Запропонова розробка уроку допоможе вчителю удосконалювати навички читання тексту учнями через вибіркове, рольове та інтонаційне читання; залучити учнів до критичного аналізу тексту в процесі читання; розвивати вміння досліджувати проблему, аналізувати, дискутувати, робити висновки; виховувати бажання бути чесним, щирим, совісним.
ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ . 2 КЛАС
ТЕМА: ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО «РУДЕНЬКИЙ»
Мета: удосконалювати навички читання тексту через вибіркове, рольове та інтонаційне читання; залучати учнів до критичного аналізу тексту в процесі читання; розвивати вміння досліджувати проблему, аналізувати, дискутувати, робити висновки; виховувати бажання бути чесним, щирим, совісним.
Обладнання: підручник «Літературне читання»; портрет В.Нестайка; картки ілюстрацій для групової роботи, стрічки деформованих прислів'їв, порівняльна таблиця героїв твору, малюнок-символ «Серце», тлумачний словник, запис уривку тексту.
ХІД УРОКУ
І. Організація частина. Мовно-читацька розминка.
1. Артикуляційна зарядка.
— Де ж наш пустун-язичок? Заховався за біленький тинок,
Ліг на бочок і мовчок,
А ми зараз його розбудимо!
— Поплямкайте губками.
— Поклацайте зубками.
— Продзижчіть, як комарик.
— Подирчіть, як трактор.
— Пошуміть, як вітерець.
— Посичіть, як гуска.
2. Розчитування. Гра на розвиток швидкості читання «Не зіб'юся».
Діти читають слова хором, ланцюжком, у парі.
струна зламав
слова зловити
стріла злість
стрічка злива
стрибок розлука
гостро узлісся
айстри стрімкий
З. Читання деформованих прислів'їв.
Дялюність родожча аз все — ... (Людяність дорожча за все.)
Брадо распва маас сееб тьлихва —... (Добра справа сама себе хвалить.)
II. Перевірка домашнього завдання.
1. Напівголосне читання диктором у парах (взаємоперевірка).
Діти читають оповідання В.Сухомлинського «Горбатенька дівчинка».
І варіант — учні читають до слів «...у ваших очах ні подиву, ні насмішки».
II варіант — учні читають до кінця тексту. Л.
2. Самооцінка, взаємооцінка читання.
Презентація однієї-двох груп: читання тексту «диктором» уголос.
3. Бесіда – роздум.
— Який життєвий іспит витримали діти? (Іспит на людяність, совість, добро.)
— У чому виявився іспит? (У ставленні до дівчинки.)
— Як учитель побачив, що діти витримали випробування, адже вони мовчали? (Іноді мовчання говорить більше за слова.)
— У чому учні з оповідання схожі на вас?
— Як би ви вчинили в такій ситуації?
Ш. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок. Мотивація навчальної діяльності.
— Як часто, на вашу думку, людям доводиться витримувати в житті такі випробування?
— У нашому класі немає такої дівчинки, то, може, й немає випробувань?
— Та в нас є безліч інших ситуацій, коли ми складаємо життєві іспити. Чи можете ви поділитися своїми власними життєвими іспитами, як ви їх переживали?
IV. Повідомлення теми й мети уроку.
— Справді, складні життєві ситуації трапляються у житті і дорослих, і дітей. Одну з них у своєму оповіданні «Руденький» описав відомий український дитячий письменник В.Нестайко.
V. Сприйняття й усвідомлення нового навчального матеріалу.
1. Розповідь про письменника В.Нестайка.
— Щоранку на вулиці Шовковичній, що в самому центрі Києва, можна зустріти високого сивого чоловіка з песиком. На нього не полюють фотографи та телекамери, проте його творами захоплюються мільйони дітей та дорослих. І якби зібрати разом усю їхню любов до нього — вона осяяла б Україну...
Ідеться, звісно, про одного з найславетніших казкарів — Всеволода Нестайка (демонстрація портрета письменника).
— Подивіться уважно в його очі. Яким вам здається цей чоловік? Чому?
Він народився 30 січня 1930 року в місті Бердичеві на Житомирщині.
Його мама — вчителька, і саме від неї майбутній письменник чув багато цікавого про життя та пригоди дітей. Вона перевіряла його перші твори. Всеволод Нестайко написав понад 30 книг, які перекладено 20 мовами, їх читають у багатьох країнах світу.
Особливо приємно, що Всеволод Зіновійович Нестайко й нині живе в Києві, продовжуючи писати про дітей і для дітей.
Одне з його оповідань ми сьогодні прочитаємо і спробуємо з'ясувати ситуацію, у яку потрапили герої твору.
2. Передбачення за назвою твору та малюнком.
— Як ви думаєте, про кого може йтися в творі? Чому ви так думаєте?
— Чому автор називає хлопчика «Руденьким», а не просто «Рудим»?
— Не читаючи твору, чи можете ви зрозуміти, про що йтиметься в тексті, яка життєва ситуація може трапитися? (Роздуми учнів.)
3. Читання першої змістової частини оповідання.
— Хочете дізнатися таємницю? Тоді слухайте уважно й намагайтеся знайти відповідь на запитання: чи складав хтось із героїв життєві іспити? (Слухають у записі текст оповідання до слів «Руденький» спинився, почервонів. Потім зітхнув....)
— Чому руденький хлопчик почервонів і зітхнув, адже дідусь сказав про нього такі хороші слова?
4. Передбачення.
— Що могло статися? Поміркуйте, обговоріть у парах.
5. Обговорення в парах.
Презентація двох-трьох пар.
— А як розвиваються події далі — слухайте. У записі діти слухають текст до кінця.
— Чи склав хтось свій життєвий іспит? Хто? Чому ви так вважаєте? (І рудий, і чорнявий хлопчики.)
— Якщо ви не знаєте, то будемо шукати відповідь на це запитання.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Бесіда, вибіркове читання. Словникова робота.
Знайдіть і прочитайте, хто грався на дитячому майданчику.
— Прочитайте, що зробила бабуся.
— Що зробили діти з цукерками?
— Що значить «похапливо тицьнув цукерку»?
— Прочитайте, що зробив далі чорнявий хлопчик.
— Як ви розумієте слово «дременув»?
— Що означає «пішов геть»?
— Чому ж він так швидко пішов геть від дівчинки?
— Хто сидів на лавочці і спостерігав за тим, що відбувається?
— Прочитайте, що сказав дідусь про хлопчика.
2. Виразне читання уривка тексту в особах (розмова дідуся і Руденького).
— Від слів «Руденький спинився...» прочитаймо оповідання в особах.
— Які дійові особи беруть участь у розмові? (Дідусь і хлопчик.)
— Як потрібно читати слова дідуся? (Упевнено, спокійно, повчально.)
А хлопчика? (Невпевнено, тихо, сором'язливо.)
3. Характеристика дійових осіб.
— Чим були схожі хлопчики?
— Чим вони відрізнялися?
— Поверніться до тексту оповідання, прогляньте очима текст і скажіть, чи описує автор зовнішність хлопчиків? Чому? (Тому що важливішим є не те, як вони виглядають, а їхні дії, вчинки.)
— Знайдіть, які дії виконують в оповіданні хлопчики.
На дошці з'являється таблиця.
Чорнявий |
Руденький |
похапливо тицьнув |
розгортав цукерку |
вихопив цукерку у дівчинки |
подивився на дівчинку |
і дременув |
тицьнув їй цукерку |
почервонів, |
швидко пішов геть |
зітхнув |
спинився, |
VII. Узагальнення та систематизація знань учнів.
— Чи можна за діями, що виконують хлопчики, проаналізувавши їх вчинки, зрозуміти, які вони, дібрати їхні риси характеру?
1. Робота в групах.
— Об'єднаємося в постійні групи. У вас на парті лежать картки, на яких написано риси характеру людей. Ваше завдання: вибрати слова, що характеризують чорнявого хлопчика (І і II групи), Руденького (III і IV групи).
2. Презентація роботи в групах.
Чорнявий |
Руденький |
ЗЛИЙ |
добрий |
жадібний |
чесний |
заздрісний |
сором'язливий |
|
совісний |
|
самокритичний |
VIII. Творче застосування отриманих знань.
1. Роздуми.
— Чи згадав життєвий іспит чорнявий хлопчик? Чи успішно склав його? Чому?
— Чи витримав іспит Руденький? Чому?
— А чи не можна передбачити, що насправді чорнявий хлопчик і сором'язливий, і совісний? Подивіться на малюнок. Хлопчик стоїть у під'їзді, дивиться у двір, і хто знає, про що він думає?!
— Про кого з героїв можна сказати так: «Мудрий, спостережливий, розсудливий...?» (Про дідуся.)
— Чому ж дідусь сидів на лавочці, за усім спостерігав, але не втрутився в ситуацію? (Можливо, він хотів перевірити, чи витримає хлопчик випробування.)
— Як ви гадаєте, кого заховано за образом дідуся? (Сам автор.)
— Знайдіть і прочитайте, яку важливу думку висловив автор словами дідуся. («А совість, голубе мій, — це в людині головне».)
— Знайдіть і прочитайте питальне речення? Як ви його розумієте? (Так легше жити.)
2. «Мозковий штурм».
— Чому поганим бути легко?
— Чому хорошим бути важко?
— Що таке совість? (Думки дітей.)
3. Довідкове бюро (читає визначення з «Тлумачного словника»).
— Совість — це почуття й розуміння відповідальності за свою поведінку перед самим собою, перед людьми.
— А чи дійсно найголовніше в житті — совість?
4. Дискусія.
I група — доводить, що є щось головніше за совість.
II група — заперечує, доводить, що совість — найголовніше в житті.
III група — аналізує відповіді, робить висновки.
IX. Підсумок уроку.
Рефлексія.
— Де живе совість? (Усередині нас, у душі, у серці.)
— Покладіть голівки, прикладіть праву ручку до свого доброго, щирого серця, відчуйте, як воно б'ється, і подумайте, що може послати іншим людям промінчик вашого серця.
На дошці з'являється символічне зображення серця.
— Що посилає вам промінчик серця? (Добро.)
— Я бажаю всім нам прислухатися до внутрішнього голосу серця, голосу совісті у вашій душі. І якщо сьогодні голос совісті вам підкаже, що у своєму житті ви колись його не послухали (були нечесними, нещирими до мами, тата, друга, вчителя), я бажаю вам скласти свій життєвий іспит, виправити ситуацію (попросити пробачення, знайти слова для цього) й намагатися жити так, що совість «не мучила» і за себе ніколи не було соромно!
X. Домашнє завдання.
— Читати оповідання В.Нестайка «Руденький» (с. 52-53):
I варіант — за особами;
II варіант — придумати продовження оповідання.