Тема. Вільям Шекспір «Гамлет». Філософські та моральні проблеми в трагедії. Провідні мотиви твору.
Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з історією створення трагедії «Гамлет», вдосконалювати навички роботи з текстом; розвивати усне зв’язне мовлення, логічне мислення; прищеплювати допитливість, уміння працювати в групах; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі й толерантне ставлення до думок та почуттів оточуючих; інформаційної: формувати вміння визначати роль деталі в тексті; розвивати навички роботи з книгою; загальнокультурної: прищеплювати естетичний смак та читацькі інтереси учнів; розширювати світогляд школярів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: текст трагедії «Гамлет», презентація, дидактичний матеріал.
Я один – все тонет в фарисействе
Жизнь прожить – не поле перейти.
Б.Пастернак «Гамлет»
Хід уроку
Доброго ранку! Посміхніться одне одному, побажайте успіхів у роботі.
А я вам бажаю продуктивності та творчості.
II. Мотивація навчальної діяльності.
1. Робота з малюнками.
- Уважно розгляньте запропоновані зображення. Як вони пов’язані з Вільямом Шекспіром?
На зображеннях:
1. Портрет В.Шекспіра
2. Герб з девізом роду Шекспірів ( з фр. «Не без права»)
2. Замок Ельсінор, в якому відбуваються події трагедії «Гамлет».
3. Сторінка першого видання «Сонетів» Шекспіра.
4. Відбудований театр «Глобус». (Фото з Вікіпедії)
- Вірш «Гамлет» Б.Пастернака.
2. Слово вчителя
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Зовсім невипадково епіграфом нашого уроку ми взяли цитату з вірша Б. Пастернака «Гамлет». Дійсно, як говорить сам Гамлет, він є самотнім, одинаком у цьому світі, а світ цей повністю погряз у фарисействі, тобто у лицемірстві. І саме на сьогоднішньому уроці ми спробуємо розглянути філософські й моральні проблеми, порушені у трагедії, а токож будемо говорити про провідні мотиви твору.
IV. Робота над темою уроку
1. Словникова робота
Трагедія — це драматичний твір, що втілює непримиренний конфлікт між героями та закінчується смертю одного або декількох героїв.
Проблематика – сукупність проблем у творі.
2. Аналіз трагедії Шекспіра(робота в групах)
1 група працює над заповненням візитівки трагедії (підручник с.39-40).
Рік написання між 1599 та 1601 роками
Епоха Відродження
Джерела трагедії: «Хроніка датського літописця ХІІ ст. Саксона Граматика», «Трагічні історії» Франсуа де Бельфоре, п’єса «Гамлет» Томаса Кіда.
Головні герої.
2 група – дія 1, сцена 2. Дайте відповідь на запитання:
Висновок: Гамлет приголомшений смертю батька та весіллям матері. Він ненавидить дядька та зневажає матір.
Проблемне питання. А для вас родина на якому місці? У майбутньому ви будете багато часу приділяти сім’ї чи кар’єрі?
3 група – дія 2, сцена 1. Дайте відповіді на запитання:
Проблемне питання. Навіщо Гамлету треба було прикидатися?
4 група – дія 2, сцена 2.
Знайдіть цитати Гамлета про велич людини (с.180).
Проблемне питання. Яка людина для вас є людиною з великої літери?
3. Перегляд відео-фрагменту з фільму Г.Козінцева «Гамлет». Обговорення.
Змиритися чи боротися? Ось головне питання, яке ставить Гамлет.
Якщо боротися, то як. Яка ваша думка, якими способами боротися зі злом чи треба змиритися?
4. Визначення проблематики твору та провідних мотивів.
У чому проявляється проблема життя та смерті, добра та зла?
Проблема життя та смерті є лейтмотивом твору. Більшість героїв помирають, усі розмірковують про життя і смерть.
Проблема боротьби й бездіяльності. Що краще: змиритися чи боротися зі злом? А чи буває добро з кулаками? Чи не перетворюється воно в цей час на зло? Більше питань, ніж відповідей.
5. Вірш «Життя» Віри Красоткіної. Ви погоджуєтесь з думкою поетеси?
V. Узагальнення та систематизація здобутих знань.
1.Інтерактивна вправа «Хто є хто?».
Поєднайте стрілками героїв трагедії та їх соціальний статус.
VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
У монологах Гамлета порушено складні філософські питання: ким є людина, сильна вона чи слабка, чому не може досягти щастя та гармонії, у чому сенс людського буття, чи можлива перемого добра у цьому світі. Шекспір не дає остаточних відповідей, напевно, це й неможливо. Але він вірить у людину, у її можливості творити добро.
1.Інтерактивний прийом «Мікрофон».
Завершіть речення: «Провідною у трагедії «Гамлет» я вважаю проблему…».
2.Прийом «Вільне письмо».
Змініть фінал твору (2-3 речення).
VII. Домашнє завдання.
Характеризувати образ Гамлета. Повторити визначення вічний образ. Один з монологів Гамлета вивчити напам’ять мовою оригіналу чи в перекладі (за вибором учнів).