Логопедичне заняття . Тема: Автоматизація звука [л] у словах із збігом приголосних

Про матеріал
Мета: формувати правильну вимову звука [л] у словах із збігом приголосних; розвивати фонематичний слух, логічне мислення, зорову та слухову пам´ять, увагу; виховувати бажання говорити правильно.
Перегляд файлу

Тема: Автоматизація звука [л] у словах із збігом приголосних

Мета: формувати правильну вимову звука [л] у словах із збігом приголосних; розвивати фонематичний слух, логічне мислення, зорову та слухову пам´ять, увагу; виховувати бажання говорити правильно.

Обладнання: набір малюнків, схеми, фішки, віршик, гра "Піймай звук".

Хід заняття

І. Організаційний момент (1-2 хв.).

ІІ. Основна частина (15-20 хв.).

1. Повідомлення мети заняття. 2. Бесіда логопеда з дітьми (1-2 хв.).

Дихальні вправи

Методична порада: Вправляти в спрямованому струмені видихуваного повітря під час виконання вивчених дихальних вправ.

Тренування нижньодіафрагмального дихання

Вправи "Здування легких предметів", "Хто вище?", "Фокус".

"Хто більше скаже слів без зупинки?".

Виконання: з вихідних позицій: стоячи, сидячи, у русі.

Вироблення цілеспрямованого струменя видихуваного повітря

Вправи "Подути на широкий язик".

"Здування з кінчика язика" (можна покласти паперову кульку, сніжинку тощо),

"Здування паперових смужок" (паперові смужки, "дощик" піднести до рота та ін.

Артикуляційна гімнастика

Методична порада: Виконувати вивчені вправи для зміцнення органів артикуляції, вдосконалення їхньої рухливості й координації.

Методична порада: Самостійно утримувати верхнє положення язика й утворювати щілину між боковими краями язика й корінними зубами.

Вправа "Зробити широкий язик" Мета: виробляти вміння утримувати язик в розслабленому положенні.

Вправа "Смачне варення" Мета: виробляти рух широкого переднього краю язика вгору.

Вправа "Пароплав гуде" Мета: виробляти підйом спинки язика вгору.

Виконання: розкрити рот і вимовляти звук [и] (як гуде пароплав).

Вправа "Індик" Мета: виробляти підйом язика вгору і рухливість його передньої частини.

Виконання: робити рухи вперед-назад кінчиком язика, спочатку повільно, потім прискорювати темп, поки не почуються звуки [бл-бл...].

Вправа "Гойдалка" Мета: виробляти вміння швидко міняти положення язика, необхідне при поєднанні звука [л] з голосними звуками [а], [и], [о],[у].

Вправа "Клацання кінчиком язика" Мета: укріплювати м´язи язика і виробляти підйом язика вгору.

Вправа "Беззвучне клацання кінчиком язика" Мета: виробляти рух язика вгору й допомогти визначити місце його під час вимови звука [л].

Голосові вправи

Методична порада: Виконувати вивчені вправи на поєднання голосу, видиху та артикуляційної позиції.

Вправа "Відгук" Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконання: відгукуватися на звернення логопеда коротким звуком [м-м-м].

Вправа "Микання" Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконання: відгукуватися на звернення протяжним звуком [м-м-м....].

Вправа "Мугикання" Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені.

Виконання: відгукуватися на звернення логопеда протяжним звуком [мг-мг].

Вправа "Голосні звуки" Мета: укріплювати голосові зв´язки.

Виконання: повторити протяжно на видиху за логопедом [а-а-а, е-е-е, о-о-о].

Вправа "Хор голосних звуків" Мета: укріплювати голосові зв´язки.

Виконання: повторити протяжно на видиху за логопедом [а-е-о, а-е-о, а-е-о] та інші голосні звуки.

3. Вивчення нового матеріалу.

3.1. Розвиток ручної моторики: пальчикова гімнастика.

Вправа "Метелик"

Аж чотири крильця маю, Ніжок в мене шість.

По квітках собі літаю. Не бджола, не джмелик -

Що то я за гість, Звуть мене метелик!

Виконання: руки навхрест долонями до обличчя, зачепившись великими пальцями.

Вправа "Пальчикова гімнастика"

Ми долоньки розітрем

І зігрієм пальчики.

Будем гратися руками,

Як маленькі зайчики.

Вправа "Гребінець" Виконання: пальці сплетені в замок. Пучки пальців правої руки натискають на верхню частину тильної сторони долоні лівої руки, прогинаючи її так, що пальці лівої руки піднімаються, як гребінець півника.

3.2. Виразно промовити-звук [ л] v словах зі збігом приголосних.

План, плакат, планета, Платон, плавець, плигати, плитка, пливти, плуг, плов, плоди, пломба, площа, плече, племінник, плескіт, плести, платан.

Блок, блоха, блокнот, блондинка, блакитний, благати, близько, блискавка, блищати, близнюки, блукати, каблучка.

Влад, влада, власник, Павло, вловити, влити, влучити, влучний.

Флот, флокси, флакон, фланель, флейта, флегматик, суфле, фломастер.

Глава, гладкий, гладити, гладіолус, глина, глиняний, глибоко, глечик, глобус, глевкий, глузувати, глузд, глухий.

Клуб, клубок, клас, клаптик, кладка, клавіша, покласти, клей, клен, клоун, клопіт, пекло.

Хлоп, хлопець, хлоп´я, хлопчина, хлипкий, жахливий, полохливий, схлипує.

Зло, злодій, злива, пазли, злидні, злочин, пензлик, злий, злагода, зламати.

3.3. Розвиток фонематичних процесів:

а) Логопед читає речення, діти, почувши слово зі звуком[л], піднімають руку:

Ластівка швидко літає.

Сашко ніс лопату і лом.

У Луші нова хустка.

Лампа стоїть на столі.

б) Вивчити скоромовку:

Лежить лежень на лежанці, лиже лапу в кожушанці.

Розповідати з різною силою голосу та в різному темпі.

в) Логопед називає предмет, у назві якого є звук [л], в однині,а діти - у множині (наприклад: яблуко - яблука, клоун – клоуни)

4. Фізкультхвилинка.

Жабенята дружно стали, Свої лапки показали.

Спинки прогинаються, Жабенята посміхаються,

Лапками поплескали, Долоньками поплескали.

Хлоп по грудях, по руці, По боках і по спині.

Стукали і по другій руці, Ось які ми молодці.

Стукали і по ногах -Там-там-там, трам-там-там.

А потім кулачком Все розітремо.

Долонями себе погладимо І спинку свою розправимо.

Руки вперед, пальці широко розставлені.

Злегка вигнути спинки.

Плескають у долоні.

Плескають долонями по грудях, по руці, по боках і по спині.

Стукають по другій руці від кисті до плеча.

Плескають по ногах знизу вгору.

Кулачками розтирають руки, ноги, боки, груди.

Погладити себе долонями. Розпрямити спину.

5. Закріплення нового матеріалу.

5.1. Вивчити напам´ять вірші.

Прилетів лелека в ліс,

Звірям він дітей приніс:

Левеня - левиці,

Лисеня - лисиці,

Лебедям - лебеденя,

Ну а білці - білченя.

(І. Гончаренко)

***

В небі ластівка летить,

В лісі листя шелестить,

Воду п´є лелека.

Сонце палить, спека.

Половіє жито.

Вже настало літо.

(І. Січовик)

 

5.2. Вправа "Назви ляльку".

Логопед показує дітям ляльку і просить, щоб вони дали їй ім´я, бо в неї його немає. Але в імені має бути звук [л] і він повинен стояти на початку слова (наприклад: Лара, Леся...).

5.3. Вправа "Що зробив?".

Дітям роздають малюнки (оса, пух, сова, ластівка,...). З їхніми назвами діти складають прості речення, додаючи дієслова (летів, сіла, упав...) і змінюючи слова за родами.

5.4. Вправа "Відгадати загадку".

Летів птах через дах,

Сів на воротах в червоних чоботях. (Лелека)

III. Підсумок заняття.

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
29 жовтня 2019
Переглядів
2218
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку