Матеріали до уроку математики "Інтерактивні кросворди та ребуси"

Про матеріал
Під час навчання і виховання використовують різноманітні форми занять. Однією із найпоширеніших є ігрова.Це можуть бути: ділові ігри, бліц-ігри, “мозкові штурми”, кросворди, ребуси, змагання, семінарські заняття у вигляді ділової гри, конкурси, вікторини, аукціони мудрості, анаграми, задачі-жарти, шаради та інші. Одними із різновидів ігор є кросворди та ребуси. Матеріали даної роботи містять інформацію про різновиди кросвордів та різні варіанти організації роботи з кросвордами та ребусами під час занять з математики
Перегляд файлу

Інтерактивні кросворди, ребуси

У наш час для покращення освітнього процесу, його урізноманітнення все частіше використовують інноваційні технології. Під час навчання і виховання використовують різноманітні форми занять. Однією із найпоширеніших є ігрова.

Навчальна (дидактична) гра – це важливий засіб у розвитку творчості особистості, активний метод виховання і навчання. Дидактична гра не тільки може допомогти учням закріпити і поширити, передбачені навчальною програмою знання, уміння та навички, але й вчить розуміти зміст та прогнозувати наслідки особистої емоційної поведінки, вчить обирати оптимальні поведінкові реакції в нестандартній ситуації, розвиває навички спілкування та комунікативні здібності, що здатні створити ситуацію успіху при спілкуванні.

Якщо творчо підійти до підготовки та проведення навчального заняття, то на всіх його етапах можна проводити ігрові моменти. Це можуть бути: ділові ігри, бліц-ігри, “мозкові штурми”, кросворди, ребуси, змагання, семінарські заняття у вигляді ділової гри, конкурси, вікторини, аукціони мудрості, анаграми, задачі-жарти, шаради та інші.

Одними із різновидів ігор є кросворди та ребуси.

Кросворд (англ. сrossword – перетин слів) – найпоширеніша у світі гра зі словами.

Існує кілька різновидів кросворду:

Сканворд (скандинавський кросворд) – це один з найпопулярніших видів кросворду. Визначення слів даються в квадратиках прямо всередині сітки, а слова – відповіді вписують за напрямами, зазначеними стрілками.

У сітці ідеального сканворду не повинно бути порожніх клітин. Чим щільніша сітка сканворду, тим складніше його складати і легше вирішувати. Визначення можуть носити асоціативний характер. При вирішенні сканвордів важливою якістю є інтуїція. Головна родзинка сканвордів саме в тому, що визначення знаходяться в тілі самого сканворди, а також різноспрямованість адресації до слів, можливість використовувати в якості загадок картинки і фото.

Японський кросворд – особливий вид головоломки, в якому потрібно, базуючись на кодових числах-підказках, розгадати не слова, а зашифровану картинку.

Існує два види японських кросвордів: чорно-білі і кольорові. Числа показують, скільки злитих клітин даного кольору знаходяться у відповідній колонці або рядку. Групи клітин обов'язково повинні розділятися як мінімум однією порожньою (білою) клітинкою. Завдання розгадування зводиться до того, щоб дізнатися, скільки саме порожніх клітин поділяє групи. Хоча цей вид задачок за великим рахунком не є кросвордом як таким, словосполучення «японський кросворд» прижилося.

Угорський кросворд, або філворд. При розгадуванні угорських кросвордів потрібно вписувати відповіді в сітку з розставленими літерами. Точніше, не вписувати, а викреслювати. Це дуже схоже на англійський кросворд, але є дві принципові відмінності – слова зазвичай згинаються як змії, а кожна буква не може належати двом або більшій кількості слів. В угорському кросворді немає заштрихованих клітин, а всі букви вже наведені. Необхідно відшукати слова, до яких даються визначення; слова можуть ламатися в будь-якому напрямку по вертикалі або горизонталі, але не по діагоналі. Кожна літера може бути використана тільки один раз. Після викреслювання всіх слів порожніх клітин залишитися не повинно.

Чайнворд – батько лінійного кросворду; вид кросвордів, зручних для складання, але незручних для розгадування. Сіткою в ньому служать лінійні клітини (квадратики), накреслені в будь-якій геометричній формі.

Ланцюжок слів будується методом стикування, де остання буква першого слова є першою буквою другого і т.д. Цей стик і нумерується. У чайнворд вводяться тільки іменники в однині. Тобто, слова в чайнворді не перетинаються, а тільки стикуються одне з одним. Іноді ланцюжок слів згинають для додання сітці химерної форми.

У лінійних кросвордах слова можуть перекриватися не тільки однією, але і двома або трьома літерами, тому їх довжина вказується дужкою, в якій дається визначення слова.

Кейворд (ключворд) – популярний за кордоном різновид кросворда - лінгвістичної задачі. У кожну клітину кросворду внесено число, що заміняє букву. Одним і тим же буквам відповідають одні і ті ж числа. Іноді до кросворду додається табличка з цифрами, для вписування вже відгаданих букв. Букви або слова - ключі даються в табличці або в самому кросворді.

Човник – клітинне поле з винесеними за його межі вказівними стрілками. Значення слів, як по горизонталі, так і по вертикалі даються послідовно, а сітка заповнюється відповідно з напрямками стрілок. Розділових перегородок або клітин в сітці немає, слова на наступний рядок або стовпець не переносяться. Для підказок у дужках може даватися кількість літер у слові-відповіді. Також важливою відмінністю є те, що остання літера слова не є першою буквою наступного.

Діворд (дуаль) – поле діворду являє собою звичайну кросвордну сітку, кожна клітина якої вже містить два варіанти літери, які можуть в ній стояти. Завдання гравця - вибрати з двох запропонованих варіантів букви одну так, щоб сітка виявилася заповнена значущими пересічними словами (як у кросворді). Іноді в діворд спочатку вписується готове слово-ключ.

Американський (кріс-крос) – поруч з сіткою кросворду знаходяться слова, які потрібно вписати в сітку, іноді дається підказка - у сітку вже вписані деякі слова або букви.

Естонський кросворд – слова в цьому кросворді розділені не блоками, а потовщеними сторонами клітин, в яких розташовані букви. Дані кросворди виглядають дуже щільними.

Кросворд можна використовувати на всіх етапах уроку.  Для цього вчителю необхідно скласти кросворд з відповідної теми та запропонувати його учням.

Можливі різні варіанти організації роботи з кросвордами:

  • Розгадати кросворд заповнивши пропущені клітинки
  • Сформулювати питання до слів, які дають учням у заповненому кросворді
  • Заповнити кросворд, у якому виділені певні квадратики. Із літер, що потрапили до них скласти ключове слово та розкрити зміст поняття.
  • Скласти кросворд, застосувавши поняття з тем, які визначає викладач.

Особливо учні люблять інтерактивні кросворди, які можна розгадувати всією групою. 

Складання кросворда онлайн або на папері зазвичай зводиться до виконання наступних етапів:

  • придумати набір слів, з яких складатиметься кросворд;
  • сформулювати запитанння, відповівши на яке дане слово буде розгадане;
  • скласти сам кросворд, розташувавши клітинки на листі.

Якщо у вас є готовий набір слів, які повинні бути в кросворді, скористайтеся сервісом складання кросворду онлайн зі слів - CROSS. Зліва введіть набір своїх слів, встановіть розмір кросворда в клітинах (за замовчуванням 25 клітин) і натисніть кнопку Створити кросворд. У підсумку ви отримаєте приклад заповненого кросворда, який можете Скачати у форматі Word (порожній) або Заповнений, теж в Word. При натисканні кнопки Спробувати ще раз згенерує новий кросворд.

Для використання кросворду на занятті вам потрібно буде тільки ввести питання в шаблон кросворда, який скачується в Word, роздрукувати потрібну кількість екземплярів, а також роздрукувати собі один примірник, щоб можна було легко перевіряти.

Із задоволенням учні самостійно складають різноманітні кросворди за заданою темою. Вони не обмежені у виборі типу кросворду: одним подобаються класичні, іншим японські, комусь угорські та інші. Який би тип кросворду не обрав студент, робота над ним спонукає його мислити, ще раз опрацьовувати тему, шукати щось цікаве в додатковій літературі для того, щоб кросворд був найкращим. Кросворди можна використовувати як на стандартних, так і нестандартних заняттях, на позакласних заходах.

Ребус – загадка, у якій слова або фрази, що розгадуються зображено у вигляді комбінації зображень, фігур, композицій з букв і т.д. Саме слово «ребус» походить від латинської фрази, що означає «Не словами, а за допомогою речей».

Маніпулюючи з різноманітними варіантами зображень, використовуючи алгоритм розгадування, учень не лише краще запам’ятовує терміни, але й розвиває логічне мислення та винахідливість. Створення власних тематичних ребусів є хорошим доповненням до занять, яке сприяє підвищенню зацікавленості предметом і сприяє розвитку креативного і творчого мислення, перетворює учня із пасивного у активного учасника змагання.

Для використання на заняттях можна застосовувати вже готові ребуси, а можна створювати власні. Існує багато способів створення ребусів:

  • малювання «від руки»;
  • створення за допомогою техніки аплікації;
  • із використанням комп’ютерних програм.

Ми вважаємо, що найбільш оптимальним у наш час є останній спосіб. Він дозволяє значно полегшити створення ребусів та інших роздаткових матеріалів, які використовуються для індивідуальної та групової роботи, проведення контрольних чи самостійних робіт та дозволяє значно полегшити підготовку до заняття.

 


Додаток

Кросворд

 

ТЕМА: Степенева, показникова та логарифмічна функції

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

14

 

 

17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

15

 

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

 

 

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі

1. Як називається функція виду y=ax, де х- незалежна змінна, а а – деяке число, причому а> 0 i a ≠ 1? (показникової).

3.Знаходження логарифмів заданих чисел (виразів) називається … (логарифмуванням).

4. В рівності ax=b: b називають … (степенем).

10. Які числа є областю визначення логарифмічної функції? (додатні)

13. Як називається функція виду, де - незалежна змінна, а - будь-яке дійсне число? (степеневою)

14. Яку вісь не перетинає графік показникової функції y=ax? (ох)

17. Число, n-ий степінь якого дорівнює числу а називають … n-ого степеня з числа а (коренем)

18. Якою властивістю показникової функції y=ax користуються під час розв’язування показникових нерівностей? (монотонності)

19. Корінь якого степеня з від’ємного числа не існує? (парного)

По вертикалі

2. В рівності ax=b: а називають … (основою)

5. Що таке х в рівності ? (логарифм)

6. Невід’ємне число, n-ий степінь якого дорівнює числу а називають … коренемn-ого степеня з невід’ємному числа а  (арифметичним)

7. Яких лише значень набуває показникова функція? (додатних )

8. Яку вісь не перетинає графік логарифмічної функції ? (оу)

9. Рівняння, в якому невідоме міститься під знаком кореня називається … (ірраціональним)

11. Знаходження чисел (виразів) за даним логарифмом числа (виразу) називається  … (потенціюванням)

12. Логарифм за основою 10 називається  … (десятковим)

15. В рівності ax=b:  х називають … (показником)

16. Корінь якого степеня визначений з будь-якого числа? (непарного)

20. Від чого залежить властивість монотонності  показникової і логарифмічної функцій? (основи)

 

 

 

Ребуси

 

ТЕМА: Степенева, показникова та логарифмічна функції

 

 

Закодоване слово:

с

т

е

п

і

н

ь

 

C:\Users\qwerty\Desktop\реб\2015-04-11_190955.png

 

 

Закодоване слово:

п

о

к

а

з

н

и

к

 

C:\Users\qwerty\Desktop\реб\2015-04-11_191351.png

 

 

Закодоване слово:

о

с

н

о

в

а

 

C:\Users\qwerty\Desktop\реб\2015-04-11_191512.png

 

 

 

 

Закодоване слово:

к

о

р

і

н

ь

 

C:\Users\qwerty\Desktop\реб\2015-04-11_191054.png

 

 

 

Закодоване слово:

е

к

с

п

о

н

е

н

т

а

 

C:\Users\qwerty\Desktop\реб\2015-04-11_191225.png

 

 

Закодоване слово:

л

о

г

а

р

и

ф

м

 

C:\Users\qwerty\Desktop\реб\2015-04-11_191701.png

 

 

 

docx
Додано
2 травня 2019
Переглядів
3053
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку