пам'ятники Т.Шевченкові. (Рим, Вашингтон, Буенос-Айрес, Вінніпег, Москва, Петербург, Брест, Тирасполь, Нью-Йорк, Шалет, Торонто, Бухарест, Ашгабад, Палермо, Тулуза, Київ, Львів, Харків, Канів, Дніпро, Донецьк, Конотоп, Корсунь-Шевченківський, Мукачеве, Полтава, Косів, Коломия, Суми та ін. — загалом близько 400.)

9. Назвіть письменників, твори яких проілюстрував Т.Шевченко. («Король Лір» В.Шекспіра, «Знахар» Г.Квітки-Основ'яненка, «Тарас Бульба» М.Гоголя, «Сила волі» М.Надєждіна, «Історія Суворова» М.Полєвого, «Полтава» О.Пушкіна, «Робінзон Крузо» Д.Дефо, «Вмираючий гладіатор» М.Лєрмонтова, «Пригоди Телемака» Ф.Фенелона та ін.)

10. Назвіть розділи Біблії, які переспівував Т.Шевченко. («Псалтир» — «Псалми Давидові», «Подражаніє 11 псалму»; «Книги пророків» — «Ісаія. Глава 35», «Подражаніє Ієзекіїлю. Глава 19», «Осії, глава XIV», а також «Марія», «Саул», «Царі», Во Іудеї во дні они» обробив мотиви, сюжети, теми, образи Біблії.)

 

Один за всіх! Всі за одного! Гра «Відгадай за підказкою».

Правила

Ведучий зачитує чотириступеневі запитання, по черзі звертаючись до кожної команди. Завдання гравців — відгадати назву твору, скориставшись найменшою кількістю підказок. Якщо гравці відгадують назву за 1 запитанням — команда одержує 4 бали, за двома — 3 бали, за трьома — 2 бали, за чотирма — І бал.

Завдання для першої команди

Варіант 1 «Катерина»

1.Твір присвячено російському поетові В.Жуковському.

2. Цю поему названо за ім'ям головної героїні.

Афористичні вислови з твору: Світ, бачся, широкий, Та нема де прихилитись В світі одиноким.

Єсть на світі доля, А хто її знає? Єсть на світі воля, А хто її має?

Не питайте, чорнобриві, Бо люде не знають, Кого Бог кара на світі, То й вони карають...

4. Рядки з твору:

Де ж ті люди, де ж ті добрі,

Що серце збиралось

З ними жити, їх любити ?

Пропали, пропали!

Варіант 2 «До Основ'яненка»

1.Цей твір присвячено видатному українському письменникові, якого Т.Шевченко називає «другом», «батьком».

2.Поезію написано в ранній — романтичний — період творчості Т.Шевченка.

3.Образи твору, «чайка», «синє море», «воля», «червоні жупани», «слава козацькая», «дівчина під вербою».

4.Рядки з твору:

Смійся, лютий враже!  Та не дуже, бо все гине —

Слава не поляже; Не поляже, а розкаже,

Що діялось в світі, Чия правда, чия кривда

1 чиї ми діти.

Наша дума, наша пісня Не вмре не загине... От де, люде, наша слава, Слава України!

Без золота, без каменю, Без хитрої мови, А голосна та правдива, Як Господа слово.

Завдання для другої команди

Варіант 3 «І мертвим, і живим, і ненарожденним землякам моїм в Украйні і не в Украйні моє дружнєє посланіє»

1.За епіграф до цього твору взято слова з Біблії.

2.Твір звернено до української еліти.

3.Афористичні вислови з твору:

В своїй хаті своя й правда, І сила, і воля.

Умийтеся! Образ Божий Багном не скверніте.

Якби, ви вчились так, як треба, То й мудрість би була своя.

Не минайте ані титли, Ніже тії коми...

Бо хто матір забуває, Того Бог карає.

4.Фінальні рядки з твору

І забудеться срамотня

Давняя година,

І оживе добра слава,

Слава України,

світ ясний, невечерній

Тихо засіяє...

Обніміться ж, брати мої,

Молю вас, благаю!

 

Варіант 4 «Кавказ»

1.Епіграф до твору взято з біблійної Книги пророка Єремії.

2.За жанром цей твір — інвектива, яка викриває хижість і облудність колоніальної політики Росії

3.У творі використано образ Прометея як символ нескореності, боротьби, протистояння злу.

4.Афористичні вислови з твору:

Не вмирає душа наша, Не вмирає воля.

Кати знущаються над нами, А правда наша п'яна спить.

Борітеся — поборете, Вам Бог помагає! За вас правда, за вас слава І воля святая!

Од молдаванина до фіна На всіх язиках все мовчить, Бо благоденствує!

Ви любите на братові Шкуру, а не душу!

Гра «Склади картину».

Правила

Гравцям дають дві репродукції Шевченкових творів - «Катерина» і «Циганка-ворожка», розрізані на рівні квадрати. Завдання гравців — скласти картину і визначити її назву. Час гри — п'ять хвилин, кількість балів — теж п'ять.

 

Хвилина відпочинку. Веселі бувальщини

Екіпаж зустріти.

Спішать донька і дружина,

Щоб піднести квіти.

— Прибув маляр петербурзький! -

Біжать за ворота

Й зустрічають в екіпажі Возія Федота...

Того ж дня Шевченка люди

Привітати вийшли.

— От пани Федота, — кажуть,

— Зустрічали пишно!

Знайшов Тарас невблаганний

Втіху в цім єдину:

— Що ж, хоч раз зустріли гідно

Трудову людину!

 

Як пан облизня схопив 

Над дніпровою сагою

Наш Кобзар сидів, щось думав,

Аж ось пан іде з жоною.

Ллються пахощі парфумів...

Зупинивсь перед Тарасом,

Позирнув з-над окулярів і озвавсь вельможним басом,

Наче грім із неба вдарив:

— Що б я думав, одинокий? —

і глузливо мовив далі:

- Цілковитий тобі спокій —

Ні турботи, ні печалі.

В мене стільки срібла-злота –

Ніколи і вгору глянуть.

Ну, а що тобі? Голота!

Мучить клопоти не стануть.

Голова ж, — сказав лукаво, -

Хоч турбот і достобіса,

В мене чорна й кучерява,

В тебе ж — сива та ще й лиса...

Наш Тарас в боргу ні разу

Не лишався в гострій мові –

Різонув, як по заказу,

Аж язик втягло панкові:

-Є прикмета у народу -

Чи таки й не чудасія? —

Голова дурна ізроду

Не сивіє й не лисіє.

що ніколи угору

Глянуть вам, скажу без спору,

Що свиня ніколи, пане,

Теж не дивиться угору...

 

Як Шевченко царського генерала провчив

Раз якось їхав поїздом Тарас

 В однім купе з бундючним генералом,

Що бавив цуцика, туливши до лампас,

Знічев'я ковзав поглядом недбалим.

 Тарас схилив над книгою чоло,

Бо розмовляти ні про що було.

Лиш іноді він скоса поглядав

На генеральську пику маснощоку.

 Та ось розкриту книгу відклав

 На постіль тут же коло себе збоку.

Пес носом поводив по сторінках.

В хазяїна — єхидний блиск в очах.

Співця принизить генерал хотів.

Повів плечем, сяйнувши еполетом,

До цуцика злорадний погляд звів:

- Учись, учись — і станеш ти поетом.

Тарас додав з властивим йому палом:

— А не довчишся — будеш генералом!

 

Як Тарас із паном поквитався

До столу, де сидів Тарас,

Підсів у ресторані Панок.

 Бере вина, ковбас.

 Тарас — пивця й тарані...

За словом слово, як завжди,

Поснідали тим часом.

І ось панок після їди

Прощається з Тарасом.

Та — що таке? — замість руки

Мізинець простягає.

Тарасу ніби невтямки –

Тож скоса поглядає:

 «Чи в пана пальці ті брудні,

 Замащені у смалець?»

Та й каже:

— Чом це ви мені

Один даєте палець?

— Ні, рівним — я всі п'ять даю,

Всіх важу, як на шальці:

Що нижчий рангом — подаю

Чотири, три й два пальці.

А вже останньому всьому

Чиновному я люду

Даю лише по одному,

Приховувать не буду.

—Я не чиновник, я мужик, —

Сказав Тарас гарячий.

І пану дулю показав: —

Ось вам півпальця здачі!

 

Підсумки гри, визначення і нагородження переможців.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

docx
Додано
4 квітня 2020
Переглядів
452
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку