Урок позакласного читання розширює знання учнів про казку як вид усної народної творчості, розвиває вміння думати, порівнювати, аналізувати вчинки казкових героїв, виховує у дітей активну моральну позицію - робити добрі вчинки;
Тема: Урок позакласного читання. Подорож у Королівство казок. Ш.Перро «Кіт у чотобях».
Мета: Розвивати в учнів навички виразного, свідомого читання, мовлення, мислення, спостереження. Поповнювати словник учнів, знання про біографію відомих казкарів. Вчити учнів орієнтуватися у структурі тексту, розвивати вміння працювати над характеристикою персонажів, відпрацьовувати види, способи та якість читання. Виховувати у дітей працьовитість, справедливість, чемність, людяність та милосердя.
Обладнання: малюнки замків, казкові герої, ілюстрації до казки Ш.Перро «Кіт у чоботях», ілюстрації до народних казок і світових казкарів, книжки світових казкарів, набірне полотно.
I.Організація початку уроку
1. Поетичне вітання
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо .
Роботу швидше починаймо.
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
II. Повідомлення теми уроку
1.Прийом «Слово вчителя»
Сьогодні у нас незвичайний урок
Сьогодні ми зробимо ще один крок,
В країну прекрасних,чудових казок.
-На минулому уроці ми з вами познайомилися з казкою Ш.Перро «Кіт у чотобях», а сьогодні відправимося у подорож в Королівство казок.
-Не за синіми морями, не за темними лісами, а зовсім поруч було Королівство. Але Королівство було незвичайне. Було в ньому 9 чарівних замків. Кожен замок мав свою незвичайну історію. Ось і сходилися з усіх куточків світу люди, щоб побувати в цих замках.
Казок країна чарівна
У гості й вас чека вона,
Отож часу не гайте.
У подорож рушайте!
2. Передбачення
-А чому так хотіли люди побувати в них? ( передбачення, відповіді учнів)
-Ми дізнаємося в кінці уроку правильну відповідь.
-То ж і ми сьогодні заглянемо до цих незвичайних замків.
III. Подорож до замків
Чимало тих казок, чимало,
Що чув ти їх колись ,колись!
І, хоч давно тих уст не стало,
Що їх казали, - а дивись,
Казки, як бджілки в пасіках,
Бринять у споминах і в снах.
(На дошці висять малюнки 9 замків, вчитель вивішує малюнок першого замку, потім другого, третього…)
1.Замок – пам’яті
- Який розділ ми з вами зараз вивчаємо?
- На які групи поділяються народні казки?
- Які це казки «про тварин»? Наведіть приклади.
- Які це казки чарівні? Наведіть приклади.
- Які це казки соціально-побутові? Наведіть приклади.
- Казки яких світових казкарів ми з вами вивчаємо зараз?
Вікторина «Впізнай казку за малюнками»
- Учні нашого класу підготували вікторину «З якої казки». (Учні зачитують уривки казок і показують малюнки)
Казки – морська глибина
Хто в них пірне аж до дна,
Той хоч і труду мав досить,
Дивні перла виносить.
2.Замок – уваги
Інформаційна студія «Повідомлення про письменників»
- Багато на уроках читання ми з вами розмовляли про письменників, казкарів. Що ви про них знаєте? Діти нашого класу підготували довідки про цих письменників. Слухайте уважно і скажете, що нового ви дізналися? (Учні розповідають про цікавинки з життя письменників).
Дружба з книгою – це свято,
Не було б його у нас
Ми не знали б так багато
Про новий і давній час.
3.Замок – пізнання
Гра « Мікрофон» (Виставка книжок)
В кожнім домі, в кожній хаті
У містах і на селі, -
Хто навчився вже читати,
Має книжку на столі.
- Подивіться на нашу виставку книжок. Скільки різноманітних казок написали письменники Г.Х. Андерсен, Ш.Перро, брати Грімм.
Перегортаючи сторінки чих казок, ми розуміємо, що казки – наші великі вчителі, що спочатку нас виховують, а потім вже розважають. У казках народ завжди цінує Людину. Ці казки вам читали бабусі, а потім і ви будете читати своїм дітям. В них живе мудрість, незгасаюче працелюбство і залишаються вони чарівними проповідниками доброти й милосердя. Заходьте, діти, частіше до бібліотеки. Читайте книжки, бо сила книжки безсмертна. Без неї людина самотня. Книга відкриває великий світ. Дружить з книгою – усі скарби знань розкриє перед вами це найбільше чудо з усіх чудес, створених людством.
4. Замок – дружби і товариськості.
-Чому так називається цей замок, ви скажете, коли прослухаєте дітей, які заспівають пісеньки з казок:(Учні співають пісеньки з казок: «Колобок», «Коза-дереза», «Івасик-Телесик», «Вінні-Пух»)
- Я по засіку метений,
Я із борошна спечений, -
Я від баби втік,
Я від діда втік,
То й від тебе втечу !
-Я Коза-Дереза, за три копи куплена,
За три копи куплена, на півбоку луплена,
Тупу-тупу ногами, сколю тебе рогами,
Ніжками затопчу, хвостиком замету, –
Тут тобі й смерть!
-Люлі-люлі, Телесику,
Наварила кулешику, –
І з ніжками, і з ручками
Буду тебе годувати!
– Телесику, Телесику!
Приплинь, приплинь до бережка!
Дам я тобі їсти й пити!
-Я Хмарка, Хмарка, Хмарка,
А зовсім не ведмідь,
Ах, як приємно Хмарці
По небу летіти!
5. Замок-мудрості
Конкурс «Мурлика»
-Ви добре знаєте, що прислів’я, скоромовки, колисанки, загадки - це народна мудрість. Вони узагальнюють народний досвід, дають пораду, застерігають від помилок. Виникає народна мудрість постійно, але найвлучніші з них передаються з покоління в покоління. Місяць тому у нас в класі був оголошений конкурс «Мурлика», хто найбільше назбирає народної мудрості про кота. Давайте зачитаємо усякі з них.
(Учні зачитують загадки, скоромовки, колисанки, прислів’я про кота)
Вивчення скоромовки
Кіт котив коток по току,
Коток накотився на лапу коту.
Фізхвилинка. Руханка з котом
https://www.youtube.com/watch?v=DmcRyF6aKOo
6. Замок – творчості (виставка малюнків)
В цьому замку ми покажемо всю свою творчість, працелюбність, художню майстерність. Вдома треба було намалювати малюнки до казки Ш. Перо «Кіт у чоботях» і розповісти, що ви намалювали словами казки.
(Учні показують малюнки і переказують уривки до них)
А все ж таки, буває часом
В душі щось дивне ворухнеться
Границя між життям і сном
Непомітно в очах затреться
І ти захочеш на часок
Послухати старих казок
7. Замок – працьовитості
Сторінки книжок завітних
Всіх по доброму навчать
Працювати і учитись
І країну шанувать!
- В цьому замку треба дружно попрацювати і розташувати малюнки в послідовності, яка подана у казці.
8. Замок – доброти (людяності і доброзичливості)
Книги дружать з дітворою
Полюби їх у житті –
І улюблені герої
Будуть друзями в путі.
Мозкова атака. Гра «Який він?»
-Давайте дамо характеристику дійовим особам коту і людожеру.
(на дошці малюнки Кота і Людожера, слова:
кмітливий, вввічливий, хвастливий, лагідний, ненажерливий, винахідливий, добрий, жадібний, дбайливий)
(Учні вставляють прикметники в набірне полотно, відповідно до героїв)
-Доведіть чому ви дібрати таку характеристику героям.
Створення сенкану
Кіт
Розумний, винахідливий, кмітливий
Допомагає,виручає, винаходить
Знаходить правильні рішення
Друг
9. Замок- здібностей
-Покажемо в цьому замку всі свої здібності.
Як маєш час, то сядь при ватрі
Або при свічці лойовій
Хай фантастично, як в театрі
Явиться в голові твоїй
Жмуток давніх оповідань,
Які ти чув колись від няні.
(Учні показують уривок-виставу з казки «Кіт у чоботях»)
ІV. Підсумок уроку
-Як ви гадаєте, навіщо люди усього світу сходилися до цих замків?
-Чи сподобалася вам подорож у Королівство казок? Чим?
-Чого навчає ця казка?
-Яке з поданих прислів’ їв виражає головну думку казки?
1. Не чини другому того, що тобі не мило.
2. Мудрим ніхто не вродився , а навчився.
3.Де сила не може, там розум допоможе.
-Який висновок можна зробити з цієї подорожі?
-Чи підтвердилися ваші припущення, які ви зробили на початку уроку?
Найкраща ж казка – це тота,
Яку пером не написати
Це та велика і свята
Яку ти в серці носиш, брате.
До неї молимося всі
В святині нашої душі.
-Ось і закінчилася подорож у чарівне Королівство. Я хочу, щоб ви не забували цих замків, згадували їх кожного дня. Хай завжди в наших серцях живуть поруч людяність і милосердя, пам'ять про минуле і мрії про майбутнє, чемність і мудрість віків, дружба та любов до ближнього. І чим більше буде на нашій рідній землі таких замків людських сердець, тим повніше буде королівство духовності українського народу.
Ідіть вперед,
Навчайтеся,
Розуму набирайтеся,
З лихом не зустрічайтеся
Хай вам щастить!