20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок "Казка Г.Х. Андерсена «Соловей» - казка про чарівну силу мистецтва. Соловей як втілення сили природи й мистецтва; зміни в образі імператора"

Про матеріал
Відкритий урок із зарубіжної літератури для учнів 5 класу на тему: "Казка Г.Х. Андерсена «Соловей» - казка про чарівну силу мистецтва. Соловей як втілення сили природи й мистецтва; зміни в образі імператора". До конспекту додається презентація. Мета: - зацікавити учнів творчістю Г.К.Андерсена, підвести до розуміння своєрідності його творів; визначити ставлення Андерсена до митця та його місця в світі; з’ясувати, що таке «штучне» та «справжнє» і як вони борються між собою; вдосконалювати навички виразного читання; - розвивати мислення та мовлення; - виховувати повагу до людей, почуття прекрасного. Обладнання: ілюстрації до казки, малюнки учнів; фонограма східної мелодії, співу солов'я; мультимедійна презентація. Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу, урок - бесіда. Структура уроку: I. Організаційний момент Психологічне налаштування класу. II. Перевірка домашнього завдання 1. Брейн-ринг на перевірку знань творчості Г.Андерсена. 2. Міжпредметні зв'язки. III. Закріплення вивченого матеріалу 1. Аналіз твору. 2. Робота у групах. 3. Інсценізація уривку з казки "Монолог імператора про солов'я в його лісі". 4. Читання учнями в ролях епізоду з казки "В лісі". 5. Читання вчителем уривку «Імператор слухає спів 1-й раз». 6. Демонстрація уривку мультфільму по казці «Соловей» (до слів «Как он посмел»). 7. Міжпредметні звяз’ки. Словникова робота. 8. Порівняльний аналіз. 9. Читання вчителем під музику епізоду розмови зі Смертю. 10. Інсценізація "Розмова імператора з пташкою". IV. Підсумок уроку. Гра "Люстерко" V. Оцінювання досягнень учнів. VI. Домашнє завдання.
Перегляд файлу

Відкритий урок із зарубіжної літератури в 5 класі.

 

Тема уроку: Казка Г.Х. Андерсена «Соловей» - казка про чарівну силу мистецтва. Соловей як втілення сили природи й мистецтва; зміни в образі імператора.

 

Мета: - зацікавити учнів творчістю Г.К.Андерсена, підвести до розуміння

своєрідності його творів;  визначити ставлення Андерсена  до митця та його місця в світі; з’ясувати, що таке «штучне» та «справжнє» і як вони борються між собою; вдосконалювати навички виразного читання;

- розвивати мислення та мовлення; 

- виховувати повагу до людей, почуття прекрасного.

Обладнання: ілюстрації до казки, малюнки учнів; фонограма східної мелодії, співу солов'я; мультимедійна презентація. 

Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу, урок - бесіда

 

Хід уроку:             

Епіграф:               Ніяка зовнішня краса не може бути повною,

                якщо її не освітлює краса внутрішня.

 Віктор Гюго

Життя коротке, мистецтво вічне.

О.Уайльд

І. Організаційний момент

СЛАЙД 1. Вчитель (до гостей): - Вітаємо!

Учні (до гостей): - Ми раді Вам!

     Звучить китайська мелодія

Психологичне налаштування. Отже, починаємо наше спілкування, а щоб ми краще себе почували, давайте налаштуємося на плідну співпрацю. Закрийте очі, розслабтися и повторюйте за мною: Я – учень.

Я – особистість творча.

Я думаю, аналізую.

Не боюсь висловлювати свою точку зору.

Помиляюсь, шукаю істину.

Я хочу знати і вміти.

 

СЛАЙД 2.    Звук кроків письменника

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Вчитель: - Діти, чуєте? Кроки на сходах… Це  Г.Х.Андерсен поспішає до нас! Зараз ми знову перенесемося в таємничий і чарівний світ його казок, але спочатку пригадаємо те, що вже знаємо.

СЛАЙД 3.

1). Брейн-ринг:

  1. Казка про дівчинку, що була морською красунею. (Русалонька).
  2. Предмет, який підклали принцесі під перини. (Горошина).
  3. Речовина, з якої був зроблений солдатик. (Олово).
  4. Професія у театрі, яку дуже хотів обрати Г.Х.Андерсен. (Актор)
  5. Ліричний жанр, за який перепадало юнакові від директора гімназії. (Вірш).
  6. Імя подруги Кая. (Герда).
  7. Розміри дівчинки, що стали основою її імені. (Дюйм).

 

СЛАЙД 4. - Молодці! Яке слово у нас вийшло по вертикалі? (Соловей)

2). Вчитель читає: - «У Китаї, -  ти, звичайно, це знаєш – імператор-китаєць, і всі навколо нього також китайці…»

  • Любі діти, ви пригадуєте цю казку? (Назва і автор)

-   Отже, ми повертаємося до чудового світу казок Андерсена. Мандруємо до Китаю, де відбуваються події казки «Соловей».

Міжпредметні звязки  - Хто покаже Китай на карті?

- Яка столиця країни? (Пекин).

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу

СЛАЙД 5. Вчитель: - По-різному приходить Андерсен до кожного з нас. То він тихенько прокрадається в кімнату, немов добрий чарівник Оле-Лукойє,

СЛАЙД 6. - то казка припливає разом з Дюймовочкою на листі водяної лілії.

СЛАЙД 7. А сьогодні до нас на урок вона  прилетить на крилах маленької пташки, завдяки якій ми дізнаємося, що особливо цінував відомий письменник, а що зневажав. СЛАЙД 8. Також будемо вчитися виразно читати, правильно говорити, цікаво мислити.

Учні записують тему роботи на уроці

1. Аналіз твору:

- Пригадаймо, хто головний герой казки?

- Що робить Соловей для людей?

- До якого виду діяльності належить спів?

СЛАЙД 9. Висновок: Соловей –це митець.

Запис у зошит: Митець – той, хто створює мистецтво.

2. Робота в групах:

І.   * В чому сила Солов’я? Наведіть приклади. («Він так солодко співав, що навіть бідний, обтяжений турботами рибалка, коли вночі випливав закидати свої сіті, зупинявся і слухав»; «Соловей співав так чудово, що на очах імператора виступили сльози і покотились по обличчю. Тоді соловей заспівав ще чарівніше, аж серце стискалось від його пісні»).

ІІ. * Чому Андерсен приділяє більше уваги співу Солов’я, а не  опису його 

зовнішності? (Для нього важлива не зовнішня, а внутрішня краса) .

ІІІ. * Поміркуйте, яка краса важливіша – внутрішня чи зовнішня? Чому?

 

Вчитель: - Якими словами можна підтвердити наш діалог? (Епіграф. Слова В. Гюго)

СЛАЙД 10. Інсценізація. Монолог імператора:- Соловей? А я ж і не знаю його! Як? У моїй державі і навіть в моєму власному саду живе така дивовижна пташка, а я ні разу не чув про неї! Довелося вираховувати тільки з книг! Я хочу чути солов'я! Він повинен бути тут сьогодні ж увечері.

 

Вчитель: - Чому імператор дізнається про пташку саме з книги? Як це його характеризує? (байдужий до того, що відбувається за межами його палацу)

- Що ж, ідемо шукати Соловя для імператора.

СЛАЙД 11. Читання в ролях епізоду «В лісі» (автор, камергер, дівчинка, Соловей).

Вчитель: - Чому Соловей сказав, що його найкраще слухати в лісі? Що символізує ліс? (Батьківщину).

Спів Соловя

Читання вчителем уривку «Імператор слухає спів 1-й раз»

Вчитель:  - Які зміни відбулися з імператором після чудового співу?

- Що сказав Соловей, коли імператор запропонував нагороду? (Сльози - 

то для нього найкращий скарб)

СЛАЙД 12. Висновок. Змальовуючи Соловя, Андерсен висловив свій погляд на мистецтво. Воно  має бути щирим, йти від самого серця. Найкращі твори народжуються лише на батьківщині, митець має бути скромним, невимогливим.

Вчитель: - А як же люди, для яких створюються шедеври мистецтва, ті, заради кого співає Соловей, ставляться до нього? (Вони влаштували змагання між справжньою і штучною пташками, яку прислали імператору з Японії).

СЛАЙД 13.  Демонстрація уривку мультфільму по казці «Соловей» (до слів «Как он посмел»)

Міжпредметні звязки. Словникова робота. Завдання: до слів «штучний» та «справжній» підібрати синоніми.

Штучний - виготовлений людиною, несправжній, ненатуральний

Справжній – природний, справжній, натуральний

СЛАЙД 14. Порівняльний аналіз:

 - Діти,  ви  малювали   ілюстрації  до  казки.  На  одних   зображено   штучного

солов’я, а на інших – живого. Давайте пригадаємо яким був штучний соловей, а яким – справжній? (діти зачитують і приліплюють відповіді  на дошку в потрібну колонку)

Штучний соловей  Справжній соловей

  1. -Бідний, обтяжений турботами рибалка, коли вночі випливав закидати свої

сіті, зупинявся і слухав його спів.

1. - Жив у гіллях дерев, що звисають над водою.

1.  аленька сіренька пташка.

1. -Співав так чудово, що на очах імператора виступили сльози і покотились по

обличчю.

2. -Тридцять три рази проспівала вона одну й ту ж мелодію і не заморилася.

2. -Вона поводила хвостиком вгору та вниз і блищала сріблом та золотом.

2. -Виглядала далеко миліше: вона блищала, як браслет або брошка.

2. -Можна розібрати її і показати всю будову всередині

 

Вчитель:   - Кому віддав перевагу імператор?(Штучному)

- Як життя карає імператора за такий вибір?

СЛАЙД 15.     Спів птаха.

Читання вчителем під музику епізоду розмови зі Смертю.

СЛАЙД 16. Інсценізація. Імператор: - Спасибі, спасибі тобі, мила пташка! Я пам'ятаю тебе. Я вигнав тебе з моєї держави, а ти відігнала від мого ліжка саму Смерть! Чим мені винагородити тебе?

 

Вчитель: - Знайдемо відповідь  Соловя? («Ти вже винагородив мене раз і назавжди! Я бачив сльози на твоїх очах, цього не забуду ніколи! Сльози - ось найдорогоцінніша нагорода для серця співака).

 

СЛАЙД 17. Висновок: - Що, на думку Андерсена, може перемогти смерть? (Чудесний спів, музика природи, мистецтво).

Вчитель: - Чому мистецтво? (Діти цитують епіграф)

СЛАЙД 18.     IV. Підсумок уроку.

Гра «Люстерко»

У серці кожної людини живе добро і зло. І ось сьогодні я пропоную написати свою негативну рису, від якої вам би хотілося позбутися, на листочках, які перед вами. (Діти пишуть, складають у торбинку, яку учень виносить і викидає в мусор)

V. Оцінювання досягнень учнів

Звуки годинника

 Вчитель: Час нагадує нам про те, що потрібно поспішати. Я бажаю Вам,

щоб кожна хвилина вашого життя була сповнена творчості і натхнення. Якщо так

станеться, то ваше життя буде схоже на спів соловя.

VІ. Домашнє завдання. Підготуватися до уроку позакласного читання: прочитати казку Г.Х.Андерсена «Снігова королева».

 

docx
Додано
26 березня
Переглядів
84
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку