ЛІТЕРАТУРНа ГРА "В КРАЇНІ ЗАГАДКОВІЙ".
Тема. Літературна гра «В країні Загадковій»
Мета: розширити знання учнів про загадки як один із літературних жанрів, познайомити з їх різновидами; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, кмітливість, фантазію; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати любов до читаня, бажання самим створювати загадки.
Хід гри:
Учитель. Діти, наша гра присвячена загадці. Назва «загадка» походить від слова гадати, тобто думати. Сьогодні ви побачите, якими різноманітними вони можуть бути за змістом і за формою. Їх можна вважати своєрідними тестами на кмітливість. Загадка розвиває пам'ять , образне мислення, вчить порівнювати ознаки різних предметів і знаходити в них схожість. Щоб не допустити помилок, відгадуючи загадки, необхідно слухати уважно, міркувати над кожною ознакою предмета, не поспішати, обдумувати свою відповідь.
Представлення команд: «Мудреці» та «Розумники».
Представлення журі, яке буде оцінювати роботу команд, підраховувати отримані бали, після кожного конкурсу та в кінці змагання зробить підсумки і визначить команду-переможця. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Учитель. Перший конкурс присвячений казкам та казковим героям, ви маєте вгадати назву казки або назвати ім’я казкового героя.
І конкурс Загадки про казки та казкових героїв.
Ой, набридло на віконці
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ.
(Колобок)
Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці
Є така у мене звичка –
Десь губити черевички.
(Попелюшка)
Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься?
Хто б відповів?
(«Червона Шапочка»)
На городі виростала,
Сили набирала,
Непомітно, дуже швидко
Великою стала.
Став тут дід усіх гукати
Та красуню рвати.
А цю казку, діти, ви
Встигли відгадати?
(«Ріпка»)
Підробив він голосок,
Став малим співати.
Здогадалися вони:
Вовк – не наша мати.
(«Вовк і семеро козенят»)
Сумує бабуся і плаче,
Дідусь витирає сльозу,
А курочка кудкудаче:
«Я вам золоте принесу».
(«Курочка Ряба»)
У Задзеркаллі побувала,
Країною Чудес гуляла.
Кіт Чеширський не дрімає,
В казці дівчину шукає.
(Аліса)
· Як знайшов він колосок,
Борошна змолов мішок –
Пиріжків напік і з’їв,
Ледарів не пригостив.
(Півник)
Учитель. Наступний конкурс вимагає особливої уважності. Ви будете розгадувати не просто загадки, а загадки з підступом.
ІІ конкурс Загадки з підступом
Вийшов зайчик погулять,
Лап у зайця рівно …
(Чотири)
Стука хто, як в барабан?
На сосні сидить …
(Дятел)
Хто пасе корів, овець?
Ну, звичайно, …
(Пастух)
Хвіст-віяло, на голові – корона,
Хіба є пташка краща, ніж …
(Павич)
Горішки й жолуді збирає,
Гриби сушені полюбляє.
Руденька, невеличка
Стриба по дереву …
(Білка)
Ось п’ять ягідок в траві.
З’їв одну, лишилось …
( Чотири)
Учитель. Тепер ви будете розгадувати ребуси, тобто загадки, в яких слова, що розгадуються, зображено у вигляді комбінації малюнків з літерами та іншими знаками.
ІІІ конкурс Ребуси
100лиця (столиця)
100ляр (столяр)
о3мав (отримав)
ві3ла (вітрила)
с3бав (стрибав)
пі2л (підвал)
г1а (година)
7я (сім'я)
ІV конкурс Загадки без слів
Учитель. Один учасник від команди відгадує загадку, записану на листочку, а потім за допомогою рухів показує відгадку членам своєї команди, які мають здогадатися, про яку тварину іде мова.
Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг,
Позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни,
А проспав аж до весни.
(Ведмідь)
Довгі ноги
Скік та скік…
Ми погнались –
Він утік …
(Заєць)
Швець – не швець,
Кравець – не кравець,
Тримає в роті щетину,
А в руках – ножиці.
(Рак)
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться,
Як зовуть її?
(Лисиця)
Учитель. Наступний конкурс – розгадування метаграм. Метаграма – це теж загадка, в якій потрібно відгадати слово, з якого через заміну певної літери утворюється інше слово.
V конкурс Загадки-метаграми
На неї птах сідає, вона його гойдає,
А Г на Б змінить – звірятком стане вмить.
(Гілка – білка)
З І - мишей ловлю в коморі,
З И – я плаваю у морі.
(Кіт – кит)
З Ш – у роботі помічниця,
З Л – ягода, сестра суниці.
( Машина – малина)
З Л – я звір лісний,
З Р – дуже я смачний.
(Лис – рис)
З Р – впаду на трави я шовкові,
З К – кошу я сіно корові.
(Роса – коса)
З М – на городі росте,
А з Р – у воді живе.
(Мак - рак)
Учитель. Далі ви маєте розгадати шаради – загадки, побудовані на грі слів, на визначенні якогось слова розбивкою його на частини або склади, подані описово.
VІ конкурс Загадки – шаради
Я – кущ запашний і квітучий.
Початок слова – на стеблі колючка.
А друга половина –
До колеса резина.
(Шина)
Мій перший склад –
Миліш за все на світі.
А другий вказує на все.
А разом люблять всі його:
Дорослі й діти,
Бо всім воно тепло несе.
(Сонце)
Перший склад -
Ми визначаєм,
Скільки років у людей,
Другий – будемо гукати,
Поганяючи коней.
А як разом прочитати –
В стіні є, у кожній хаті.
(Вікно)
Із двох складів я даю іменник
(в твоїй правиці розгадки нитка):
склад перший – частка, другий –
прийменник,
а разом буде рибальська сітка.
Який це іменник?
(Невід)
Учитель. І, нарешті, останній конкурс - загадки-жарти
VІІ конкурс Загадки-жарти
Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг?
(Дві)
Що за трава, що і сліпий знає?
(Кропива)
Яка рослина убиває звіра?
(Звіробій)
Назва якої держави каже про себе, що вона футболка?
(Ямайка)
На яке питання не можна відповісти ствердно?
(Ти спиш?)
Що належить вам, а інші користуються ним частіше?
(Ім’я)
Яке слово об’єднує 33 букви?
(Алфавіт)
Які сто приголосних звуків можуть зупинити рух автомобілів?
(Сто-п)
Якщо машина їде, яке колесо у неї не крутиться?
(Запасне)
Чи може страус себе птахом назвати?
(Ні, він не вміє розмовляти)
Підбиття підсумків. Нагородження переможців.