Завдання з швидкочитання для учнів 1-4 класів

Про матеріал
Вправи і завдання спрямовані на формування, розвиток і вдосконалення навички швидкого читання в учнів початкової школи. Завдання спрямовані на збагачення словникового запасу учнів, розвиток периферичного зору. мислення, мовлення, уяви, пам'яті.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Тернівського відділу освіти виконкому районної у місті ради


 

Посібник «Швидкочитання» рекомендовано учням початкової школи, батькам, вчителям 1-4 класів та студентам педагогічних навчальних закладів з метою навчання методики швидкого читання.

Читання є одним способів розвитку пізнавальних, мовленнєвих і творчих здібностей дитини.

Цей посібник містить вправи та завдання спрямовані на формування, розвиток і вдосконалення навички швидкого читання в учнів. Завдання спрямовані на збагачення словникового запасу учнів, розвиток периферичного зору, мислення, мовлення уяви, пам’яті.

Запропонований матеріал складений відповідно до типових освітніх програм Міністерства освіти і науки України

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дидактичні ігри на уроках читання та української мови

Програмовий зміст: розвивати фонематичний слух, формувати уміння виконувати звуковий аналіз слів, послідовно називати всі звуки, визначати місце наголосу в словах, формувати уявлення про звуко-буквене співвідношення в рідній мові. Розширювати знання про слово і речення, вчити аналізувати предмети за їх формою, розміром, кольором.

Червоний – білий

Матеріал для гри: два кружечки (червоний і білий) у кожного учня. Вчитель пропонує уважно прислухатись до слів і визначити, чи є в них певний звук. При наявності такого звука при вимові слова учні підіймають червоний кружечок, при відсутності його – білий.

Продовжуй

Грають дві команди. Вчитель називає декілька слів, які починаються із певного звука (окуляри, олень…). Представники кожної команди по черзі продовжують підбирати слова. Перемагає та команда, яка придумала останнє слово.

Гра може змінюватися в залежності від дидактичних завдань уроку.

Хто назве більше слів?

Матеріал до гри: м’яч, фішки.

Учитель називає будь-який звук і пропонує дітям назвати слова, в яких він зустрічається. Потім кидає м’яч комусь із дітей, той, хто спіймав його повинен сказати слово з цим звуком. Якщо відповідь правильна, дитина отримує фішку. Переможець визначається по кількості набраних фішок.

Знайди слово і звук

Матеріал до гри: предметні картинки.

Серед предметних картинок учні повинні вибрати ті, в яких є певний звук. Можна визначати позицію: на початку, в середині чи в кінці слова.

Хто в якому будиночку живе?

Га дошці накреслені квадрати.

Завдання: розмістити в будиночках-квадратах тварин. В першому будиночку тих, назви яких складаються з одного складу, в другому – із двох, в третьому – із трьох складів.

Склади слово

Із розсипаних букв (м, а, б, о, к, і, т, л) скласти слова (мак, бік кіт, тік, літо…)

к, а, р, н, о, в, о (нора, ворона, корова, ранок, …)

Ланцюжок складів

На дошці записані слова, чи вчитель їх називає по черзі: мама, калина, машина.

Діти на набірному полотні виставляють склади: з першого слова – перший склад - ма, з другого слова – другий склад - ли, з третього слова – третій склад – на. Читають нове слово – малина.

Плутанина

Матеріал до гри: набір складів.

Створюється ігрова ситуація: Читайлик неправильно склав із складів слова. Знайди і виправ помилки: ва-со, ши-ма-на, си-ли-ця.

Назви протилежні слова

Вчитель пояснює правила гри: «Я говорю слово, кидаю комусь м’яч, а ви називаєте протилежне за значенням слово і повертаєте м’яч мені».

Пізнавальні завдання на уроках

  1. Назвіть слова, в яких другий склад ка.
  2. Чим пригощали гостей, якщо в назві кожної страви є звук р (на початку, в середині, в кінці слова)? (риба, борщ, морозиво…).
  3. Знайдіть в класі предмети, в назвах яких другий звук а (парта, карта, лампа, таблиці, …).
  4. Підберіть слово, яке починається на останній звук слова стіл (лінійка, листок, лотос, ліс…).
  5. Відгадайте, назва якої ягоди починається звуком с, закінчується звуком а.
  6. (смородина, суниця…).
  7. Хто більше назве слів, які закінчуються на – орт? (спорт, борт, сорт, корт, порт, торт…).
  8. Назвіть слова, в яких одна буква позначає два звука.
  9. Назвіть слова, в яких один звук позначається двома буквами.
  10. Яку букву треба замінити в слові зуб, щоб одержати назву дерева?
  11. Як записати словосполучення суха трава чотирма буквами? (сіно)
  12. Як записати словосполучення замерзла вода трьома буквами? (лід)
  13. Назвіть слова, які починаються із першого звука слова зима. Слова, які означають назву предмета, дію предмета, ознаку предмета. (звіт, зуби, зубило, замок…; записав, засвітився, засяяло, зазвучав…; зелений, золотий, золотистий, зварений, зроблений, зшитий…)
  14. Складіть речення, де всі слова починаються із звука м, в, д. (Мама мила Марину. Воду вилив Вова. Діти дивилися діафільм.)

 

 

 

  1. Роз’єднай слова і прочитай

 

СівСеньнапень.

Просидіввесьдень.

 

Мамадонькуколисала.

Мамапісенькуспівала.

 

Сьогодні гарний деньок.

ІвасьтадідусьПетроулісі.

 

ВзялаЯсяолівець.

СілаЯсянастілець.

РозгорнулапапірецьЯся.

 

Требатутнамалювативеликухату.

Вікна, дах, димарнанім, здимаряйдедим.

 

Гороб’ятанаподвір’їв’ються.

Якзнайдутьзернятко – обов’яковопоб’ються.

 

Улізламишкаврукавичкутайкаже:

-         Тутябудужити!

Колицежабкаплигаєтайпиьає:

-         Ахто-хтовційрукавичці?

-         Мишка-шкряботушка. Атихто?

-         Жабка-скрекотушка. Пустиймене!

 

Дітираділизимі.Взимкуособливіканікули.ЗнимиприйдеНовий рік.Будутьялинка, карнавал, подарунки.

 

Зиманасипаласнігу.Позамерзалирікийозера.Тепертамковзанки.Дітворадістанесанкитаковзаниігайненаковзанкийгірки.Атамтаквесело!

 

Лісбувсамотнійісумний.Таодногоразудолісузавіталазима.ДеревамподарувалабілінакидкиТраву вкрилабілимкилимом.Лісставказковим.

  1. Чистомовки

 

Бе-бе-бе – небо голубе.

Бі-бі-бі –граю на трубі.

Бу-бу-бу – розкатав губу.

Би-би-би – виросли гриби. 

Уб-уб-уб – малювали дуб.

Іб-іб-іб – посадили біб.

 

Шар, шар, шар— гуляє школяр.

Ра, ра, ра— дуже рада дітвора.

Ру, ру, ру— ручку в школу я беру.

Ро, ро, ро— їдемо ми на метро.

Ар, ар, ар— виходить білий пар.

Ир, ир, ир— я люблю інжир.

Ер, ер, ер—мій тато шофер.

Ор, ор, ор — не заводиться мотор.

 

Лі-лі-лі – відлетіли журавлі.

Ли-ли-ли – дні осінні вже прийшли.

Ру-ру-ру – урожай я весь зберу.

Ни-ни-ни – будем ждати ми весни.

 

Рі-рі-рі – весело у нас в дворі.

Ас-ас-ас – канікули у нас.

Ік-ік-ік – скоро Новий рік.

Ра-ра-ра – зраділа дітвора.

Ра-ра-ра, ра-ра-ра - почалась весела гра.

Ру-ру-ру, ру-ру-ру – ми продовжуємо гру.

Рі-рі-рі, рі-рі-рі – малий кролик у норі.

Ар-ар-ар, ар-ар-ар – укусив мене комар.

Ір-ір-ір, ір-ір-ір – в мене є новий папі

Та-та-та – ми помітили кота.

То-то-то – проминуло тепле літо.

Так-так-так – пролетів літак.

 

 

Ля-ля-ля – народилося теля.

Ся-ся-ся – вибігло порося.

Ця-ця-ця – умилася киця.

 

Ня-ня-ня – побачили коня.

На-на-на – ми побачили слона.

Ну-ну-ну – дайте їжі кабану

 

Да-да-да – ой яка смачна вода!

Ди-ди-ди – принеси відро води.

Ти-ти-ти – красива рости.

Ті-ті-ті – вогонь у плиті.

 

Ва-ва-ва – заболіла голова.

Ві-ві-ві – хтось сховався у траві.

Ве-ве-ве – в нас нове вікно

Вун-вун-вун – ми несли кавун.

Вки-вки-вки – і сині сливки.

 

Ча-ча-ча – дайте калача.

Чі-чі-чі - пиріжки в печі.

Чу-чу-чу – калача печу.

Че-че-че – дуже гаряче.

 

Чу-чу-чу, чу-чу-чу – всім спечу по калачу.

Чи-чи-чи, чи- чи- чи – краще булочки спечи.

Ча-ча-ча, ча-ча-ча – пошукайте калача.

 

Жу-жу-жу, жу-жу-жу – біля мами я сиджу.

Жи-жи-жи, жи-жи-жи – мама казку розкажи.

Же-же-же, же-же-же – песик хату стереже.

За-за-за, за-за-за – починається гроза.

Зу-зу-зу, зу-зу-зу – не боюся я грозу.

Зу-зу-зу – дід купив собі козу.

Зи-зи-зи – малі дітки у кози.

Зі-зі-зі – дід косив траву козі.

За-за-за – зраділа дідова коза.

 

Ко-ко-ко, ко-ко-ко – вип’єм тепле молоко.

Ок-ок-ок, ок-ок-ок - на піску малий жучок.

Ко-ко-ко – мама несла молоко.

Ка-ка-ка – у Оксанки сумка.

Ак-ак-ак – на килимі мак.

Ік-ік-ік – у Миколки сік

 

Шу, шу, шу — чистомовки я пишу.

Ят, ят, ят — їх пишу для всіх малят.

Ки, ки, ки — всі говорять залюбки.

Ло, ло, ло — щоб чисте мовлення було.

 

Ша-ша-ша –співає душа

Шу, шу, шу — я у зошиті пишу.

Шар, шар, шар— гуляє школяр.

Ше, ше, ше — я пишу хороше.

 

Ас-ас-ас – у Аліси ананас.

Іс-іс-іс – у лисиці хвіст.

Са-са-са – у Лесі коса.

Сі-сі-сі – мама сіла у таксі.

 

Са-са-са – довга в дівчини коса.

Си-си-си – піди сіна накоси.

Су-су-су – на плечі несу косу.

 

Ій-ій-ій – залетів у вулик рій.

Ей-ей-ей – ми принесли клей.

Ай-ай-ай – полетіли в теплий край.

 

Га-га-га, га-га-га – у корови є рога.

Гу-гу-гу, гу-гу-гу – дали нам по пирогу.

Ги-ги-ги, ги-ги-ги – подивися навкруги.

 

 

 

                                    

  1. Утвори та швидко прочитай слова.  

 

              так                                ий     

мас        карад                            ка

               ло                     лас      ощі

                                                    тик

                                                    тівка

                 ія                                    

                 ніт                                  юнок

маг         нолія                                  яр

                 нат                       мал      ятко

                 ма                                     ьва

                                                          ина

               т

                во                                   стір

бра          тство                              стий

                коньєр             про         блема

                зилець                            вал

                                                        лісок

зна                                                              

малюва                                                  ши

чита                                                        бу

колива           ння                                   взу                        

утворе                                                    смі          ття

насі                                                         жи                                                   

саді                                                          почу

сиді

зі                                                       коло

весі                                                   воло

довкі          лля                                 узлі         сся

вугі                                                   полі

зуси                                                  перені

  1. Утвори слова і прочитай їх

сі-но-си-ла-па-ра

ков-дра-ка-са-ло-сі

квіт-ка-бан-ка-ва-за-вод

за-ла-па-ва-та-то-вар

  1. Прочитай слова згори вниз, дивись на крапку

                        сло    ва                                          пів     ник

                    гар      но                                пір        ник

                уро            ки                            ліс            ник

             дум                ки                        піс                 няр

            сон                  це                    зай                  чик

          кра                         са               коб                       зар

       шко                            ла          руч                            ник

     лап                                ка      мов                                ник

  лав                                      ка

 

 

  1. Швидкомовки

 

  1. Мавпа носить мавпеня під ліанами щодня.
  2. Сонях в полі зупинився і на сонце задивився.
  3. Тишком-нишком вийшла мишка із нори.
  4. Наварили смакоти – будем їсти я і ти.
  5. Босий хлопець сіно косить.

Роса росить ноги босі.

  1. Рак повільно рачкував – рак до річки прямував.
  2. Ґава всілася на ґанку і сиділа та до ранку.
  3. Червона калина – символ України.
  4. Я на гойдалці каталась, моя гойдала зламалась.
  5.      Журавлі на крилах весну несуть.
  6. Брат Борис бичка пасе.

Бабуся бублики пече

  1. Шишка впала не розбилась.

Шишка в траву закотилась.

  1.  У кільця немає кінця.
  2. Фазан ходить в очереті в фіолетовім береті.
  3. Удав, товстезний і строкатий – у затінку лягає спати.
  4. Засміялись діти – їм рости й радіти.
  5. Юля юшку вранці їла, Юля юшку не хотіла.
  6. Росте липа біля Пилипа.
  7. На шафі шапка, у шафі – шубка.
  8. Водолаз віз воду з водопроводу.
  9. Їхав потяг наш невпинно, із казкової країни.
  10. Хом’ячок наш захворів – хтось холодним напоїв.

 

  1. Швидко прочитай слова

-         Односкладові

-         двоскладові

Лід, дуб, роса, зима, лоза, рік, газ, каша, тин, місто, іній, Іра, дім, син, кора, зима, Оля, віз, весна, рій, сом.

 

 

  1. Прочитай слова мовчки, а вголос називай лише тільки колір, яким записано це слово. Запиши час, за який виконано завдання.

Тест Струпа

чорний               зелений                      синій

червоний            синій                          чорний

жовтий                червоний                  зелений

синій                    чорний                      жовтий

зелений               жовтий                      червоний

чорний                 синій                         зелений

жовтий                зелений                      чорний

червоний             жовтий                       жовтий

Текст Струпа

Зелений            жовтий             жовтий         зелений

 жовтий            червоний           чорний        синій

червоний          синій                 жовтий        чорний

жовтий              чорний             зелений        червоний

червоний          зелений            червоний      жовтий

зелений            жовтий              синій             зелений   

синій                червоний            чорний         синій

червоний         синій                   зелений        чорний

зелений            чорний               жовтий         червоний

червоний         зелений               червоний      зелений

чорний             червоний            жовтий          жовтий,

жовтий              жовтий               синій             чорний

зелений             зелений               жовтий         зелений            

зелений             червоний           жовтий          чорний

Текст Струпа

червоний           зелений          зелений             синій

жовтий              жовтий           синій                 зелений

жовтий              чорний            червоний         жовтий

чорний              синій                жовтий            червоний

зелений             жовтий            чорний             чорний

жовтий              синій                зелений           зелений

синій                  жовтий            синій               червоний

чорний               червоний        зелений            синій

червоний           зелений           зелений           синій

жовтий              жовтий            синій                зелений

жовтий              чорний             червоний        жовтий

чорний              синій                жовтий            червоний

зелений             жовтий             чорний            чорний

жовтий              синій                зелений            зелений 

Після виконання кожного тесту Струпа, записуй кількість хвилин.

 

  1. З тих самих звуків утвори інше слово:

сир    бук       вікно     сила    рано     село    ніжка

атлас     барон     насос      масло     марка    липка  числа

 

  1.  До поданих слів додати ще один звук, щоб вийшло нове слово:

а) в кінці слова

лис                    база            рано         коса

гра                     рік              рука         кома

бра                     сум             лан           лото

шах                    гул              рис           син

 

б) на початку слова

лан              кріп        лід             лив

лен              лад          рій            кран 

мак              клад        лин           рак

риби            оса          рок          рід

 

  1.  Продовжить речення, доповнюючи його щоразу новими словами.

Ми читаємо.

Ми читаємо…

Ми читаємо на уроці…

Ми читаємо на уроці казку…

 

  1.  Доповніть вислів швидко і точно:

Дерево високе, а кущ…

Цукор солодкий, а сіль…

Озеро мілке, а океан …

Річка прісна, а океан…

 

  1.  Прочитайте і закінчить речення:

Кішка стрибнула на дерево, як…

Кішка стрибнула на дерево, тому що…

Кішка стрибнула на дерево, коли…

Кішка стрибнула на дерево і…

  1. Закінчи речення:

Дерева – це…

Транспорт – це…

Одяг – це…

  1.  Доповніть речення:

Лікар – це людина, яка…

Вчитель – це…

… - це людина, яка співає.

… - це людина, яка пише картини.

Шуба – це одяг, а чоботи - …

Дуб – це дерево, а ромашка - …

 

  1. Закінчить речення, вибравши потрібні слова:

Письменник – це людина, яка пише (книги, картини)

Художник – це людина, яка пише (книги, картини)

  1. Порівнюючи речення зі зразком, знайти і виправити помилки:

 

Тимко і Таміла у лісі.                  Тимко і Таміла улісі.

У Наталки намисто.                     У наталки намисто.

У Ліни квіти.                                 У Ліни квти.

Лис і вовк – звірі, а сорока?         Лис івовк – зірі, а сорока?

 

  1. Прочитай текст починаючи з останнього речення.

 

  1.              І відтоді жодного разу ніхто не проспав! Щойно сходило сонечко, півник злітав на паркан і голосно кукурікав. У нього з’явилася дуже відповідальна робота: будити двір кожного ранку. Адже відтепер він також міг бути потрібним. Півник залишився на подвір’ї і вже не соромився того, що з нього немає жодної користі.

-                     Я тобою дуже пишаюся! Який гарний, дзвінкий у тебе голос, синку! – захоплено сказала курка.

 

 

  1.              Вони віднесли пташенят назад. Дітям стало соромно. Він назвав вчинок дітей негідним. Це побачив батько. Вдома почали гратися з пташенятами.

Діти взяли малюків з гнізда і принесли додому. Пташеняти були голодні, чекали маму і пищали. Зайшли в зарослі і в кущах знайшли гніздо з маленькими пташенятами.

Пішли діти в ліс по малину. Було літо.

 

  1.              Сірий вовк зловив їх і з’їв. Вівця-мати захвилювалася, покликала ягнят, та було вже пізно.

Вони відійшли від стада. Двоє ягнят забігли в ліс.

Старий вовк спостерігав за ними з кущів на узліссі. Вівці з ягнятами паслись у полі недалеко від лісу.

  1.                    Мокра і суха сорочка

Подивиться на Сергія – тяжко зітхне. Подивиться на Івана – усміхнеться. А мати до півночі сидить над ними. Сплять сини.

В Івана – мокра. В Сергія – суха. Наступного дня ще тільки хлопці на поріг, а мати вже дивиться на сорочки. А Сергій вийшов на подвір’я, сів собі на лаві та й сидить. Іван ліг спати, бо завтра знову на роботу. Втомилися хлопці, повечеряли.

В Івана мокра сорочка, а в Сергія – суха. Увечері хлопці повернулись з роботи.

Взяли вони сапи і пішли прополювати соняшники. Ще й сонце не сходило, збудила мати синів.

Коли почалися літні канікули, мати сказала синам:

-         Беріть, хлопці, сапи та йдіть на роботу.

У матері двоє синів – Іван та Сергій.

 

  1.                       Орел і черепаха

-         Твоя премудра прабаба загинула, тому що взялася не за свою справу. - Слухай-но, Черепахо! – обурився Орел.

-         Отже, погубило її, бідолашну, літання.

Черепаха говорила своїм сестрам: «Покійна наша прабаба загинула, тому що почала вчити Орла літати.» На дубі, що похилився до води, сидів Орел.

  1.  Прочитай текст, пропускаючи зайві слова.

                                           Усе в лісі співає

Береза співала свою ніжну криниця пісню. Коли ми слухали цю пісню, нам хотілося підійти до білокорої  криниця красуні і обняти її. Дуб співав мужню пісню. Коли ми слухали криниця пісню дуба, нам хотілося бути мужніми, сильними, відважними. Верба, криниця що схилилася над ставком співала задумливу криниця пісню. Прислухаючись до пісні криниця верби, ми подумали, що скоро прийде осінь і листячко з криниця дерев обсиплеться. Горобина співала криниця тривожну пісню. Від цієї пісні до нас прилинула криниця думка про темну ніч і бурхливу грозу, від якої гнеться тонка криниця горобина, немов шукаючи захисту. Її тривога передалася і криниця нам. Нам захотілося захистити її.

                                                                                                     90 слів

                                                                                 За В. Сухомлинським

 

                                           Про Матвійка

- От  би знову стати лелека маленьким! – розмріявся Матвійко, якому сьогодні йти лелека до першого класу.

Раптом зозуля зі старовинного годинника на стіні лелека дивно прокувала: «Ук-ук!» - а стрілки почали повертатися у зворотному лелека напрямку. І ось уже лелека Матвійко-немовля лежить у колисці. Із одежі в нього лише лелека підгузок. А над ними із пляшечкою молочної лелека каші схилилася матуся. У цей час за вікном весело сміються лелека діти. З рюкзаками і квітами лелека вони поспішають до школи…

- Я теж хочу до школи! – закричав лелека Матвійко, випльовуючи соску, і …знову опинився перед годинником із зозулею. Хутко лелека розвернувся і побіг лелека за рюкзаком. А то не гоже лелека першокласнику запізнюватися.

                                                                                      98 слів

                                                                        За О. Майбородою

 

 

 

                                          Перший подих осені

Перший місяць осені за календарем – журавель вересень. Тихі задумливі вересневі дні ще теплі, наче журавель літні. Та подих осені уже журавель відчутний.

День народжується в осінньому серпанку, але журавель поступово туман зникає, розсіюється. Піднімається сонечко й обігріває землю.

Нерідко початок вересня дивує журавель своїм теплом, яскравістю.

Сонце ще сяє на ясному журавель небосхилі, та воно вже не таке гаряче, як влітку, а ніжно-ласкаве, лагідне. Повітря журавель прозоре й легке, у ньому далеко чути кожен журавель звук. Проте зменшення світла і зміна кольорів у природі вказують на журавель осінь. На газонах квітнуть ще яскраві, різнокольорові журавель айстри, жоржини, червоні канни, милують око оксамитові журавель чорнобривці.

Та як тільки набіжить журавель хмаринка, спохмурніє сонечко. Одразу стає видно, як змінюються журавель барви навколо.

                                                                                                   107 слів

                                                                                   Алевтина Волкова

                                      Дельфіни

Дельфіни бувають різні. Одні водорості завбільшки як велика щука, інші водорості досягають десяти метрів. Колір в них теж не однаковий. Бувають водорості дельфіни білої або чорної масті, барвисті, у цяточку, у смужку. Існує сорок видів водорості дельфінів. Живуть вони в морях і океанах, у річках та озерах. Дельфіни водорості однаково добре почувають себе і в солоній, і в прісній воді. Ці водорості тварини вигодовують дитинчат молоком. Дельфіни водорості не мають нюху, але у них є почуття смаку. Подібно людям, водорості вони можуть розрізняти солодкий, кислий, гіркий і солоний смаки. Дельфіни водорості здатні використовувати магнітне поле, щоб прокладати собі шлях. Вони здатні пізнавати себе в водорості дзеркало. Більшість дельфінів не бачать водорості предметів попереду себе. Дельфіни та касатки при розгляданні водорості предметів лягають на бік і досліджують їх за допомогою то одного, то іншого водорості ока.

                                                                                                    117 с

 

  1.                     Прочитай, переставляючи склади

 

                                             1. Ямо м’ясі                                                                                                                                                Ймі атот рапцює ан дівоза. Ямо амам рапцює в карліні. Юмо трисесчку тьзву коюОлен. У сна жнадру м’ясі. Вверіче им зомра разбимосьє і єграмо в стільнані риіг. У нівихід ми лягуємо в купар боа вуєштовламо нікпік.

 

 

                                             2. Шана лашко                                                                                                                       Агар лашко севони. Лонавко тутьрос тикві. Реваде зопотилило все крунавги. Оннєсі стяли єлякруж в рівітпо. Еперва. Тичу снідіра силого тейді. Ляшкорі габіють по віподр’ю. Ниво  севелі і слищаві.

 

 

                                             3. Вігочер

РійМака та ЛесьО годсьоніь ютьгучер. ЛесьО терви кудош. РійМака липола тикві. У мулосвіт сікла тишзано. Ніуч нопиль жатьсте за тоючисто. Рідоб виспра бироти ємприно!

 

                                           4. У сілі

каОксан з бубасею шлипі в ліс. Там лобу габато лодсокої і пазашної нисуці. Нячсону лягавину крапришали тикві. На редевах васпіли кипташ. У вітра часюрли никоки.

 

                                             5. Чикзай

От і соклі. У муньо терос лезена линяка. Житьбі чикзай. А ось і рецьтеві нухдмух. Линяка застілешела. Чикзай злясякав. Підсявів на килап і хаслує. А в сілі вузно хоти.

 

                                               6. Мази

Їтьсто восура мази. Лийбі сніг криву люзем. А як каціво в сілі кувзим! Скрізь коказва шати. Редева крипоті гомсні. Скрізь лобі, точис. Де-не-де новид дислі рівзві.

 

                                                  7. Сіньо

Осінь. Клопозатано бастриє між кагілми кабіл. Мази вже коблизь. Низунає лобічка на хусу кугіл гриб. Рушадять хісу столички і хоти ютьпада на люзем. Лязем тавкри німсіно ликимом.

  

 

                                                  8. Рекс

До шонаго їзпід’ду йшовдіпі басока. У гоньо лабу табирепа пала.  Басоку званали Рекс. РисБо і коСаш кулівали саРек. Ниво редоб дуговали гойо. Калап кошвид сязросла. Рекс став німсправж товарвим їзпід’ду.

   

                             9. Їчокжа і тлясвічок

Шові сомлі їчокжа. Ніс блуяко на їхсво кахгол. Томрап читьба – щось світьсяти. А то кийта ньокпе. Дай, мадує їчокжа, мувізь тошмачок капень. Дубу ріввече тисвіти. Бо кидіт леньмакі в рятемві ятьбося. Зяву він тлясвічка, ніспри домудо.

 

                            10.  Нечсоко в линкрапці

Йівран рійМака йшла до лишко. Лябі родоги наво бачипола куквіт. РійМака вже стягпрола куру, щоб рвазіти куквіт. Та дизаилась на линкрапку сиро на її люпестках. А в линкрапці ритьго нечсоко.

 

                                              11. Ликрав

Під щемку лимани вежи леньмакий ликрав у єсвому дибуночку. Лавизить він крізь леньмаке коневічко, ставивляє свої кім’я киріж. Витьсяди вкрунаги онячетами. Щояк маєне блипозу ровогів, він поленьмаку зелі і дибуночок сене з босою.

 

 

 

 

                                              12.КолМика                                                                                                                                         КолМика тьсявчить у мугодру сікла. Щийкранай року для гоньо – це культфізрату. Ось  годсьоні він спіпошає кошвид вдягтинупереся на року. Пецьхло жеду вітхо тийпри в нийтивспор зал шимпер і грапоти в чам’я до чатпоку укуро. КолМика рівишив не травичати час на в’язазуннява ківшнур і бігпо в нийтивспор зал. Ючигра в чам’я, він стунапив на рокшну і впав. Лобу жеду лябоче. Йшлопрись кита в’ятизаза кишнур.

 

                                              

                                                         13. Хліб

У ронадних явуленях млязе ждизав лабу ломвосим гатстваба. Наво дирола найродожче для дейлю – хліб.

Бомхлі ждизав родожили шебіль, ніж лозотом. Це редоб женобравідо в ронадній чотворсті. У генледах та кахказ хліб був ломвосим стадотку, руми та зладиго. У ледаку родогу ждизав либра з босою краєцто бахлі. У бохліві ласи і ськабатькі бовлю. «Хліб – мувсьо логова» всім довіме раїнукське слів’прия. В муньо клазадена ковіва дрістьму країнукського ронаду. Щояк дебу хліб, дебу мир, дебу лищасве роздове ттяжи ронаду шонаї ниїкра.

 

             

 

 

 

 

 

                        

 Відповіді на завдання №9. 

Рис, бук, вінок, лиса, нора, осел, жінка    

      Салат, набор, сосна, смола, рамка, пилка, силач

Відповіді на завдання №10.

а)лис-лист        база-базар      рано-ранок    коса-косар

   гра-грак          рік-ріка          рука-рукав     кома-комар

   бра-брат          сум-сума       лан-лань         лото-лоток

        (брак)

   шах-шахи        гул-гуля          рис-рись         син-синь

б)лан-план          кріп-окріп      лід-плід          лив-плив

  лен-клен            лад-клад         рій-крій          кран-екран

  мак-смак           клад-склад      лин-клин        рак-фрак(брак)

  риби-гриби       оса-коса          рок-урок         рід-брід

     

Відповіді на завдання №20. 

                                           1. Моя сім’я                                                                                                                              Мій тато працює на заводі. Моя мама працює в лікарні. Мою сестричку звуть Оленкою. У нас дружна сім’я. Ввечері ми разом збираємось і граємо в настільні ігри. У вихідні ми гуляємо в парку або влаштовуємо пікнік.

                                           2. Наша школа                                                                                                                             Гарна школа восени. Навколо ростуть квіти. Дерева позолотили все навкруги. Осіннє листя кружляє в повітрі. Перерва. Чути радісні голоси дітей. Школярі бігають по подвір’ю. Вони веселі і щасливі.

 

 

3. Чергові

Марійка та Олесь сьогодні чергують. Олесь витер дошку. Марійка полила квіти. У світлому класі затишно. Учні пильно стежать за чистотою. Добрі справи робити приємно!

                                                 4. У лісі

Оксанка з бабусею пішли в ліс. Там було багато солодкої і запашної суниці. Сонячну галявину прикрашали квіти. На деревах співали пташки. У траві сюрчали коники.

                                                 5. Зайчик

От і лісок. У ньому росте зелена ялинка. Біжить зайчик. А ось і вітерець дмухнув. Ялинка зашелестіла. Зайчик злякався. Підвівся на лапки і слухає. А в лісі знову тихо.

 

6. Зима

Стоїть сувора зима. Білий сніг укрив землю. А як цікаво в лісі взимку! Скрізь казкова тиша. Дерева покриті снігом. Скрізь біло, чисто. Де-не-де видно сліди звірів.

7. Осінь

Осінь. Заклопотано стрибає між гілками білка. Зима вже близько. Нанизує білочка на суху гілку гриб. Шарудять сухі листочки і тихо падають на землю. Земля вкрита осіннім килимом.

8. Рекс

До нашого під’їзду підійшов собака. У нього була перебита лапа. Собаку назвали Рекс. Борис і Сашко лікували Рекса. Вони добре годували його. Лапка швидко зрослася. Рекс став справжнім вартовим під’їзду.

 

                          9.  Їжачок і світлячок

Ішов лісом їжачок. Ніс яблуко на своїх голках. Раптом бачить – щось світиться. А то такий пеньок. Дай, думає їжачок, візьму шматочок пенька. Буду ввечері світити. Бо дітки маленькі в темряві бояться. Узяв він світлячка, приніс додому.

                                                               За Василем Сухомлинським

10. Сонечко в краплинці

Вранці Марійка йшла до школи. Біля дороги вона побачила квітку. Марійка вже простягла руку, щоб зірвати квітку. Та задивилась на краплинку роси на її пелюстках. А в краплинці горить сонечко.

За Василем Сухомлинським

 

11. Равлик

Під кущем малини живе маленький равлик у своєму будиночку. Вилазить він крізь маленьке віконечко, виставляє свої м’які ріжки, дивиться навкруги оченятами. Якщо немає поблизу ворогів, він помаленьку лізе і будиночок несе з собою.

За Василем Сухомлинським

                                                  12 Миколка                                                                                                                                                      Миколка вчиться в другому класі. Найкращий урок для нього – це фізкультура. Ось сьогодні він поспішає швидко перевдягнутися на урок. Хлопець дуже хотів прийти в спортивний зал першим і пограти в м’яча до початку уроку. Миколка вирішив не витрачати час на зав’язування шнурків і побіг в спортивний зал. Граючи в м’яча, він наступив на шнурок і впав. Було дуже боляче. Прийшлось таки зав’язати шнурки

 

                              13. Хліб

У народних уявленнях земля завжди була символом багатства. Вона родила найдорожче для людей – хліб.

Хлібом завжди дорожили більше, ніж золотом. Це добре відображено в народній творчості. У легендах та казках хліб був символом достатку, миру та злагоди. У далеку дорогу завжди брали з собою окраєць хліба. У хлібові сила і батьківська любов.

"Хліб  всьому голова" всім відоме українське прислів'я. В ньому закладена вікова мудрість українського народу. Якщо буде хліб, буде мир, буде щасливе здорове життя народу нашої країни.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Василь Сухомлинський Гаряча квітка. Оповідання та казки для молодшого шкільного віку. Київ «Веселка» 1978
  2. Н. П. Кидисюк, Т.Б. Хомуленко Учителю початкових класів Збірник диктантів з української мови ТОВ Видавництво «Ранок», 2019
  3. Шипарьва О. В. Школа швидкочитання – Харків: Навчальна література, 2021
  4. https://senfil.net/index.php?newsid=45
  5. https://kolobook.org/opovidannya-vasilya-suhomlinskogo-pro-simyu/
  6. https://vseosvita.ua/library/metodychni-rozrobky-test-strupa-575598.html

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кунаева Нина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 листопада 2023
Переглядів
1471
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку