Тема: Диференціація й-ї у словах, реченнях, зв'язному мовленні
Мета:
Корекційна: закріпити навички дітей розрізняти звуки [й]-[йі] у словах, реченнях, звязному мовленні, правильно писати відповідні букви. Розвивати фонематичні процеси, увагу, логічне мислення, пам'ять, зв'язне мовлення.
Граматична: удосконалювати граматичну будову мовлення: вміння добирати слова у множині, узгоджувати слова у словосполученнях, самостійно складати прості поширені речення.
Лексична: збагачувати словник з теми “Тварини”.
Виховна: виховувати добре ставлення до тварин, учити помічати співучість рідної мови, гумор.
Обладнання: таблиці, іграшки, картки з малюнками на звуки [й], [йі]; картки з індивідуальними завданнями, м'яч.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
1. Психологічна постанова.
2. Психогімнастика.
ІІ. Основна частина.
1. Загадки (виставляються іграшки зайчика і їжачка)
Пара довгих вушок,
Сіренький кожушок,
Скорий побігайчик,
Звуть його всі ... (зайчик).
Не злічу, скільки штук
За життя я з'їв гадюк.
Я колючий, мов будяк
Здавна звуть мене ... (їжак).
2. Оголошення мети заняття.
3. Повторення артикуляції та характеристики звуків.
4. Читання слів за таблицею.
Пояснити їх значення.
пере пере
ви йти ви їхати
за за
при при
Переписати, вставляючи й-ї.
Тві..., тво..., за...шов, за...хав, ... шов, ...хав, ...ому, за...зд, гарни..., жа...воронок.
Записати на слух слова з й, ї у два стовпчики.
Зайчик
Їде зайчик у трамваї
І довкола позирає.
Тут підходить Їжачок
і говорить:
Червоніє Зайчик густо
І дає листок капусти.
Пожував Їжак листок.
Доведеться вам зійти
І додому пішки йти.
7. Гра “Аукціон”. Хто скаже більше приємних слів зайчику і їжачку (іграшкам).
Дібрати до слів “їжак”, “зайчик” означення.
Їжак — колючий, кругленький, сірий, маленький, добрий, працьовитий.
Зайчик — довговухий, короткохвостий, боягузливий, полохливий, пухнастий, білий, сірий.
8. Дидактична гра “Подаруємо малюнки тваринам” (зайцю — малюнки, в назвах яких є [й], їжаку — [йі]).
9. Фізхвилинка.
Гра “Один — багато” з м'ячем.
Герой-герої
гай-
край-
змій-
трамвай-
гербарій-
сарай-
урожай-
музей-
10. Колективний аналіз тексту вірша. Логопед читає по два рядки. Діти записують, як мати називає своє дитинча.
Зразок: Мій біленький воронятко, мій маленький слоненятко...
Ворон каже вороняті:
Слон говорить слоненяті:
Заєць каже зайченяті:
Гуска шепче гусеняті:
Лев говорить левеняті:
Лис говорить лисеняті:
11. Опис їжака і зайця за схемою:
а) усний опис;
б) письмовий опис за вибором дітей.
Зразок. Опис зайця за схемою.
Заєць — це дика тварина. Він живе у лісі. Заєць маленький, швидкий. За кольором взимку — білий, літом — сірий. Шірстка довга, гладенька, гарна. Хвостик маленький, пухнастий. Вушки великі, овальні. Він їсть овочі: моркву, капусту. Заєць — корисна тварина для лісу і для людини.
ІІІ. Підсумки заняття.