Літературно-мовознавчий гравікон «У казковому світі мови»

Про матеріал
Літературно-мовознавчий гравікон «У казковому світі мови». Розробка містить цікаві завдання з української мови та літератури.
Перегляд файлу

Літературно-мовознавчий гравікон «У казковому світі мови»

Мета: розширити та збагатити знання учнів про мову та літературу; формувати в учнів розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розвивати навички застосування знань з мови та літератури на практиці; пам’ять, увагу; виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, пробудити почуття національної гідності.

Форма проведення:гравікон.

Обладнання: картки, дидактичні матеріали.

ХІД ЗАХОДУ

І. Вступна частина.

 Вступне слово

ІІ. Основна частина.

  • Команди готові?
  1. Вихід і привітання команд.

«Мовознавці».

«Дивослово» .

  • Почнемо перший конкурс — «Розминка».
  1. Конкурс «Розминка».

1.Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2. Назвіть останній відмінок української мови. (Кличний)

3. Замініть вислів «ледача людина» одним словом. (Ледар)

4. Як називається чуже мовлення, передане дослівно? (Пряма мова)

5. З чого складається граматична основа речення? (Підмета і присудка)

6.Другорядний член речення, який відповідає на питання Який? Яка? Яке? (Означення)

7. Яка літера в українській мові не дає звуку? (Ь)

8. Що вивчає пунктуація? (Вживання розділових знаків)

9. Як називається розділ науки, який вивчає лексичний склад мови? (Лексикологія)

10. Скільки звуків в українській мові? (38)

11. Скільки частин мови в українській мові? (10)

12.На які питання відповідає кличний відмінок української мови? (не відповідає)

13.Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)

14. Як називається розділ науки про мову, який вивчає способи творення слів? (Словотвір)

15.Вид усної народної творчості, що має прозову форму і схожий на оповідання (Казка)

16.Як називається твір, в основу якого покладено спогади про особисте життя автора, переживання? (Автобіографічний)

17.Влучний вислів, що характеризує явище, риси характеру людини, поведінку тощо. (Приказка)

18.Що вчить, як на світі жить? (Книга)

19.Якими рядками починається пісня О. Кониського «Молитва»?

20.Хто автор слів гімну України?

21.Кого називають Кобзарем українського народу?

22.Як називається пісня, яку кожному немовляті співає мати?

 

3.Конкурс «Редактор»

1)Приймати участь (брати участь)

2) Підписка на газети й журнали (передплата)

3) Більша половина учнів ( більшість учнів)

4) На протязі тижня (протягом тижня)

5) Урок розпочинається у 8 годин (о восьмій годині)

6) Дошка об’яв (дошка оголошень)

 

4.Конкурс «Відгадай мовні загадки-жарти»

  1.        Який числівник наказує? (Три)
  2.        Якою косою не можна косити? (Дівочою)
  3.        Яке поле не виореш? ( В зошиті)
  4.        Якою частиною мови може бути слово мати? (Іменник, дієслово)
  5.        На які антоніми націлена стрілка компаса? (Північ – південь)
  6.        Апарат для розмови на відстані (Телефон)
  7. Як записати «замерзла вода» за допомогою трьох букв? (лід)

8)З чого починається день? (зі звука д)

9)Що має болото, менше – море і зовсім немає річка? (Звук О)

10)Як можна із буряка зробити бурю? (відкинути звук К)

11)Хоч не риба, але є і в Дніпрі, і в Десні, і в Дінці? (звук Д)

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Що треба зробити, щоб майка злетіла? (замінити М на Ч)

 

5.  Конкурс «Шифрувальник»

Прочитати слова, що записані на картках (цифра – номер букви в алфавіті).

17,19,21,25,19,16,19,4,12,33 (морфологія)

19,21,25,19,4,21,1,25,12,33 (орфографія)

 

  1. Конкурс капітанів.

1). Визначити тип речення за метою висловлювання та за інтонацією.

а) Вивчайте, любіть свою мову,

Як світлу Вітчизну любіть.

б) О слово рідне, що без тебе я?

в) Ой, яка чудова українська мова!

г) Батько мені каже:

З книгою дружи,

Рідну мову, синку,

Завжди бережи.

2). Пояснити значення фразеологізмів

  1. Як зірок на небі – багато.

Пасти задніх – відставати.

Збити  з пантелику – заплутати.

Брати ноги на плечі – тікати.

2.Під самим носом – близько.

          Прикусити язика – замовкнути.

Зарубати на носі – запам’ятати.

Мов у воду опущений – сумний

 

  7. Конкурс «Показуха»

Учасник має показати за допомогою жестів зміст даних фразеологізмів.

Водити за носа

Гладити по голівці

Зуб на зуб не попадає

Надувати губи

Ламати голову

Води в рот набрати

Дивитись крізь пальці

Втерти носа

На лобі написано

Лазити рачки

 

8.Конкурс «Всезнайки».

Кожна команда отримує аркуш з початком прислів’я, яке треба продовжити.

  1. Не кажи – не вмію..., а кажи навчусь!
  2. Людина без Батьківщини -... як соловей без пісні.
  3. Під лежачий камінь... вода не тече.
  4. Книга вчить... як на світі жить.
  5. Хочеш їсти калачі... не лежи на печі.
  6. Слово не горобець... вилетить не впіймаєш.
  7. Вчення світ... а невчення тьма.
  8. Любиш кататися... люби і саночки возити.
  9. Краще синиця в руках... ніж журавель в небі.
  10. Праця чоловіка годує..., а лінь марнує.

 

  1. Конкурс «Відгадайте шаради».

А)  Корінь від слова «тепло»

           Суфікс від слова «столиця»

      Закінчення від слова «земля» (Теплиця).

Б)  Префікс від слова «посадка»

Корінь від слова «двірник»

Закінчення від слова «земля» (Подвір’я)

 

В)  Префікс від слова «під’їхав»

Корінь від слова «водичка»

Суфікс від слова «лісник» (Підводник)

 

Г)   Префікс від слова «поїзд»

Суфікс від слова «лісник»

Корінь від слова «радити» (Порадник)

 

10. Конкурс «Словотвір»

З букв одного слова складіть і запишіть якомога більше нових слів.

ГРАМАТИКА

( рама, грам, мати, рак, гама, ара, Тамара, кит, крига, тара)

  1. слово – 1 бал )

 

11.Конкурс «Переклади українською»

  •  Наступний конкурс має остаточно переконати вас у лексичному багатстві й колоритності рідної мови.  На швидкість перекласти слова російські на українські.

Стакан – склянка.

Вилка – виделка.

Сахарница – цукорниця.

Поднос – таця.

Салфетка – серветка.

Полотенце – рушник.

Тряпка – ганчірка.

Изюм – родзинки.

Лук – цибуля.

Сливки – вершки.

Коврик – килимок.

Одеяло – ковдра.

Цепь – ланцюг.

Тормоз – гальмо

IІІ. Підведення підсумків та нагородження переможців.

  1. Слово журі (Нагородження грамотою команди-переможця).
  2. Заключне слово вчителя.

Дорогі друзі! Ось і підійшло до кінця наше літературно-мовне змагання. Ви всі показали свої знання, хтось краще, а хтось трішки гірше.

Та пам’ятайте завжди про те, що справжня людина виростає саме з любові до рідної матері, до родини, до рідного краю, до рідної мови та культури. Нехай же вивчення мови стане для вас черговою сходинкою до майбутніх успіхів, до самоствердження.

Отже, користуйтесь рідною мовою, плекайте, шануйте цей найдорожчий скарб! Я бажаю Вам всім успіхів у вивченні української мови та літератури, натхнення і наснаги в навчанні!

Ось і закінчився брейн-ринг. Пройде час, ви станете дорослими і хочеться, щоб ви зростали в ріднім краї, з рідним словом. І ніколи не цурались української мови.

 Бо ніхто немає права забувати

своєї мови рідної ніде.

Як ті пісні, які співала мати,

і як своє дитинство золоте.

 

doc
Додано
24 жовтня 2022
Переглядів
809
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку