Комунальний спеціальний дошкільний навчальний заклад №151
Криворізької міської ради
«Збірка вправ з використанням балансувальної дошки Більгоу в корекційно-логопедичному процесі»
м. Кривий Ріг
Методичний посібник
м. Кривий Ріг. 2019 р.
В цьому методичному посібнику розміщені матеріали, які допоможуть ознайомитися педагогам та батькам з вправами, які показано проводити при наступних станах: загальне недорозвинення мовлення різного ступеня тяжкості; проблема дисграфии або дислексії; затримка психічного розвитку; синдром дефіциту уваги та гіперактивності; аутизм та інші стани аутичного спектру; алалія; логоневроз (заїкуватість); відставання в розвитку моторики та координації; недосконалість роботи вестибулярного апарату; порушення поведінки; незібраність, підвищене відволікання; порушення опорно-рухового апарату; проблеми з навчанням.
Результати занять на балансувальній дошці Більгоу: поліпшується моторно-зорова координація; рухові та інтелектуальні здібності дитини синхронізуються; поліпшується концентрація уваги; розвиток просторової уяви; підвищення рівня інтелекту.
Укладач:
Герасимова Ю.А. вчитель-дефектолог
КСДНЗ №151 КМР
Зміст
Вступ 4
1. Вправи на розвиток еквілібристичної реакції 5
2. Вправи з мішечками 17
3. Вправи з м'ячами та мішечки. 24
4. Вправи з м'ячиком - маятником. 38
5. Вправи з кольоровою планкою. 43
6. Бібліографія 47
Вступ
Раніше вважалося, що мозжечок, частина головного мозку, відповідає в основному за функції вестибулярного апарату і допомагає підтримувати баланс тіла. Завдяки йому ми не падаємо в процесі ходьби. Однак сучасна нейропсихологія стверджує: мозжечок пов'язаний з усіма структурами нашої нервової системи. Він бере участь в інтелектуальному, мовленнєвому і емоційному розвитку дитини.
Фахівці стверджують, що мозжечкова «гімнастика» також допомагає збільшити ефект будь-яких корекційних курсів: логопедичних, дефектологічних, занять з психологом і т. д. Сам Більгоу відзначав, що після 15 хвилин занять можна бачити спочатку короткочасний, потім все більш стійкий ефект в поліпшенні концентрації уваги, швидкості мислення, самоконтролі.
Перш ніж приступити до вправ на балансувальній дошці, ми частину вправ з м'ячем і мішечком відпрацьовували на рівній поверхні. Ми описали вправи, які використовували з варіативністю застосування їх в корекційно-логопедичній роботі. Робота будується за етапами з поступовим ускладненням вправ.
Розвиток реакції рівноваги на балансувальній дошці можна починати з відпрацювання стояння на четвереньках і при тренуванні функцій сидіння – це підготовчі вправи, які виробляють вертикальну позу, допомагають в оволодінні навичками самостійного сидіння і захисну реакцію рук.
Вправи на розвиток еквілібристичної реакції
Потім використовуються різної ваги мішечки – від легкого до важкого.
Вправи з мішечками
У цих вправах спочатку використовували мішечки однієї ваги, потім різної.
Вправи з м'ячами. Можна використовувати і мішечки.
Наступний етап: стоячи на дошці ловити і кидати м'ячик - маятник. У стелю вбили гачок, до нього прив'язали на тонкій мотузці гумовий мячик середнього розміру на відстані 1 м 30 см від підлоги.
Вправи з м'ячиком - маятником.
Вправи з кольоровою планкою.
Ці вправи також можна виконувати, закріплюючи мовний матеріал.
Незважаючи на те, що вся програма в цілому здається досить простим набором вправ, однак не варто забувати, що при цьому дитині треба намагатися постійно балансувати на дошці і не падати. Стимуляція базальних ганглій відбувається за рахунок багатозадачних вправ: спочатку на координацію рухів, а для дітей старшого віку - і в поєднанні зі звуковими, мовними вправами.
Ігрова фізкультура, корисна для розвитку дитини у всіх напрямках, в тому числі для розвитку мови, а також цікавого способу закріплення мовних навичок.
За допомогою даного методу ми можемо реалізувати поставлені корекційно-розвиваючі завдання, залучаючи в роботу різні системи аналізаторів, що дозволяють досягти бажаного результату.
Бібліографія.
1