Літературні ігри з української літератури для 5 класу з тем «Світ фантазії та мудрості» «Історичне минуле нашого народу»

Про матеріал
Літературна гоа "Вірю - не вірю",Літературна гра-загадка "Упізнай мене", конкурс на кращого мандрівника.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Літературні ігри

 з української літератури

для 5 класу з тем

 

«Світ фантазії та мудрості»

«Історичне минуле нашого народу»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Літературна гра «Вірю – не вірю!»

 

Умови гри.

Кожне твердження починається словами: «Чи вірите ви, що…» Учні повинні погодитися з цим твердженням або ні та аргументувати свою думку.

 

1.Чи вірите ви, що Хуха –моховинка народилася на болоті? (Ні, Хухи не люблять вогкого. Хуха   народилася в старому бору).

 

2.Чи вірите ви, що «якийсь дивний і страшний звір, синій-синій, з препоганим запахом» був вовком? (Ні, він був лисом. Казка І.Франка «Фарбований Лис»).

 

3.Чи вірите ви, що мудрому братові допомагали два ворона, два щури та два коти? (Ні, мудрому брату із казки І.Липи «Близнята» допомагали два ворона, два щури та дві собаки).

 

4.Чи вірите ви, що «красний Іван» одружився з дівчиною, яка була «цілком чорна», а потім стала «біленька»? (Так. Казка «Красний Іванко і закляте місто»).

 

5.Чи вірите ви, що вовк оживив людину? (Так, у казці «Про жар-птицю та вовка»).

 

6.Чи вірите ви, що Маруся так розгадала загадку пана: ситніше над усе – панські кабани, прудкіше – панські хорти, наймиліше – гроші. (Ні. Маруся так розгадала загадку пана: ситніше над усе – земля-мати, прудкіше над усе – думка. А миліше над усе –сон»).

 

7.Чи вірите ви, що Хуха-моховинка врятувала козу Лиску? (Так. Хуха покликала на допомогу дітей, які звільнили козу Лиску із сітки).

 

8.Чи вірите ви, що з яблуні веселого брата виросли три яблуневі сади: один скляний, один залізний, один звичайний. (Ні, виросли такі яблуневі сади: скляний, золотий, звичайний. Казка. І.Липи «Близнята»).

 

9.Чи вірите ви, що «Фарбований лис» – це народна казка? (Ні, це літературна казка. Її автор – І.Франко).

 

10.Чи вірите ви, що цар Плаксій помер від грипу? (Ні, цар Плаксій помер від сміху).

 

 

 

 

 

 

 

 

Літературна  гра-загадка «Упізнай мене!»

 

Умови гри.

Учень говорить від імені літературного героя, при цьому не називаючи його, але описуючи вчинки та міркування.

 Наприклад.

Я був дуже терплячим і мужнім. Хоч як мене били чорти, я не вимовив жодного слова. Цим я врятував себе, прокляте місто Проїм та прекрасну царівну. (Красний Іванко. Казка «Красний Іванко та закляте місто»).

Я обрав третю дорогу і зустрівся з вовком, який допоміг мені здобути жар-птицю, коня до половини золотого, до половини срібного та прекрасну панну. (Дурень. Казка «Про жар-птицю та вовка»).

Я допомогла батькові відгадати загадку про те, що у світі ситніше, прудкіше, миліше над усе. (Маруся. «Мудра дівчина»)

Я був упевнений, що краще жити неправдою. За це і поплатився. Чортяки почепили мене на найвищій гіляці. (Дядько. «Про правду і кривду»)

Я вважав, що наймиліше – це гроші. (Багатий брат. «Мудра дівчина»)

Я так злякався, коли побачив нечуваного синього звіра, що мало не завив з переляку. (Вовк. І.Франко. «Фарбований Лис»)

Я можу з’їсти кожного, хто всміхнеться. (Цар Плаксій. В.Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон).

Я хотів зробити людей щасливими. Тому намагався їх потішити, розвеселити, здивувати. Для цього побудував дивовижну палату. Та всі мої зусилля виявилися марними. Я накликав на людей біду. (Веселий брат. І.Липа «Близнята»)

Я залишилася без даху над головою в люті морози. Тому змушена була шукати прихистку в хліві. (Хуха-моховинка).

Я жив з вовком, ведмедем, левом. Та зрозумів, що найбезпечніше жити з людиною, бо вона найсильніша. (Собака. Міф «Чому пес живе коло людини»).

 

 

 

Літературна гра «Вірю- не вірю» з теми

«Історичне минуле нашого народу»

1. Чи вірите ви, що  Ольга  «переклюкала» царя Костянтина? (Так. Він хотів взяти її в жінки, але  не зміг, бо  за пропозицією Ольги  хрестив її і назвав дочкою).

2. Чи вірите ви, що Володимир хрестив людей у лісі? (Ні. Володимир хрестив люд ей у Дніпрі).

3. Чи вірите ви, що древні мудреці казали: «Мовчання – срібло, а красномовство – золото»? (Ні. Древні мудреці казали «Красномовство – срібло, а  мовчання – золото»).

4.Чи вірите ви, що на сучасному гербі Києва зображений Михайло-семиліток? (Так. На гербі дійсно зображений Святий Михаїл з мечем і щитом).

5.Чи вірите ви, що козацький флот складався з човнів-ласточок? (Ні. Козацький флот складався з човнів-чайок).

6.Чи вірите ви, що давньоруський князь Святослав сповіщав своїх ворогів перед наступом: «Іду на я!» («Іду на ви!»)

7.Чи вірите ви, що Дмитрик хотів побачитися з Богданом Хмельницьким? (Ні. Він хотів побачитися з  Іваном Сірком. О.Сенатович. «Малий віз»)

8.Чи вірите ви, що «Сей семиліток – се розум народу» (Ні. «…се душа народу»).

9.Чи вірите ви, що Ярослав Мудрий  «ходив на печенігів і черкесів під Кавказ»? (Так. Про це йдеться у творі Олександра Олеся «Княжа Україна»).

10. Чи вірите ви, що Микита Кожум’яка не зміг здолати Змія”?  (Ні. Він його здолав).

11.Чи вірите ви, що І.Нечуй-Левицький любив образотворче мистецтво? (Так. Особливо картини І.Айвазовського).

12. Чи вірите ви, що князь Олег помер від свого коня? (Так. За літописом, із черепа коня виповзла змія і вжалила князя в ногу).

 

 

Конкурс на кращого мандрівника

сторінками історичних творів

Умови гри. Це індивідуальне інтелектуальне змагання. За правильну відповідь учень отримує від 1 до 3 балів в залежності від повноти й правильності відповіді. Перемагає той, хто набере найбільшу кількість балів.

Завдання

1. «Але є ще в нас орли,

        Та не тут, не в цій палаті,

        А в мужицькій простій хаті!»

Запитання. З якого твору цитата? Хто промовляє ці слова? Хто – «орел»? (Народна казка  «Микита Кожум’яка”. Князь говорить про Микиту).

2. Погляньте: став, як дуб,

   І стукає в ворота…

   Змій виглянув з вікна

   І сипле іскри з рота!!!

   Запитання. Хто «став, як дуб»?  (Микита Кожум’яка).

3. «Після хрещення покликав її цар і сказав їй: «Хочу тебе взяти в жінки собі».

Запитання. Що відповіла Ольга? («Як же ти хочеш взяти мене, коли ти сам хрестив і назвав мене дочкою?». Літописна оповідь «Про княгиню Ольгу»).

4. «Микита вже з палацу йде

    І на руках виносить…»

Запитання. Кого виносить на руках Микита? (Князівну. «Микита Кожум’яка»).

5. «Якщо не прийде хто завтра на річку – хай то багатий, чи бідний, чи нужденний, чи раб, - буде мені ворогом».

Запитання. Хто і для чого запрошував на річку? (Князь Володимир  запрошував киян на Дніпро для хрещення).

6. «Сьогодні Князь ішов, мовча, сховавши муку,

       Княгиня ж – як та ніч…. Її вели під руку».

Запитання. Чим засмучені князь і княгиня? (Змій забрав доньку. «Микита Кожум’яка»).

7. «Сидів Кий на горі, що тепер …. . А Щек сидів на горі, що зветься нині …. А Хорив на третій горі, від нього вона прозвалася … (Літописна оповідь  «Про заснування Києва»)

Завдання. Заповніть пропущені слова.

 

 

 

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRrQiUBwaU_4ycXajnyE2GYsUApipoMHz5vmLxTwT0aQ4pO4Q6ZAwРольова гра «Я – психолог»

Ігрова ситуація. Уявіть, що ви психолог і до вас на прийом прийшов Змій з казки «Микита Кожум’яка». Складіть його психологічний портрет. Напишіть рекомендації, як йому змінитися на краще.

 

docx
Додано
17 березня 2019
Переглядів
1414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку