Краснік Олена Миколаївна, дефектолог, вчитель індивідуального навчання Новогродівського ЗЗСО І – ІІ ст. № 8 Донецької області
З кожним роком збільшується число дітей з проблемами вимови в освітніх установах. Логопедичний супровід дитини з вадами мовлення в загальноосвітній школі відіграє важливу роль в корекційній роботі.
Тому, особливе місце в системі виховання і навчання дітей з мовними розладами займають логопедичні заходи. Поряд з традиційними формами проведення занять, корекція відбувається і в позаурочній діяльності. Однією з активних форм роботи є проведення логопедичних олімпіад.
Пропоную вашій увазі логопедичну олімпіаду. Дана методична розробка буде корисною для вчителів - логопедів, які працюють з дітьми молодшого шкільного віку, а також батькам, які мають дітей молодшого шкільного віку; також може бути використана на логопедичних заняттях в школі.
Логопедична олімпіада - це не олімпіада з основних предметів, але вона теж приность багато користі. Це спосіб перевірити свої сили та знання, діти відчувають дух змагання, що спонукає їх до позитивних результатів.
Ця олімпіада призначена для формування фонематичного сприйняття. За обсягом і змістом навчального матеріалу дана методична розробка збігається зі стандартної шкільної програми, але за формою подачі матеріалу відрізняється від неї.
Даний захід полягає в тому, що логопедична олімпіада має комбінований характер, який виражається в збагаченні словника, корекції граматичної будови мови, розвитку звукового аналізу, моторики мовного апарату, активізації вищих психічних функцій.
Матеріал має багатофункціональний характер. Вправи спрямовані на розвиток фонематичного сприйняття, вимовних навичок, зорового і слухового уваги, вербальної пам'яті, артикуляційної моторики, розвиток лексико - граматичної будови мови. Виконання завдань логопедичної олімпіади дозволяє дитині розширити свій кругозір, підвищити свій інтерес до навчання, розвинути посидючість і цілеспрямованість.
Завдання:
• закріпити накопичений мовної матеріал на логопедичних заняттях;
• удосконалювати фонематичні сприйняття, аналіз і синтез;
• розвивати зорове і слухове увагу і пам'ять;
• розвивати здатність до концентрації, розподілу і переключення уваги, логічного мислення;
• активізувати словник і усне мовлення учнів;
• прищеплювати інтерес до логопедичних занять.
Логопедична олімпіада 1 клас
Завдання № 1.
Чи знаєш ти абетку ? Заповни пропуски.
Після літери: Б - …, К - …, Ш - …, Ь -…, Р - …, Ц - …, Ю - ….
Перпед літерою: … - Й, … - П, … - У, … - Ш, … - Х, … - Л.
Між літерами: …Г…, …Е…, …Ф…, …З…, …Й…
Завдання № 2.
Прочитай та запишіть слова, які неправильно написані
Кинвіп __________________________
Набак ___________________________
Квов ____________________________
Яцисил __________________________
Акбаж ___________________________
Завдання № 3. «Фразеологічний звіринець». Постав назви тварин
Голодний як ...
Хитрий як ...
Боягузливий як ...
Здоровий як ...
Брудний як ...
Упертий як ...
Балакучий як ...
Колючий як ...
Завдання № 4.
Придумай 5 слів, підставивши першими різні літери
___ А Й К А
___ А Й К А
___ А Й К А
___ А Й К А
___ А Й К А
Завдання № 5.
Визнач останній звук на кожному малюнку, підпиши його зверху.
__________________________________________________________________________
Завдання № 6.
Закресли в кожному ряду зайвий малюнок.
|
|
|
Завдання № 7.
Знайди серед літер слова:
аьлкропивадллдружбаюютяблукоззщжнивавввсцуцикььмгніздоййщбузокєєєрслончччьлосьллчвеселкаффмсоловейкоааромишкаььмкішкадддждеревосьсьс
Завдання № 8.
Розгадай зашифровані слова:
В1рблюд __________________
З1бр 2 _____________________
М3рж ______________________
3лень _____________________
Н3с3ріг ____________________
Ключ: Е – 1, А – 2, О – 3,
Завдання № 9.
Прочитай загадку, розділи слова ручкою. Напиши відгадку.
Довгіногидовгийніспоболотіходитьскрізь. _______________________
Загорнувсявінуклубокцілакупкаголочок. ________________________
Щоцезабудинокходитьбездоріжкиапіддахомріжки? _______________
Завдання № 10.
Знайди відмінності
Логопедична олімпіада 2 клас
Завдання № 1.
Ти, мабуть, знаєш зебру Марті – товариша лева Алекса з Мадагаскара? Якось у них на острові почалась злива, й будиночок Марті затопило до саміх вікон. Він вирішив попросити допомоги. Але як? Адже навкруги вода! Марті так вийшов зі становища: він знайшов пляшку, сунув до неї записку та заткнув пробкою. Але, на жаль, туди просочилася вода й залила частину літер. Спробуй прочитату цю записку.
Завдання № 2.
Впиши потрібні літери:
С чи Ж : …айворонок, …адівник, …абка, …лон, …адібний, …метана, …ало, …лива, …ага.
Ж чи З : …апах, ве…а, …ебра, мере…а, мімо…а, бага…, ко…ак, по…ежа, му…ика, …ираф, …уравель, гарбу… .
Завдання № 4
Перестав місцями склади, щоб отримати нове слово, запиши.
банка - … вага - … лама - …
наша - … сосна - … мило - …
Завдання № 5.
Знайди відмінності
Завдання № 6
Поясніть фразеологізми чи сталі вислови і запишіть.
Завдання № 7
Здогадайся, що це і запиши
Завдання № 8
Встав пропущені літери А чи Я.
во…ка, ма…тник, мал…р, вал…, н…н…, л…к, з…блик, д…тел, бур…, …ма, …линка, м..к, м…карони.
Завдання № 9
До одного предмета запиши назву багатьох.
Зразок: абрикос - абрикоси
яблуко - …
портфель - …
космонавт - …
пиріг - …
хвилина - …
зошит - …
книга - …
пенал - …
Завдання № 10
Поділи слова на склади (якщо можна) і підкресли голосні звуки.
Дятел, сойка, дуб, горобець, ялинка, лебідь, грак, шафа,вікно, стіл, гай, транспорт,
Логопедична олімпіада 3 клас
Завдання № 1.
Від слів, що означають предмети, утвори слова- ознаки за зразком:
Завдання № 2
Виправ помилки
Восіни хлап`ята знашли в кусчах жюравля. А в жюравля було пораніне кріло. Хлоб`ята принесли жюравлика в сіло. І вони долго лікувалі хворохо жюравлика. І жюравель видушав.
Завдання № 3
Дай відповідь на запитання:
Завдання № 4
Зміни слова, що в дужках, щоб можна було прочитати речення:
Біля (хата) росте яблуня.
Коло (яблуня) Маша і Коля.
У (Коля) повний кошик яблук.
Завдання № 5
Прочитай та склади зі слів речення:
По, їде, дорозі, машина __________________________________________
Для, в`яже, бабуся, рукавички, онучки _________________________________
Летить, небі, літак, високо, у _______________________________________
Дивовижна, у, стоїть, стоїть, тиша __________________________________
Завдання № 6
Завдання № 7
Розшифруй та запиши слова.
А, н, с, т, с, а, і, а, я ________________________
В, к, т, р, і, о, і, я ___________________________
В, р, н, к, е, о, і, а ___________________________
М, к, с, а, и, м ______________________________
Д, м, р, т, и, о _______________________________
В, л, д, л, с, а, и, а, в __________________________
Завдання № 8
Знайди відмінності
Завдання № 9
Добери і встав замість крапок найбільш влучне слово:
Завдання № 10
Поясніть фразеологізми і запишіть.
Знімати зірки з неба –
Кидати гроші на вітер –
Шукати голку в сіні –
Клеїти дурня –
Логопедична олімпіада 4 клас
Завдання № 1
Від імен дорослих утвори і запиши дитячі.
Зразок: Сергій – Сергійко
…лена - … …лексій - …
…арія - … …ван - …
…аля - … …етро - …
…гор - … …рина - …
…икола - … …настасі - …
Завдання № 2
До одного предмета запиши назву багатьох.
Зразок: абрикос – абрикоси
айстра - …
черешня - …
вишня - …
слива - …
лимон - …
корова - …
стіл - …
вікно - …
Завдання № 3
Утвори слова з ознаками зменшеності, пестливості та згрубілості, називаючи по-різному слова-предмети. Зразок: заєць – зайчик – зайчисько
вовк - …
риба - …
гриби - …
рука - …
нога - …
лев - …
тигр - …
Завдання № 4
Запиши одним словом:
- Як називається той, хто водить трактор - …
- Хто керує бригадою? - …
- Хто шиє одяг? - …
- Хто шиє взуття? - …
- Хто виховує дітей? - …
- Хто вчить дітей? - …
- Хто варить їжу? - …
Завдання № 5
Встав пропущені літери У чи Ю :
л…дина, л…ска, мал…нок, кол…чка, кл…бок, із…м, з…би, л…лька, с…мка, с…ди, н…хати, ц…кати, т…лень, т…т…н, т…льпан.
Завдання № 6
Підбери слова (іменники) на тему:
«Школа» : _________________________________________________________
«Город» : _________________________________________________________
Завдання № 7
Поясніть фразеологізми і запишіть.
Сидіти в печінках –
Народитися в сорочці –
Від горшка два вершка –
Очі на лоба полізли –
Завдання № 8
Добери до поданих слів - предметів слова, які відповідали б на питання «який?», «що робить?»
що? який? що робить?
сіль - … …
мороз - … …
дзвін - … …
радість - … …
спів - … …
дружба - … …
квіти - … …
надія - … …
праця - … …
зелень - … …
Завдання № 9
Добери та запиши прикметники, що об’єднуються за такими ознаками:
Колір: оранжевий, …
Смак: терпкий, …
Температура: гарячий, …
Матеріал: золотий, …
Якості людського характеру: розумний, …
Завдання № 10
Закінчи речення
• Такий же пухнастий, як ...
• Такий же веселий, як ...
• Такий же колючий, як ...
• Такий же хитрий, як ...
• Такий же сміливий, як ...
• Такий же добрий, як ...
• Такий же шорсткий, як ...
• Такий же товстий, як ...
• Такий же сильний, як ...
• Такий же швидкий, як ...
1