Євген Гуцало. Основні відомості про письменника.Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань

Про матеріал
Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань.

Номер слайду 2

Євген Пилипович Гуцало

Номер слайду 3

Література для дітей. Від початку своєї творчості Є. Гуцало залюбки писав про дітей, про світ дитинства. Збірка оповідань “У лелечему селі” вийшла у видавництві “Веселка” 1969 року і стала однією з кращих. Серед улюблених Гуцалових персонажів – підліток або дитина з незвичайною, поетичною душею. Дітям написано книги новел “Олень Август” (1965), “Пролетіли коні” (1966), “З горіха зерня” (1967), “У лелечему селі” (1969), “Дениско” (1973), “За обручем” (1976), “Зелене листячко з вирію” (1977), “Саййора” (1980), “Жовтий гостинець” (1981) та ін. За повість “Саййора” та збірку оповідань “Пролетіли коні” Євген Гуцало у 1985 році удостоєний високого звання лауреата Державної премії України ім. Т. Г. Шевченка.

Номер слайду 4

Оповідання “Лось”Оповіда́ння — невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу. Особливості оповідання:• невеликий обсяг;• зображено переважно один епізод;• події відбуваються протягом короткого часу;• невелика кількість дійових осіб;• написане прозовою мовою.

Номер слайду 5

Аналіз оповідання “Лось”Тема твору: зображення порятунку лося дітьми та його смертельного протистояння з браконьєром.Ідея твору: засудження браконьєрства, заклик бережно відноситися до тварин. Мета твору: стань другом природи. Проблематика твору: життєва позиція людини, ставлення людини до природи, жити по совісті. Жанр: оповідання Композиція твору. Експозиція: лось – житель заповідника. Зав'язка: лось відчув небезпеку поза заповідником Розвиток дій: зустріч світанку на галявині, у річковому полоні, допомога хлопчиків. Кульмінація: постріл браконьєра Шпичака. Розв'язка: загибель лося та осуд браконьєрства.

Номер слайду 6

Характеристика дійових осіб твору.(Чий це опис??? Запишіть у зошит персонаж та 2-3 цитати). Лось (головний персонаж);брати-підберезовики,дядько Шпичак«Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, з якого обнесло листя»;«Він був старий і бувалий самець»;«Неквапно попрямував до тієї галявини, на якій любив найчастіше бувати... в ній, прилігши, лось міг сховатися до половини»;«…опустив голову, принюхуючись до ополонки, далі, з витягнутою шиєю, ступив ще трохи, ось-ось маючи торкнутися губами до осклілого блакитного шумовиння, ніздрі затремтіли в передчутті холодної води»;«... Намагався поводитися обачно... сили поступово покидали його; він поводився смирно»; «...він виявився дужий і життєлюбний...»; «Він пробуватиме безперервно, доти, доки дихатиме»; “Він не боявся людей».

Номер слайду 7

Характеристика дійових осіб твору.(Чий це опис??? Запишіть у зошит персонаж та 2-3 цитати). Лось (головний персонаж);брати-підберезовики,дядько Шпичак- «Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями, і схожі один наодного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда»;- «Вони охопили зором ріку, і їхні лиця ще більше пом'якшали однавколишнього простору...»;- «Але старший брат був розсудливий та відважний, і сокира в його руках незакуняла. Узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега, а молодший тупцявбіля нього і, не знаючи, чим допомогти, тільки зітхав та нетерпляче бив себедолонями по стегнах та по боках»;- «Озиралися, намагаючись побачити мисливця, проте не запримітили і,набравши в груди гіркого повітря, чимдуху погнали туди, де лежав лось»;- «Менший підберезник одвернувся, приховуючи сльози. Старший брат узявйого за руку й, не кажучи більше ні слова, повів до саней».- «Діти нічого не сказали — вони ніяк не могли відірвати очей од лося, який ніразу й не поворухнувся, хоча вони й чекали на це».

Номер слайду 8

Характеристика дійових осіб твору.(Чий це опис??? Запишіть у зошит персонаж та 2-3 цитати). Лось (головний персонаж);брати-підберезовики,дядько Шпичак. Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, здовгими халявами, чоботях, в яких тонув мало не по пояс, дядько зупинивсяпоряд із дітьми»;«Мабуть, також був здивований, що оцей могутній звір лежить на землі. Дядько тримав у руці рушницю, але з таким виглядом, ніби збирався від когось захищатись. На губах у нього запеклась біла смага,— мабуть, од якогось раптового, скороми-нущого переживання»;«Ану замовчіть мені,— ще дужче розгнівався дядько,— бо дістанеться вам од мене й од батька вашого! Будете розумні, то матимете й собі м’яса, не скривджу»; «...треба думати про те, щоб якось його заховати, замівши сліди, бо діти таки подалися в заповідник, щоб заявити охороні,— в цьому не сумнівався»;«Тепер дивився на звіра й хотів вірити, що лось оживе. Так, як ще недавно дітям, йому дуже кортіло, щоб лось підвів голову, звівся на стрункі міцні ноги і неквапно побіг до лісу, як іще недавно біг, поки дорогу йому не перетнула куля».«….він помітив його одночасно з дітьми і, присівши у виямку, тільки посміювався, коли взялися визволяти його з ополонки. Не вірив, що то їм вдасться, він думав, що лось таки знесилиться і його раніше чи пізніше затягне під лід».

Номер слайду 9

Що для вас добро, а що - зло? Чи можна стверджувати, що добро завжди перемагає зло?Доброта – чутливе, ніжне ставлення до людей. Милосердя – співчуття, жалість, жаль. Співчуття – чуйне ставлення до чийогось горя, до чиїхось переживань. Гуманність – людяність у своїх діях і ставленні до інших людей. Людяність – доброзичливе, чуйне ставлення до інших; уважність до чужих потреб.

Номер слайду 10

Дайте відповіді на запитання (усно): За якими ознаками ви розпізнаєте носіїв добра і зла? Хто є ким у творі?Чому лось не дуже злякався появи хлопчиків?Чому загинув лось? Перекажи докладно цей епізод із твору. Як поводилися хлопчики з дядьком після загибелі лося? Про що свідчить така їхня поведінка?Чому автор не називає імен хлопчиків, а дядька називає на прізвище?Які почуття викликав у вас вчинок Шпичака? Яким ви бачите Шпичака біля вбитого ним лося?Що перемогло у творі – добро чи зло? Що є шляхом до перемоги добра?Чи сподобалося тобі оповідання? Що тебе в ньому вразило?Що автор хотів сказати нам, читачам оповідання?

Номер слайду 11

Домашнє завдання. З’ясуйте, чи занесений лось до Червоної книги України (усно). Придумайте своє завершення оповідання “Лось”. Запишіть його у зошит (3-5 речень)Підготуйтеся до контрольної роботи.

pptx
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
3630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку