Урок зарубіжної літератури у 5 класі "Брати Грім – відомі збирачі казок. «Пані Метелиця» . Типові чесноти казкових героїв. Антитеза"

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури для учнів 5 класу. Розробила вчитель вищої категорії, вчитель-методист Пересадівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Воскресенської селищної ради Вітовського району Миколаївської області Мельник Катерина Григорівна
Перегляд файлу

ТЕМА : Брати Грім – відомі збирачі казок. «Пані Метелиця» . Типові чесноти казкових героїв.

               Антитеза.

МЕТА : навчальна:  допомогти учням глибше усвідомити значення моральних цінностей,   

              уславлених   у казці, художні особливості; розвивальна: розвивати навички переказу         

              твору, виділення ключових епізодів , художніх  засобів та їх коментування; вміння

              характеризувати героїв , висловлювати свою думку про них; виховна: виховувати кращі

              моральні якості _ працьовитість, скромність, товариськість, готовність допомогти іншим.

 

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: герой художнього твору, тема, головна думка, антитеза та художні засоби.

 

ТИП УРОКУ: урок формування вмінь та навичок.

 

ФОРМА УРОКУ: урок-дослідження з елементами театралізації.

 

ОБЛАДНАННЯ: портрети братів Грімм, збірки їхніх казок, ілюстрації до них.

 

 

                                              ХІД УРОКУ

 

 

!. Організація класу

  • Добрий день, зичу вам гарного настрою, взаємоповаги І взаєморозуміння. До нас завітали

Незнайка І його друзі. Їм хочеться більше дізнатися про народні казки. І ми в цьому їм допоможемо Тому треба бути уважними, відповідальними, грамотно формувати відповіді. Тоді

всім на уроці буде цікаво.

 

 

!!. Актуалізація опорних знань.

  • Чи впізнали ви, хто це на портретах? ( Додаток 1 – демонструються портрети Якоба І Вільгельма)
  • Що ви про них знаєте? Саме головне! ( Брати Грімм – відомі збирачі німецьких казок)

 

  • Одна із казок, записаних братами Грімм, називається «ПАНІ МЕТЕЛИЦЯ». Ви ЇЇ прочитали вдома, з кією казкою ми і будемо працювати на уроці.

 

I!!. Мотивація навчальної діяльності учнів.

      Прийом «Художній образ».

  • По всіх куточках нашої планети ходить кремезний справедливий, чесний чоловік на ім’я  Гендер, що в перекладі означає  «рівноправність». Він бажає , щоб між країнами, родинами, рідними та близькими, хлопчиками та дівчатками завжди були злагода І спокій,справедливість і рівноправність. А ситуація, яка склалася в сім' ї вдови з казки « ПАНІ МЕТЕЛИЦЯ» його насторожила.  Як ви думаєте, чому?
  • Сьогодні уявна присутність пана Гендера допоможе встановити рівноправність і справедливість в родині вдови з ващою допомогою.

 

IV. Робота на уроці.

 

    1.  -Оголошую  розминку.

        Гра « ПІЙМАЙ ПОМИЛКУ»

 

!. Було в однієї вдови дві рідні доньки й пасербиця.

2.Кожного ранку у вишневому садочку пасербиця пряла пряжу.

3. До пасербиці спочатку звернулася яблуня, щоб дівчинка обтрусили ЇЇ.

4  Пані  Метелиці сподобалася лінива дівчина і вона вирішила її залишити в себе.

5. Один день на тиждень пасербиця сиділа на шляху біля криниці й пряла пряжу доти, поки

     їй нитка  порізала пальці до крові.

6.З великої цікавості  пасербиця стрибнула в колодязь.

 

 

2. Евристична бесіда.

 

   -Назвіть головних дійових осіб казки. ( Мачуха, донька, пасербиця, пані Метелиця)

 

   -Що ми можемо сказати про стосунки між ними?

 

  • Давайте за допомогою порівнянь характеристик сестер і дамо відповідь на це запитання.

(Додаток 2).

 

  • Чи рівноправні доньки в сім''ї?
  • Чи однаково ставилася мати до дівчат? А Пані Метелиця?
  • Який художній засіб використано при складанні характеристики дівчат?

 

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ.    АНТИТЕЗА.

 

-Чи заслужила такого відношення до себе Пасербиця?

 

-А якби було б продовження казки, як ви думаєте, що зробить із золотом Пасербиця?

       ( Поділиться)

 

-А чому?

       ( Альтруїстка ). СЛОВНИКОВА РОБОТА.

-Чи засуджуєте ви Пані Метелицю за те, що перекинула казан смоли на Рідну Доньку?

 

-А ось така деталь: чому СМОЛА? (дуже важко відмитись)

                                  А чому ЗОЛОТО? ( є чим гордитись)

 

( Золотий дощ – чорна смола. Ці два кольори, схожі на дві долі дівчат. Одна отримала нагороду за свій добрий, лагідний, привітний характер та шляхетні вчинки. Іншабула покарана за заздрість, лінощі, жадібність та погані вчинки. Одна до кінця життя не буде соромитися  себе, а інша, як горлав півень, « Брудна буде до віку»

 

 

  1. Робота в групах.  Характеристика персонажів казки :

 

Перша – ті, які співчувають Пасербиці;

 

      ЗАВДАННЯ.    Чому ви співчуваєте Пасербиці?

 

Друга – ті, які засуджують вдовину доньку

 

     ЗАВДАННЯ.     Чому засуджуєте вдовину дочку?

 

Третя – ті, які організовують «Літературну сушку» за учнівськими ілюстраціями до казки.

 

     ЗАВДАННЯ.   Розташувати відповідно до змісту.

 

            Захищаючи роботу, учасники груп наводять аргументи .       

 

  1. Закріплення нового матеріалу.

 

Інтерактивна вправа  « КОЛЬОРОВИЙ КИЛИМОК» .

-Які ж  риси характеру притаманні двом донькам?  ( на стрічках паперу  теплих яскравих І темних холодних кольорів написані риси характеру. Їх треба розмістити відповідно характеристиці сестер)                               

 

(Додаток 3 )

 

  1. «ТЕАТРАЛЬНА ХВИЛИНКА»

 

Поки учні працюють над створенням килимка, вчитель, скориставшись хвилинкою, виходить з класу і за мить повертається в образі ПАНІ МЕТЕЛИЦІ. Розкидає пір''я.

 

-Доброго дня, любі діти! Мені дуже приємно, що сьогодні ви згадували про мене. Здогадалися, хто до вас завітав?  …(Пані Метелиця)

 

  • Я дуже уважно слідкувала за вашою роботою на уроці і залишилася задоволеною. Але все ж таки хочу перевірити, чи уважні ви читачі. А відповідати будете мовою жестів на мої питання. Така собі  РУХАНКА.

 

 

      1, Що дівчинка робила на шляху біля криниці?

 

       2. Як допомагала печі?

 

       3, Що зробила пасербиця з яблуками?

 

  1. А як збивала постіль?, трусила подушки?

 

  1. Як кричав півень?

 

  1. Випав золотий дощ.

 

  • Ви молодці! Я люблю діток розумних, кмітливих, працьовитих і не люблю ледарів, зазнайок, чваньків. І ви бачили, я іх відповідно нагородила.

 

А якби вам випала нагода зробити подарунок кожній із сестер, що саме ви подарували б?

 

       Ласкаве слово                                     Книгу з правилами хорошого тону

 Час для відпочинку                            Віник

                    Любов матері                                     ………….

   - О, а що це за різнокольорові смужки у вас на партах?     (Створювали килимок)

 

   -А чому килими абсолютно різні за кольоровою гамою?   (Риси Пасербиці і Рідної доньки )

 

   - Як ви гадаєте, чи можливо, щоб на килимі  темного кольору з'явилися яскраві стрічки?   Що для цього потрібно?

                            ( Треба трудитися, у всьому старатися, лінивиці – виправлятися).

 

  • Коли лінивця навчиться працювати, допомагати в сім'ї – тоді зміняться їхні стосунки і запанує    РІВНІСТЬ І ЗЛАГОДА.

 

 

  1. РОЛЬОВА ГРА « ЯКБИ Я…»

 

Уявіть себе на місці однієї з героїнь.

 

РІДНА ДОНЬКА.

 

Якби я була б на місці рідної доньки, після того, як на мене вилилася смола, тобто бруд, я б намагалася  стати іншою: почала б допомагати сестрі по господарству, Не ображала б її, попросила б пробачення. Виховувала б в собі працьовитість, старанність.…….

 

 ПАСЕРБИЦЯ

 

…Я би не дозволяла себе ображати, залучала б до роботи і сестру …….

 

 

      VIII.  Підсумок.

 

  • Якщо зміняться наші герої по відношенню до себе та інших, значить наш уявний гість Гендер і ми досягли мети, навчили їх гендерної грамотності.

 

 

      IX. Рефлексія.

 

        -Що ми робили на уроці?

                    ………….

 

  • Що зрозуміли?

 

Треба бути добрими, працьовитими, щирими, привітними.

 

Не бути лінивим, злим.

 

 Відповідати за свої вчинки.

 

Всі люди одинакові у своїх правах.

 

 

 

X. Домашнє завдання : записати поради мачусі та її доньці, як себе вести, щоб у родині

     панували повага, рівноправність .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

 

              ПАСЕРБИЦЯ                                                                                              РІДНА ДОНЬКА

ЗОВНІШНІСТЬ

Гарна

Гидка

 

ЗАНЯТТЯ

«хатню роботу»

«сиділа на шляху біля криниці і пряла»

«збивала подушки»

«старалася першого дня»

 

МІСЦЕ В СІМ'Ї

«була Попелюшкою в домі»

Рідна донька

 

СТАВЛЕННЯ МАТЕРІ ДО ДІВЧАТ

«почала її лаяти на всі заставки»

«побачивши на ній золото, зраділа»

«любила куди більше»

«загорілася бажанням добути таке щастя й своїй …»

 

СТАВЛЕННЯ ПАНІ МЕТЕЛИЦІ

«люба дитино»

« ніколи не чула лихого слова і щодня їла смажене й спряжене»

«у тисячу разів краще»

«линув золотий дощ»

«ти в усьому старанна була»

«набридло старій»

«перекинувся великий казан смоли»

«оце тобі твій заробіток»

 

 

 

 

ДОДАТОК  3

 

  • Терплячість
  • Ввічливість
  • Порядність
  • Байдужість до золота
  • Чесність
  • Щедрість
  • Вірність домівці
  • Жадібність
  • Байдужість до всього окрім золота
  • Лінощі
  • Нахабність
  • Безсердечність

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
27 березня 2019
Переглядів
2529
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку