Літературне читання
Тема: Урок позакласного читання «Весну-красну зустрічаємо. Що ти нам, весно, принесла»
Мета: поглибити знання учнів про весняні явища, прикмети, їхні особливості, навички свідомого виразного читання, вчити помічати красу природи,т розвивати уяву, пам'ять, мислення, виховувати любов до природи, бажання берегти і любити її.
Хід уроку
Як гуде бджілка?
Як дує вітерець?
Уявіть, що у вас в руці кульбабка. Понюхайте її, насолодіться її ароматом? Але через деякий час квітка кульбабки перетвориться на легеньку кульку. Дмухніть на неї.
Загадка «Хто я?»
Привітанням журавля
Я пробуджую поля,
Небеса і ручаї.
Я заквітчую гаї.
Відгадайте, хто вона,
Ця красуня чарівна?
Здавна зустрічали весну дівчата, водили хороводи, співали веснянки.
(дівчата навколо весни водять хоровод)
А вже красне сонечко
Припекло, припекло,
Ясне – щире золото
Розлило, розлило.
На вулиці струмені
Воркотять, воркотять
Журавлі курликають
Та летять, та летять.
Засиніли проліски
У ліску, у ліску.
Швидко буде земленька
Вся в вінку, вся в вінку.
Ой, сонечко – батечку
Догори, догори
А ти, земле – матінко,
Уроди, уроди!
Але весна прийшла не сама. Вона привела трьох своїх братів. Впізнайте їх:
1 брат
Ще вітер зимовий з дощем загуде,
Ще сніг острівками блищіть де-не-де,
Береза сережки свої розпускає
Чи ви здогадались, коли це буває?
2 брат
Місяць – славний квітникар –
Сонячно та рясно.
Уквітчав наш календар
Першим цвітом – рясним.
3 брат
А в цім місяці підряд
Маємо багато свят.
Зеленіють буйно трави
То іде веселий …
А тепер наші брати, кожен займає місце у своїй групі і ми починаємо презентувати наших братів. Ми маємо такі зупинки. Кожна група розповість:
«Березень»
1 учень. У березні починає рухатися сік у беріз, тому в народі кажуть: «місяць – соковик». На березах розпускаються бруньки. «примхливий» - тому що то сніг, то мороз, то дощ.
2 учень. Якщо граки прилетіли прямо на гнізда – буде гарна весна. Побачив шпака – знай: весна біля порога. З берези багато соку – літо буде дощове.
3 учень. У березні 7 погод: сіє, віє, кружить, мете, рве, зверху ллє, знизу мете.
Весна днем красна, а на хліб пісна.
4 учень. Блищать у мене віти
Мов срібло, на морозі.
І на весні п’ють моди
Мої прозорі сльози. (березки)
Навесні я зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку. (пролісок)
5 учень. Березень
Зійшли сніги
Шумить вода
Весною повіва.
Земля квіточки викида,
Буяє травка молода,
Все мертве ожива
Веселе сонечко блищить
Проміння щедро ллє,
Гайок привітно шелестить
Неначе кличе пригостить,
Струмочок виграє.
6 учень. Тепле сонечко пригріло
Розтає увесь сніжок
І несміло перші квіти
Виглядають у садок.
Кожна гілочка тріпоче
Хоче листячко розкрить,
А травичка на горбочку
Ізумрудом мерехтить.
7 учень (символ – не ломати берізки)
Але треба пам’ятати, що збираючи березовий сік, не можна ломати гілки, а соку брати стільки, щоб дерево не засохло. Після того, як набрали сік, дерево треба полікувати, замазати глиною місце звідки тік сік.
2 група – «Квітень»
1 учень – зацвітають проліски, кульбабки, фіалки, конвалії, крокуси, сади уквітчані білим цвітом – настає квітень. З різних місць повертаються птахи.
2 учень . Жайворонок прилетів – настане стійке літо. Проліски і підсніжники розкривають пелюстки на гарну погоду, закривають на непогоду. Грім на початку квітня - буде тепле літо.
3 учень. До першого грому земля не розмерзається. Прийде тиждень вербовий – бери віз у дорогу дубовий. Посій упору – будеш мати зерна гору.
4 учень. Високо, високо
В небі літає
Першим про весну
Нас сповіщає. (жайворонок)
Швидко скрізь цей птах літає
Безліч мошок поїдає
За вікном гніздо будує
Тільки в нас він не зимує. (ластівка)
5 учень. Ряст, медунка розквітають,
Загули джмелі і бджоли.
Рідний край пташки вітають
Квітне в квітні все довкола.
6 учень.
- Де ти, ластівко, літала?
Де ти зиму зимувала?
- за лісами, за морями
Я носила телеграми.
В них весела новина:
«Повертається весна!»
7 учень (символ не зривай первоцвіти)
Треба пам’ятати, що більшість первоцвітів занесені до Червоної книги України. Не можна їх зривати, хай вони прикрашають нашу землю.
3 група «Травень»
1 учень. Небо у травні блакитне, чисте. Можна почути розряди грому. Гай розвивається, сади зацвітають, буйно цвітуть трави, це пора заготівлі лікарських трав.
2 учень. Холодний та вітряний травень корисний для вражаю. Якщо травневий дощ починається великими краплинами, то ненадовго.
3 учень. Якщо у травні дощ надворі , то восени хліб у коморі. Травнева роса краще вівса. Сухий березень, теплий квітень, мокрий травень – буде хліба врожай.
4 учень. Жили братик і сестриця
Люди бачили дивицю,
А про брата тільки чули.
Хто ж ці незнайомці були? (грім і блискавка)
Сонечко в травні зійшло
Усміхнулось, розцвіло,
Потім стало біле – біле
І за вітром полетіло. (кульбабка)
5 учень. Люблю я час весни весною,
Коли травневий перший грім,
Немовби тішачися грою
Гуркоче в небі голубим.
Гримить відлуння голосно,
От дощик бризнув, пил летить.
Краплин прозорчасте намисто,
На сонці золотом горить.
6 учень. Білим цвітом – первоцвітом
Все покрилося в саду
І стежками ходить вітер
Грає пісню на дуду.
А до нього урочисто
Озиваються пташки.
Перше листя, мов намисто,
Вигаптовує гілки.
7 учень. (символ травня – місяць тиші) у травні з’являються в садах, лісах і парках маленькі дитинчата, птахи висиджують яйця, тому треба дотримуватися тиші.
Ось ми і привітали наші весняні місяці.
5. Підсумок уроку. На парті лежать квіточки. Напишіть свої побажання весні та приклейте на наше дерево, щоб вони заквітчало.