Відкритого заняття з математики на тему
Викладач: Сулик Н.Я.
Розглянуто і схвалено
на засіданні циклової комісії
природничо-математичних
дисциплін
Протокол №___ від ___________ 2015 р.
Голова комісії Давидова О.В.
Зміст
Тема: «Розв’язування логарифмічних рівнянь»
Мета заняття:
навчальна ознайомити студентів із загальною схемою розв’язування логарифмічних рівнянь різних типів; формувати вміння використовувати різні методи розв’язування рівнянь і вибирати раціональніший із них визначаючи тип рівняння.
виховна вдосконалювати навички математичної мови студентів, виховувати вміння працювати в колективі, розвивати зацікавленість до предмету, працелюбність, увагу, пам’ять, сприяти розвитку уміння перемагати над труднощами навчаючись самому і в групі.
Організаційна частина
Перевірка готовності аудиторії та присутності студентів.
Парти в аудиторії зсунуті по дві, щоби можна було працювати групами, на кожній парі парт проставлені номери груп 1,2,3,4. Студенти сидять по 4-5 чоловік.
Слово привітання. Прошу повідомити хто відсутній на парі?
Перевірка домашнього завдання
На попередньому занятті ми з вами познайомилися з показниковими рівняннями і навчилися розв’язувати їх використовуючи різні методи.
Чи всі завдання вдалося виконати вдома самостійно?
Які труднощі у вас виникли при виконанні домашнього завдання?
Викладач відповідає на запитання, що виникли у студентів під час виконання домашнього завдання або пропонує іншим студентам пояснити необхідне завдання.
Актуалізація опорних знань
У формі фронтальної бесіди пригадуємо основні поняття, необхідні для розглядуваної теми.
Мотивація навчальної діяльності
(повідомлення теми, формування мети та основних завдань)
Використання рівнянь в повсякденному житті – рідкість. Вони знайшли своє застосування в багатьох галузях господарства і практично в усіх новітніх технологіях.
План основної частини заняття
1. Пояснення правил групової роботи та її оцінювання.
На попередніх заняттях ми з вами навчилися працювати у малих групах, з використанням відтворювально-консультативного методу навчання.
Сьогодні ми продовжимо працювати у малих групах, а також спробуємо використати принцип «навчаючи – навчаюсь»:
1.1. Кожна група отримала один із методів розв’язування логарифмічних рівнянь і приклади його використання.
Вам необхідно розібрати запропонований метод за зразком і розв’язати цим методом два рівняння.
1.2. Далі формуємо нові групи, по одному учаснику з кожної із попередніх груп. Студенти вибирають один із варіантів завдань для самостійної роботи і обмінюючись досвідом розв’язують чотири запропоновані рівняння.
Отримані відповіді записують у спеціальний бланк (додаток 2).
1.3. Оцінка за роботу на занятті складається таким чином: 2 бали робота в І-ій групі, +4 бали робота в ІІ-ій групі, +3 бали правильність виконання роботи іншими учасниками ІІ-ої групи (робота консультанта), +2 бали за виконання додаткового 5-го завдання, +1додатковий бал отримує група, що справилася першою.
2. Формування знань і вмінь у вивченні нових методів розв’язування логарифмічних рівнянь.
Далі кожний учасник групи вибирає і розв’язує два рівняння за розглядуваним методом. (Завдання для роботи у групах додаток 1.1–1.4).
Викладач контролює і при потребі консультує роботу студентів.
Студенти підписують і заповнюють спеціальний бланк відповіді (додаток 2).
Результат – розв’язок рівнянь визначає номер нової групи цього учасника, яку формують студенти на наступному етапі роботи. (Якщо у групі є 5 чоловік, тоді студенти, з №5 залишаються на своїх місцях.)
3. Застосування знань і вмінь у вивченні нових методів розв’язування логарифмічних рівнянь.
Студентам пропонується розв’язати 5 логарифмічних рівнянь:
Отримані результати записують у бланк відповіді.
Закріплення нового матеріалу
Отже, ви мали можливість познайомитися на занятті з логарифмічними рівняннями і різними методами їх розв’язування, навчитися працювати в групах, консультувати і слухати консультанта.
Прошу назвати основні методи розв’язування логарифмічних рівнянь, з якими ви працювали:
Загальну схему основних методів прошу вклеїти в зошит (додається кожному).
Підсумок заняття
Оскільки ви сьогодні працювали і самостійно і групами, то й оцінювання вашої роботи буде комплексним, і залежатиме також від результатів групової роботи.
Студенти здають свої бланки відповіді.
Результати дізнаєтеся на наступному занятті.
Завдання додому (в т.ч. видача завдань для самостійної індивідуальної роботи)
[1] §5 ст.37-38 №№ 171,174.
Додаток 1.1
Приклади розв’язування логарифмічних рівнянь за означенням логарифма.
1. log2(x–3)=4
за означенням логарифма маємо: х–3=24;
х–3=16;
х=19.
2. log3(4x+7)=2
4х+7 = 32;
4х=9–7;
х=2/4=0,5.
Розв’язати самостійно (завдання для групи 1):
Додаток 1.2
Приклади розв’язування логарифмічних рівнянь за означенням логарифма.
1. logх(2х2-3x-4)=2
Замінимо це рівняння рівносильною системою за схемою 2):
х=4.
Відповідь: х=4.
При розв’язуванні рівнянь такого виду слід враховувати властивості основи логарифмічної функції, оскільки невідома х міститься не лише під знаком логарифма, а й в його основі.
2. logх+3(2х2–3x–1)=2
х1=10, х2= –1.
Відповідь: х1=10, х2= –1.
Розв’язати самостійно (завдання для групи 2):
Додаток 1.3
Приклади розв’язування логарифмічних рівнянь за методом потенціювання.
1. log3(4x–5)= log3(7+3x).
Замінимо рівняння рівносильною системою за схемою 3):
.
Виберемо ті корені, які задовольняють умову:.
Відповідь: х=12.
2. log3(х2–4x–5)= log3(7–3x).
Замінимо рівняння рівносильною системою за схемою 3):
Розв’яжемо квадратне рівняння: х2–x–12=0
х1=4, х2= –3.
Виберемо ті корені, які задовольняють умову:
Відповідь: х=−3.
Розв’язати самостійно (завдання для групи 3):
Додаток 1.4
Приклади розв’язування логарифмічних рівнянь за методом потенціювання з використанням властивостей логарифма.
1. lg (x-9)+lg 2= lg (x+5).
Суму логарифмів замінимо логарифмом добутку виразів:
lg (2·(x-9))= lg(х+5)
Замінимо рівняння рівносильною системою, враховуючи ОДЗ:
Одержимо:
Відповідь: х=23.
2. lg (x-9)+lg (2x-1)=2.
Зобразимо число 2 у вигляді десяткового логарифма: 2=lg100
lg (x-9)+lg (2x-1)=lg100
Суму логарифмів замінимо логарифмом добутку виразів:
lg (x-9)(2x-1)= lg100
Замінимо рівняння рівносильною системою, враховуючи ОДЗ:
Одержимо:
Виберемо ті корені, які задовольняють умову:.
Відповідь: х=13.
Розв’язати самостійно (завдання для групи 4):
Додаток 1.5
Приклади розв’язування логарифмічних рівнянь за методом зведення логарифмічного рівняння до однієї основи.
1.
Зведемо всі логарифми до основи 2:
Зведемо подібні доданки: ; log2 x = 4; x = 24.
Відповідь: x=16.
Розв’язати самостійно:
Додаток 2
Розв’язати самостійно, використовуючи раніше описані методи:
Варіант 1:
5*. 2lоg4(4–x)=4–lоg2(–2–х)
Варіант 2:
5*. lоg3(4–x)+lоg9(2–х)2=1
Варіант 3:
5*. 2lоg7(x–2)=lоg7(х–10)2–2
Варіант 4:
5*. lоg3x–2lоgх=6
Варіант 5:
5*. lоg4x–2lоg0,25х=6
Додаток 3
Бланк відповіді студента _______________________________ Група Б12
Робота в І-ій групі |
Робота в другій групі Група № Варіант № |
Робота консультанта |
Додатковий бал групи |
Сумарний бал студента |
|||||||
№1 |
№2 |
№1 |
№2 |
№3 |
№4 |
№5 |
1-й ст. |
2-й ст. |
3-й ст. |
||
Впишіть відповіді до рівнянь за номером |
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Логарифмічні рівняння
Логарифмічними називають рівняння які містять невідоме під знаком логарифма. Наприклад, log2(3х-2)=4; lg(x-9)=1; lgx =4.
Розв’язування логарифмічних рівнянь ґрунтується на означенні логарифма, властивостях логарифмічної функції та властивостях логарифма.
Основні методи розв’язування логарифмічних рівнянь:
1) log a f(x) = b f(x)= a b a>0; a1. |
2) log f(x) g(x) = b |
3) log a f(x) = log a g(x) або |
4) log f(x) g(x) = log f(x) h(x) або |
5) loga f(x)+ loga g(x)=loga h(x) |
6) loga f(x)−loga g(x)=loga h(x)або |
7) n log a f(x) = log a g(x) |
loga (f(x)g(x))= loga |f(x)|+ loga |g(x)|
loga (f(x))2n = 2nloga |f(x)| |
1