Вдосконалювати навички правильного, виразного, швидкого читання; вчити давати характеристику дійовим особам; розвивати уміння переказувати близько до тексту; виховувати працелюбність, повагу до людей праці.
Урок 1 «Легкого хліба ніде нема»
Тема: Російська народна казка « Лисичка ». Білоруська народна казка « Легкий хліб».
Мета: Вдосконалювати навички правильного, виразного, швидкого читання; вчити давати характеристику
дійовим особам; розвивати уміння переказувати близько до тексту; виховувати
працелюбність, повагу до людей праці.
Обладнання: Політична карта світу, книги казок народів світу.
Хід уроку
І. Організація класу. Рефлексія.
ІІ. Мовна розминка.
1.Фонетична зарядка.
- Як кричить осел? Як мукає корова? Як гарчить собака? Як виє вовк?
2.Розчитування.
а) « Плутаниця ». Прочитайте порівняння. Чи все у них правильно? Розплутайте їх.
Вірний, як вовк.
Голодний, як їжак.
Неповороткий, як лисиця.
Колючий, як пес.
Хитрий, як ведмідь.
б)Робота над прислів’ям. Казка вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій.
( Читання на одному мовному видиху, тренування вимовляння прислів’я із запитальною, здивованою і радісною
інтонацією. )
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
кожного народу своя культура, побут, звичаї і творчість: своєрідна, оригінальна, відмінна від інших. А хіба
буває творчість без казок? (Огляд виставки книг – казок народів світу. )
У новому розділі читанки « Казки народів Європи » ми познайомимось із казками, які читають діти сусідніх народів.
IV. Опрацювання російської народної казки « Лисичка ».
1.Читання казки комбінованим способом а) Слухання казки (учитель читає до слів «Приїхав додому дід »). - Чому лисичка притворилася мертвою? Чи вдалося їй обдурити діда? Для чого діду потрібна була мертва лисиця? б) Самостійне дочитування тексту. - Чим закінчилась казка? Чому баба сварилась на діда?
2. Словникова робота.
Жили, наловив, під’їхав, підійшов, поклав, зрозумів, побідкався. Побачила, схотілось, забігла, лягла, викидала, лаяла, втекла.
3. Повторне читання казки з метою підготуватись до переказу, близького до тексту.
4. Переказ казки.
5. Вправа на розвиток читацьких навичок. Гра “Читання Незнайком” (у парі).
6. Висновок.
- Хто у казці хитрий? А кого перехитрили? Чи відрізняється чимось лисичка в укр. і рос. казках?
V. Фізкультхвилинка. Руді лисички маленькі, хвостики у них довгенькі.
В лісі грались, веселились, працювати вже втомились.
А щоб добре працювати, треба трошки пострибати.
Відпочили, розім’ялись – й до роботи знову взялись.
VІ. Опрацювання білоруської народної казки “Легкий хліб”.
1. Підготовча бесіда.
а) Читання колонок слів з дошки швидко і правильно.
Стомився шодня дочекайся сподобався порадь погодився спершу стривай облизнувся
б) Тлумачення значення слів.
Вигін – частина поля, лугу, куди виганяють пастися худобу.
Марудна – одноманітна, надокучлива.
Закрасує – зацвіте.
Яким вийшов вовк із лісу? Як вовк сприйняв розповідь косаря про хліб? Прочитайте. Куди відіслав чоловік вовка? Чи знайшов вовк легкий хліб? Яка основна думка казки? Прочитайте. 6. Робота в групі. Читання казки в особах.
7. Робота в зошитах (с. 55 – 56, з. 1, 2, 3 ).
8. Висновок.
- Що у казці означає вислів “легкий хліб” ? Порівняйте значення таких висловів: легкий хліб, легка пір’їна, легка задача. Що помітили? Який вираз вжито в прямому значенні? А чи легкий шлях долає хліб до нашого столу? Чи легка хліборобська праця? Чому? А як ставиться народ до тих, хто вирощує хліб, добре працює? А до тих , хто хоче “легкого хліба” ? VІІ. Підсумок уроку.
Творче завдання. Закінчіть прислів’я. Легкого хліба ніде…(нема). Хто дбає, той і…(має). Лисиця і сімох вовків…(обдурить). VІІІ. Домашнє завдання. (Диф.) а) свідомо, виразно читати б) читати в особах; в) + і переказувати; малюнок; порада герою.