Літературні казки. Особливості літературної казки. Відмінність літературної від народної. Іван Франко. Дитинство письменника. « Фарбований Лис»

Про матеріал
познайомити учнів із тяжким дитинством І. Франка, розкрити його як письменника-казкаря, висвітлити алегорію казки, її мораль; удосконалити навички виразно читати, дати поняття про літературну казку, виховувати почуття добра, милосердя, справедливості. Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Перегляд файлу

Літературні казки. Особливості літературної казки. Відмінність літературної від народної. Іван Франко. Дитинство письменника. « Фарбований Лис»

українська література 5 клас

Мета: познайомити учнів із тяжким дитинством І. Франка, розкрити його як письменника-казкаря, висвітлити алегорію казки, її мораль; удосконалити навички виразно читати, дати поняття про літературну казку, виховувати почуття добра, милосердя, справедливості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет І. Франка, збірка «Коли ще звірі говорили», картина з комплекту «Слово і образ».

Казка кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими й мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового,

 бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність.
В. Шевчук

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

 

II. Вивчення нового матеріалу

1. Вступне слово вчителя.

Затишно дітям в пазусі казок. Отак би й слухав про царя Салтана або про те, як весело козак обманював турецького султана. Про карих коней з полуменем грив, про чаклуна, що все на світі може. І хто б там що не говорив, а згине зло і правда переможе! Так сказала про казку Ліна Костенко. Ви перегорнули чимало казкових сторінок, які відкрили вам світ фантазії й мудрості нашого народу.

Зачитується уривок з казки «Про жар-птицю та вовка».

3 якої казки цей уривок? Хто її автор?

Так, це українська народна казка «Про жар-птицю та вовка».

А які ще народні казки ви знаєте? (Діти називають.)

Отже, автор цих творів — народ. А сьогодні ми познайомимося з казками, у яких є автор. Вони називаються літературними. (Опрацьовується стаття підручника, учні виписують визначення літературної казки.)

2. І. Франко — автор казки «Фарбований лис».

Розповідь про дитинство письменника та його казки.

У творчості І. Франка є збірка казок «Коли ще звірі говорили». Серед них славетна і неперевершена казка-поема «Лис Микита», яку син письменника, Тарас, за рівнем художньої досконалості ставив на один щабель із «Зів’ялим листям» та «Мойсеєм». А сам автор писав: «…Я найбільше люблю свого «Лиса Микиту», тому що я його написав для своїх дітей…»

Казка І. Франка, яка першою відкриває для нас дивосвіт літературних творів, має назву «Фарбований Лис». Про що, на вашу думку, в ній ітиметься? Як може вона починатися?

Діти висловлюють свої думки.

У казці багато незрозумілих слів. Звернемось до Довідкового бюро? Учениця пояснює значення слів: кпити, полуда, обпатрати, мордувати, подоба, стрій, гудз, кобели, решетитися, перчислитися.

 

Літературна казка — це художній твір про вигадані та фантастичні події, написаний конкретним автором.

 

Особливості літературної казки

 Творець — конкретна особа, авторство особисте.

 Має писемну форму.

 Текст канонічний (не можуть бути внесені довільні зміни).

 Образ героя максимально індивідуалізований.

 Число варіантів будь-яких мотивів сюжета нічим не обмежене.

 Час і місце створення казки відомі або визначаються досить точно за ознаками, прикметами часу в тексті.

 Письменник — автор, творець, який відображає життя в художніх образах за допомогою своєї уяви, властивими лише йому засобами і на відповідному матеріалі.

Робота з таблицею

Доповніть таблицю, порівнявши народну казку та літературну. Визначте спільні та відмінні риси.

Народна казка

Літературна казка

1. Містить елементи чарівного, фантас­тичного

1. Містить елементи чарівного, фантас­тичного

2. Перемагає добро

2. Перемагає добро

3. Автор невідомий

3. Автор відомий

4.

4.

 

Читання із зупинками казки «Фарбований Лис» та розгляд її змісту. Поділ її на частини:

1) Лис Микита на торговищі.

2) У бочці з фарбою.

3) Переляк у лісі.

4) Микита проголошує себе царем.

5) «Справедливе» царювання Лиса.

6) Свято в лісі.

7) Загибель Лиса Микити.

 

3. Бесіда за змістом казки.

Хто головний герой твору?

Розкажіть про спосіб життя Лиса Микити. Визначте основні риси його вдачі. Підкріпіть свою думку словами із тексту.

Поясніть, який випадок різко змінив життя Лиса?

Якою була його справедливість? Зачитайте.

Як розправилися звірі з фарбованим Лисом, викривши його обман?

Як про це говориться в тексті?

Кого й за що висміяв І. Франко в казці? Доведіть своє твердження.

Що перемагає — добро чи зло?

Мудро колись сказав І. Франко: «Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли люба мама чи бабуся розповідала казки, не забудете до смерті».

Справді, казкові герої змалечку живуть з нами, допомагають осмислювати життя, розрізняти добро і зло, фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве і потворне. Тому казка завжди цікава для нас.

Прочитайте ще раз слова Валерія Шевчука, що супроводжували нас протягом всього уроку, поясніть, як ви їх розумієте.

Учні розповідають.

 

III. Підсумок уроку

 

IV. Домашнє завдання

Виразно читати і переказувати казку «Фарбований Лис», намалювати до неї ілюстрацію; скласти невелику казку про пригоди домашніх тварин: «Якби звірі могли говорити».

 

 

docx
Додано
21 жовтня
Переглядів
195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку