Літературна гра «Розумники й розумниці»
Проводиться в два етапи. Перший етап — підготовчий. У ньому беруть участь усі бажаючі. Вони повинні відповісти на запитання. За кожну правильну відповідь учасник отримує по одній фішці. П'ять учасників, які отримали найбільшу кількість фішок, нагороджуються орденом Шовкового Розумника. Це є гарантією участі у наступному етапі гри.
Запитання для першого етапу:
I. Перед вами низка імен:
1.Антуан.
2.Анрі.
3. Артур.
4. Альфред.
5. Адам.
Завдання 1. Французький письменник, як свідчать його друзі, мав кілька сотень псевдонімів. Найбільш відомий — Фредерік Стендаль. Назвіть справжнє ім'я письменника.
Завдання 2. Після мандрівки поета півднем Росії з'явився цикл поезій «Кримські сонети». Як звали цього поета?
Завдання 3. Герой англійського письменника Шерлок Холмс набув надзвичайної популярності серед читачів, завдяки дедуктивному методу розслідування. Назвіть ім'я письменника, що створив образ видатного детектива.
II. На таблиці прізвища:
1.Рєпін.
2.Васнєцов.
3. Сєров.
Завдання 1. Назвіть автора полотна «Три богатирі».
Завдання 2. Назвіть автора картини «Запорожці пишуть листа турецькому султану».
Завдання 3. Хто написав твір «Іван - царевич і Сірий вовк»?
Учасники, які отримали орден Шовкового Розумника, беруть участь у другому етапі, який проходить у кілька турів. Для кожного з них розробляються завдання, об'єднані однією темою, окресленою назвою туру.
До фіналу виходять два учасники, які набрали в другому етапі найбільшу кількість очків.
Тур 1. «Біографічний калейдоскоп».
Завдання. Гравцям необхідно за монологом впізнати письменника і підняти кружок з цифрою, що відповідає його портрету. Перед гравцями імена митців:
Тур 2. «Музична пауза»
Завдання. Перед вами 6 портретів відомих композиторів: 1. Ф.Ліст. 2. С.Прокоф'єв. 3. Дж. Россіні. 4. М. Лисенко. 5. Ж.Бізе. 6. О.Аляб'єв.
Гравці повинні прослухати фрагмент музичного твору і підняти картку з номером того композитора, який написав його.
Тур З.
«Особа, що побажала залишитися невідомою».
Завдання. Перед вами портрети літературних героїв: 1. Робінзон Крузо. 2. Капітан Немо. 3. Барон Мюнхаузен. 4. Сірано де Бержерак. 5. Граф де Трувіль.
Ви повинні уважно прослухати інформацію ведучого про прототипи й підняти номер картки героя, що відповідає тій чи іншій інформації.
1. Олександр Селкірк, син шевця. Він вибрав долю пірата. Через сварку з капітаном галери «Сенк пор», Селкірк залишив судно й висадився у човні на безлюдний острів Мас а Тьєрре зі всім необхідним для 3-4 днів прожиття. Та всі кораблі проходили повз острів, і через іронію злої долі він прожив там 4 роки.
2. Нана Сахіб – борець за волю індійського народу, що пропадав під гнобленням англійських колонізаторів. Він два роки воював з добре озброєним супротивником, та ось і його військо було розбито. Нана Сахіб відступив у гори й вів партизанську війну. Та вороги і тут перемогли. Нана тікає й зникає на довгі роки. Загадка Нана підказала автору таємничий образ свого героя.
4.Сучасник вертких і підступних політиків, майстрів закулісної інтриги при дворі Бурбонів — знаменитих Рішельє і Мазаріні, анатомів сильної централізованої влади, нетерпимих до непокори, він був взірцем вільнодумства. Таким постав Савіньєн і у відомій п'єсі Едмона Ростана, за яку автора було нагороджено орденом Поважного легіону і відкрито для нього двері Французької академії як перед новим її членом.
5.Арно де Пейре був сином торговця з Орлеана, де й народився в 1598році. «Ставши» на ноги, він купив невеличкий замок у Гасконії, біля містечка Труа-Віль. З цього часу Анро де Пейре змінив своє ім'я і став називатися графом з пишним прізвищем.
Тур 4. «Усе таємне стає явним».
Завдання. Необхідно пригадати: хто, кому, в якому творі писав ці листи й записки.
1.Я вам пишу — чи не доволі?
Що можу вам іще сказати?
Тепер я знаю, в вашій волі
Мене презирством наказати...
(Лист Тетяни до Онєгіна. «Євгеній Онєгін» О.Пушкіна)
2.Джентльмени, я одержав сьогодні вашого лис та стосовно викупу, що ви його вимагаєте за мого сина. Гадаю, ваші вимоги трохи зависокі, і я зі свого боку роблю вам пропозицію, на яку, думаю, ви пристанете. Приведіть Джонні додому, і якщо ви сплатите мені двісті п'ятдесят доларів готівкою, я погоджуся його забрати з ваших рук...
(Ебензер Дорсерт викрадачам. «Вождь червоношкірих» О.Генрі).
3.Якщо життя вам не набридло і ви не хочете збожеволіти, тримайтеся далі від пустища.
(Серу Генрі Баскервілю писала міс Степлтон, «Собака Баскервілів» Артура Конан Дойля).
Мета: продовжити літературну освіту учнів, формувати інтерес до літератури та читання; розвивати критичне мислення, культуру читацького сприйняття.
Правила гри.
Вікторина складається з трьох агонів (агон з гр. — змагання). З дев'ятьох агоністів у фінал вийдуть троє. Фінальне змагання визначить одного переможця. За кожну правильну відповідь агоніст отримує «Орден Шовкового Розумника». Якщо ж він відчуває труднощі підчас відповіді на запитання або відповідь його неправильна, ведучий звертається до «теоретиків» (з числа глядачів).
Перед тим, як агоністи почнуть змагатися, ведучий проводить між ними розіграш доріжок, попередньо пояснивши:
3. Судить змагання Високий Аеропаг (наприклад, одинадцятикласники).
Примітка. .Враховуючи наповненість класів та активність п'ятикласників, пропонуємо висунути дев'ятьох гравців: двох — на червону: трьох — на жовту й чотирьох - на зелену доріжки. Після кожного запитання кожну доріжку залишатиме один учасник (а може, і більше), який не впорався із завданням. У фіналі залишаться троє агоністів.
Доречно запропонувати конкурси і для глядачів, щоб усі брали участь у грі, а також елементи дидактичного театру.
Хід вікторини:
I. Вступ. Мотивація до гри (2 хв.).
Під фонограму пісні І. Ніколаєва «Маленькая страна» з'являється Оле - Лукойє. Він у шовковому каптанчику, в руках у нього барвиста парасолька.
Доброго дня, друзі! Я Оле-Лукойє. Ви знаєте мене? А я знайомий з усіма. Адже це я розповідаю вам казки, коли-ви засинаєте. В самих шкарпетках я піднімаюсь сходами, потім тихенько відчиняю двері до вашої кімнати й легенько пирскаю вам в очі молоком. А коли ви засинаєте, я сідаю на ваше ліжечко, розкриваю над вами свою чарівну парасольку, й вам сняться дивовижні казки. Сподіваюся, ви їх добре пам'ятаєте. А яку ж казку розповісти вам тепер?... Або, можливо, ви мені розповісте щось із вивченого вами? Адже ви вже багато знаєте. І якщо мені сподобаються ваші історії, я обов'язково прийду до вас увечері з новими казками. Ну що ж, до вечора, друзі! -
Оле - Лукойє може бути членом Високого Ареопагу.
II. Організаційний момент. Інструктаж до гри. Представлення Високого Ареопагу (3 хв.).
Слово ведучого-розумника (вчителя). Шановні діти! Два місяці ми з вами подорожували чудовою країною народних і літературних казок, у якій добро завжди перемагає зло, а душевна краса торжествує над егоїзмом, розрахунком та корисливістю. Ви добре попрацювали, й тепер настав час підсумувати вашу роботу. Тож сьогодні ми проведемо конкурс «Розумники й розумниці», який виявить найсильнішого, найрозумнішого, допоможе продемонструвати ваші досягнення в навчанні. Визначить найсильнішого та вручить йому Орден Шовкового Розумника Високий Ареопаг. А тепер настав час жеребкування учасників.
Учасники гри вибирають жетони, на яких вказано колір доріжки.
Після інструктування оголошується початок гри. Паралельно пропонується конкурс для вболівальників: створити рекламу казок
(І команда — «Пані Метелиця», «Хлопчик-Мізинчик» братів Грімм, «Принцеса на горошині» Г. К. Андерсена;
II команда — «Бременські музики» братів Грімм, «Попелюшка» Ш. Перро, «Снігова королева» Г. К. Андерсена).
III. Проведення гри.
І агон. «У якій казці йдеться?..»
Учасникам вручають конверти з цитатою з казки. Потрібно вказати назву казки і автора (якщо казка літературна), а також, якщо можливо, героя.
«...І з великого жалю й страху стрибнула в криницю й знепритомніла». («Пані Метелиця», пасербиця).
«...Рання весна; на маленький дворик привітно світить сонечко. Ластівки в'ються біля білої стіни, яка примикає до двору сусідів. Із зеленої травички виглядають перші жовті квіточки, які блищать на сонці, наче золоті. Надвір вийшла посидіти старенька бабуся; ось прийшла у гості онука, бідна служниця, й міцно цілує бабусю. Поцілунок дівчини дорожчий від золота — він іде від сонця... »(Г. К. Андерсен. «Соловей»).
«Спала дівчина аж під дахом, на горищі, на благенькому солом'янику, тимчасом як її сестри жили в розкішних покоях з м'якими перинами..." (Ш. Перро «Попелюшка»).
«Подивись, як майстерно зроблено! Це ж цікавіше, ніж справжні квіти! А яка точність! Жодної кривої лінії!" (Г. К. Андерсен. «Снігова королева», Кай).
«Кукуріку, кукуріку!
Наша ледащиця йде,
Що брудна тепер довіку!»
(«Пані Метелиця», півень).
«Дужче пригорнись до мене, милий Соловейку, інакше день прийде раніше, ніж почервоніє троянда!» (О. Вайльд. «Соловей і троянда», Трояндовий Кущ).
«...сіла біля своїх сестер, привітно розмовляла з ними й почастувала їх апельсинами та лимонами...» (Ш. Перро. «Попелюшка»): .
«Мій наречений розповів мені про вас стільки доброго, маленька панночко! І «повість вашого життя» теж дуже зворушлива. Чи не можете ви взяти лампу, а я піду попереду?» (Г. К. Андерсен. «Снігова королева»).
«Ох, витягни мене, витягни, бо згорю, я вже давно
спікся! »(«Пані Метелиця», хліб).
На кожній доріжці вибуває по одному агоністу.
Між агонами відбуваються конкурси вболівальників.
Конкурс уболівальників 1: реклама казок.
ІІ агон. «Четвертий зайвий» (3 хв.).
Учасники гри отримують конверти з набором предметів із якоїсь казки. Потрібно вказати, який предмет зайвий.
3.Яблуко, хліб, подушка, простирадло («Пані Метелиця», зайве — простирадло).
4.Гарбуз, миша, черевичок, троянда (Ш. Перро. «Попелюшка», зайве — троянда).
5.Троянда, книжка, дорогоцінні камінці, клітка (О. Вайльд. «Соловей і троянда», зайве — клітка).
6.Дзеркало, сани, черевички, чарівна паличка (Г. К. Андерсен. «Снігова королева», зайве — чарівна паличка).
Конкурс уболівальників 2: з певного набору літер скласти назви казок.
ІІІ агон. «Відгадай героя».
Ведучий зачитує характеристику героя (героїні) і пропонує назвати героя.
досить проста зовнішність» (Соловей, Г. К. Андерсен «Соловей»).
Вона «...смаглява. Очі в неї були чорні та якісь сумні» (Маленька розбійниця, Г. К. Андерсен. «Снігова королева»).
Вона була «вся вкрита смолою...» (Ледащиця, «Пані Метелиця»).
Конкурс уболівальників 3: Хто більше знає прислів'їв.
Примітка. Після трьох агонів має залишитися 3 найсильніші гравці. Для них проводиться ІV агон, який і визначить розумника або розумницю.
IV агон. «Горішок знань твердий...» (10хв.)
Учасникам пропонується вибрати одне з трьох теоретичних запитань (за жеребкуванням). Потрібно дати розгорнуту відповідь на запитання, яка оцінюватиметься Високим Ареопагом за такими критеріями:
5 Уміння використовувати підручні матеріали.
Завдання IV агону.
Високий Ареопаг визначає розумника або розумницю й нагороджує переможця Орденом Шовкового Розумника.