1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Літературна гра «Розумники й розумниці»

Про матеріал
продовжити літературну освіту учнів, форму¬вати інтерес до літератури та читання; розвивати кри¬тичне мислення, культуру читацького сприйняття.
Перегляд файлу

Літературна гра «Розумники й розумниці»

Про­водиться в два етапи. Перший етап — підготовчий. У ньому беруть участь усі бажаючі. Вони повинні відповісти на запитання. За кожну правильну відповідь учасник отримує по одній фішці. П'ять учасників, які отримали найбільшу кількість фішок, нагороджуються орденом Шовкового Ро­зумника. Це є гарантією участі у наступному етапі гри.

Запитання для першого етапу:

I. Перед вами низка імен:

1.Антуан.

2.Анрі.

3. Артур.

4. Альфред.

 5. Адам.

Завдання 1. Французький письменник, як свід­чать його друзі, мав кілька сотень псевдонімів. Найбільш відомий — Фредерік Стендаль. Назвіть справжнє ім'я письменника.

Завдання 2. Після мандрівки поета півднем Росії з'явився цикл поезій «Кримські сонети». Як звали цього поета?

Завдання 3. Герой англійського письменника Шерлок Холмс набув надзвичайної популярності серед читачів, завдяки дедуктивному методу розслідування. Назвіть ім'я письменника, що ство­рив образ видатного детектива.

II. На таблиці прізвища:

1.Рєпін.

2.Васнєцов.
3. Сєров.

Завдання 1. Назвіть автора полотна «Три бога­тирі».

Завдання 2. Назвіть автора картини «Запо­рожці пишуть листа турецькому султану».

Завдання 3. Хто написав твір «Іван - царевич і Сірий вовк»?

Учасники, які отримали орден Шовкового Ро­зумника, беруть участь у другому етапі, який про­ходить у кілька турів. Для кожного з них розробля­ються завдання, об'єднані однією темою, окресле­ною назвою туру.

До фіналу виходять два учасники, які набрали в другому етапі найбільшу кількість очків.

Тур 1. «Біографічний калейдоскоп».

Завдання. Гравцям необхідно за монологом впізнати письменника і підняти кружок з цифрою, що відповідає його портрету. Перед гравцями іме­на митців:

  1. Олександр Грін.
  2. Джозеф Редьярд Кіплінг.
  1. Антуан Жан-Батіст Марі Роже де Сент-Екзюпері.
  1. Жан Батіст Мольєр.
  2. Роберт Льюїс Стівенсон.
  3. Джек Лондон.
  1.        Коли я був ще зовсім маленьким хлопчиком, ме­не поступово заповнювало, полонило велике море. Я зжився з ним, вишукуючи в бібліотеці книги, за золо­тими дверима-обкладинками котрих відкривалися сині простори океану. Там, сіючи за кормою піну, ру­халися кораблі: кораблі-пірати з чорними прапора­ми, кораблі-привиди, що світилися холодним світлом прозріння, кораблі пригод і кораблі відкриттів. У цьому світі над суєтою моря піднімалася фігура капітана. Він був долею, душею і розумом кораблів. Він був моїм другим «я».
  2.        Я народився в Бомбеї у 1815 році. Мін батько працював у Лохарському музеї, мати була відомою поетесою, а я належав сам собі. Найкращу пору сво­го життя я провів у екзотичній країні серед незви­чайної природи Сходу, поряд смаглявих людей у білосніжному вбранні. Вони розказували мені не­ймовірні бувальщини й стародавні легенди. Саме від них я почув про Вежу Забуття та дітей, вихованих у зграях диких звірів.
  3.       Хлопчик був задумливим мрійником, часто ди­вився на небо, за що його прозвали «лунатиком». Вчився він нерівно. Маючи блискучі успіхи з матема­тики, латини, французької словесності, він відста­вав з історії, географії, природознавства. Його твір «Пригоди капелюха» читали перед усіма учнями, він був вміщений у шкільному журналі, хоча, як пише у спогадах його сестра Сімона, ті, хто добре знали його в ті роки, відзначають, що він був живим і кмітливим, розумним, але зовсім не юним генієм, не вундеркіндом.
  1.  З дитинства найзаповітнішою мрією юнака був театр. Закінчивши Клермонський колеж, на ви­могу батька поїхав до Орлеана і, склавши там іспит, отримав диплом юриста. Проте сподівання батька виявилися даремними — його син так і не став адвокатом, а пішов у актори. Разом із друзя­ми він засновує театр і бере собі псевдонім. Своє творіння вони назвали «Блискучим театром», але воно так і не засяяло бажаним блиском: у трупи не було ні досвіду, ні репертуару. То була рання доба в історії французького театру.
  2. Коли у листопаді 1850 року в сім "і інженера, що займався будівництвом фарватерів, народився син, у його батька не було ані найменших сумнівів щодо того, ким він стане. Та замріяне обличчя, сумні пронизливі очі і надзвичайно тонкі й видовжені пальці — швидше вказували на людину творчого складу, письменника або музиканта.
  3. Мені було 8 років, коли я одягнув першу сороч­ку, куплену в магазині. В 10 років я вже продавав на вулицях газети. Кожен цент я віддавав сім "і. Щора­зу, вирушаючи до школи, соромився своєї шапки, че­ревиків. Я піднімався о 3 годині ранку, щоб встигну­ти за газетами, а потім з купою їх біг до школи. Після школи — вечірні газети. По суботах я працю­вав на фургонах, які розвозили лід, по неділях — на кегельбані розставляв кеглі для п'яних голландців. І хоча я віддавав кожен цент — завжди ходив одягне­ний, наче опудало.

Тур 2. «Музична пауза»

Завдання. Перед вами 6 портретів відомих ком­позиторів: 1. Ф.Ліст. 2. С.Прокоф'єв. 3. Дж. Россіні. 4. М. Лисенко. 5. Ж.Бізе. 6. О.Аляб'єв.

Гравці повинні прослухати фрагмент музично­го твору і підняти картку з номером того компози­тора, який написав його.

  1. Фрагмент з симфонічної поеми «Гамлет».
  2. Фрагмент з балету «Ромео і Джульєтта».
  3. Фрагмент з опери «Попелюшка».
  4. Фрагмент з опери «Тарас Бульба».
  5. Фрагмент з опери «Кармен».
  6. Фрагмент романсу «Соловей».

Тур З.

«Особа, що побажала залишитися невідомою».

Завдання. Перед вами портрети літературних героїв: 1. Робінзон Крузо. 2. Капітан Немо. 3. Ба­рон Мюнхаузен. 4. Сірано де Бержерак. 5. Граф де Трувіль.

Ви повинні уважно прослухати інформацію ве­дучого про прототипи й підняти номер картки ге­роя, що відповідає тій чи іншій інформації.

1. Олександр Селкірк, син шевця. Він вибрав долю пірата.   Через сварку з капітаном галери «Сенк пор», Селкірк залишив судно й висадився у човні на безлюдний острів Мас а Тьєрре зі всім необхідним для 3-4 днів прожиття. Та всі кораблі проходили повз острів, і через іронію злої долі він прожив там 4 роки.

2. Нана Сахіб – борець за волю індійського народу, що пропадав під гнобленням англійських колонізаторів. Він два роки воював з добре озброєним супротивником, та ось і його військо було розбито. Нана Сахіб відступив у гори й вів партизанську війну. Та вороги і тут перемогли. Нана тікає й зникає на довгі роки. Загадка Нана підказала автору таємничий образ свого героя.

  1.  Історична особа, що жила у невеличкому німецькому містечку   Боденвердері, володіла даром без упину розповідати історії, які зовсім непомітно переходили в брехню. Гумор і дар красномовства Ієроніма Карла Фрідріха Мюнхаузена захоплювали слухачів. Таким його побачив письменник. Таким він залишився і в художньому творі.

4.Сучасник вертких і підступних політиків, май­стрів закулісної інтриги при дворі Бурбонів — знамени­тих Рішельє і Мазаріні, анатомів сильної централізо­ваної влади, нетерпимих до непокори, він був взірцем вільнодумства. Таким постав Савіньєн і у відомій п'єсі Едмона Ростана, за яку автора було нагороджено ор­деном Поважного легіону і відкрито для нього двері Французької академії як перед новим її членом.

5.Арно де Пейре був сином торговця з Орлеана, де й народився в 1598році. «Ставши» на ноги, він ку­пив невеличкий замок у Гасконії, біля містечка Труа-Віль. З цього часу Анро де Пейре змінив своє ім'я і став називатися графом з пишним прізвищем.

Тур 4. «Усе таємне стає явним».

Завдання. Необхідно пригадати: хто, кому, в якому творі писав ці листи й записки.

1.Я вам пишу — чи не доволі?
Що можу вам іще сказати?
Тепер я знаю, в вашій волі
Мене презирством наказати...

(Лист Тетяни до Онєгіна. «Євгеній Онєгін» О.Пушкіна)

2.Джентльмени, я одержав сьогодні вашого лис­ та стосовно викупу, що ви його вимагаєте за мого сина. Гадаю, ваші вимоги трохи зависокі, і я зі свого боку роблю вам пропозицію, на яку, думаю, ви при­станете. Приведіть Джонні додому, і якщо ви спла­тите мені двісті п'ятдесят доларів готівкою, я по­годжуся його забрати з ваших рук...

(Ебензер Дорсерт викрадачам. «Вождь черво­ношкірих» О.Генрі).

3.Якщо життя вам не набридло і ви не хочете збожеволіти, тримайтеся далі від пустища.

   (Серу Генрі Баскервілю писала міс Степлтон, «Собака Баскервілів»   Артура Конан Дойля).

Мета: продовжити літературну освіту учнів, форму­вати інтерес до літератури та читання; розвивати кри­тичне мислення, культуру читацького сприйняття.

Правила гри.

Вікторина складається з трьох агонів (агон з гр. — змагання). З дев'ятьох агоністів у фінал вийдуть троє. Фінальне змагання визначить одного переможця. За кожну правильну відповідь агоніст отримує «Орден Шовкового Розумника». Якщо ж він відчуває труднощі підчас відповіді на запитання або відповідь його непра­вильна, ведучий звертається до «теоретиків» (з числа глядачів).

Перед тим, як агоністи почнуть змагатися, ведучий про­водить між ними розіграш доріжок, попередньо пояснив­ши:

  1.    Червона доріжка — найкоротший шлях до перемоги, оскільки учасник гри мають відповісти лише на два запи­тання. Проте, обравши червону доріжку, агоніст піддає себе найбільшому ризику, адже він не має права на по­милку.
  2.    На жовтій доріжці на учасника вікторини чекають три запитання; на зеленій — чотири. Але ці доріжки ма­ють свої переваги: запитання легші й можна помилятися.

3. Судить змагання Високий Аеропаг (наприклад, одинадцятикласники).

Примітка. .Враховуючи наповненість класів та активність п'ятикласників, пропонуємо висунути дев'ятьох гравців: двох — на червону: трьох — на жовту й чотирьох - на зелену доріж­ки. Після кожного запитання кожну доріжку залишатиме один учасник (а може, і більше), який не впорався із завданням. У фіналі залишаться троє агоністів.

Доречно запропонувати конкурси і для глядачів, щоб  усі брали участь у грі, а також елементи дидактичного театру.

 

Хід вікторини:

 

I. Вступ. Мотивація до гри (2 хв.).

Під фонограму пісні І. Ніколаєва «Маленькая  страна» з'яв­ляється Оле - Лукойє. Він у шовковому каптанчику, в  руках у нього барвиста парасолька.

Доброго дня, друзі! Я Оле-Лукойє. Ви знаєте мене? А я знайомий з усіма. Адже це я розповідаю вам казки, коли-ви засинаєте. В самих шкарпетках я піднімаюсь сходами, потім тихенько відчиняю двері до вашої кімнати й легень­ко пирскаю вам в очі молоком. А коли ви засинаєте, я сідаю на ваше ліжечко, розкриваю над вами свою чарівну парасольку, й вам сняться дивовижні казки. Сподіваюся, ви їх добре пам'ятаєте. А яку ж казку розповісти вам те­пер?... Або, можливо, ви мені розповісте щось із вивче­ного вами? Адже ви вже багато знаєте. І якщо мені сподо­баються ваші історії, я обов'язково прийду до вас увечері з новими казками. Ну що ж, до вечора, друзі!  -

Оле - Лукойє може бути членом Високого Ареопагу.

II. Організаційний момент. Інструктаж до гри. Представлення Високого Ареопагу (3 хв.).

Слово ведучого-розумника (вчителя). Ша­новні діти! Два місяці ми з вами подорожували чудовою країною народних і літературних казок, у якій добро зав­жди перемагає зло, а душевна краса торжествує над егоїзмом, розрахунком та корисливістю. Ви добре попрацю­вали, й тепер настав час підсумувати вашу роботу. Тож сьогодні ми проведемо конкурс «Розумники й розумниці», який виявить найсильнішого, найрозумнішого, допоможе продемонструвати ваші досягнення в навчанні. Визначить найсильнішого та вручить йому Орден Шовкового Розум­ника Високий Ареопаг. А тепер настав час жеребкування учасників.

Учасники гри вибирають жетони, на яких вказано колір до­ріжки.

Після інструктування оголошується початок гри. Пара­лельно пропонується конкурс для вболівальників: ство­рити рекламу казок

(І команда — «Пані Метелиця», «Хлопчик-Мізинчик» братів Грімм, «Принцеса на горошині» Г. К. Андерсена;

II команда — «Бременські музи­ки» братів Грімм, «Попелюшка» Ш. Перро, «Снігова королева» Г. К. Андерсена).

III. Проведення гри.

І агон. «У якій казці йдеться?..»

Учасникам вручають конверти з цитатою з каз­ки. Потрібно вказати назву казки і автора (якщо казка літературна), а також, якщо можливо, ге­роя.

«...І з великого жалю й страху стрибнула в криницю й знепритомніла». («Пані Ме­телиця», пасербиця).

«...Рання весна; на маленький дворик привітно світить сонечко. Ластівки в'ють­ся біля білої стіни, яка примикає до двору сусідів. Із зеленої травички виглядають перші жовті квіточки, які блищать на сонці, наче золоті. Надвір вий­шла посидіти старенька бабуся; ось прийшла у гості ону­ка, бідна служниця, й міцно цілує бабусю. Поцілунок дівчини дорожчий від золота — він іде від сонця... »(Г. К. Андерсен. «Соловей»).

«Спала дівчина аж під дахом, на горищі, на благень­кому солом'янику, тимчасом як її сестри жили в розкі­шних покоях з м'якими перинами..." (Ш. Перро «По­пелюшка»).

«Подивись, як майстерно зроблено! Це ж цікавіше, ніж справжні квіти! А яка точність! Жодної кривої лінії!" (Г. К. Андерсен. «Снігова королева», Кай).

«Кукуріку, кукуріку!

 Наша ледащиця йде,

Що брудна тепер довіку!»

(«Пані Метелиця», півень).

«Дужче пригорнись до мене, милий Соловейку, інакше день прийде раніше, ніж почервоніє троянда!» (О. Вайльд. «Соловей і троянда», Трояндовий Кущ).

«...сіла біля своїх сестер, привітно розмовляла з ними й почастувала їх апельсинами та лимонами...» (Ш. Пер­ро. «Попелюшка»):    .

«Мій наречений розповів мені про вас стільки доб­рого, маленька панночко! І «повість вашого життя» теж дуже зворушлива. Чи не можете ви взяти лампу, а я піду попереду?» (Г. К. Андерсен. «Снігова коро­лева»).

«Ох, витягни мене, витягни, бо згорю, я вже давно

спікся! »(«Пані Метелиця», хліб).

На кожній доріжці вибуває по одному агоністу.

Між агонами відбуваються конкурси вболівальників.

Конкурс уболівальників 1: реклама казок.

ІІ агон. «Четвертий зайвий» (3 хв.).

Учасники гри отримують конверти з набором предметів із якоїсь казки. Потрібно вказати, який предмет зайвий.

  1. Троянда, сніжинка, гребінець, гроші (Г. К Андерсен. «Снігова королева», зайве — гроші).
  2.   Золотий черевичок, клітка, золота шабля, золота монета (Г. К. Андерсен. «Соловей», зайве — золота монета).

   3.Яблуко, хліб, подушка, простирадло («Пані Метелиця», зайве — простирад­ло).

   4.Гарбуз, миша, черевичок, троянда (Ш. Перро. «Попелюшка», зайве — троянда).

    5.Троянда, книжка, дорогоцінні камінці, клітка (О. Вайльд. «Соловей і троянда», зайве — клітка).

    6.Дзеркало, сани, черевички, чарівна па­личка (Г. К. Андерсен. «Снігова короле­ва», зайве — чарівна паличка).

Конкурс уболівальників 2: з певного набору літер скласти назви казок.

ІІІ агон. «Відгадай героя».

Ведучий зачитує характеристику героя (ге­роїні) і пропонує назвати героя.

досить проста зовнішність» (Соловей, Г. К. Андерсен «Соловей»).

Вона «...смаглява. Очі в неї були чорні та якісь сумні» (Маленька розбійниця, Г. К. Андерсен. «Снігова коро­лева»).

Вона була «вся вкрита смолою...» (Ледащиця, «Пані Метелиця»).

Конкурс уболівальників 3: Хто більше знає прислів'їв.

Примітка. Після трьох агонів має залишитися 3 найсильніші гравці. Для них проводиться ІV агон, який і визначить розумника або розумницю.

IV агон. «Горішок знань твердий...» (10хв.)

Учасникам пропонується вибрати одне з трьох теоретичних запитань (за жеребкуванням). Потрібно дати розгорнуту відповідь на запитання, яка оцінюватиметься Високим Арео­пагом за такими критеріями:

  1.        Точність відповіді.
  2.        Оригінальність подачі матеріалу.
  3.        Мовленнєве оформлення відповіді.
  4.        Уміння триматися.

5 Уміння використовувати підручні матеріали.

Завдання IV агону.

  1.         Побудова фантастичної казки.
  2.         Мова казок.
  3.         Що поєднує казки різних народів. IV. Підбиття підсумків (5 хв.).

Високий Ареопаг визначає розумника або розумницю й нагороджує переможця Орденом Шовкового Розумника.

 

 

 

 

docx
Додано
26 березня
Переглядів
95
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку