Літературні диктанти. 5 клас

Про матеріал
Літературний диктант є одним з поширених й ефективних видів роботи з учнями на уроці. Попри зміни класичних форм і методів, він залишається актуальним. Цей вид завдань можна використовувати на різних етапах уроку: перевірки та корекції засвоєних знань, актуалізації знань, закріплення вивченого.
Перегляд файлу

Матеріал узагальнила

Кулик Наталія Іванівна, вчитель української мови та літератури

Комунального закладу

«Навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів – академічний ліцей № 15 » Кам’янської міської ради

 

Методичний коментар

   Літературний диктант є одним з поширених й ефективних видів роботи з учнями на уроці. Попри зміни класичних форм і методів, він залишається актуальним. Цей вид завдань можна використовувати на різних етапах уроку: перевірки та корекції засвоєних знань, актуалізації знань, закріплення вивченого.

   Літературний диктант як прийом навчання виправдовує себе на уроках української літератури, бо має кілька позитивних характеристик. Літературний диктант дає змогу оцінити практично усіх учнів на уроці, економно використавши при цьому час. При перевірці робіт здійснюється принцип особистісно-зорієнтованого навчання, оскільки, перевіряючи загальний рівень підготовки класу, є можливість побачити пробіли в знаннях конкретних учнів. Це дає змогу учителеві спланувати наступний урок так, щоб усунути ці недоліки. Літературні диктанти мають дещо спільне із тестовою перевіркою знань, але, на відміну від тестів, не вимагають від учнів вибрати правильну відповідь, а вимагають на основі прочитаного твору дати своє закінчення запропонованого речення.

   Систематичне проведення літературних диктантів формує навички уважного читання художнього твору й біографії письменника, вміння визначати головне, співставляти події.

 

Світ фантазії, мудрості

Міфи та легенди українців

Закінчити речення

  1. Усна народна творчість – це….( народні казки, легенди, перекази, пісні).
  2. Українських народних пісень нині нараховують майже ….(триста тисяч).
  3. Розповідь казкового чи фантастичного характеру про незвичайну подію або життя й діяльність якоїсь особи - це …( легенда).
  4. Учені поділяють легенди на три різновиди: ….(міфологічні, біблійні, героїчні).
  5. Розповідь, що передає уявлення наших предків про створення світу, його будову, про богів і демонів, різних фантастичних істот -  це  … (міф).
  6. Про походження сузір’я Віз розповідається у творі …( «Про зоряний Віз»).
  7. Пес живе коло людини, бо …. (вона сильніша навіть за лева).
  8. Обличчя Дажбога уявлялося нашим предкам  подібним до …(сонячного кола, із русявою бородою-промінчиками).
  9. Захисниця людей від усякого зла, добра «хатня» богиня – це…               ( Берегиня).
  10.  Зілля, яке горить і не згорає, має назву …( неопалима купина).
  11. Карпати (за народним переказом) стали називати на честь … (Карпа).
  12. Черепаха допомогла закоханим, а в морі відтоді є …( перли й мушлі)

 

Народні перекази

Дати відповідь на питання

  1. Що таке народний переказ? (Усне оповідання про визначні історичні події та їх героїв).
  2. Які бувають народні перекази за змістом? (Сумні й жартівливі).
  3. Чим народні перекази близькі до легенд? (Герої наділені богатирською силою, непереможністю).
  4. У чому полягає різниця між народними переказами й легендами? (Значно менше (а іноді й немає) фантастичних елементів, більше фактичних подій, достовірності).
  5. З якими кочовими племенами  воював князь Володимир? (Печенігами).
  6. На яке місто напав ворог, скориставшись відсутністю князя? (Білгород).
  7. Які риси властиві старцю з переказу  «Білгородський кисіль»? (Хитрість і мудрість).
  8. Що повинен вміти робити хлопець під час прийому у козаки? ( Варити кашу).
  9. Яким повинен бути хлопець, щоб його прийняли у запорожці? (Розторопним і догадливим).
  10.  У якому місті козацько-селянське військо у переказі «Ой Морозе, Морозенку» обложило замок? ( У Львові).
  11.  Що робили підлі пани, щоб знищити Морозенка? ( Підсилали таємних убивць, робили засідки, стріляли  куплені золотом найманці).
  12.  У якому місті загинув Нестор Морозенко? (Збараж).

 

 

 

Народні казки

Заповнити пропуски

  1. Казка – усне народне оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні. Вигадка в ній пов’язується з життям людини, з її мріями про кращу долю.
  2. Дійовими особами в казках найчастіше бувають люди, тварини та явища природи.
  3. Казки за змістом поділяються на кілька груп: про звірів, побутові, фантастичні.
  4. У казках часто трапляються чудодійні предмети: скатерка-самобранка, шапка-невидимка, меч-кладенець, чарівна палочка, чоботи-самоходи, жива й мертва вода.
  5. Казкам властиві трикратні повтори.
  6. Казки мають просту будову: типовий початок  (зачин), основну частину, кінцівку.
  7. До казки можуть входити невеликі пісні, загадки, прислів’я, приказки.
  8. Узяв дядько ті два кораблі з усім добром і поїхав додому.
  9. Багатий уважає, що ситнішим над усе є панські кабани, а прудкішим – хорти, а миліше над усе – гроші.
  10. Було собі два брати – один убогий, а другий багатий.
  11. У помешканні Оха переважає зелений колір.
  12. Веде дурень своє військо до царя.

 

 

Літературні казки

Іван Франко. «Фарбований Лис»

Закінчити речення

  1. Казки, які складають письменники, називаються ….(літературними).
  2. Як і в народних казках,  дійовими особами є…. ( люди, тварини, рослини).
  3. Літературна казка може бути …(прозовою і віршованою).
  4. Іван Франко народився … (27 серпня 1856 року).
  5. У бібліотеці І. Франка було майже … ( 500 книжок).
  6. Іван Франко у Відні захистив наукову роботу, здобувши ступінь … (доктора філософії).
  7. Лис пообіцяв своїм товаришам, що …(в білий день піде до міста і вкраде курку з торговиці).
  8. Рятуючись від собак, Лис Микита сховався у … (діжці з фарбою).
  9. Першим побачив Лиса Микиту й перелякався …(Вовчик-Братик).
  10.  За словами Лиса Микити, його виліпив з небесної глини…( Святий Миколай).
  11.  З нагоди роковин царювання Лиса Микити звірі надумали влаштувати … ( концерт).
  12.  Серце Лиса Микити було переповнене, його обережність заснула і він …( задзявкав по-лисячому).

 

 

Василь Королів–Старий. «Хуха-Моховинка»

Вірю чи не вірю

  1. Справжнє прізвище Василя Королів-Старого Королів. (Так).
  2. Письменник навчався у Полтавській медичній академії. (Ні).
  3. У 1919 році Василь Королів–Старий переїхав до Києва. ( Ні).
  4. Збірка казок, яка побудована на фольклорному матеріалі, має назву «Нечиста сила». (Так)
  5. Хухи – це добрі лісові духи у слов’янській міфології. (Так).
  6. Хуха-Моховинка народилася ранньою весною. (Ні).
  7. Моховинка була лісовою хухою. (Так).
  8. Хо-Суковик зруйнував хатку Моховинки. (Ні).
  9. Моховинка врятувала козу Лиску. (Так).
  10.  Дід уважав хух лихими тваринами. (Так).
  11.  Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності. (Так).
  12.  Моховинка попросила діда, щоб він більше не ходив до лісу.(Ні).

 

 

Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон»

 Відповісти одним словом

  1. Василь Симоненко народився на …(Полтавщині).
  2. Мама поета працювала …(вчителькою).
  3. У Києві В.Симоненко навчався на факультеті …(журналістики).

4.Події, про які йде мова у казці «Цар Плаксій та Лоскотон» відбуваються у країні з дивною назвою …(Сльозолий).

5. Як звали синів Плаксія? (Плаксуни).

6.Що носив з собою дядько Лоскотон у розмальованій торбині? (Сміх).

7. Як звали царського посіпаку? (Макака).

8. Хто став зятем царя Плаксія? (Макака).

9. Куди пішов Лоскотон після свого звільнення? (На весілля).

10. Що трапилося з Плаксієм? (Помер).

11. Де поділися Плаксуни? ( Втекли).

12. У кого з персонажів казки голова була схожа на бочку? (Плаксія).

 

Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Як уважно ви читали художній твір?

1.Яке повне ім’я головної героїні повісті «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»? (Галя).

2.Що надумала вишити Аля на рушникові для бабусі? (Червоних півнів).

3. Чому ромашки видалися Алі дивними? (Не було ні стебел, ні листя, ні коріння).

4. Які слова любить повторювати Недоладько? («От такий компот»).

5. Нитками якого кольору Аля пришила крильце бабці? (Червоного).

6. Скільки було кімнат з телефонами в Недограді? (Жодної).

7. У що був одягнений  Недороль Десятий? (Нічну сорочку і ковпак з китицею).

8. Що стояло у ніші Тронної Зали? (Залізні лицарські лати).

9. Як називалася чарівна книга? («Справаномер).

10. Яке вбрання мав кат? (Червоний ковпак з вирізами для очей).

11.Чим намалювала Аля Недоладьку друге вухо, підправила ніс і продовжила коротку ліву ногу? (Вуглиною).

12. Ким влаштувався працювати Недороль Десятий? (Нічним сторожем).

З народної мудрості

Закінчити речення

  1. Загадки – це …(короткі й дотепні описи людей, тварин, предметів, подій, явищ, які треба розпізнати й відгадати).
  2. Назва загадка походить від слова…( гадка, тобто думка).
  3. Загадки поділяються на кілька видів: ….( про людей, тварин, рослин).
  4. Загадки можуть бути створені як прозовою мовою, так і…(віршованою).
  5. Окрім фольклорних загадок, бувають і ….(авторські).
  6. Довершений за змістом вислів про риси та вчинки людей з повчальним характером -  це  ….(прислів’я).
  7. Приказка – це …( образний вислів, що влучно характеризує людину, але, на відміну від прислів’я, висловлює думку неповно).
  8. У прислів’ях є висновок з першої частини, а в приказках є лише…(натяк на нього, його треба додумати).
  9. Химерний, маленький, бокастий, товстенький коханчик удавсь. Це …(вареник).
  10. Віршований твір, у якому початкові літери кожного рядка утворюють якесь слово або фразу, - це ….(акровірш).
  11. Автором вірша «Хто розмовляє?» є…(Л.Глібов).
  12. Хто підписувався псевдонімом Дідусь Кенир? (Л.Глібов).

 

Історичне минуле нашого народу

Літописні оповідання. «Повість минулих літ»

Заповнити пропуски

  1. Серед небагатьох книг княжої доби, що дійшли до наших днів, є «Повість минулих літ».
  2. Літопис – це найдавніший вид літератури, що являє собою розташовані в часовій послідовності коротенькі замітки й докладні оповідання про історичні події.
  3. Літописи одночасно є як історичними документами, так і художніми творами.
  4. Найбільше до створення «Повісті минулих літ» долучився Нестор Літописець – чернець Києво-Печерського монастиря.
  5. У літописі ведеться розповідь про історію України від найдавніших часів до 1110 року.
  6. Головна думка «Повісті минулих літ» - захоплення героїчним минулим.
  7. «…І збудували вони місто в ім’я старшого брата свого і нарекли його Київ».
  8. Святослав і його дружина вірили в Перуна і Волоса.
  9. Напав на Святослава Куря, князь печенізький.
  10. Князь Володимир вибрав християнську віру.
  11. Коли князь Ярослав перебував у Новгороді, печеніги взяли в облогу Київ.
  12. Князь Ярослав у Києві збудував церкву Святої Софії.

 

 

 

Олександр Олесь. «Ярослав Мудрий»

Вірю чи не вірю

  1. Четвертого брата Святополка звали Ярослав? (Так).
  2. Святополк зруйнував міста і села? (Так).

3. Святополка в оповіді «Ярослав Мудрий» названо співцем? (Ні)

4. Київ у давні часи називали Царгородом? (Ні).

5. За князювання Ярослава Мудрого чужоземні посланці боялися заходити до Києва? (Ні).

6. Ярослав Мудрий воював з греками, німцями, італійцями, чехами, уграми? (Ні).

7. Ярослав понад Сяном збудував місто Ярославль? (Так).

8. Мстислав у поєдинку подолав Редедю?  (Так).

9. Боян «сплів йому (Ярославу) вінок безсмертний із пісень безсмертних слів»? (Так).

10. Європейські правителі вважали за честь поріднитися з Ярославом? (Так).

11. Ярослав Мудрий перед смертю  звернувся до синів із проханням жити в злагоді?  (Так).

12. Нащадки Ярослава Мудрого виконали його заповіт? (Ні).

 

Рідна Україна. Світ природи

Тарас Шевченко

Степан Васильченко. «У бур’янах»

Як уважно ви читали художній твір?

  1. У якому місяці народився Тарас Шевченко ( за старим стилем)? ( У лютому).
  2. Як звали сестру Т.Шевченка, яка була свідком народження хлопчика? (Катерина).
  3. Яке ім’я було у мами поета? (Катерина).
  4. На яку роботу треба було йти матері? (Прясти до пані).
  5. Кому доводилося доглядати малого Тараса? (Сестрі Катерині).
  6. Де залишала Катря малого Тараса? (У ромашках).
  7. З ким порівнює Степан Васильченко Тараса Шевченка? (З Кармелюком).
  8. Де вечеряла Шевченкова родина теплого квітневого вечора? ( Під яблунею).
  9. Хто співав пісню про вози, ярма та волів? (Чумаки).
  10.  Хто привіз хлопчика додому? ( Чумаки).
  11.  Які стовпи начебто бачив малий Тарас? (Залізні).
  12.  Про якого чоловіка з Поділля часто згадують батьки поета? (Кармелюка).

 

 

 

 

 

 

 

Євген Гуцало. «Лось»

Продовжити речення

  1. Євген Пилипович Гуцало народився в селі …(Старий Животів на Вінниччині).
  2. Батьки письменника працювали … (вчителями).
  3. Після закінчення школи Євген Гуцало навчався у…(Ніжинському педінституті).
  4. Старий і бувалий лось жив у…( заповіднику).
  5. Коли лось ступив на лід, то …(річка під ним затріщала).
  6. Від переслідування вовчою зграєю лося врятували …(мисливці).
  7. Приїхали по хмиз плечисті, з широкими лагідними лицями… (двоє хлопчиків).
  8. Щоб врятувати лося, старший брат узявся рубати… (лід).
  9. Коли пролунав постріл, то лось …(деякий час ще продовжував бігти вперед).
  10.  До хлопців підійшов…(рідний дядько Шпичак).
  11. Діти все ще не вірили, що лось… (мертвий).
  12.  Роги лося були схожі на…(дикий розложистий кущ).

 

Григір Тютюнник. «Дивак»

Дати відповідь на питання

  1. Де народився Григір Михайлович Тютюнник? (У селі Шилівка на Полтавщині).
  2. Якою мовою були написані перші твори письменника? (Російською).
  3. Яка пора року згадується в оповіданні «Дивак»? (Зима).
  4. Яку пташку побачив хлопчик у лісі? (Дятла).
  5. Як назвав Федько Токайло Олеся? (Зрадником).
  6. Хто промайнув куширами на дні річки? (Щука).
  7. Що попросила намалювати Матильда Петрівна учнів? (Горщечок).
  8. Яку оцінку отримав Олесь за свій малюнок? (Двійку).
  9. Як звали дідуся хлопчика? (Прокіп).
  10.  По що поїхали дідусь та Олесь? (По солому).
  11.  Де спав хлопчик? (На печі).
  12.  Хто приснився Олесеві? (Івасик-Телесик).

 

 

 

 

Микола Вінграновський. «Сіроманець»

Чи правильне твердження?

  1. Сіроманець був молодим вовком. (Ні).
  2. Сіроманця любили конюхи й пастухи. (Ні)
  3. Вовк був сліпим. (Так).
  4. Чепіжний, тікаючи від вовка, ускочив у болото. (Так).
  5. Батько Сашка був ветеринаром. (Ні).
  6. Сіроманця відправили в обласний звіринець. (Ні).
  7. Льотчики врятували непритомного вовка. (Так).
  8. Сіроманець залишив Андрійка в ямі і побіг кликати людей на допомогу. (Ні).
  9. Сашко мріяв бути лісником. (Так).
  10.  Сашко й Сіроманець пішки вирушили в Київську лікарню для сліпих. (Ні).
  11.  Лікарі вилікували вовка. (Ні).
  12.  Нарешті старий вовк знайшов собі пару. (Ні)

 

 

docx
Додано
9 квітня 2020
Переглядів
4698
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку