10 липня о 18:00Вебінар: Мультфільм за 5 хвилин: онлайн-сервіси для створення анімації та монтажу

літературне читання Тема: Де сила не зможе, там розум допоможе. Цап та баран (казка).

Про матеріал
Тема: Де сила не зможе, там розум допоможе. Цап та баран (казка). Тип уроку: комбінований. Форма проведення: урок – подорож (урок мислення серед природи) Обладнання: Методичний апарат підручника з Літературного читання (О. Савченко, 2 клас),ТЗН, демонстраційний матеріал, роздатковий матеріал.
Перегляд файлу

Тема: Де сила не зможе, там розум допоможе. Цап та баран (казка).

 

Мета: учити учнів свідомо і виразно читати казки;

розвивати вміння виділяти в тексті дійових осіб, давати їм характеристику;

виховувати почуття дружби, взаємодопомоги та позитивні риси характеру.

 

Тип уроку:  комбінований.

 

Форма проведення: урок – подорож (урок мислення серед природи)

Обладнання: Методичний апарат підручника з Літературного читання (О. Савченко, 2 клас),ТЗН,  демонстраційний матеріал, роздатковий матеріал.

 

Використана література: Уроки читання в 2 класі (за новим підручником О. Я. Савченко) / Упоряд. С. В. Мельничук.— Х. : Вид. група «Основа», 2007.— 240 с.,
Літературне читання. Конспекти уроків 2 клас / С. Заброцька – Т.: Видавництво Навчальна книга – Богдан, 2007. – 240 с.,

http://fiz-cultura.ucoz.ua/news/literaturne_chitannja_2_klas_urok_23/2013-11-01-277

Клас: 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План уроку

1.Організація класу до уроку

1.1.Привітання з учнями

1.2.Перевірка готовності робочих місць та учнів до уроку

2. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок та мотивація навчальної діяльності учнів.

2.1 Мовна розминка.

2.1.1. Дихальна вправа «Задми свічку»

2.1.2.Артикуляційна гімнастика

2.2. Створення сприятливого психологічного комфорту та емоційного настрою

2.2.1. Евристична бесіда

Хмаринка-Промінчик 1-3. (улесливість – щирість, хитрість – чесність, не рішучість – рішучість)

2.2.2. Створення проблемної ситуації + релаксаційна хвилинка

2.3.Перевірка виконання домашнього завдання

2.3.1. Вступна бесіда на тему «Казки про тварин»

2.3.2. Бесіда з елементами вибіркового читання за твором «Лисиця та їжак»

2.4. Евристична бесіда «Яка риса характеру?»

3. Вивчення нового матеріалу
3.1. Повідомлення теми та мети уроку

Хмаринка-помінчик 4.  упертість – розсудливість )

3.2. Робота над змістом твору

3.2.1. Установка на цілеспрямоване сприйняття 

3.2.2. Первинне ознайомлення з твором (читання твору вчителем та учнями)

3.2.3. Перевірка первинного ознайомлення з твором

А)емоційно-оціночна бесіда

Б) характеристики дійових осіб

Хмаринка-Промінчик 5-6. не сміливий – дужий, сміливий – не дужий)

3.2.4. Словникова робота «Довідкове бюро»           

3.3. Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання  

* фізкультхвилинка

4.Узагальненя знань, умінь і навичок.

4.1 Риси характеру цапа та барана

Хмаринка 7(Не стриманий – сильний, боягуз –  мудрий)

4.2. Робота над прислів’ям

4.2.1. Гра «Склади прислів’я »

4.2.2. Аналіз прислів’я

5.Підсумок уроку.

5.1. Підсумкова бесіда

5.2. Оцінювання роботи учнів на уроці

5.3. Інструктаж до виконання домашнього завдання

5.4. Прощання з учнями

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

1.Організація класу до уроку

1.1.Привітання з учнями

- Доброго дня! Сідайте тихенько за парти.
1.2.Перевірка готовності робочих місць та учнів до уроку

- Діти перевірте, чи немає у вас на партах зайвих речей, якщо є, то заховайте їх. На вашій парті  повинен бути щоденник, пенал та підручник з літературного читання. Якщо все гаразд, то можемо розпочинати наш урок.

2. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок та мотивація навчальної діяльності учнів.

2.1 Мовна розминка.

2.1.1. Дихальна вправа «Задми свічку»

- А зараз ми з вами трошки підготуємося для подальшого читання.

- Давайте уявимо, що в нас день народження і нам – 1 рочок (задуємо цю свічку)

АЛЕ ПРАВИЛЬНО: для того, щоб зробити видих – нам треба зробити нормальний вдох – а перед цим невеличкий видих – спробуємо:

- маленький ВИДИХ – глибокий ВДОХ – задуваємо свічечку!!!

- А тепер 2 (2 короткі видихи)

- Діти скільки вам зараз років? (Відповіді дітей)

Уявіть, що перед вами цілий іменинний торт. На ньому (7-8) маленьких свічок. Зробіть глибокий вдих і постарайтесь задути якомога більше свічок, роблячи при цьому максимальну кількість коротких видихів (за кількістю свічок). 

2.1.2.Артикуляційна гімнастика

- Для того щоб наше мовлення було красивим, чистим і  виразним ми з вами попрацюємо над чистомовкою. Повторюйте за мною:

Запросимо тишу: ц-ц-ц.

Вітерець у лісі: ш-ш-ш.

Прилетіли птахи: шук-шук-шук.

Заспівав соловей: тьох-тьох-тьох.

Тануть бурульки: кап-кап-кап.

Дзюркоче вода у струмочку: дз-дз-дз.

2.2. Створення сприятливого психологічного комфорту та емоційного настрою

2.2.1. Евристична бесіда

  • Промовляючи чистомовку, діти, де ви себе уявили? (десь в природі).
  • Отож, ви зрозуміли, що  урок сьогодні не простий - ми з вами будемо мислити в природі. Є так звані уроки мислення серед природи – так їх назвав видатний педагог, письменник, науковець, засновник і директор Павлишської школи – ВАСИЛЬ ОЛЕКСАНДРОВИЧ СУХОМЛИНСЬКИЙ.
  • Які твори цього автора ви вже читали? (…)СЛАЙДИ

2.2.2. Створення проблемної ситуації + релаксаційна хвилинка

- Для початку погляньте на парту де є листочки. Що на вашу думку зображено? (круг, коло). А що ви уявляєте коли бачите цей круг.  Тож ваше завдання домалювати уявний предмет . Вам легше буде уявляти дивлячись у віконечко чи на квітку в класі, адже лише домалювавши пелюсточки чи промінчики утворюється що?...

- У кого що вийшло? (….) - Що нагадує вам ця форма?(М’яч, квіточка…)

  • - Розумнички, всі ваші відповіли цікаві та незвичайні, але більшість як і я сказали сонечко. А які асоціації виникають у вас коли ви чуєте слово сонечко?(Тепло, радість…)(вивішую жовтий круг) Але воно якесь не правильне. Як ви думаєте чому? Цьому сонечку потрібні промінчики, а щоб їх здобути вам потрібно старанно працювати та уважно слухати мене. - За активність ви будете отримувати промінчики, які ви можете наліплювати на сонечко.

2.3.Перевірка виконання домашнього завдання

2.3.1. Вступна бесіда на тему «Казки про тварин»

- Ми з вами вже підготували наше дихання та ротики до читання, але цього замало, щоб розпочати урок. Нам ще потрібно перевірити ваше домашнє завдання.

- Що розпочинається такими словами: «Жили собі дід та баба...», «Були собі...»? (Казки)

- А хто мені скаже, що таке казка?( Казка – фольклорний розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події.)

- Які ще зачини пам'ятаєте в казках?(«Ішов дід лісом…», «Одного разу…»)

- Які казки є найдавнішими?(Народні)

- Що таке народні казки?(Ті які склав народ)

- Які ви групи казок знаєте? (про тварин, соціально-побутові та фантастичні). Яка група казок об’єднує такі твори: Котик та півник, Лисичка-сестричка та вовк-панібрат, Лисиця і журавель?(Казки про тварин).

А які ще казки про тварин ви знаєте? (Колосок, Рукавичка, колобок…)

2.3.2. Бесіда з елементами вибіркового читання за твором «Лисиця та їжак»

- Отож, яку казку ви читали на минулому уроці? (Лисиця та їжак)
- Чи є автор в цієї казки? (Ні)

- А чому?(Бо цю казку склав народ і вона є народною)

- Назвіть дійових осіб казки? (Лисиця та їжак)

- Хто, на вашу думку, є позитивним героєм?(Їжак)

- Хто є негативним?(Лисиця)

- Знайдіть фрагмент та зачитайте його, де лисичка порівнюється із чимось дуже смачним.(Солодкими оченятами)

- Що запропонувала зробити лисичка при зустрічі з їжачком, знайдіть ці рядки та зачитайте? Яка її пропозиція??? (Давай на радощах поцілуємось)

- Якою була його реакція? Зачитайте(Згорнувся їжак іще тугіше)

- Яка пряма фраза їжачка відштовхнула лисичку?(Піди-но, побігай!)

- Який ЗАЧИН казки, тобто, якими словами вона починається ? (…)

- Яка КІНЦІВКА? - закінчується? (….)

2.4. Евристична бесіда «Яка риса характеру?»

- Що ви бачите на дошці?(Сонечко і велику хмару).

Вона ось–ось проллється дощем!!!

 Тому ЩО в хмаринці є? (ТАК, Краплинки).

І вони теж непрості – на них щось написано…- Давайте з’ясуємо що це ???

На краплинках є слова, які несуть негативний зміст, дощик не всі ж люблять – правда???

І перше слово - ……….. – що це, як думаєте? Так, це негативна риса х-ру…

А кому вона була притаманна в нашій казочці? (Лисичці)

Тож якою була лисичка в казці? (улеслива, нещира). (Слайди)

Лисичка улеслива(повертаю краплинку), яка протилежна риса?(щира)правильно, це є і наш перший промінчик і перше відкрите слово.

 будемо знаходити негативні та позитивні риси наших героїв. 

 

 

- А ще під краплинками – завдання, яке потрібно виконати і яке ми збиратимемо протягом уроку.

І лише тоді сонечко зможе розпустити свої промінчики)…..

- Яка ще негативна риса характеру є в лисички ?(Хитрість)(обертаю краплинку ), а позитивна риса(чесність), ось ми і з вами доповнили двома промінчиками наше сонечко та відкрили два слова. А наші краплинки сонечко прогнало.

- Як ви думаєте яка негативна риса була в їжачка? Не рішучість правильно (відкриваю слово), а позитивна? (Рішучість), ще один наш промінчик.

- От і з’явилося в нас три промінчики які відкрили три слова «не там сила»

- Молодці, а зараз скажіть мені чи отримав хтось 4 або 5 промінчиків? Ви отримуєте за свою активність оцінку за домашнє завдання.

3. Вивчення нового матеріалу
3.1. Повідомлення теми та мети уроку

- На сьогоднішньому уроці ми продовжимо читати одну з  українських народних казок. Але щоб дізнатись її назву вам потрібно  розгадати ребус

                                       

- Що за слова вийшли у вас?(Цап та баран)

- Тож казку яку ми будемо читати з вами сьогодні називається «Цап та баран».

- Як ви думаєте про що може іти мова, які людські риси можуть бути притаманні цим тваринам?(Упертість, боягузливість…)

- Пригадайте твори які ви колись читали.(Два цапки. Що не могли розійтись на містку). Яка із людських рис об’єднує цих тварин? (Упертість) Як ви думає це негативна риса?(так) А тоді яка буде позитивною? (розсудливість)

КРАПЛИНКА 2.

Ми відкрили з вами ще одне слово «допоможе»

3.2. Робота над змістом твору

3.2.1. Установка на цілеспрямоване сприйняття 

- Ви вже дізналися назву казки, але щоб приступити до неї вам потрібно відкрити підручник на ст. 37.

3.2.2. Первинне ознайомлення з твором (читання твору вчителем та учнями)

- Зараз я вам читатиму казку, а ви уважно слухайте її. Будьте уважні та слідкуйте, адже  потім я можу зупинитись і хтось інший читатиме її,також вам потрібно буде відповісти на запитання. (тільки ти!!!).

3.2.3. Перевірка первинного ознайомлення з твором

А)(емоційно-оціночна бесіда)

- Який заголовок казки?

Як би ви її назвали по іншому?

Б) характеристики дійових осіб

- Хто головні герої? (Цап та баран)

- Чи є в казці ще герої?(Чоловік, жінка та вовки)

- Знайдіть негативну рису барана котра згадується в казці (несміливий),а яка позитивна?(дужий) Або іншими словами – сильний.

-А зараз знайдіть негативну рису цапа. Тож яка негативна риса цапа?(Він був не дужий)тобто він був слабким, а яка тоді позитивна (Сміливість)

- Які ви всі кмітливі! Як бачите ми з вами відкрили ще два нових слова «зможе, Де» та збагатили наше сонце промінчиками.

3.2.4. Словникова робота «Довідкове бюро»           

- В наші казці є багато незнайомих слів, я пропоную переглянути казку та відмітити олівцем незнайомі вам слова. На це у вас є дві хвилинки.

- Тож які слова ви підкреслили?(Відсіля, п’ятами накивати, курінь, прибратись, ворожити, ворожбит, майнули, торба, збудешся, компанія, ломака)

- Зараз я вам постараюсь їх пояснити , а ви запам’ятати їх.

- Прочитаємо колонку слів: курінь, торба, ламака, компанія.

верніть увагу як поставлений в цих словах наголос в словах він виділений червоними літерами. Чи знаєте ви значення  цих слів? (Хто знає підніміть руку та скажіть)Зараз ми їх розглянемо більш детальніше, але для початку скажіть мені на яке питання відповідають ці слова?(що,що,що, хто)Тобто ці слова означають істоту та не істоту(Слайди зі словами і їх значенням )

Курінь — легка будівля, сторожка.

Торба – сумка.

 Ломака – гілка.

 Компанія – група людей, друзів.

- Наступна група слів:

будешся,

майнули,

прибрались.

Чи знаєте ви значення цих слів?Що вони означають?(Вони означають дію чогось)

Збудешся – позбавитись чого-небудь.

Майнули – пішли, втекли.

Прибрались – пішли геть.

- Далі в нас ідуть слова: ворожити, ворожбит. Як ви думаєте що в них є спільне?(Частинка слова ворож, -спільна частинка …) Які ви уважні!

Ворожити — передбачати, вгадувати.

Ворожбит — той, хто ворожить. Ворожка – та, що ворожить.

- І ще одні слова які в нас є відсіля і п’ятами накивати, ці слова є старими, адже казки як ми і говорили теж ЗАСТАРІЛІ  , тому ми рідко з вами їх вимовляємо.

Відсіля – звідси.

П'ятами накивати — це є вислів який означає швидко втекти.

-Бачите скільки незнайомих і старих слів є, думаю ви їх не пам’ятатимете.

3.3. Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання  

1) Діти хто є головними героями вірша? (Цап та баран) Доведіть це рядками із тексту. Хто знайшов рядок піднімає руку.

2) Що зробили цап та баран коли їх прогнали? Знайдіть цей фрагмент у творі, та зачитайте його.

 

3) Що сказали вовки коли до них прийшов цап та баран? Зачитайте

4) Яка реакція була у вовків і що вони робили, коли їх показали голову?

5) Що сказав роздумавшись один вовк?

6) Чим закінчилась казка?

*Фізкультхвилинка (відео)

- А зараз трішки відпочинемо, встаньте з-за парт та повторюйте рухи з монітору.

* фізкультхвилинка

4.Узагальненя знань, умінь і навичок.

4.1 Риси характеру цапа та барана

- А зараз ми з вами поділимось на команди, перша команда будуть хлопчики, друга дівчатка, ваше завдання таке:хлопчикам потрібно підібрати одну позитивну та негативну риси характеру барана, а дівчатка – цапа.

- Яка негативна риса барана (Не стриманий )(перевертаю хмаринку та кладу її в низу дошки), а позитивна –(сильний).. А зараз дівчатка скажіть які ви риси підібрали цапові? (Боягуз - мудрий)

- Молоці ми відкрили з вами останнє найголовніше слово, слово «розум»

4.2. Робота над прислів’ям

4.2.1. Гра «Склади прислів’я »

- От і прогнало наше сонечко краплинки і відкрило наше прислів’я, але з ним щось не так. Як ви думаєте що з ним не так?(В ньому перемішані слова). Хто спробує його скласти? Але не забувайте що речення в нас повинно починатися з великої літери і в кінці поставлена крапка

- Тож яке прислів’я у вас вийшло?(Де сила не зможе, там розум допоможе.

4.2.2. Аналіз прислів’я

- Як ви думаєте про кого мова іде в цьому прислів’ї?(Про цапа та барана)

- А як ви ще розумієте це прислів’я?( Сенс прислів’я у тому, що не всі питання та проблеми можна вирішити грубою фізичною силою. Інколи доводиться хитрістю знаходити вихід. Наприклад, не всі двері можна вибити плечем. Але, доклавши розумових зусиль, відімкнути чи зламати сам замок на двері. Чи, наприклад. влізти крізь вікно. Сила не завжди доречна.)

5.Підсумок уроку.

5.1. Підсумкова бесіда

- Наш урок підходить до завершення. - А тепер продовжіть речення:

- Сьогодні на уроці я вчився…

- Я дізнався….

- Мені було цікаво..

- На наступному уроці хочу більше дізнатися

5.2. Оцінювання роботи учнів на уроці

- На сьогоднішньому уроці ви були активні і дуже старанні. Підрахуйте свої промінчики в кого є 5 і більше ви отримуєте хорошу оцінку в кого менше 5 ви теж добре постарались, але на наступний раз будьте уважнішими.

5.3. Інструктаж до виконання домашнього завдання

- А зараз відкрийте свої щоденники, та запишіть домашнє завдання. Прочитайте казку вдома та за малюнками навчіться її розказувати.

5.4. Прощання з учнями

- Дякую за вашу співпрацю, та не забувайте посміхатися один одному. До побачення!

docx
Додано
14 травня
Переглядів
124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку